Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Ha visszaolvasol a fórumon nagyon sokszor volt már erről szó.Nagyon sok ember téved ide kombi kazán HMV problémával..aztán szidják az adott márkát..stb.aztán valójában semmi baja a készüléknek...aztán jön az hogy soha többet kombi,mert megbánták a komforttalanságát.Aki évekig pl villanybojlert használt,vagy egy társasház saját központi hőtermelő egységéből jövő hmv-t,vagy akár egy távhő hmv jét az a büdös életben nem fogja megszokni a kombi kazán hmv készítését.
Leginkább a hmv nem stabil,hanem ingadozó hőmérséklet mivoltát. Sokan egy fürdőszobai tollászkodás alkalmával 20-30 szor nyitják zárják a melegvízcsapot...ami természetesen a kombi kazán adta hmv készítés halála.Sokan beállítják pl 50-60 fokra a hmv hőfokát,aztán a csapoknál rákevernek hideg vizet,aztán mire beállna a kivánt vízhőfok elzárják,aztán fél perc múlva ujra nyitják--az álló kazán hmv hőcserélőjében ezalatt a fél perc alatt a hmv víz átvette a primer fűtővíz oldal kb 20-30 fokkal magasabb hőfokát-aztán a csap ujranyitásakor ez a kb fél liter forróvíz löket szétégeti a kezedet, testedet,aztán gyorsan rányitsz a hidegre mert nem volt kellemes...aztán túl hideg visszanyitsz a meleg irányba....a kazán meg megbolondul:az eredmény a nem kis mértékben ingadozó vízhőfok.
De pl ha "jól" is használod a kombit mert stabilan folyatod a melegvizet pl zuhanyzol,elég ha valaki a családban megnyit egy másik csapot -és nem is feltétlen a meleget- máris ingadozni fog a hmv hőfok.
Ha a kazán alatt be és kilépőn lévő csapra gondolsz, azt el sem tudom zárni mert nem szerelte oda a fűtésszerelő( nagyon okos volt).
Felmerült,hogy a napkollektor egyik ágát(hőcserélőn keresztül) bekötnénk a rendszerbe így ha átengedi a vizet a kazán ha süt a napocska folyamatosan kapná a meleg vizet a visszatérő ágon keresztül.
Szép estét. Olyan kérdésem lenne, hogy Viessmann Vitodens 100 as kazánt használok padlófűtéshez. A rendszer előremenő és visszatérő ága között keverőszelep van beépítve,továbbá az előremenő ágban egy keringető szivattyú ami folyamatos üzemben van ősztől tavaszig.Független a kazántól.
Amikor nem nem fűt a kazán akkor is átfolyik rajta a padlófűtés vize ? Átengedi a kazán keringetője?
Elvittem Csepelre a tartalék szivattyút a szerelőhöz, adott az üzemelőbe való 2 uF-os kondit (a cserés 2,6 uF volt).
Betettem, és ha már úgy is le kellett engedni a vizet, átöblítettem mindent.
A kazánkört, a radiátor köröket egyenként. Jött ki rozsdás szmötyi rendesen. Érdekes, hogy a szűrőben viszont alig találtam piszkot (igaz, azt szezononként takarítottam eddig is).
Most összerakódott - egy órája - és visszacsendesedett a korábbi szintre és FŰT!!!
De ezt csak halkan merem mondani, meg ne sértődjön...
Viszont matatás közben rámértem az NTC-re. Tudja valaki, hogy milyen értéket kellene mérni?
Most hidegen 13 KOhm, melegen 11 KOhm körüli. Ez megfelelő? Mert hogy a szivattyú nem áll le a fűtés után, hanem folyamatosan pörög. Ha lehúzom a csatlakozót, semmi változás, hibajelzés sincs.
40 fokra véve a HMV: az elején jól fűt, de rövidesen annyira visszaesik a hőfok, hogy már visszasem fűt.
45 fokon 41,3 és 45 fok között ingadozik, elég intenzíven és ütemesen. Nem kellemes! :)
50 fokon már nem érezhető az ingadozás! Van egy pici, de a tus alatt, nem annyira érezhető! Ez sem kellemes, de...!
Röviden: semmi változás, ha csak azt nem nézem, 40 eFt - al ismét rövidebb! Haragudni is csak magamra tudok, mert hagytam, hogy kételkedjek sajátmagamban és abban, amiről azt mondták és írták, hogy TUTI jó lesz oda is!
Szivattyú: emeletes lakásban a legutolsó radiátor, olya jó 20 méternyi csőre van a kazántól. Beindul a fűtés és mire felérek a radiátorhoz, már érzem a langyosat a tagon!
Valami a kazánon olyan dolog lehet hiba, ami nem tartja stabilan a HMV hőfokát, vagy esetleg nem tudom használni megfelelően!? Már csak az utóbbi lehetséges, de 5 éve ezen a módon használom - használtam és ekkora problémája még nem volt. Egy Istenverte Aristonosnak sincs ilyen gondja!!!
A szivattyú működésével kapcsolatban, mit ellenőrizzek? Van a szervízrészben olyan, amit nézhetek ezzel kapcsolatban? 50 fokos előremenőnél, a gyujtás után azonnal melegszik a fűtés oldali előremenő. Mivel lehet még ellenőrizni?
Látom - láttam volt a szivattyúra is panasz máshol is, itt is és az enyém 5 éves!
Az a vegyszer amivel savaztam, vízkő és egyéb szennyeződés ellen is kiváló, marta mint a fene. Ma jön meg a lemezes hőcserélő, este már többet tudok majd mondani!?!
Nem szép tőled, hogy kínaiul beszélsz itt nekem...
Talán eljött az ideje (így is terveztem), hogy a bővítés előtt egy szaki is "megszakértse" a rendszert.
Akinek az itteni kollégák közül van kedve (ideje, kapacitása) és priviben rám írna, azt köszönettel venném.
Természetesen a megfelelő honorárium fejében.
A kondit persze beszerzem, ha végre nyitnak a boltok, momentán ez volt kéznél. Méretre azonosak, csak némileg nagyobb a kapacitása. Talán ettől nagyobb az áram, ami a segédtekercsbe jut, és ettől hangosabb. De ilyen szivattyúval még nem játszottam eddig, csak tippelek.
Én nem értek a kazánokhoz (sem), de most ősszel a saját gyerekeimet is lebeszéltem a kondenzációs kazán beruházásról.
Más kérdés, hogy ők se fogadták meg a tanácsot, egy Baxi-t tetettek be, kb. egy hónapja megy, eddig OK...
(egy milla körül lett a vége).
Nagyon aggaszt a nemzetközi helyzet, ami ugye "fokozódik". Szóval, mire elkészül - talán nem is lesz gáz, amit elégethessen. Döglött lóra nem teszünk - szerintem. Én kivárnék, aztán ha rendeződik az orosz gáz beszerzése és a háború is befejeződik - hajrá!
Addig lényegesen olcsóbb és kockázatmentesebb a javíttatás. Van egy mester Újpesten (nem hatalmazott fel, hogy közöljem az elérhetőségét), de a gugliba beírod, hogy kazán panel javítás, kidobja.
A mi kazánunk paneljét is másnapra (!) javította, pedig azzal engedte otthagyni, hogy szerinte tuti más a baj, mert ilyen hibával még nem találkozott. Becsületére legyen mondva: szkeptikussága ellenére tesztelte és valóban hibásnak találtatott.
Meg is csinálta azzal a megjegyzéssel, hogy a "jó pap holtig tanul", archiválta is a hibát, mint új tapasztalatot.
És egy 20-asból megvoltam, én meg betettem és lett meleg.
Természetesen ez csak egy tanács, vélemény, a döntés a tiéd, nem beleszólni akarok.
-Van két panelod ,ha mindkettővel ugyanazt csinálja akkor vegyük úgy ,hogy a panel hiba kizárva
-Az ntc-ket is cserélted és megmérték,hogy jók-kizárva
-reed relét cserélted -kizárva
-a váltószelep azt mondod szintén jó,és nem enged át a fűtés irányába-akkor zárjuk ki.
-A bypass szelep ha rossz is lenne nem játszik szerepet a hmv készítés során,mert ha a váltószelep zár rendesen akkor esélytelen,hogy megforduljon a víz mint kerülőúton.
A kazánod típusát rendesen benéztem az előzőekben,az egyhuzamú primer hőcserélőd dugulás tekintetében kizárt,hogy eltömődve legyen a nagy vízjárat miatt.
Sok választás nincs ,hogy esetleg mi lehet még rossz:
-HMV hőcserélő,ezt házilag tisztítottad ,DE erre azt mondanám,hogy akkor lenne biztosan jó,ha géppel nyomással savaztad volna--tehát én esélyesnek látom,hogy nem sikerült jól.
-szivattyú ezt még szintén nem cserélted -én 2. helyre raknám mint hibalehetőség a hmv hőcserélő után.
Nekem ilyen van már jó pár éve, de nem buszozok! Külső hőmérséklet érzékelő van a kazánon, az alapján állít előremenőt, az evohome meg mondja hova kell.
Ugyanolyan értékű kondit vegyél bele! A villanyszerelési boltok szoktak árulni. Ha nem fér el a helyén egy tömszelencével vezetékeld ki és rögzítsd mellette. A sorba kötött szivattyúnak nincs értelme, elég sok radiátort elvisz egy kazánszivattyú, de persze méretezni kellene. Ha az újabb szakaszok a kazánházból indulnak egy hidrováltó és szivattyúk beépítése a megoldás a sorba kötött szivattyúk helyett.
Fricu1-hez hasonlóan szombaton reggelre feküdt meg a kazánunk (Immergas Eolo Star 23). Mivel én nem értek hozzá hívtam szakit, aki hosszas debuggolás után panelhibát állapított meg. Ezt alátámasztani látszik a kazán által menet közben kijelzett (nem létező) 03-as hibakód is.
Szóval két lehetőség van: panelcsere vagy kazáncsere kondenzációsra.
Előbbire kaptunk árat, utóbbira pedig egy listát az általa ajánlott kazánokról. Mivel a téma számomra fehér folt, ezért szeretnék tőletek iránymutatást kapni.
Nem tudom ehhez mik a legfontosabb infók, megpróbálom összeszedni a paramétereket:
- kondenzációs kazánt szeretnénk
- a ház 75 m2, bőven beleférünk a rezsicsökkentett havi értékbe
- fűtésre és melegvízhez is a gázt használjuk
- az általa ajánlott kazánok:
Baxi Duo-Tec E 24
Baxi Luna Classic
Ferroli Bluehelix HiTech RRT 24 C fali kombi / hidrogén kondenzációs gázkazán
Riello Residence 25 KIS új rm
Örülnék ha tudnátok tanácsot adni milyen kazán lenne ide, ennyi fogyasztáshoz megfelelő. A felsorolt kazánokat egyáltalán nem ismerem, más ajánlást is elfogadok. Ha bármilyen infó kell még ehhez megírom.
Újra szétkaptam a kazánt, kivettem a szivattyút, és asztalon megpörgettem.
Látszólag normálisan pörög, nem is lehet túl könnyen lefogni. Egy 2uF-os kondi van benne (Grundfoss szivattyú), látszólag sérülésmentes, nincs égésnek, túlmelegedésnek jele, a vezetékei is épek. Műszerem nincs, ezért a tényleges kapacitás értéke kérdéses. A forgórész könnyedén, akadálymentesen forog.
Kivettem a másik kazán szivattyújából a kondit - egy Wilo, abban 2,6 uF-os van, de azonos a méret.
Kicseréltem.
Érezhetően hangosabb lett az üresjárása, de nem melegszik az asztalon forgatva.
Beépítve és újra feltöltve, légtelenítve a rendszert - működni látszik. Viszont hangosabb, mint korábban volt.
Kérdés, hogy ha hidegebbek lesznek, hogy fogja bírni?
Vajon a kondi nagyobb értéke okozhat gondot a későbbiekben? Vegyek belevaló, 2 uF-ost, vagy nincs jelentősége?
Azon is morfondírozok, hogy segíthet-e egy külső szivattyú bekötése? Különösen azért mert újabb szakaszokkal tervezem bővíteni a rendszert. És ott újabb radiátorok is telepítve lesznek.
Ha jól lövöd be a külső hőmérséklet függvényében az előremenőt és a kazán le tud modulálni a minimum teljesítménnyel addig ahol nem kapcsolgat folyamatosan fog menni, ha nem akkor kapcsolgatni fog bármit is csinálsz. Önmagában az, hogy óránként kapcsol egyet nem okoz problémát a kazánnak.
Amikor visszatérőre szabályzol a kazán a visszatérő hőfokát figyeli és úgy állítja be a teljesítményt, hogy az előremenő meglegyen, amikor elindul a szivattyú és betolja a hideg vizet a kazánba akkor a kazán növeli a teljesítményét, ha eddig állt bekapcsol. Nálad a padló folyamatosan megy, ez a minimum amit a kazánnak kapcsolgatás nélkül kell tudnia, a radiátorok amikor nyitnak ehhez adódik a teljesítmény igényük.
Nehéz úgy megcsinálni hacsak nincs tökéletesen méretezve, hogy sose kapcsolgasson akkor se ha buszos a termosztát.
Igen, van hidrováltó, és van 1-1 szivattyú is, külön a padlófűtésnek (bár vannak külön körök, de egyben fűtjük mindig mindet) és külön a radiátoroknak.
A radiátorokon vannak a termofejek, a földszinti padlófűtést pedig az evohome egység méri, és az van hozzárendelve zónaszelepként a padlófűtés szivattyújához.
A radiátoros körön levő szivattyú jelenleg mindig megy, ha lezárnak a fejek, akkor úgyis leveszi a teljesítményt.
De végeredményben az evohome on/off tartománya nekem így megöli a bulit, mert a reggeli felfűtést illetve az esti lehülést leszámítva mindig kapcsolgatni fogja a kazánt.
Ha -ahogy írod- visszatérőre megy a szabályzás, akkor mi indítja a kazánt mondjuk reggel?
De ha mondjuk találok egy Siemens BSB kompatibilis rendszert, lehet eladom az egész evohome-t, annak ellenére hogy amúgy nagyon tetszik, és kényelmes.