Keresés

Részletes keresés

Némedi László __ Creative Commons License 2020.09.07 0 0 21324

ott Maticsekeket látok...

Előzmény: Némedi László __ (21323)
Némedi László __ Creative Commons License 2020.09.07 0 0 21323

esetleg megpróbálhatod Bácsszentiván-t is:

https://hu.wikipedia.org/wiki/B%C3%A1csszentiv%C3%A1n

 

Előzmény: pretium6 (21321)
Josbig Creative Commons License 2020.09.07 0 0 21322

Elég messze vagyok Hajdúböszörménytől (Vas megye nyugati széle), de voltam már ott a Levéltárban, csak akkor nem ezt keresetem fő céllal és valószínűleg átsiklottam Varga Lajos halotti bejegyzésén (ha Püspökladányban volt, valószínűleg igen). 

Előzmény: babramama (21304)
pretium6 Creative Commons License 2020.09.07 0 0 21321

Köszönöm a kibetűzést...

Sajnos ezzel végleg elakadtam - Felsőszentivánnak még a környékén sem éltek akkoriban Matecsek / Matusek (vagy hasonló) nevű emberek. Mondjuk már az is rejtély, hogy miként került jobbágy létére Püspökhatvanba (ahol is 1853-ban, 27 évesen házasságot kötött)...

Előzmény: babramama (21307)
Josbig Creative Commons License 2020.09.07 0 0 21320

Nagyon köszönöm, hogy ennyit foglalkoztál a problémámmal, minden segítség előbbre vihet, az utóbbi házasságkötés is egy fontos nyom lehet. Körülnézek a ref. anyakönyveknél is, hátha volt fiú is a lányok között.  A Kotkovics Borbála név nem 2, hanem 3 helyen is megjelent az anyakönyvekben, ugyanis a dédanyám halotti bejegyzésénél is ez az anyja neve. Nagyon kusza ez nekem, főleg ha tényleg ekkora volt a vándorlás ebben a családban.

Előzmény: 2xkiss (21305)
skoumi Creative Commons License 2020.09.05 0 0 21319

Yes. Csak elirtam az elobb, telorol. Helyesen: billiongraves

Előzmény: rferi (21318)
rferi Creative Commons License 2020.09.05 0 0 21318

Ez érdekel, én már egy csomó hozzátartozóm sírját lefotóztam, hogy majd valahogy felteszem arra az oldalra. Szóval akkor ehhez van egy alkalmazás okostelóra? Utána kell nézzek, mert meg akarom csinálni én is.

Előzmény: skoumi (21317)
skoumi Creative Commons License 2020.09.05 0 1 21317

Ha van okostelefonod, leöltve a bilkiongraves alkalmazást közkinccsé tudod tenni a temetőt.

Az alkalmazással lefotózod a sírokat.

Beregisztrálsz a billiongraves.com honlapon (ingyenes). Megnézed, hogy rajta van-e némediszőlői öreg temető (nagyobb összeget fel mernék tenni rá, hogy ha más nem fotózta le, akkor nincs). Létrehozod a temetőt az oldalon (hely megadás, GPS kooridnáta megadás (amit Google Mapsről tudsz leolvasni), határok berajzolása stb.). Ezt akár most is meg tudod tenni, s mire fotózol “el lesz fogadva”.

Ha megvan a temető, re el is fogadta az oldal (ez 24-48 óra a létrehozástól), a telefonos alkalmazásban elvileg a képek mappája a tető neve lesz. Ha előbb fotózol, mint ahogy a temető létre lenne hozva, akkor vagy “nem a temetőben” vagy a legközelebbi falusi temető lesz látható.

Feltöltésnél vagy jó helyre rendezi, vagy utána képenként át kell állítani a megfelelő temetőre. Ha le is indexeled, akkor még többet tettél a közösségért :), de mások is indexelhetik.

Én már legalább 40 temetőt, köztük régieket tettem fel a térképre - sok kicsit teljesen lefotózva. A nagyobbaknál a célzott keresésen túl szoktam lőni még legalább 20 képet, hogy biztosan legyen a temetőből kép a bilkiongraves-en, motivációs céllal mások számára.

Előzmény: Matirko1 (21284)
skoumi Creative Commons License 2020.09.05 0 0 21316

Valószínűleg még mindig annál az egyházközségnél lelhetők fel, ahol vezették.

Előzmény: babramama (21292)
skoumi Creative Commons License 2020.09.05 0 0 21315

“Bár az UB.-es példáknak meg van az a hátránya, hogy az UB. jegyzékek nincsenek meg a levéltáraknak, tehát ők is csak találgatni tudnak,”

Rosszul tudod. Az UB-jegyzékek megvannak a levéltárakban. Csak ez nem kutatható, hacsak nem vagy tudományos kutató a megfelelő kutatási témával.

Előzmény: Prelleg (21296)
czsandor Creative Commons License 2020.09.04 0 0 21314

Sziasztok,

 

abban az esetben miként tudnék továbblépni, ha az egyik felmenőm esetén a házassági anyakönyvben sajnálatos módon csak az ifjú pár neve, valamint az életkoruk van megadva? Eddig szerencsés voltam, és szinten minden esetben ott volt a születési város, illetve a szülők neve is, ami nagyban hozzájárult, hogy tovább menjek.

 

Kiss József felmenői voltak Kiss János, és Hegedűs Mária. Nagy nehezen sikerült megtalálnom a házassági bejegyzésüket. 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939F-86ZM-N

 

Ebből az derül ki, hogy János 21, Mária pedig 16 éves volt 1846-ban az Endrődön kötött házasság idején. Tehát egyikük 1825, másikuk 1830 körül született. 

 

Máriát abból kindulva, hogy kb 1830-ban születhetett nagy valószínűséggel meg tudtam találni Endrődön, de ez is ugye csak ilyen kizárásos alapon (tehát egyelőre feltételesen jegyeztem fel magamnak)

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939J-F6SG-5?cc=1743180&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AXCTR-PMW

 

 

De János/Joannes esetén nem tudok semmi kapaszkodót. Sajnos a Kis/Kiss elég gyakori volt akkoriban is, elég sok szomszédos településen találok. 

 

Reméltem, hogy talán a tanúk neve majd segít valamit, de sajna nem mentem velük sokra.

 

Higroszkópos Sándor Creative Commons License 2020.09.03 0 0 21313

Köszönöm, ők lesznek azok! Most már látom, mit hibáztam: "Ferenc"-et írtam be a MACSE-keresőbe, és nem "Ferencz"-et. Amatőr hiba, túlságosan megszoktam a familysearch-öt :)

Előzmény: JPmiaou (21311)
rferi Creative Commons License 2020.09.03 0 0 21312

Apa és fia?

Apa amikor megtudta a saját apja nevét, átneveztette magát, és a fiát is?

 

Előzmény: JPmiaou (21311)
JPmiaou Creative Commons License 2020.09.03 0 0 21311

Nekem hat találatot ad Juhász Ferencre a MACSE nyilvános adatbázisa. Kettőnél a BM rendelet száma mintha egyezne a megjegyzés firkájával:

 

Felvett vezetéknév:    Juhász     
Eredeti (alias) vezetéknév:    Schiffer
Utóneve(k):    Ferencz    
Vallása:    rkat.
Lakhelye:    Ó-Kanizsa    
Polgári állása:    máv. váltóőr
Születési helye:    Beremend    
Születési éve:     1864    
Kora:    34
Az engedélyt tartalmazó BM rendelet száma/évszáma:    84257/1898
A hivatalos hírlapban közhírré tétetett: igen
Forrás:     
MNL-OL 30796. mikrofilm 612. kép 1. karton
Névváltoztatási kimutatások 1898. év 147. oldal 1. sor

Felvett vezetéknév:    Juhász     
Eredeti (alias) vezetéknév:    Schiffer
Utóneve(k):    Ferencz    
Vallása:    rkat.
Lakhelye:    Ó-Kanizsa    
Polgári állása:    kiskorú
Születési helye:    Lapáncsa    
Születési éve:     1889    
Kora:    9
Az engedélyt tartalmazó BM rendelet száma/évszáma:    84257/1898
A hivatalos hírlapban közhírré tétetett: igen
Forrás:     
MNL-OL 30796. mikrofilm 612. kép 1. karton
Névváltoztatási kimutatások 1898. év 147. oldal 3. sor

Előzmény: Higroszkópos Sándor (21308)
babramama Creative Commons License 2020.09.03 0 0 21310

Én az Arcanumon már találtam meg névváltoztatást. Az eredeti nevet írd be, lesznek találatok, amiből egy keveset látsz, de ha nem vagy előfizető, akkor nem tudod megnézni. Szerintem a fórum Arcanum előfizetői segítenek.

Előzmény: Higroszkópos Sándor (21308)
Higroszkópos Sándor Creative Commons License 2020.09.03 0 0 21309

jav: csak Juhász Ferenc = csak egy Juhász Ferenc

Előzmény: Higroszkópos Sándor (21308)
Higroszkópos Sándor Creative Commons License 2020.09.03 0 0 21308

Segítséget szeretnék kérni névváltoztatás témában.

 

1864. jan. 26-án megszületik Ferenc, aki törvénytelen, és az anyakönyvben csak az anyja nevét írják be, gondolom azt viseli, de hát ez nem tudhatjuk. Bár ő (az anya) később megházasodik és több gyereke lesz, Ferencet, úgy tűnik, mégsem veszi a nevére az új apa. Helyette ez az utóbejegyzés van téve az anyakönyvben egy 20-30 évvel későbbi pap kézírásával:

Amit én úgy olvasok, hogy

 

Az illető "89297" számú

f. évi belügyminiszteri

rendelettel nevét "Ju

hászra" változtta

zentai fősz[olgabíró] 11.521 szám ???

bevezettetett[?]

 

(a +1871 3/VII az alatt lévő gyerek halálozását jelzi, csak összefolyik)

 

Na de mikor volt a folyó év?:) A Macse-adatbázist megnéztem, sajnos csak Juhász Ferenc van benne, és nem ő az.

 

Ilyenkor van más megoldás, mint elzarándokolni a levéltárba, és remélni a legjobbakat?

babramama Creative Commons License 2020.09.03 0 0 21307

Szerintem "in Bács". Bács-Kiskun megyében, mai nevén Felsőszentiván.

Előzmény: pretium6 (21306)
pretium6 Creative Commons License 2020.09.03 0 0 21306

Kis segítségre lenne szükségem kibetűzéshez (születési és lakhely adatok): az első sor valószínűleg Szentivány, az utolsó Püspökhatvan, de mit írhattak a kettő között? Kösz

 

2xkiss Creative Commons License 2020.09.02 0 0 21305

Püspökladányban legalább 2 református Varga Lajos él az adott időben. A másik fiatalabb, mint a

tied. Ő legalább kétszer nősült, de mindkét felesége református.

 

Van L. Szilágyi család Ladányban, de ők is reformátusok, nem rk.-k. Több leány megy férjhez helyben a 80-as években.

Így szerintem az esetedben az 1880-as L. Szilágyi anya elírás, tévedés lehet.

 

özv. K. Varga Lajos újranősül 1892. 2. 28-án Püspökladányban, a ref. Dobrai Máriával.

Címe: IV : 762 és 48 éves. Apja Sándor. Anyja Szilágyi Erzsébet.

 

Talán innen van az 1880-as feleségnév elírás.

 

 

 

Előzmény: Josbig (21294)
babramama Creative Commons License 2020.09.01 0 0 21304

Nem tudom mennyire vagy messze Hajúböszörménytől, úgy láttam, hogy ott megvannak a hiányzó állami halotti anyakönyvek.

Érdemes lenne megkérdezni a levéltárat, tényleg megvan-e nekik.

Előzmény: Josbig (21294)
2xkiss Creative Commons License 2020.09.01 0 0 21303

Azt lefelejtettem tegnap, hogy ha Varga Lajosnak voltak fiai is, azt a reformátusoknál kellene keresned. Hátha igen, és ott is lehetnek számodra fontos, segítő részadatok a családra.

Előzmény: 2xkiss (21302)
2xkiss Creative Commons License 2020.08.31 0 0 21302

Megpróbáltam,- nem túl nagy időráfordítással - átlátni az általad leírtakat, hát...nem egyszerű.

 

Adott Varga Lajos ref. dohányos 5 született leánygyermekkel, akinek a felesége rk. és mindíg

Borbála, de a vezetéknevek nem vagy alig egyeznek.

Egy Varga Lajos van-e egyidőben, és egy vagy több feleséggel?

 

Az 1. ismert leány Zsuzsa születésénél (1880) van mindkét szülő neve előtt megkülönböztető betű, rövidítés ,- az apának K. az anyának L.  -a Rk. anyakönyvben. Ezt a lányt először a helyi reformátusok keresztelik, a két bejegyzés teljesen egyezik, vsz. , hogy a 2. bejegyzés (Rk) az elsőről kiadott keresztlevél adatainak bemásolása. Az apa K. betűje még egyszer jelenik meg,  1891-ben , felesége Tamacskovics Borbála halálakor.  Ez a két Varga Lajos adat biztosan (vsz.) összetartozik.

( az apa esetében)

 

Ide tartozónak gondolom még az 1886-os Rozália szül.-t , az anya Tamáskovics Borbála (P.ladány-Rk. anyk.), és az 1889-es Julianna születést, az anya Tamacskai Borbála. Ez Körösladány- Rk. anyk. De a lányt a püspökladányi Ref. tanító keresztelte "kényszerűségből". Bár a lakhelyük éppen Nagy-Bucsa.

 

Az anya neve által ez a két leány apja is K. Varga Lajos.

A két születésnél és az anya halánál lévő vezetéknév eltérés az anya esetében- véleményem és tapasztalataim szerint - bőven belefér abba, hogy itt egy személyt takarjon.

 

(Tamáskovics Borbála halálakor rögzített kótaji származása is valóságos lehet, mert az 1840-es

évek környékén születik itt több gyermek ilyen vezetéknévvel egy Rk. házaspártól, bár Borit nem

találtam. De ha esetleg az a pár is dohánykertész volt, akkor máshol is születhettek gyerekeik, - a család akkor is kótaji származású.)

 

Visszatérve a nem Tamáskovics ( és változatai ) anyanevekhez :

 

A leghangsúlyosabb itt a Te biztosan egyenes ágad, a dédmamád anyjának neve : Kotkovics Borbála.

Ezt két esetben találtad meg, 1882. Zsófia születésénél,  és 1902. Zs. házasságánál, már mint néhait említik. Az állami anyakönyvbe azért vsz. valóság került, ez volt a neve. Neked elsősorban ez az ág a legfontosabb. Azt írod, a Püspökladányban feltűnő másik két Kotkovics lány kenderesi származású.

Akkor ott kellene keresned Borbála ükmamádat is. Egyébként a említett (testvérek?) közül legalább az egyik szintén dohányos feleség volt, még Kutkovics eredeti névformával- mint Kenderesen.

(Pladány Rk. anyk- keresztanyaként)

 

(Ez teljesen megszokott változás új helyen. Saját példám : a Mikola nevet elnyomta a helyben addig ismert, és már jelenlévő Mikula változat. Mellesleg az már előtte egyszer átesett egy változáson,  a Mikolaiból lett Mikola, egy új faluban, és pár év alatt.) 

A Kotkovics és Kutkovics itt  vsz. ugyan az, - szerintem.

 

Az 1. és 2. feleség nevet két születési dátum rögzíti, 1880. és 1882. Ha az apa ugyanaz ebben a

két esetben, akkor az elsőnek a szülés után kb. 1 évig bezárólag meg kellett halnia.

Ennek a P.ladányi Rk. anyakönyvben nincs nyoma. Máshol is anyakönyvezhették a halálát.

Meg lehet más személy is.

 

A 3. feleség név időrendben Nyikovics Borbála 1884. Rk.anyk. P.ladány. Rozál születésénél.

 

A másik Rozália 1886-os, és az ő anyja pedig, már tudjuk, Tamáskovics Borbála, K. Varga Lajos felesége. 

 

Ha az apa személye ugyanaz a két Rozi esetében, akkor az elsőnek korán meg kell halnia,

illetve egy házasságnak is kell történnie.

De ennek sincs nyoma az Rk. anyakönyvben. Vagy máshol halt meg a lány, vagy két apa van,          két feleséggel.

 

A 3. feleség név - megérzésem szerint - elírás lehet. A dohányosok elsősorban nem a településen éltek, és idegenek.  Vsz. nem ismert mindenkit jól a pap.

A püspökladányi Rk. anyakönyvet kellene átkutatnod, hátha valahol van még adat. 

A Nyikovics névnek azért jelen kellett lennie, csak úgy nem találták ki, - de esetleg keverték.

Persze, lehet más megoldás is.

 

Szélsőséges esetben nem elképzelhetetlen teljesen, -hogy egyetlen Varga Lajosról szólnak az adatok.

De feleség legalább kettő kellett, hogy legyen. Vagy több.

 

A református anyakönyvre is kellene figyelned, ott is keresni. Akár házasságot, talán halált is.

Végül is kétszer kereszteltettek reformátusokkal is.

 

Írtad, hogy hiányos a helyi anyakönyv. Vélelmezem, hogy a ref. , ha Varga Lajos születését sem találtad meg. Bár, szerintem nem biztos, hogy ő eredetileg P.ladányi.

A dohányosok- más vidékeken- általában nem helyiek, talán ritkán azok.

 

Van-e esetleg előzménye Ladányban a K. Varga névnek ? Mi lehet a K - kertész - mint dohány-kertész, vagy más ? Én már találtam meg időben korábbi anyk.-részben a rövidítés feloldását.

És az 1. adat feleségének az L.-e ? Van-e L. Szilágyi előzmény ?

 

Bár az meg VL esetleges helyi eredete mellett szól, hogy a feltalált anyakönyvi bejegyzésekben nem

utalnak sehol máshonnan való származására. Egyszer pedig Körösladányban említik P.ladányi kötődését, bár az nem azt jelenti, hogy ott is született.

 

Ami biztos eddig, hogy a Kotkovics -ágon van ősöd, meg a Varga Lajos ágán is, de hogy ez

K. Varga Lajos vagy esetleg másik, azt szerintem most még- ennyi adatból- nem lehet tudni.

Házasság-ot (-okat?) kellene megtalálnod valahogyan. ( Kenderes?  - Püspökladány Rk-Ref.?) 

 

Sajnos nem nagyon tudtam neked segíteni,  hátha más többet tud majd. 

  

Előzmény: Josbig (21294)
vörösvári Creative Commons License 2020.08.31 0 0 21301

Értem, csak nem az tipikus - ics név volt, ezért kérdeztem.

Előzmény: czsandor (21300)
czsandor Creative Commons License 2020.08.31 0 0 21300

Tudomásom szerint csak sokác (horvát)

Előzmény: vörösvári (21298)
vörösvári Creative Commons License 2020.08.31 0 0 21299

Mohács egy fontos kereskedelmi központ volt a 18-19.században, a dunai hajózásban olasz hajósok is dolgoztak, illetve a magyar vasútépítéseknél is voltak olasz munkások és sok olasz kőfaragó is bevándorolt a 19.században.

Előzmény: vörösvári (21298)
vörösvári Creative Commons License 2020.08.31 0 0 21298

Igen, egyértelmű a Gambini név és az olasz származás, a többire nem tudok válaszolni. A Budzsaklia milyen eredetű név ? albán vagy török ? 

Előzmény: czsandor (21297)
czsandor Creative Commons License 2020.08.31 0 0 21297

Sziasztok,

egy érdekes szálra bukkantam a családfámon. De hogy biztosra menjek, olvasásban szeretnék segítséget kérni tőletek. 

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSV4-R9NQ-N?i=465&cat=427348

 

A 32. számú sor lenne a kérdéses.

 

Antonius Budzsaklia, colonus

Maria Gambini(?)

 

Maria lakhelyét jól olvasom: Trezczana in Italia (van egy olasz felmenőm?). Ez a Treczana a mai Trezzano?

 

Maria szülei: Titus Gambini (?) és Maria Travizani(?)

 

És ha olasz bevándorlókról(?) lenne szó, akkor annak utána lehet nézni valahogy, hogy mikor hogy érkeztek a Mohácsra?

Prelleg Creative Commons License 2020.08.31 0 0 21296

vadász2: A cikket olvasva most már világosabb miért is lett bevezetve a 130 éves határ. Bár az UB.-es példáknak meg van az a hátránya, hogy az UB. jegyzékek nincsenek meg a levéltáraknak, tehát ők is csak találgatni tudnak, és az UB. nem feltétlenül jelöli az esküvőt, válást, névváltoztatást vagy halált. Például az egyik rokonom 1904-ben született holtan, mégis odaírtak a születésijéhez egy 1969-es UB.-t. (Vajon egyszer az UB. jegyzékek is kutathatóak lesznek?)

JPmiaou: Én egy másik táblázatot vettem figyelembe: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_verified_oldest_people

De igaz, ha csak az életkort kellene figyelembe venni, túlzás lenne, mert „csak” egy kutatási szabályzat, amit könnyen meg lehet változtatni, nem egy törvény, hogy hosszú távon számolni kellene egy, vagy több nagyon magas kort megélő emberrel. A 30-60-90-es szabály viszont nagyon elavult volt, és a 100-75-30-as sem elegendő.

Lajos Lovász: A belinkelt könyv 69. oldalán a deregnyői iratanyagok közt: „Anyakönyv 1761-1793, benne lelkészek és tanítók jegyzéke 1756-tól”. Tehát valószínűleg nem szolgáltatták be ezeket az anyakönyveket az állami levéltároknak, azért nem fényképezték le őket. https://library.hungaricana.hu/hu/view/MagyarReformatusEgyhazJavainakTara_09/?pg=69&layout=s&query=deregny%C5%91

babramama Creative Commons License 2020.08.31 0 0 21295

Köszi a tájékoztatást, de Kismartonban csak rk. levéltárat találtam. Már kérdeztem a győri evangélikus levéltárat is, de semmi nem tudtak mondani, hol lehet megtalálni az anyakönyveket.

Előzmény: JPmiaou (21293)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!