21484-es kommentem mindössze 2 napos, de vannak fejlemények
Amikre számítani lehetett, de már megerősítve:
- Schubertnél összeáll a nagy trió, Wittmann is náluk folytatja fix. Összes BMW pilóta egy csapatban fog menni
- Project 1 (itt ment tavaly Wittmann is), csődöt jelentett 30 év után. Legnagyobb sikerük talán a 2019-es Le Mans 24 órás LMGTE kategóriagyőzelmük. Mindent egybevetve 250 dobogós helyet szereztek, 12 egyéni és 8x-os csapatbajnokok. Olyanok mentek náluk és nyertek mint pl. Menzel, Rast és Eng
Nyilatkozatukban amiben bejelentik a csődöt azzal zárják, hogy az "alkalmazottaink szakértelmét megtartják a 24-es szezonra is a motorsportban" - ezt azt sugallja, hogy a Mclarenes projekt mögött álló Dörr átveszi őket
ADAC vezér szerint nincs veszélyben a Mclaren indulása, mert minden megvan, és sikeres volt a regisztrációjuk. Project 1 (Kamps), és Dörr (Rainer Dörr) a témában nem nyilatkozott eddig.
- amire nem számított kb senki se: +1 Lamborghini érkezik, Maximilian Paul fogja vezetni. És nem a Grasserhez csatlakozik, hanem külön csapattal. Eredetileg ADAC GT-be volt bejelentve az apjához, de jött egy nagyobb szponzor, akik a DTM-ben szeretnék látni, így emelték az összeget.
Teljes szezonra kíváncsi leszek rá, az a tavalyi meseszerű beugrás, majd győzelem biztos jobb helyzetbe hozta a szponzorkeresésben. ADAC GT-s csapattal viszont nem tudni mi lesz, érinti-e ez a váltás az ottaniakat. Még versenyzőket is megneveztek, ebből látszik váratlan volt ez a DTM lehetőség Paulnak.
10 éve is szidták a DTM-et sokan, mert akkor a bezzegrégent az előző korszak jelentette, és arra tekintettek vissza nosztalgiaként. Ez mindenhol így van.
GT3 maga mint műfaj teljesen megvan, WEC is már beengedi őket, össze is jött majdnem 10 gyártó oda. Autók adottak, csak ahol 1 versenyző/1 autós a leosztás oda eleve több pénz is kell. Vagy, hogy egy gyártó mennyire áll be egy csapat mögé.
öreg Mücke se véletlen mondta ezt, tavaly a Preining vs. Bortolotti egy Porsche vs. Lamborghini volt a háttérben ahol mindkét csapatot gyári szinten tolták és hozták a versenyzőket is, akiket nem az autókat felkészítő csapatok fizettek és sokmindent fentről álltak. Ezekkel egy "klasszikus versenycsapat" nem tud egy teljes szezonban harcolni, kezdve ott hogy versenyzőkkel már nehezebb a dolguk szerződni
"Nem tudom miért nem merték meglépni, hogy összeeresszék a német gépeket a japánokkal."
valamennyire most is meg lehetne oldani, csak már nem a GT500 kategóriával hanem a GT300-al, mert ott mennek GT3-as autók, de a Honda projekt is elhalt
régi érában meg inkább a németeknek kellettek volna Japánból a gyártók, de Japánból nem igazán jöttek volna ide, kb. ez van most is
De mindig előkerül ez a japán vonal, a GT3 korszakban is már találkoztak a felek. Tavaly kb. ilyenkor Frankfurtban ültek össze. Utána nyilatkozta a japán főnök Bandoh, hogy teljesen másképp látják a jövőt. Németek az elektromos autókban meg akkumulátorokban gondolkodnak ők meg nem. Kb. finoman beintett nekik, hogy akkor csinálják ahogy akarják de nélkülük.
A probléma az, hogy a drágaságra hivatkozva rendszerint egyszerűsítenek/olcsósítanak, ami rövid távon növeli a mezőnyt, de ugye mivel kevésbé faszák a kocsik, csökken az érdeklődés, ezáltal a brand értéke, ezáltal az olcsósított gépek is túl drágák lesznek.
Nem tudom miért nem merték meglépni, hogy összeeresszék a német gépeket a japánokkal.
10 éve még volt egy jó DTM megegy potenciálisan jó WTCC***, ma meg...
*** szeritnem a TC1 működhetett volna ha ügyesebben menedzselik a szériát és ne mrakják tele pl. fos pályákkal.
Így gyorsan átfutva a 2024-es várható mezőnyt, és a létszámcsökkenést:
Audi: -2 vagy -3
Lamborghini -1
BMW 3 autót futtatott teljes szezonban, náluk ez a szám változatlan
Mercedes -2
Porsche -4 (hivatalosan -2)
Ferrari: ?
Mclaren +2
Audinál Engstlert vettem kérdésesnek, mert semmi hivatalos nincs róluk. Attempto csapat, akik utolsónak este be tavaly, a 2023-as embereik is eltűntek. Comtoyou Racingnél megy Astonnal idén Drudi GTWC-ben, Niederhauser ugyanitt csak Porschénél.
Lamborghininél -1 autó Deledda, ez semmilyen szinten nem vesztesége a szériának ki szédeleg az utolsó előttitől is lemaradva mindenhol.
BMW mindenképp meg akarja tartani a van der Linde - Rast - Wittmann triót, csak Wittmannak kell keresni helyet, mert a Project1-es folytatás nem lesz, és más csapat nem várható így Schubert 3. autója nézhet ki neki. Szponzori háttere erős, Schaeffler marad vele ez nagy segítség és a BMW gyári szinten is ragaszkodik hozzá.
Mercedesnél a Landgraf nem indul, de Engelt áttették David Schumacher helyére a Winwardba, így a 2 kieső autó lényegében David Schu és Owega.
Porsche: Bernhard csapat nem indul, előzőben írtam, hogy a Toksport WRT is bizonytalan, de több helyen már nem is számolnak velük.
Ferrarinál nagy a csend, most ez vagy jó vagy rossz. Utolsó hír amit tudok róluk pozitív, hogy egyedül náluk (Frey csapat) van tervben a bővítés, és inkább +1 lehet, mint -1.
Mclaren, akiket bejelentettek ugyan, de a szintén nemrég írt Project1 van bajban. Dörr csapattal együtt indítanának Mclarent. Ha a P1 csapat be is dőlne, a Dörr, mint partner átvenné onnan a személyzetet. Állítólag csütörtökön vették át az első Mclarent Nagy Britanniában. Két autóról beszélnek majd. Él ez a szál.
Elvileg így állnak:
Audi 2
Lamborghini 4
BMW 3
Mercedes 4
Porsche 2
Ferrari 2
Mclaren 2
Ez így 7 gyártó 19 autó. Toksport féle 2 autót már nem számoltam, és a nem megerősített harmadik Ferrarit sem, vagy Engstlert
Aston Martinról pletykálnak még, mint 8. gyártó, de én nem vettem ide őket, anyagi részét rakják össze még.
Honda szál nem él. Arról az Aim GT projektről kiderült hatalmas kamu volt és komolytalan az a chemnitzi banda. Amit utána kezdtek el, hogy egy Euroteam Performance jönne JAS háttérrel szintén nagy a csend.
Extrém optimista számítással, 23 autó jöhet ki, (Engstler 1 autóval, Ferrari a harmadik géppel, Aston kettővel) pesszimistább számítással, ha semmi se sikerülne akkor ez a 19.
Tavaly 26 autó ment teljes szezont (volt ahol a versenyző nem) de összesen ennyi autó vett részt minden futamon.
Nagyjából 6 autóval lesz kevesebb. Audi mellett a Porsche vett vissza nagyon, de ott arról panaszkodtak túlságosan a szinte gyári Mantheyt tolták.
És az örök, ami sokaknak akadály, a pénz. Túl drága a széria most is. Előző héten nyilatkozott Peter Mücke erről.
Jött volna vissza a DTM-be, de nincs rá pénze. És szerinte pont ezért támadt fel az ADAC GT, mert többen inkább ott folytatják, hiszen az autó ugyanaz, viszont olcsóbb. ADAC GT olyan 600.000 euróból kijön, a DTM ennek a duplája. Két versenyző is könnyebben hozza a pénzt, mintha egynek kellene.
Mücke szerint, ha valaki találna egy olyan szponzort aki 300.000-et letesz az asztalra már elégedett lehet.
DTM költségeit meg feltoltja a Porsche - Lamborghini rivalizálás, mert konkrétan gyári szinten öntik nekik pénzt, és akik meccselni akarnak velük tartani kell a szintet.
Mücke csapata a német GT4 bajnokságban és a német Prototype Cupban lesz jelen biztosan.
Bathursti 12 órás "vizsgája" jól sikerült, így Güven megy Preining mellé a 90-esbe. 1-es rajtszám így megint eltűnik.
Grello és Greeno
Ami rossz hír, hogy lehet Manthey lesz az egyetlen Porschés csapat
Bernhard hivatalos hetek óta, hogy nem indít itt csapatot, Toksportról se nagyon hallani. Egyik fontos emberük már átment a Mercedeshez azon belül is a HRT-hez.
- Götz idén se lesz a német mezőnyben, 2024-ben a Brit GT-ben folytatja.
Azt már tényként veszi mindenki, hogy messze nem lesz meg a közel 30 fős DTM mezőny mint az utóbbi években, de most állt ki először egy csapat a gondjaival a sajtó elé.
Quo vadis Project 1 – Zukunft des Teams in Gefahr?
Project 1 (akit, mint Mclarenes csapat várnak idén Dörr Motorsporttal szövetkezve a BMW-s évük után), állt bele a német kormányba, azon belül is a gazdasági és klímaügyi minisztériumba. Német motorsport nehéz helyzetéről beszélt, hogy ebben a politikai és gazdasági helyzetben az ország nem alkalmas arra, hogy beálljon a hazai autosport mögé. Röviden tömören: S.O.S jelzést kiadták, hogy szarban vannak, de nem csak ők hanem sokan mások is
Norisringre lehetett megint utoljára jegyet venni, emlékeim szerint már 2023 év végére ígérték (többi helyszínre már rég árulják már hónapok óta mióta kiadták a versenynaptárt), de csak most hétfőn lett ebből valóság. Kis huncutok a hivatalos DTM oldalon órákkal később kezdték el reklámozni, miközben a hivatalos ticket shopban már elérhető volt ugyanott
Ekkor rendeltem, hétfő kb. 13 órakor, szerda délben már szedtem ki a postaládából. Ilyen téren a tempóra most se volt panasz. Tavaly is ugyanennyi idő alatt postázták, miközben 10 munkanapot írnak. Harmadjára sem változtatok, marad az Alpha Tribün, csak pár sorral lejjebb. Szerintem ez a legjobb pontja a pályának ráadásul fedett is, tavalyi 31-32 fokot se lehetett ott érezni
Év végén max egy újabb TCR Kínás beugrás jöhet szóba, bár egyelőre nem találtam annak a 2024-es versenynaptárát. Vagy egy TCR Asia még szeptember elején Sanghajban ha odaérnek Dél-Amerikából. Más kb esélytelen.
Olaszokhoz se tudnak nagyon csatlakozni, mert Marokkót rátették Misanora, Mid Ohiot Pergusára.
valahol Brazíliában rendezett verseny előtt lesz az olasz TCR-ben Mugello
talán az október végi Monza ami reális opciónak tűnhet, de mégse :D mert akkor Kínából visszacuccolni Európába, és majd 1 hónap múlva Makaó szintén őrültség
szeptember végén Kína, november közepe Makaó, lehet nem is mennek sehova inkább. Eredetileg a kettő közt lett volna 2 ausztrál forduló.
Minél jobban nézi az ember a versenynaptárt, és a több TCR-es szériával együtt annál nagyobb elmebaj ez
Mint külön esemény valahol hol érné meg ilyen kevés indulóval? Pont az a koncepciójuk most, hogy helyi TCR bajnokságba tolják őket így soknak látszanak.
és bakker most nézem 1(!!) európai versenyük lesz
adja magát a dolog, hogy akkor azt a 2 ausztrál versenyt betolják TCR Europe-ba, de az is logisztikai horror a saját hülyeségük miatt, mert akkor éppen utazgatnak a világban :D
Május elején Marokkó, aztán 1 hónap múlva június eleje USA. Két helyszín közé meg csak nem tolnak be 2 Europe vendégszereplést.
Europe augusztusban leáll, szeptemberben 2 forduló, ők meg akkor mennek Kínába.
TCR World Tour törölte a 2 ausztrál futamát. Pótlásról más helyszínről még nem nyilatkoztak
azaz maradt 7 futamhétvége, ahol az egyiknél azt se tudni melyik pályán, de Brazíliában lesz, 2 hónap múlva kezdődik a szezon, de bejelentettek e már valakit? 8-9 fős World Tour mezőnyt lehetne überelni
azt a nagyon beharangozott World Finalt is variálták, lesz, de később, meg másképp.
Le Mans teszt miatt a gyártók (főleg a BMW) azért lobbiznak, hogy a vasárnapi zandvoorti futamot tegyék későbbre. BMW-s versenyzőkkel együtt jelenleg 7 érintett van, akiknek mindkét helyen lenne jelenése
Ráadásul van egy olyan szabály is, hogy akik nem voltak ott az utóbbi 5 LM24 óráson nekik előírás a teszten való részvétel, ahol legalább 10 kört kell megtenni. Két van der Linde és Wittmann ebbe tartozik, de platina besorolásúként lenne egy kiskapu, ám a BMW pályára vinné őket mindenképp, mert nekik is kellene a tesztlehetőség. Pálya mellett nem sokkal van egy repülőtér így az ingázás könnyebben megoldható lenne
Zandvoortban nehéz megoldani a variálást, mert a reggeli és esti Le Mans tesztek miatt, vagy délre rakják a versenyt, vagy egy későn tartott időmérő/esti verseny kombóra. Pályán nincs világítás, de ami még nagyobb gond komoly rendeletek vannak a zajra vonatkozóan. És a tévéseknek is bele kell egyeznie.
Ralf Schumi formában van: szerinte a fia, 23-ban sokkal gyorsabb lett, mint 22-ben. És a versenytempója nagyon is rendben volt, de időmérőn mentek el az esélyei sokszor. Csapat se támogatta megfelelően, főleg a gumik megértésével kapcsolatban, mert a szabályok által engedett egyedibb szenzorokkal se mérték.
Ráadásul szerinte az utolsó futamhétvégéig gyengébb motor is volt az autójában, és már ő (mármint Ralf az apuka) is közbeszólt és elbeszélgetett a csapattal mi folyik ott :D
annyira nem foglalkoztak vele, hogy pont ezért indították a GTWC Europe-ban is, hogy minél többet tudjon körözni és szokja a kocsit...
Winward persze nem kommentálta, de nyilván az a baja, hogy valószínű a fiának nem adnak autót idén ami a DTM-et illeti. Ha 4 autós lesz a Mercedes (Landgraf bizonytalan), ott már nem jutna hely. És Engstler került náluk képbe, aki nagyon meggyőzte őket azon a teszten. De a Mercedes családban szeretnének maradni. Opció lehet a srácnak az ADAC GT is, mivel a platina besorolású versenyzők nem indulhat itt akár bajnoki címért is mehetne.
A Supercars a 2024-es szezont a Bathurst SuperFest-tel indítja , egy 10 napos eseménnyel, a Repco Bathurst 12 Hour és a Thrifty Bathurst 500 versenyekkel, valamint egy hétig tartó közösségi rendezvényekkel.
Az eseményt az Új-Dél-Wales kormánya biztosította, amely elkötelezett a nagy motorsport-események és a regionális Új-Dél-Wales látogatógazdasága mellett.
(Amúgy ez az "Aerodynamic downforce was cut by 67% to encourage closer racing and easier overtaking after complaints from drivers about dirty air and aerowash from current Gen2 cars." sztem szépen bejött a szériának, mert tényleg mintha sokkal több előzés lett volna mint korábban, legalábbis Sandownban és Bathurstban, amiket láttam, azokon a nyakamat tenném rá.)
Néztem is! Jó verseny volt, izgi volt a végjátéka is.
Bathurst viszont a végére most elég lapos lett.
Egyébként nagyon fainak lettek ezek a gen3 kocsik. A Chevy főleg, de a Mustang is megszépült azért, mintha már nem lenne olyan púpos illetve orrbanyomott :)
Viszont az már két verseny alapján is feltűnt nekem is hogy a chevys csapatok milyen technikai fölényben voltak, mert most akárhogy próbálok visszaemlékezni talán egyszer sem láttam olyat hogy egy Ford előzött volna egy Chevyt, fordítva viszont garmadával volt, és ilyenkor általában úgy lenyomták a Mustangot mint a rajzszeget.
ADAC GT-t meg tényleg sikerült életben tartani jövőre is. 16 csapat nevezett jövőre és több mint 25 autó is lehet. Idei kevés autós év után nem kis fejlődés
6 csapat új lesz, vagy hosszabb kihagyás után tér vissza. Ferrari 2019 után visszatér, Aston Martin is megjelent. De itt még március 15-ig lehet nevezni.
Közben megnevezték azt a 2 gyári Lambo versenyzőt: Bortolotti és Thiim.
Mirko marad WEC mellett, ennek örülök, és Thiim kicsit meglepett, mert Astonnal hosszabbított, és azon ment a pletyka, hogy Astonon keresztül térne vissza a szériába, de DTM-be elengedték riválishoz.
Első próbálkozása rövid ideig tartott, reméljük ez jobb lesz.
Perera is kikerült ezek szerint, de valamiért nem lep meg. Hiába nyert idén futamot, sőt az elsőt a Lambonak, de rengeteget hibázott és nem tudott az elejével menni sokszor.
Regisztrációnak vége ami a nevezéseket illeti (dec 6. volt a határidő) de van "pótfelvételi" persze kicsit drágább feltételekkel. Eredetileg karácsony előtti napokban jelentették volna be a mezőnyt, de csúsznak pont emiatt.
Új gyártók érkezése miatt, most inkább várnak. Motorsport-total szerint 3 is jöhet: Honda, Mclaren, Aston azaz legjobb esetben 9 gyártó alkothatná a mezőnyt.
Idén még BMW-s Project1 áll közel a Mclarenhez
Hondával hetekkel ezelőtt beharangozott AiM GT csapatból nem lesz semmi, Arnoldék kihátráltak állítólag. Átszervezések után egy Euroteam Performance nevű csapatot emlegetnek, és támogatást adhat a JAS is nekik.
Aston Martin se mondott le a DTM-ről, és előállhat az, hogy a szerződéses Aston versenyző Thiim itt ellenük fog menni.
Csapatoknál az a hír járja hogy 20 autó ha nevezett decemberi határidőre. ADAC egy 24-28 fős mezőnyre számít 2024-ben is. De ehhez kellene az is, hogy ezek a gyártók érkezzenek.
Viszont minden márkánál várható létszámcsökkenés, nem csak az Audinál. BMW-nél 3-nál több autó nem várható, Mercedesnél 4 autóval számolnak (Landgraf nem nevezett eddig), Lambo 4, Ferrari 2 autóval várható. Porsche családban lesz nagyobb visszaesés, állítólag a Manthey csapat túlságosan kivételezett lett a többiekkel szemben, akiknek így nem éri meg versenyezni.
utóbbi 1 hónapban versenyzői fronton voltak mozgolódások:
- SSR csapat 2 autós lesz. Közleményéből ítélve, amiben kiemelték, hogy 2 profi versenyzővel fognak indulni, feltételezem itt Deleddától vesznek könnyes búcsút. Kb. ilyenkor érzi azt az ember, hogy ez nem is -1 autó, annyira nem idevaló volt.
- Preining marad a szériában, és a Porschénél is. 1-es rajtszámot nem fogja felvenni, marad a márkához köthető 91-nél. Csapattársa viszont nem Olsen lesz, akivel hosszabbított volna a csapat, de távozott. Azóta már be is igazolódott a pletyka, hogy Fordnál folytatja. Utódja házon belül várható és Ayhancan Güven lehet a befutó.
- Engelhart Lamborghini versenyző lesz Grassernél.