Életemben egyszer jártam Záhonykörzetben, de a bizt.bereket akkor sem mutatták meg. Úgyhogy csak a képeidből és a leírásból tudok következtetni, de azokból számomra ez jött ki: A fonódó kettős-nyomtávú pályára, ha kijáratot állítunk be, akkor a berendezés érzékeli, hogy széles v. normál nyomtávról indítunk-e vonatot a közös szakaszra. Gondolom ezt jelzi az a két hosszú csík: amikor jelzőt kezel világít a "széles nyomtáv", vagy a "normál nyomtáv" (a nagy képen látszik a "normál nyomtáv" feliratú is). Ezt az infot el kell küldeni a szomszéd állomásra is, különben előfordulhatna, hogy ott rossz irányba állítanak bejáratot (a "virtuális váltó" nem tereli a vonatot a valóságban), tehát valószínűleg a szomszédban is van két ilyen csík, ami ezekkel párhuzamosan világít. - - - Na most, ha mégsem indul a vonat, de a kijárati jelzőt már állítottuk, akkor a vg.utat el kell KO-zni. És szerintem itt jön be a kérdéses gomb, mert a "csík" (az "előblokkolás", ami megmutatja a szomszéd állomásnak, hogy melyik pályán megy a vonat), ilyen esetben valószínűleg ott marad. És ilyenkor a KO után kell azt kezelni, hogy az előblokkolás visszavonásra kerüljön, mert amíg az benne van, valószínű, hogy nem lehet jelzőkezeléssel vonatot indítani. Szerintem... (Azért kérdezz meg egy helyi ismeretekkel rendelkezőt is!)
No akkor még egy: menetiránykérelem és -váltás (még mindig az eperjeskei asztal részlete). A képen a jobbszélső gomról nincs ötletem se. Mi is az az előblokk, és miért kell törölni? (Sanda gyanú: valami térközszerűség és zavar esetén töröljük?)
A régi Dominós állomásoknál a váltókezelő őrhelyeken létesítettek helyikapcsoló berendezést, hogy a tolatási mozgásokhoz szükséges váltókat ne a fsz.-nek kelljen állítania. A váltócsoportok pedig azért lettek létrehozva, hogy a vonatmeneteket zavaró ill. nem zavaró tolató mozgások elválaszthatóak legyenek.
"Végigböngésztem a fehér gombokat, de általában egy normális angolváltó egyik feléhez tartoznak. Talán az angolváltókat akarták vizuálisan párba rakni, egyik fele fehér másik fele fekete alapon, de ebben sem következetes."
Ezt azért nehezen tudom elképzelni. Inkább el tudom képzelni azt, amit Füsti-67 írt vagy csak egyszerűen eltört a gomb és fekete már nem volt, fehérrel pótolták (sajnos rendszeres gyakorlat).
Talán helyikapcsoló (HK), ismertebb nevén vasbakter kapcsolói?
Azt tudja, hogy a bonyolult és mindenképpen a helyszínen vezetendő tolatásoknál a berendezés kezelője a váltóállítási jogosultságot ki tudja adni a váltókörzetben található helyikapcsolóra, így ő megkímélhető a folyamatos rádiózástól, félrehallástól stb. Előnye, hogy ilyenkor foglaltságellenőrzés nélkül szokott történni a váltóállítás, hiszen úgyis látja, hogy hol a jármű.
Nagyobb állomásokon szükség lehet több helyikapcsoló elhelyezésére, gondolom itt is erről lehet szó. Valószínűleg a lámpa világítása jelzi, ha a körzet ki van adva, ugyanis ilyenkor a pultról nem állítható. Az ólmozott gomb a kényszer-visszavételre való, ha bármilyen ok miatt a hagyományos kérésre nem lehet visszaadni a kezelési lehetőséget a szogálattevőnek.
Ezt is elrontottam. :-((
D70nél tud világítani, tehát a gyürű fehér, gomb átlátszó. De ez ráadásul D55, ha jól tévedek.
Akkor viszont belezavarodtam. :-S
Végigböngésztem a fehér gombokat, de általában egy normális angolváltó egyik feléhez tartoznak. Talán az angolváltókat akarták vizuálisan párba rakni, egyik fele fehér másik fele fekete alapon, de ebben sem következetes.
Elárasztalak titeket kérdéssel, szóljatok ha unjátok! De addig is itt a következő: ez a csoport vajon mi lehet (fehér gombok)? (A pult továbbra is Eperjeske.)
Nem az erőmű miatt van ilyen megoldása. Létezik olyan berendezés, ahhol külőn nyomógombok vannak az egyenes és kitérő vezérlésnek, valamint a váltó feloldásnak és lezárásnak. (HÉV-Gödöllő Palotakert állomás ill. végállomás)
A váltóállító gomb színei szintén lehetnek külőnbözőek, de többségében fekete nyomógomb, D70-nél kék. (aztán a többit valaki, aki jobban benne van, megírja)
Jól értelmezem a képek alapján, hogy a fonódásokat a berendezés "virtuális váltóként" kezeli, ugyanúgy, mint a D70-nél a keresztezéseket. Mert akkor lehet, hogy a fehér gombokkal talán ezek állíthatók?
Akkor majd M62 265-öt kell kifaggatni, ő mire gondolt. Talán a gurítódombi váltókra? Mert ott van gomb közvetlenül a váltó mellett, és külön csoportban is. (Lásd kép - Fényeslitke rendezőpu. Dominója).
Bizberekről egyébként hallgattam egy-két előadást, így nagy vonalakban tisztában vagyok az alapelvekkel, meg a Dominókkal. KÁ-69-ről csak említés szintjén esett szó. A kezeléssel kapcsolatban meg azért elég hiányos a tudásom; például a közös vezérlés/állítás hogy működik pontosan?
Inga Papagáj: ott az erőmű miatt kezelik ennyire kényesen azt a váltót? Védőváltót egyébként nem is szoktak külön kezelni, csak függésben egy másikkal, nem?
Pakson az Erőmű felőli védőváltónak olyan a gombja, hogy van a biztberen egy Kitérő, egy Egynenes, egy Lezár és egy Felold gomb. Ezekkel lehet buherálni. a Kulcsszekrény meg kint van a váltó mellett. :) Üdv: IP
KA-69 (valaki szerint KÁ-69)* készült úgy, hogy a közös vezérlés (vagy közös állítás?) gombjából volt kettő, egy a +, egy a - irányhoz (VS-t mindig a +-szal kell kezelni). Hogy egy váltónak két egyéni gombja legyen - olyant még nem láttam a vasútnál.
Hát olyat azért már láttam... ;) Bocs, lehet hogy félreérthető volt: az irányonként KÜLÖN gombokról beszélek, amiről M62 265 írt az 1488-as hsz.-ban. Tehát ahol egy váltóhoz TÖBB gomb is tartozik a kezelőpulton... na ILYET tényleg nem láttam, ez érdekelne!
Hát kicsit ferde meg messzi, de van egy képem az asztal másik oldaláról is. Az eredeti képnagyságban saccra összeszámolgattam a váltókat meg a gombokat, szerintem sincs duplázva.
1. kép: az asztal közepe és bal oldala (csak a jobb széle maradt le) 2. kép: egy közeli a jobb oldali váltógombokról; ránézésre ilyenek vannak bal oldalt is (egy kérdés: van valami jelentősége, hogy milyen színű a váltó egyéni gombja?) 3. kép: a fonódott vágánynál látszik a Tüzsér felirat