Szerintem egy Poljot 2616-osod van. Ez az automata típuscsalád készült 23, 29, 30 köves változatban is. A tiéd esetleg az alap dátumos 29 köves lehet.
Kisebb szerkezetátmérővel készült egy korábbi extralapos automata típus 2415 caliber jelzéssel, illetve dátumos változatában 2416-os jelöléssel. Ezek szintén 29 kövesek voltak. Ők voltak a klasszikus Poljot de Luxe-ok. Persze a 2616-os családban is voltak ilyen számlapfeliratúak.
29 kővel csak a Poljot 251x típuscsalád készült, ez tehát efféle lehet. Ez amúgy meglehetősen strapabíró, a rotorcsapágy sem szokott kikopni (hosszú csőcsapágy, nem jellemző, hogy kotyogna), lehet, hogy egy ütéstől esetleg lelazult vagy elgörbült a rotortengely.
Kösz APT. Megnyugtattál ezzel a zsakóval, nem ez lesz a következő invesztícióm (bár sosem tudni, nagyon nekiindultam).
Van viszont egy poljot automata órám 1970-71 körül kaptam, de hosszú ideig apám használta, aki nem kímélte. Jól jár, de az automatikája rossz, (nem húz, és/vagy súrlódik) ezért a sok felhúzástól kikopott a tok.
Eddig még nem mertem hozzányúlni (előbb egy felhúzós 2614-2H naptárason gyakorolok). Viszont képtelen vagyok megállapítani a típusszámot főként tok csere, meg esetleges alatrész pótlás miatt. (Lehet, hogyha szétszedem akkor látszik.) Megköszönöm, ha segítséget kapok ebben a kérdésben is.
Tehát POLJOT 29 köves, automata, naptáros, 26 mm szerkezet (nagyobb tokban, fém gyűrűben).
Az az én honlapom. Azért van, hogy utánanézhess. :-))) Használható állapotú zsakót amúgy 15-20 ezerért már lehet kapni (olcsóbban általában már hiányos, elkopott, romos, használhatatlan szerszámok vannak, de kifogni ki lehet), ezzel együtt a zsakó inkább zsebórás szerszám. Karórák billegőtengelycsapjait például eszembe nem jutna zsakóban fényesíteni, csak eltöri vele az ember.
De komoly zsebórafelújításhoz egy nagyon praktikus szerszám.
Kis órában (kar és zsebóra) a rugót inkább olajozzuk, kicsit vastagabb olajjal. Egész kis órában a 2-es olaj is mehet oda.
Az egyszerűbb és korai orosz órákban meglehetősen nyers volt sokszor a kidolgozás, nem tökéletesek a csapok, így előfordul, hogy sok erő elvész a járatban. Ezek nemegyszer új korukban is a szükségesnél kisebb lengésszöggel, bágyadtan jártak. Szedd szét a járatot, és alaposan tisztítsd át a csapokat (legjobb fába, gyufaszálba szurkálni őket), szintén tisztítófával élesre vágva érdemes áttisztítani a fogastengelyek közeit, szükség esetén bizony fényesíteni kell a csapokat is (zsakóval).
Azt is érdemes megnézni, hogy nem nagyon nagy-e már több helyen a kerekeknél a csapok holtjátéka a csapágyakban. Ha megkoptak és erősen lötyögnek, akkor változik a centrális távolság, és romlik az erőátadás, ez is elvisz sok energiát. Ilyenkor csak a csapágykövek kisebbre cserélése, vagy új tengely beszerelése segít.
Nagyon-nagyon kritikus, a legtöbb esetben a probléma fő oka a horgony csapágyazása. Nemegyszer megkenték, beleszáradt, és bizony nem tisztítja ki jól a mosógép sem. Nagyon alaposan ellenőrizni kell a horgony csapjait, tisztítani őket, majd a csapágyakat is ellenőrizni. Én finom dörzsárral át szoktam őket tisztítani. Három bágyadtan járó órából kettőben a probléma a horgony csapágyai, vagy a villa szennyeződése körül keresendő. A villa tisztításához-fényesítéséhez nagyon jó szerszámot lehet készíteni úgy, hogy egy meghajlított lemezre felforrasztasz húrként (mint egy kis hegedűvonó) egy régi zseb vagy ébresztőóra hajszálrugót. Ezzel szépen át lehet húzni a villa belső, az emelőkővel összedolgozó felületeit.
Ezek után általában már szépen járni szokott. A beleszáradt kenőanyag dörzsáras eltávolítása mellesleg sokszor a billegő csapágyazásánál is szükséges. Legjobb, ha horgony nélkül beteszed a billegőt, és meglengeted. Hosszan, egészségesen kell lengenie, lassan csökkenő amplitúdóval, és a végén egészen kis lengésekkel megállni. Ha még aránylag nagy kilengésnél, zökkenve megáll, és általában, ha pár másodperc alatt megáll, akkor az még nem jó. Igazán jó minőségű precíziós zsebórában, kifogástalan csapágyazásnál akár több percig is elleng a billegő magában, de ilyet tényleg csak a csúcsminőségű - és állapotú - órák tudnak.
Kösz. Legalább megértettem, hogy miért kell visszafelé forognia a gátkeréknek (rugó visszarugózik). Ezek szerint ha nem forog vissza, akkor szorul a járat.
Szerintem más miatt lehet. Próbáld meg a járatot, hogy rugó nélkül te hajtod meg mondjuk csipesszel, és a gátkerék hogyan forog. Vagy rugóval. Ha a rugó a problémás, akkor nem egyeletesen, hanem ugrásokkal fog lejárni. Ha a járat, akkor a gátkeréknek is a legkisebb elmozdulásra mozdulnia kell (aztán pedig a rugó visszarugózására visszafelé is!) - legalábbis jó minőségű szerkezetnél. De tapasztalatom szerint a kis lengésszög oka legritkábban a rugó...
Ez még csak luppéval készült a bizonyos kis Zaria-ról. A lökésbiztosításnál a lyukaskő foglalva volt, de a pereme felért a fedőkő széléig. Szóval ha levettem a rugót, együtt jött ki, és nem is akart könnyen kijönni az a fészkéből az egyik oldalon. Csak a benziben úszott le.
Motorrugó zsírozásról szeretnék kérdezni : Sokat szenvedek egy öreg Pobedával (pedig már kettő jól sikerült). Valahogy nincs elég erő benne, és kicsi a billegő lengésszöge. Eddig raktam a rugóházba egy csepp olajat. Most szétszedtem, másik rugót tettem be, és szilikon zsít tettem a rugó élére, mondván majd bedolgozza. Nem lett jobb. Speciális zsír kellene, vagy vazelin? Vagy maradjak az olajnál? Inkább többet, vagy kevesebbet? Vagy más miatt is lehet kicsi a lengésszög?
Az osszepites nem volt nehez, de megfelelo burat mar honapok ota keresek. Sikerult kisebb atalakitas utan bepasszitanom a burat a menetes lencse es a csiptetos kozgyuru koze.
Igen. A fenyekkel eddig nem kellett foglalkoznom, a kepek sima nappali fenyben keszultek a szobaban, semmi napfeny vagy lampa. Az esti fotozashoz meg ki kell tapasztalnom, de a lampabura annyira jol szor hogy szerintem eleg lesz az asztali vilagitasom. Tegnap keszult a "talalmany" igy meg tapasztalatokra van szukseg. :-)
CoolPix 8800, eddig is ezt hasznaltam, de neha bemozdult, vagy maceras volt allvannyal, a fennyel is sokat kellett varialni, igy neha inkabb nem csinaltam kepet. Ez most szuperul muxik, a fennyel sincs gond, es nagyon egyszeru kezelni. A gep beallitasait meg egy kicsit hangolnom kell hozza, de remelhetoleg lenyegesen jobb kepeket tudok majd igy csinalni.
Udv Urak! Hosszu szenvedesek utan talaltam egy szamomra kielegito megoldast az oraszerkezetek fotozasara, amit szeretnek megosztani veletek. Egy elotetlencset gyogyitottam ossze egy regi lampaburaval ami fenysatorkent es tartokent is kivalloan uzemel. Egy mozdulattal ra tudom tenni a fenykepezore, majd szereles kozben az egeszet ra a szetkapott orara, kattintas levetel es mar szerelhetek is tovabb. Regi problemat sikerult igy megoldanom, remelem mas is hasznat veszi az otletnek.
Az ütésbiztosításokat nem csak a rugó formája, hanem az elmozdulást irányító felfekvő felületek is jellemzik. Nagyon sokféle van egyébként, csak mára jószerivel a KIF és az Incabloc maradt. A KIF ha minden igaz, egy felületen fekszik fel, az Incabloc kettőn, ezáltal jobban megvezett, de magasabb. A KIF laposabb, és erősebb rugót használ. Ha nem így van, a többiek majd kijavítanak.
Köszönöm a választ. Persze Zaria volt, csak addig elmélkedtem a cirilből való átíráson (hogy a Zarja helyesebb-e) hogy elírtam. Igen, három ágú elforgatható volt. Akkor tehát nem ez a KIF. Annyit tudtam, hogy nem inkablock.
Zaria lehetett az. Az ütésbiztosítás pedig nem KIF, az oroszok leginkább kétfélét használtak, a Junghans trishock koppintást, a háromágú kis karika a rugó alakja, illetve az Incabloc koppintást, de az orosz megoldásban nincsen rögzítve az incabloc rugója, így könnyen elugrik. Orosz szerkezetekről itt van egy jó csomó dolog: http://watch-wiki.de/index.php/Kategorie:Werkkaliber
APT: köszönöm a segítséget. Sajnos a hajszálrugót tönkretettem (tanulópénz).
Viszont elkezdtem kisméretű orosz női órákat gyűjteni. Egy 16 mm zira-t ki is tiszítottam. Ütésbiztosított (KIF?) volt, úgyhogy nem volt gond a fedőkővel. Sikerült!
Persze, láthatóan egy igényes szerkezet. Kiforrottnak is nyilván kiforrott, az elmondottakkal arra céloztam, hogy tulajdonképpen a Memovoxok nagy része sem nevezhető igazán csúcskategóriás szerkezetnek.
AS vagy Poljot relációban ez egy jobb szerkezet. És szebb is.