Összeszedtünk egy pár dolgot a piacon kapható főleg INTEX és Bestway mobil kerti medencék üzemeltetésével kapcsolatban.
Megpróbáltuk tematikusan, hátha segít az új tulajdonosoknak élvezetessé tenni a medencézés(beüzemelés, karbantartás, problémakezelés, jótanácsok, ötletek, javaslatok)
LÁSD: http://e-autos.hu/mobilmedencek/
Ez érdekes, a télen a -17 fokban én azt tapasztaltam, hogy tetőtől talpig befagyott a medencém. Legalább is nem tudtam egy mm-t sem benyomni se lent se fent a palástot.
A fémfal meg mindig megolvasztja a jeget, ami hozzá ér, így nem feszül szét a befagyott medence se. (Első évben, mikor fagyni kezdett rendszeresen jártam ki megnézni, nem fagyott-e szét, mert el se tudtam képzelni, hogy hova tágul a jég. Aztán mindig volt a medence fala mellett néhány mm víz, még akkor is, mikor 25 centis volt a jég vastagsága. Gondolom olyan tél nem lesz, hogy 90 centis jég legyen. Csak az első két évben eresztettem le télen, 8 éve nem.)
A víz kivételes hőtágulásának fontos szerepe van a tavak és a folyók befagyásakor. Amikor a tó lehűl, a felszínén lévő
lehűlt víz a tó aljára kerül, mert sűrűsége nagyobb.Amikor a víz teljes mélységben eléri a 4 °C-ot, akkor az áramlás megszűnik.
A felszínhez közeli víz tovább hűl, de ez a réteg már nem süllyed le, mert sűrűsége kisebb, mint a 4 °C -os víz sűrűsége. Lassan a víz felszínén jég képződik, amely úszik a vízen. Ha a tó, folyó nem túl sekély, akkor az alján mindig marad víz, amely biztosítja az állatok és a növények túlélését a nagy hidegben is.
A víz hőtágulása magasabb hőmérsékleten sem lineáris.
A víz tehát felülről lefelé fagy meg, míg minden más folyadék alulról felfelé.
Mi a probléma a dilatációval? Minimálisat tágul az a vaslemez. A vasuti sin 25, 50 (?) m-es és nincs közte fél centi. Legfeljebb néhány tized mm-el szélesebb lesz a medence nyáron , mint télen. A műanyagot és a vizet nem zavarja. Téged igen?
Annyi bizonyos így elsőre, is, hogy ha ezeken van keret alul-felül, akkor hordósra tud maximum dilatálni. Az is biztos, hogy a hullámos lemez vékonyabb anyagból is olyan függőleges terhelést tud felvenni, mintha sima lenne (meg talán lapjára merőlegesen is). Sőt. Kérdés az, hogy a 30-35 fokos víz mennyire tágítja az anyagot, mert ugye hosszában szerintem nem tud dilatálni azért, mert önmagával van körbehajtogatva, max. a hullámok tudnak deformálódni, sűrüsödni.
Ennek pl. ezek szerint nincs dilatációs mozgása? Mondjuk én az oldalán dekorációs eloxálásnak nézem a rovátkákat.
Félig le van süllyesztve a medencém, ezért a takarófólián óhatatlanul összegyűlik a csapadékvíz. Egy 12V csónakszivattyút használok az eltávolításra, így egy centi körül marad benne víz. Ez nem a legolcsóbb megoldás, de én eredeti céljára is használom a szivattyút.
Ha puhafalú medencénél marad, ezzel a problémával szezononként meg kell küzdenie...érdemes lesz 2-5 m borfejtő-ablakmosó-leengedő csőbe beruháznia, s az utolsó centiket a hajszálcsövességre bíznia...reggel elindítja a folyamatot, s este arra érkezik haza, hogy maradt 1 cm víz a medencében, amit már felemeléssel kiönt...
Persze nem írta, milyen messzire kell elvezetnie, amennyiben 10 méternél hosszabb a táv rá kell segíteni szivattyúval, az biztos.
Múlt héten 3-4 cm eső esett két nap alatt nálunki, a takaró fóliáról egy fél collos csóvel és egy nagyobb kuléval 1-2 óra leforgása alatt minden vizet kiszívattam ezzel a módszerrel...
Nekem a búvár kb 1 centi vizet hagyott bent. A szivattyúval ellentétes oldalon elkezdtem emelni a fóliát, és a szivttyú felé tereltem a vizet, közben kerti széket, asztalt tettem alá.
Én a leengedést úgy oldottam meg, hogy a szívócsonkba tettem egy slagcsövet ami leér a medence aljára. Innentől megállás nélkül locsoltam ki a vizet a fűre. Ha megállítottam volna a szűrőt egy pillanatra is, a visszalevegősödés miatt nem szívott volna többet. A maradék 1-2 cm-t pedig a csőváz megbontásával és a ponyva emelgetésével ment ki.
Persze ez a Te problémádra nem jó már. Búvárszivattyú???
Hát én azért bele tudnék erőltetni finoman egyet s mást...láttál már olyan átlátszó műanyag csövet amivel szerelők a motor olajat engedik le? Na azok kisebbek...nem kell hosszú belőle, 2-3 m (gondolom nem kilóméterre viszed) De egy tipp még; nézz be egy barkács áruházba, borfejtő csövek vannak vékonyabbak...azt hiszem azok is átlátszóak.
Fogsz egy olyan átmérőjű csövet (kpe vagy felxi cső, mondjuk slag), ami belefér a leeresztő szelepbe, bedugod, teszel egy téglát, vagy követ a tetejére, és a kinti végét megszívod...
Marad benne a csővastagságnyi vízoszlop...azt már megemeled...szerintem
Hello,
Most hogy itt az ősz, leengedném a medencét. De mit csináljak azzal a kb 5 cm-es vízoszloppal, ami a leenegedő dugónál mélyebben van? Azt ti hogyan szoktátok leengedni? Nálam az emelgetés és emelve tartás szóba sem jöhet, mivel 5 m átmérőjű a medence.
Tippek?
Egy acélpalástos medence pontos átmérőjét valaki le tudná mérni, illetve a palást pontos magasságot és egy alsó vezető sínt. Az alsó sínt nem tudom úgy elképzelni, hogy ne rohadjon a palást.
Fólia van hozzá: 0,2mm- es 15.990 ft ( ha jól láttam), a 0,4mm-es 28-29 eft.
Igen ez rendben lenne, de a kérdés inkább arra irányult volna - ha tökéletesen fogalmaztam volna, ami nem ment - hogy meddig bírja a víz simán letakarva kémia nélkül...
Mert hogy úgy gondolom mondjuk 25-30 fok környékén már elindulhatnak egy zárt rendszerben is kémiai folyamatok (nem tisztítottam ki mondjuk vegytisztára, maradt benne egy-két apró szennyeződés ami el kezd bomlani...stb)
Most kérdem meg, mert tavasszal senki nem lesz itt...
Tehát téliesítés kipipálva, de mikor kell megszüntetnem a téliesítést, s ezzel párhuzamosan a szűrő rendszert beindítanom? Nem dátumot (hónap, nap) kérdezek, tudom, hogy hőmérséklet függő, de mi az külső átlag hőfok aminél leszeditek?
Az a baj, hogy az összes hirdetésben 1,65 m vagy 2 m széleseket árulnak. Még nem láttam 5 m széles fóliát amire gondolsz. Esetleg tófólia, de az meg csúnya fekete színű.
Alakul??? Nem alakul semmi :))) A benzinkút melett majd bemegyek a lakatosokhoz, és érdeklődök a vázról. ezek után már látszania kellene lassan a végösszegnek.