Keresés

Részletes keresés

Infós Creative Commons License 2006.09.10 0 0 1963

Szia!

Dehogy elég belőled, gyere ide gyakran okosakat mondani! :)

 

Annyival kiegészíteném, hogy Szépjuhászné állomáson (7-es vonal) (leánykori nevén Ságvári-liget, a terveken pedig eredetileg is Szépjuhászné) 197x óta van D55, az akkori verzióban tartalmazta a térhangost a pult (a legkisebb szabványos, 16x10-es :) ), de jópár éve már külön van, az utastájékoztató hangossal együtt...

 

A D55-öt úgy tervezik, hogy eldöntik, hogy az állomás vágányhálózatából mi legyen bekötve, hová kerüljenek jelzők stb., majd szépen, egységről egységre megrajzolgatják az áramköröket, tehát a legnagyobb "szabványos" része a jelfogóegység. Ezek egy jelfogóállványon tulajdonképpen bármilyen kombinációban előfordulhatnak, mindenféle megkötés nélkül. Ebből következik, hogy az építés során sok időt vesz igénybe az egységek közötti kábelezés kialakítása (ún. kapcsolóvezetékek), mert az a helyszínen készül minden esetben, az állványok beépítése után. (Plusz jellemzően egy D55-nél az áramkörök 10 %-a nem tipizálható, ezért ún. szabadkapcsolásban kerül kialakításra, szintén a helyszínen.)

KA69 esetén pedig nem jelfogóegységekben, hanem egységállványokban gondolkodnak, az állványok huzalozása jó előre elkészíthető, hiszen az állomás topológiájától független. Itt a legnagyobb "szabványos" rész az a jelfogóállvány. :) Tehát a tervezésnél egyszerűsödik a dolog, az építésnél meg pláne, mert csak a pultot, a külső téri berendezéseket és az állványok közötti kapcsolást kell bekötni. Ezeknél általában minimális a szabadkapcsolásban kialakított áramkörök mennyisége, így azzal sem kell bíbelődni. :)

 

Ezért tekintem én a KA69-et Dominó light-nak. :)))

Előzmény: manta66 (1962)
manta66 Creative Commons License 2006.09.10 0 0 1962
Gyakorlatilag igen.
Plussz még annyi, hogy a térhangos, a pályatelefon, és a hangosbmondó is be van éptve az asztalba (legalábbis a 82-es vonalon)
Ilyet még D55-ben nem láttam, de persze ez nem jelenti azt hogy nincs.
Ja, azt elfelejtettem, hogy a KA69-nél külön kezelés a vágányútviszavonás és erre külön gomb van. A D55-nél ezt a kényszeroldóval kell csinálni.
Lehet, hogy van más változata is, de amivel Én dolgoztam, ott nem kellett külön kivezérelni a hívásfeloldást, automatikusan megjelent, ha hívóztunk kifelé és az első két térköz szabad volt.
Áramellátásban meg az is lényeges, hogy a KA69-nek csak egy közös állítóbiztosítékja van, a D55-nél meg külön van minden váltónak.
Ez azért van, mert egyszerűbb a KA , kevesebb váltót is képes vezérelni.
De most már elég belőlem
Helló
Előzmény: D55 (1961)
D55 Creative Commons License 2006.09.10 0 0 1961

KA 69: tehát a kezelőasztalon csak annyiban különbözik az 55-től, hogy külön gomb van a váltó egyenes és kitérőbe állítráshoz (és szigsín ki/be)?

 

Olaszország: tegnap egy napot Velencében töltöttem, hát nagyonfurcsa volt, hogy egy-két optikásak a jelzők. Azt hittem, ilyen csak a Sz. u.-ban volt.

Venezia Santa Lucia p.u.-n valami törpe jelzők is voltak három kis fehér optikával. Alapban kettő égett vízszintesen, ha bonat jött (talán tolatáskor is?) kattő függőlegesen.

A kijárati jelző árbocán volt három kis fehér fény, néha )em tudom, hogy mire használják) égtek, a jelző mindkét oldalán.

 

Ezeknek a jelzőknek a jelzőlapja kör, vagy négyzet alakú volt.

 

Be akartunk menni a forgalmibe, de az olasz vasutasnak német nyelvtudásom semmit nem ért, néhány szós franciatudásom pedig nem volt elegendő, mert forgalmi iroda helyett a csomagmegőrzőhöz kísért ... :-).  Angolul meg énnem tudtam, szerintem ő se, úgyhogy az üzemlátogatás elmaradt...

 

Azazhogy halasztva lett, mert én majd egyszer be szeretném pótolni. Ha valaki jár arra: az állomás nyílt opáyal felőli végén, Venezia Mestre felé nézve baloldalon van egy emeletes épülelet, el tudom képzelni, hogy az az. De ez nem biztos!!! Ja? És csak olaszul értenek!

BszHÉV Creative Commons License 2006.09.10 0 0 1960
Én pedig az "elő" összetételi tagot nem láttam, azért hiányoltam a "Megállj!"-t, vagyis a vöröset...
Előzmény: M44-419 (1958)
manta66 Creative Commons License 2006.09.09 0 0 1959
Jászboldogháza-Jánoshida, Portelek, Pusztamonostor, Jászfényszaru.
Előzmény: D55 (1936)
M44-419 Creative Commons License 2006.09.09 0 0 1958

Ez egyben válasz gmarc 1946-osára is.

 

Tapolcára Keszthely felől csak kitérő irányban lehet bejárni. Ezért az előjelzőről hiányzik a zöld optika, mert ugye a sárga optika bőven elég.

Előzmény: BszHÉV (1937)
Vendégsín Creative Commons License 2006.09.09 0 0 1957
Megy ez nektek...

A Déli alagútban vannak egyoptikás, színváltó tolatásjelzők, hogy még működőképesek-e, azt nem tudom, fehér fényt rajtuk soha nem volt szerencsém látni.
A technika igen régi, vagy 100 éves, amerikai példa alapján egykori nagy keleti gyarmatunk hálózatán kiterjedten használták. Különös előnye a precíz optikának köszönhetően a színes lencsés jelzőkénél 2-2,5 x jobb fényhasznosítás, a belesütő fény okozta hamis jelzés látásának lehetetlensége.
Billenő színes kerettel 2-3, billegő/eső kerettel 4, eső kerettel 2 különböző színt tud. A keret mozgatását nagy ellenállású, kis áramú mágnesek végzik, ezek, és a jelző hidegellenőrzötten sötét alapállapota, a jó optika miatt csekély, 10 W körüli izzóteljesítmény az akkumulátoros, töltőrendszer nélküli térközberendezések korának kedvelt jelzőjévé tették.
korpi41 Creative Commons License 2006.09.09 0 0 1956

KA69:

 

Szikszó

Nyárapát, Katonatelep, Városföld

Algyő, Kopáncs

 

A kezelőasztal, visszajelentések, gombok, kezelések elvben megegyezik, van pár kisebb eltérés, pl:

- van külön + és - közös váltóállító gomb

- szigsínkikpacs is van külön + és -

- állomásvégeken van egy iránynyíl a menet irányának visszajelzésére

 

Az áramkörök, meg az egész függőség megvasalósítás pedig gyökeresen eltér a D55től.

Előzmény: heg1 (1938)
Füsti-67 Creative Commons License 2006.09.09 0 0 1955
Magyar területen gondolod? Az olaszoknál én is kiszúrtam 15 éve, de magyar területen???
Előzmény: Vendégsín (1950)
czzf50 Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1954
Berlinben most cserélik le az utolsókat. :-)

Nálunk hol van? A Déli alagútban a törpe tolatásjelzök esetleg?
Előzmény: Vendégsín (1950)
zugkraft aargau Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1953
Ezen a képen talán jól látszik néhány ilyen fényjelző az olaszroszági Innichen/San Candidoban. Ez pedig egy oldalnézeti kép.

Működési elvet tekintve kétféle megoldás szokott előfordulni: mechanikus (pl. valamilyen mechanizmus cserélgeti a színezett lencséket), vagy többszínű (bi/tricolor) LED-es kialakítás.
Előzmény: gmarc (1951)
LVI Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1952

Tolatásjelző a Déli pályaudvari alagút szájánál. Megvan még? :-)

Előzmény: Vendégsín (1950)
gmarc Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1951
Na ilyent asszem még nem láttam. Fotó? Működési elv? Mikor találták fel?
Előzmény: Vendégsín (1950)
Vendégsín Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1950
Nem. Egy optika, több szín adására alkalmas fényjelző.
Előzmény: heg1 (1949)
heg1 Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1949

Azok a mechanikus jelzők, amiket kivilágítanak.

 

heg

Előzmény: Vendégsín (1948)
Vendégsín Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1948
És színváltó optikás jelző Magyarországon?
Előzmény: gmarc (1946)
Vendégsín Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1947
A sínek mellett... (Rákosrendező Af felől?, Füzesabony Debrecen felől, stb.)
Előzmény: gmarc (1946)
gmarc Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1946
És hol található egy optikás fény előjelző?
Előzmény: BszHÉV (1942)
BszHÉV Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1945
Értem, köszönöm!
Eddig azt figyeltem meg, hogy a félreeső állomásokon (semmi D70 vagy hasonló) is Tj-vel egyesített volt a jelző, de ezek szerint nem voltam elég alapos :)

B
Előzmény: Vendégsín (1944)
Vendégsín Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1944
Itt a 10. kilóg a sorból, eredetileg nem volt fedezőjelzője, ezért nincs tolatásjelzővel egyesítve.
S hasonlóan egy fényű Bicske, Vámosgyörk, stb. ütközőbakos vonatfogadó vágányának céljelzője.
Előzmény: BszHÉV (1942)
heg1 Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1943

De jó! Akkor jó állomáson kapizsgáltam. Ezt még nem figyeltem meg, hogy ilyen különc. :)

 

heg

Előzmény: BszHÉV (1942)
BszHÉV Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1942
A dolog majdnem stimmel: a Keleti 10. vágány végén levő fedezőjelző egy optikás (szumma: nincs külön jelzőlapon fehér!).





B
Előzmény: heg1 (1939)
Infós Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1941
Olvasd el kérlek az eddigi hozzászólásokat is ebben a témában! ;))
Előzmény: Chapadj (1940)
Chapadj Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1940
Ez véletlenül egy vágányszabályzó gépet ábrázol munka közben. De az is lehet hogy kitérő szabályzó gép az aláverő kalapácsokat kifordító hidraulika miatt.
Előzmény: Infós (1915)
heg1 Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1939

Hali!

 

Pl. Keleti pu. fogadóvágányai végén lévő végbakjelzők. Vagy Békéscsaba "L" jelző. Bár ezeken van a jelzőlap alatt egy külön fehér optika: visszatol/hívó.

 

heg

Előzmény: BszHÉV (1934)
heg1 Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1938

Hali!

 

Kopáncs, Algyő, Nyársapát...    Van még, de ezekben vagyok biztos.

40x40-es dominó kockák vannak itt is, mint a D55-nél.

 

heg

Előzmény: D55 (1936)
BszHÉV Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1937
Akkor az nem ad Megállj!-t? Vagy hogyan működik? (én ugyanis egy másikra gondoltam)
Előzmény: M44-419 (1935)
D55 Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1936

Az igazat megvallva nem láttam még ezt a jelzőt, de gondolom, hogy ez az optika sárga, amley vagy "Megállj!"-ra ad előjelzést, vagy kitérőre.

 

Más: KA 69-es biz.ber. hol van? A kezelőasztala másmilyen, mint a D55-é?

Előzmény: M44-419 (1935)
M44-419 Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1935
Pl. Tapolca Keszthely felőli bejárati előjelzője.
Előzmény: BszHÉV (1934)
BszHÉV Creative Commons License 2006.09.08 0 0 1934
Ha már ilyen "egzotikus" jelzőkkel foglalkozunk, egy rejtvény (szerintem igen könnyű):
hol van a MÁV-nál olyan fényjelző, aminek egyetlen optikája van?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!