Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Gordon Zsigmond Creative Commons License 2025.06.09 0 2 69321

CF-61-39 (Opel, de milyen?)

Gordon Zsigmond Creative Commons License 2025.06.09 0 3 69320

PM-27-13 (Zsiguli)

(Forrás: Soproni Múzeum)

Wrecker-Wrecker Creative Commons License 2025.06.09 0 2 69319

 

SH 48-03

 

Desgrévres Creative Commons License 2025.06.09 0 4 69318

 

FY-98-11. Pesti alsó rakpart, 1980-as évek végén (Kolláth Gábor képe)

 

 

HM-40-39. Eger, 2005. (Gál Péter képe)

 

gumidani Creative Commons License 2025.06.08 0 3 69317

Rába AF

A 773

fortepan_296165

gumidani Creative Commons License 2025.06.08 0 2 69316

FC 429

Gyanítom, hogy MÁVAG LO 3500

    MTI      AF_BER195106070022

apron64 Creative Commons License 2025.06.07 0 2 69315

IG-93-78  /Trabant 601. Egy autópálya segélykérő telefonnál.)

 

apron64 Creative Commons License 2025.06.07 0 2 69314

JE-35-03  /Wartburg 1,3. Bp. Flórin tér. (és ED-74-81 Trabant 601)/

apron64 Creative Commons License 2025.06.07 0 3 69313

FV-68-51  /ZUK. BKV vonalműszak, Bp. Váci út./

 

Wrecker-Wrecker Creative Commons License 2025.06.07 0 2 69312

 

FL 41-60

 

 

Fotó: Horváth Tibor

gumikrumpli74 Creative Commons License 2025.06.05 0 2 69311

Nem tudom ki az a Pál József, de az RA 14-29 fotója Bereth Ferenc felvétele, és 1965. augusztus 9-én készült Vecsésen.

Előzmény: Desgrévres (69295)
apron64 Creative Commons License 2025.06.05 0 2 69310

"YB-07-13: IFA ADK 6.3"

Ismertebb nevén IFA Panther.

 

Előzmény: pizo (69309)
pizo Creative Commons License 2025.06.05 0 1 69309

ZX-75-17: Steyr-Puch 500

CA-851: Fiat 500 A vagy B 

YB-07-13: IFA ADK 6.3

 

Zoli

Előzmény: Gordon Zsigmond (69308)
Gordon Zsigmond Creative Commons License 2025.06.05 0 2 69308

CA-851 (Fiat Topolino)

 

YB-07-13 (Típus?)

 

GE-02-82 (Ikarus 280.00)

 

AY-57-56 (Polski Fiat 125p)

 

ZX-75-17 (Fiat 500?)

 

GT-96-96 (Škoda 120)

 

 

Gordon Zsigmond Creative Commons License 2025.06.04 0 2 69307

Az egyik protóból lett tehát a könyvtárbusz.

A másikból a nyíradonyi iskolabusz (tehetséges emberek lakhattak arrafelé, ha tíz évig fenn tudtak tartani egy egyedi buszt).

És volt a BKV-s, ami visszakerült az Ikarushoz, a BKV sosem vette állagába. Nah abból mi lett...? Az került volna Mórra, az Állami Gazdasághoz?

 

Van még a kisvárdai, ami három évet járt ott, és ha minden igaz, piros-fehér volt. Ez most a három közül egy, vagy egy negyedik? A könyvtárbusz nem lehetett, mert azzal párhuzamosan létezett...

Előzmény: Komlósfecskés (69305)
trizs77 Creative Commons License 2025.06.04 0 2 69306

Köszi.

Ezt a Nyíradonyt keverem mindig Kisvárdával.

 

Volt róla egy fotóm.

Az egyik BNV-re hozott fel iskolásokat.

 

Komoly felirat volt az oldalán.

Előzmény: Komlósfecskés (69305)
Komlósfecskés Creative Commons License 2025.06.04 0 1 69305

Legalább 3.

Bajsz Gábor kitűnő cikkéből tudjuk, hogy 1971-ben két protó készült a német export reményében, egy zöld és egy hamburgi fényezésű téglavörös-fehér. Utóbbit vitték ki Hamburgba, de teszt után minden bizonnyal visszakerült, mert az 1976-os cikkek az üzemi lapban már két 190-es felújításáról szólnak.

A vörös lett valószínűleg a könyvtárbusz, 1976 novemberében üzembe is állt.

A zöld végül - legkésőbb 1977 tavaszán - Nyíradonyba került iskolabusznak, és ott is maradt legalább 1987-ig. (Akkor árulta a tanács BV 83-75 rendszámmal).

És volt ugye a kék BKV-s, amiről tudjuk, hogy 1977-ben készült.

 

http://gabrisvitez.oldalunk.hu/site.php?sd=gabrisvitez&page=n7YZrpTx7p

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=157570491&t=9043237

Előzmény: Gordon Zsigmond (69304)
Gordon Zsigmond Creative Commons License 2025.06.04 0 0 69304

Összesen hány volt belőlük Magyarországon?

Előzmény: apron64 (69303)
apron64 Creative Commons License 2025.06.04 0 2 69303

Na, akkor rágjuk tovább az Ikarus 190-es témát.

Volt egy a gyár tulajdonában is. Én úgy hallottam a gyárból, hogy ez volt a BKV-tól visszakerült példány, aminek "befalazták" a második ajtaját.

Tompos Pál volt sofőrje, aki a szomszédos Rovás utcában lakott, kényelmesen sétálva 10 percre a gyártól. Személyesen ismertem.

Magyarázat az eltérő rendszámokra.

Az Ikarus gyár a saját tulajdonú, de nem napi használatban levő buszait a szükséges alkalmakkor rendszeresen "Próba" rendszámmal használta. Sokszor így használták a különböző gyári sport szakosztályok, vagy küldöttségek szállítására (ilyen alkalomról már tettem fel képet régebben), vagy kirándulások alkalmával (ez is személyes tapasztalat).

A harmadik képen eladásra meghirdetve (rendszám nélkül) látható? Lehet, hogy ez volt az életútja: BKV-Ikarus gyár-Mór? Azt nem tudom, hogy a móri kocsi hány ajtós volt.

 

PRÓBA 26-28

 

PRÓBA 26-29

 

 

 

Előzmény: D 20 (69302)
D 20 Creative Commons License 2025.06.04 0 0 69302

A legendárium szerint a BKV után egyenesen Mór.

https://fotobus.msk.ru/vehicle/881927/#n1056541

Aztán ki tudja, ez se szentírás...

Előzmény: trizs77 (69297)
FD 6667 Creative Commons License 2025.06.03 0 1 69301

trizs77 Creative Commons License 2025.06.03 0 3 69300

Néha Prága után úgy 50 km-rel utolértünk ilyen hosszú-zárt pótos IFA-t ami próbált felkapaszkodni Zinnwald felé a német határhoz, hogy a túl oldalon leszerpentinezzen Drezdába.

Még a régi úton ami ma 170-es út.

 

Símán összegyűjtött maga mögött 1-2 km kamionsort ami azért az 1970-es évek vége felé még rendes teljesítménynek számított.

 

az NDK határőrök mindíg félre állították egy órára, pihenni fent a határállomáson.

 

Később már a cseh(szlovák) rendőrök is kiszedték még a határ előtt vagy Cinovcinál vagy még előtt.

elengedtették azt a sort amit összegyűjtött és a sor végére vissza sorolhatott.

Előzmény: Tector (69298)
scsabi Creative Commons License 2025.06.02 0 0 69299

Azért az az Ik-190-es pl. munkásszállításra tán még jobb is volt, mint bármilyen 200-as.

Előzmény: gumidani (69296)
Tector Creative Commons License 2025.06.02 0 5 69298

Ment az többet is, bár az én MTV-s gépem házi sufnituning áldozata volt:) : Bosch szivattyúelemek (az adagoló amúgy egy régifajta Bosch volt), és Bosch porlasztócsúcsok (szintén passzolt, hisz a 4 hengeres IFA motor voltaképp egy ősrégi MAN motor volt, olyannyira, hogy a katalógus az NDK ("ORSTA") cuccok mellé hozta a BOSCH, Motorpal, stb. egységek rajzszámait is. 
Porlasztónyomás a gyári 175 "pluszmínusz" 25 barhoz képest a maximális "plusz" -ra állítva (200 bar). Igaz, ettől rettentő kemény hangja lett, de ment is, és még keveset is fogyasztott. 
Volt erről egy drága videóm is.
6-os út, kb Százhalombatta magasságában. Sietünk élő adásra, na. IFA, plusz a hosszú pót (HL70.80 a hivatalos neve), megelőzök egy jellegtelen fehér Ford (Escort?) kombit.
Nem kellett volna.
Kisvártatva kojak kámpával és tárcsával integetnek kifelé. 
Ez 1994-ben volt.
Akkor 2000 forintomba került (tépte is a büntiblokkokat rendesen a közeg), hogy megtudjam: 114 km/h-val előztem le őket. 
:D  

Előzmény: trizs77 (69291)
trizs77 Creative Commons License 2025.06.02 0 0 69297

A Móri Állami Gazdaságot vajon mi vezette, amikor megvették a Magyarországon talán, ha három példányban létező Ikarus 190-esek egyikét?

 

----------------------------------------------------------

 

Úgy emléxem, hogy már 5-6 éve megírtam ide az egyedi vagy próbakocsik, későbbi eladásának történeteit.

 

Ilyet lehetett közvetlenül is venni a gyártól, például a a Kisvárdai 190-es.

lásd : 17.951

 

Lehetett MOGÜRT-től is venni.

 

Szeretném hangsúlyozni, hogy nem ez volt a civil (közületi) vásárlás módja hanem az AUTOKER-n át, de néha 1-1 db-t, bizony eladott az IKARUS is, meg a MOGÜRT is.

 

Megkockáztatom, hogy a Móri 190-es ugyanaz amit előtte Kisvárdán harcét 2-3 évet a helyi Tanácsnál.

 

 

gumidani Creative Commons License 2025.06.02 0 1 69296

Annak idején azt vásároltak, amit kaptak. És örültek, hogy kaptak.

Előzmény: Gordon Zsigmond (69294)
Desgrévres Creative Commons License 2025.06.02 0 2 69295

 

CY-53-11 (Abonyi Pál képe)

 

 

RA-14-29 és YA-03-11. Somogy, kb. 1965. (Pál József képe)

 

Gordon Zsigmond Creative Commons License 2025.06.02 0 2 69294

A Móri Állami Gazdaságot vajon mi vezette, amikor megvették a Magyarországon talán, ha három példányban létező Ikarus 190-esek egyikét?

 

De a gödöllői településvezetés gondolatmenetére is kíváncsi lennék, amikor kiszúrták maguknak a 254-est, hogy márpedig nekik ez kell...

Előzmény: apron64 (69287)
trizs77 Creative Commons License 2025.06.02 0 1 69293

Akkor még 12 órát volt szabad vezetni egyhuzamban.

Ha átverekedted magad 2-3 nap alatt a Kárpátokon akkor az ukrán síkságon már mehettél naponta 700-900 km-t is.

Előzmény: apron64 (69292)
apron64 Creative Commons License 2025.06.02 0 1 69292

Még Moldova György is megemlékezik róla a kamionosokról írt riportkönyvében (A pénz szaga), amit a saját élményei alapján írt :-)))

 

Előzmény: trizs77 (69291)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!