Dehogy elég belőled, gyere ide gyakran okosakat mondani! :)
Annyival kiegészíteném, hogy Szépjuhászné állomáson (7-es vonal) (leánykori nevén Ságvári-liget, a terveken pedig eredetileg is Szépjuhászné) 197x óta van D55, az akkori verzióban tartalmazta a térhangost a pult (a legkisebb szabványos, 16x10-es :) ), de jópár éve már külön van, az utastájékoztató hangossal együtt...
A D55-öt úgy tervezik, hogy eldöntik, hogy az állomás vágányhálózatából mi legyen bekötve, hová kerüljenek jelzők stb., majd szépen, egységről egységre megrajzolgatják az áramköröket, tehát a legnagyobb "szabványos" része a jelfogóegység. Ezek egy jelfogóállványon tulajdonképpen bármilyen kombinációban előfordulhatnak, mindenféle megkötés nélkül. Ebből következik, hogy az építés során sok időt vesz igénybe az egységek közötti kábelezés kialakítása (ún. kapcsolóvezetékek), mert az a helyszínen készül minden esetben, az állványok beépítése után. (Plusz jellemzően egy D55-nél az áramkörök 10 %-a nem tipizálható, ezért ún. szabadkapcsolásban kerül kialakításra, szintén a helyszínen.)
KA69 esetén pedig nem jelfogóegységekben, hanem egységállványokban gondolkodnak, az állványok huzalozása jó előre elkészíthető, hiszen az állomás topológiájától független. Itt a legnagyobb "szabványos" rész az a jelfogóállvány. :) Tehát a tervezésnél egyszerűsödik a dolog, az építésnél meg pláne, mert csak a pultot, a külső téri berendezéseket és az állványok közötti kapcsolást kell bekötni. Ezeknél általában minimális a szabadkapcsolásban kialakított áramkörök mennyisége, így azzal sem kell bíbelődni. :)
Ezért tekintem én a KA69-et Dominó light-nak. :)))
Gyakorlatilag igen. Plussz még annyi, hogy a térhangos, a pályatelefon, és a hangosbmondó is be van éptve az asztalba (legalábbis a 82-es vonalon) Ilyet még D55-ben nem láttam, de persze ez nem jelenti azt hogy nincs. Ja, azt elfelejtettem, hogy a KA69-nél külön kezelés a vágányútviszavonás és erre külön gomb van. A D55-nél ezt a kényszeroldóval kell csinálni. Lehet, hogy van más változata is, de amivel Én dolgoztam, ott nem kellett külön kivezérelni a hívásfeloldást, automatikusan megjelent, ha hívóztunk kifelé és az első két térköz szabad volt. Áramellátásban meg az is lényeges, hogy a KA69-nek csak egy közös állítóbiztosítékja van, a D55-nél meg külön van minden váltónak. Ez azért van, mert egyszerűbb a KA , kevesebb váltót is képes vezérelni. De most már elég belőlem Helló
KA 69: tehát a kezelőasztalon csak annyiban különbözik az 55-től, hogy külön gomb van a váltó egyenes és kitérőbe állítráshoz (és szigsín ki/be)?
Olaszország: tegnap egy napot Velencében töltöttem, hát nagyonfurcsa volt, hogy egy-két optikásak a jelzők. Azt hittem, ilyen csak a Sz. u.-ban volt.
Venezia Santa Lucia p.u.-n valami törpe jelzők is voltak három kis fehér optikával. Alapban kettő égett vízszintesen, ha bonat jött (talán tolatáskor is?) kattő függőlegesen.
A kijárati jelző árbocán volt három kis fehér fény, néha )em tudom, hogy mire használják) égtek, a jelző mindkét oldalán.
Ezeknek a jelzőknek a jelzőlapja kör, vagy négyzet alakú volt.
Be akartunk menni a forgalmibe, de az olasz vasutasnak német nyelvtudásom semmit nem ért, néhány szós franciatudásom pedig nem volt elegendő, mert forgalmi iroda helyett a csomagmegőrzőhöz kísért ... :-). Angolul meg énnem tudtam, szerintem ő se, úgyhogy az üzemlátogatás elmaradt...
Azazhogy halasztva lett, mert én majd egyszer be szeretném pótolni. Ha valaki jár arra: az állomás nyílt opáyal felőli végén, Venezia Mestre felé nézve baloldalon van egy emeletes épülelet, el tudom képzelni, hogy az az. De ez nem biztos!!! Ja? És csak olaszul értenek!
A Déli alagútban vannak egyoptikás, színváltó tolatásjelzők, hogy még működőképesek-e, azt nem tudom, fehér fényt rajtuk soha nem volt szerencsém látni. A technika igen régi, vagy 100 éves, amerikai példa alapján egykori nagy keleti gyarmatunk hálózatán kiterjedten használták. Különös előnye a precíz optikának köszönhetően a színes lencsés jelzőkénél 2-2,5 x jobb fényhasznosítás, a belesütő fény okozta hamis jelzés látásának lehetetlensége. Billenő színes kerettel 2-3, billegő/eső kerettel 4, eső kerettel 2 különböző színt tud. A keret mozgatását nagy ellenállású, kis áramú mágnesek végzik, ezek, és a jelző hidegellenőrzötten sötét alapállapota, a jó optika miatt csekély, 10 W körüli izzóteljesítmény az akkumulátoros, töltőrendszer nélküli térközberendezések korának kedvelt jelzőjévé tették.
Működési elvet tekintve kétféle megoldás szokott előfordulni: mechanikus (pl. valamilyen mechanizmus cserélgeti a színezett lencséket), vagy többszínű (bi/tricolor) LED-es kialakítás.
Értem, köszönöm! Eddig azt figyeltem meg, hogy a félreeső állomásokon (semmi D70 vagy hasonló) is Tj-vel egyesített volt a jelző, de ezek szerint nem voltam elég alapos :)
Itt a 10. kilóg a sorból, eredetileg nem volt fedezőjelzője, ezért nincs tolatásjelzővel egyesítve. S hasonlóan egy fényű Bicske, Vámosgyörk, stb. ütközőbakos vonatfogadó vágányának céljelzője.
Ez véletlenül egy vágányszabályzó gépet ábrázol munka közben. De az is lehet hogy kitérő szabályzó gép az aláverő kalapácsokat kifordító hidraulika miatt.
Pl. Keleti pu. fogadóvágányai végén lévő végbakjelzők. Vagy Békéscsaba "L" jelző. Bár ezeken van a jelzőlap alatt egy külön fehér optika: visszatol/hívó.
Ha már ilyen "egzotikus" jelzőkkel foglalkozunk, egy rejtvény (szerintem igen könnyű): hol van a MÁV-nál olyan fényjelző, aminek egyetlen optikája van?