csak "A-korlátozott" jogsival rendelkezik és nem is szeretne "B"-st.
Ebben az esetben nincs kérdés , lényegében csak a mopedautó jöhet szóba mint zártkasztnis járgány .
Némileg árnyaltabb a kép egy egyszerű adás-vételnél, ugyanis nekem van egy endúróm, amit szeretnék eladni, és a jelenlegi pangó motorpiacot tekintve erre sajnos nem sok esélyt látok
Ezt nem értem . Beszálmja azendurót a JDM-be ?
ha elintézi a forgalomba helyezést, vizsgát, rendszámot és átírást, akkor rendben lesz az ügylet.
Ha forgalomba helyezteti és úgy adja át akkor korrekt az üzlet és nyugodtan belemehettek . Nem emlékszem már az árra (és a hírdetés sincs már fenn ) de hasonlítsátok össze a többi kínálati árral és abból kalkuláljatok .
km óra természetesen ebben sem működik, ezért nem tudjuk, hogy mennyi a valós futásteljesítmény.
Ha működne se lehetne teljes biztonsággal tudni . Az egyéb leírások szerintem reálisak amit egy ilyen korú járműtől el lehet várni .
Ha rendben lesznek a papírjai és tetszik a járgán y, jó benyomást tesz rád akkor belevághatsz -- persze az lenne az igazán megnyugtató , ha valaki lenne az ismerősi körödben aki ért hozzá , és ő is meg tudná nézni .
Most volt egy kis időm visszaolvasni 4-5 oldalt, és látom, hogy hozzászólásommal némi vihart kavartam, amiért elnézést kérek.
Nem állt szándékomban senkit összeugrasztani, pusztán tájékozódás céljából bátorkodtam hozzászólást írni.
Amiért ismét itt vagyok, hogy realizálódni látszik az üzlet. Némileg árnyaltabb a kép egy egyszerű adás-vételnél, ugyanis nekem van egy endúróm, amit szeretnék eladni, és a jelenlegi pangó motorpiacot tekintve erre sajnos nem sok esélyt látok, legalábbis záros határidőn belül.
A párom pedig mielőbb szeretne egy ilyen mopedet, mert sajnos csak "A-korlátozott" jogsival rendelkezik és nem is szeretne "B"-st. Most már, hogy rendeződött ezeknek a jogi ill. jogosítványi helyzete, bátrabban bele merünk vágni mint mondjuk öt évvel ezelőtt, nem beszélve arról, hogy ezzel jelentősen nőne a mobilitása, és mostohább időjárási körülmények között is tudná használni, ami azért nem egy utolsó szempont.
Ami azóta kiderült és számomra jó hírnek tűnik, hogy van a kiskocsinak Typenschein-je, csak az eladó hibásan írta a hirdetésben ( az olasz robogójával keverte, aminek valóban csak olasz papírjai vannak ).
Első ránézésre következőket tapasztaltuk:
alváz valóban cserélve lett, és nagyon jó állapotú,
motor (yanmar) nem füstöl, és nem akarja szétrázni a kasznit, alapjáraton kissé zakatol, de ha kap egy kis fordulatot szépen kisimul,
szélvédők, ablakok nem töröttek nem repedtek, és üvegből van mind,
kaszni nem sérült, a lökhárítók díszítő elemei néhol elengedtek, lógnak,
belső kicsit kopottas, helyenként reparálásra szorul,
km óra természetesen ebben sem működik, ezért nem tudjuk, hogy mennyi a valós futásteljesítmény.
Tehát mindent összevetve én úgy ítélem meg (hozzáteszem nem vagyok szakember), hogy lehet ezzel a JDM-mel kezdeni valamit ezért a következőt ajánlottam az eladónak:
ha elintézi a forgalomba helyezést, vizsgát, rendszámot és átírást, akkor rendben lesz az ügylet.
Ígérete szerint a héten minden el lesz boronálva és hétvégén mehetünk a kocsiért. Némileg szkeptikus vagyok a kijelentését illetőleg, de legyen úgy ahogy állította, és akkor összekötöttük a kellemest a hasznossal. :)
Elnézést a kissé hosszúra nyúlt monológért, és köszönöm, hogy elolvastátok.
Remélem összejön a bolt, és zaklathatlak Titeket újabb kérdésekkel :):):)
Nem hagytak helyet ezek a ku... konstruktőrök a kuplungnak : nyilván tisztában voltak vele , hogy tökéleteset alkottak , amin mindenféle további alakítás teljesen felesleges .
A difi-irányváltó egységből kiálló ( nyeles)tengely 19 mm-es .
Egyrészt a szíj miatt kell,másrészt mivel senki nem próbált még ilyen szerkezetet,lehet hogy katasztrófálisan szar lesz.Ezért úgy lesz megcsinálva ez a körmös izé,hogy a helyére simán betehető legyen egy csapágy és akkor használható legyen simán csapágyasra alakított varióként.
Szerintem több haszna lenne egy olyan átalakításnak, amikor nem a szíj csúsztatásával indul a járgány, hanem a robogókhoz hasonlóan, egy röpsúlyos kuplunggal...
Ma volt nálam a forgácsoló cimborám,meg is beszéltük a csapágyasra alakítás mikéntjét,bár ezt már kitalálták helyettünk a rutinos mopedesek.Viszont kiagyaltuk ezt a ferde pályás elfordulós megoldást is.Végül nem szikrával lesz megoldva,hanem úgy mint a robogóknál.Így csak két ferde pályát mar a tengelyre illeszkedő gyűrűre,az ellendarabjába meg ami a tárcsába ül abba 2 illesztőszeget rak.De mivel nem tudjuk a megfelelő szöget a horony számára,így 2 vagy 3 pár hornyot mar majd, különböző szögekkel hogy legyen lehetőség a próbálgatásra.Így amelyikkel a legjobb ahhoz közeli szögekkel csinál másik belső felet míg meg nem találjuk a megfelelőt.
Ennek függvényében nagyon találnom kell egy szekunder variót.De ha már vario,mekkora az átmérője a szekunder tárcsáknak,illetve mekkora a belső tengely átmérője?
Ahogy Bakancs4 is írta van olyan variátor neki is amin nem forog a tárcsa.És mint írtam a Luna gyári variátoránál sem forog szabadon,meg az IBC több típusánál sem.
Van két pár másfajta ( tehát nem IBC ) variátorom -- az egyik Puliban volt , a másik valami kis benzinmotoros hármkerekűben ( talán Amica) . Azokon se tud elfordulni külön a primer variátor mobil oldala . Ráadásul a szekunder variátor pedig nem olyan ferde pályán mozog , hanem csak oldalra , elfordulás nélkül .
Nem tudom milyem hatása lesz , illetve lenne a működésre egy ilyen módosítás .
Na de akkor mi végzi el az elinduláshoz szükséges csúsztatást (kuplungolást)?Említed a robogót is, ott hátul a variátoron van még egy csúszó kuplung is, ott sem direktben hajt az ékszíj.
Nézegetem,forgatom ezt az IBC variót a Ligierből,és nem értem miért jó hogy a külső tárcsa el tud fordulni a belsőhöz képest.A robogóknál fixek egymáshoz képest a tárcsák,a Cometnél(Luna) is,sőt az IBC gyártotta Powerbloc 50 80 szériánál is.Ennél mi okból nem csinálták úgy.Ahogy néztem a gyár többi tipusát,ott a külső vas kúpba van belesajtolva egy pálya amiben a súlyok mozognak,és ez nem is engedi elfordulni a tárcsákat.Valószínűleg ezért nem is stimmel a sebesség a számított áttételhez és sebességhez képest.
És mivel nekem semmi nem jó úgy ahogy van,és mindenbe bele kell nézzek,mindent ki kell próbáljak,ezért azon agyalok hogy a variátort átalakítom a Woodoo leírása alapján,illetve attól kicsit eltérően de azok alapján.Viszont a külső szénkarika helyére csináltatnék egy csavartbordás elforgásgátlót.Úgy gondoltam hogy egy a szekunder varióban található,vagyis ahhoz hasonlító megoldással rögzíteném a tengelyhez a tárcsát elforgás ellen.Ugyan olyan spirális bordákat raknék,így ha nő a nyomatékigény akkor itt a tárcsákat a súlyok ellenében a rugónak segítve szétfelé nyitná ez az alkatrész,ha a külső tárcsa le akar maradni a belsőhöz képest.Azt gondolom így egy hirtelen gyorsítás esetén úgy működne mintha visszaváltanék,mert a tárcsák kissé szétnyílnának a terhelésváltozásra,vagy legalábbis nem engedné a primer tárcsákat olyan gyorsan nyitni mint gyári állapotban.Ha viszont egyenletesen haladok vagy lassan gyorsítok,akkor a hagyományos módon működne a varió.Meg ha jól sikerül,akkor talán az is megoldódna amit már olvastam itt többször is,hogy emelkedőnek nekifutva nem vált vissza a varió,hanem csak a fordulatszám esik vissza.
Várom az építőjellegű kritikákat,és az esetleges módosító ötleteket,mert ez még csak elméleti síkon tart.A csavartbordás apa anya párost ha minden igaz meg tudják nekem csinálni tömbszikrával.
"Feri mentségére szóljon , hogy a félszázezer forintos cetlihez jogvédelem is járt"
Kivéve amikor az történt, hogy egy napra két tárgyalás is volt kitűzve 2 különböző városban, és az egyik tárgyalásra nem ment el. Normális volt a bíró, így nem volt gond, ez volt a szerencséje. De ettől még 60.000 Ft-ért cserébe nem érezte magát biztonságban az a "jogvédett", aki egyedül ült a tárgyaláson...
Egyébként mit mond, miért nem tudja visszaadni a Typenschein-t? Kidobta, eltűnt... ?
Semmi gond , azért vagyunk, hogy segítsünk egymáson . De amikor a rendőrök .... Pár éve kölcsönadtam egy barátomnak a Sulkyt és ő vitte vele haza a buszpályaudvarról a barátnőjét , lecsaptak rá a rendőrök , mert szerintük segédmotorral ( semmilyennel) nem lehet utast vinni -- akkor már két éve más volt a jogszabály .
Aztán eltelt megint pár év -- erre idén április 28-án jelentették fel egyik fórumtársunkat , mert "M"-es jogsival vezette a rendszámos Aixamet . Úgyhogy kénytelenek vagyunk mi naprakészek lenni jogi vonalon .
Ebben is változás van . Ugyanis aki most szerez segédmotor jogsit , az értelemszerűen "AM"-et kap , amivel viszont RÖGTÖN száguldozhat a kerti traktorral a forgalomban . Ugyanakkor : az "AM" kategória nemzetközi kategória ( igaz 16 éves korig csak Magyarországon , illetve azokban az országokban érvényes amire van külön egyezmény) és arra pedig azt írja a jogszabály :
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet
a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról
4. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:
– segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)
– lassú jármű és pótkocsija
– kerti traktor
– állati erővel vont jármű
Vagyis levizsgázik a nyolcadikos kislány 14 évesen egy Simsonnal* és a kapott "AM"-mel kiveret a forgalomba a vidéki nagypapája piros rendszámos MTZ-80-as traktorjával , amire ráakasztja az 5 tonnás pótkocsit... Az itteni autósiskolában arra felhívták a vizsgázó gyerekek figyelmét , hogy a kerti traktorral ( Robi kapa pótkocsival ) nem kell 16 éves korukig várni , de a lassú járművet , vagy a 3-4 kerekű segédmotorokat nem mondták nekik . Szerintem azért majd félszázezer forintért amit az iskolának fizetnek ennyi tájékoztatás is járna .
*Azért írtam Simsont , mert az "AM" kategóriánál is jelölni kéne a jogosítványban : mechanikus vagy automata váltóval vizsgázott-e az illető ? Mert ha variomatikus robogóval vizsgázik valaki , akkor nem vezethet a jogsiával semmilyen váltós masinát . Traktorban pedig ritka az autoamta....
A jogosítványba írandó kódszámok :
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet
a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról
8. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
A kártya formátumú vezetői engedélybe bejegyezhető kódok jegyzéke
10
Erőátvitel átalakítása
10. 01.
kézi működtetésű erőátvitel
10. 02.
tengelykapcsoló-pedál (vagy A és A1 kategória esetében kézzel működtetett sebességváltókar) nélküli járművek
Viszont innentől nem értem itt lakik egy nénike kinek csak M van ,még anno babettával vizsgázott és egy aixam 400 közlekedik,állították már meg rendőrök de semmi autó papírjait kérték azt mehetett tovább.
Akkor most hogy van ez??
A magyarázat rendkívül egyszerű : az általad idézett jogszabályok felett eljárt az idő , azóta többször módosították -- volt , hogy a hatályba lépés előtti napon (!) , és mindig a mopedautósok javára -- ezért idetűzöm a jelenleg hatályost .
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet
a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról
1. Vezetői engedély
4. § A vezetői engedély különböző kategóriákba, alkategóriákba és kombinált kategóriákba sorolt járművek vezetésére jogosít, amelyeket az 1. és a 2. melléklet tartalmaz.
5. § (1) A nemzetközi kategóriára, valamint a „TR” és „V” nemzeti kategóriára megszerzett vizsga a vezetői engedélybe bejegyzett egészségi alkalmasság határidejének lejárta után is – amennyiben közúti járművezetők egészségi alkalmasságáról szóló miniszteri rendelet egészségi alkalmasságot nem ír elő – jogosít a 3. és a 4. mellékletben meghatározott járművek vezetésére.
III. FEJEZET
JÁRMŰVEZETÉSRE JOGOSÍTÓ OKMÁNYOK KIADÁSA, ÉRVÉNYESSÉGE, ÉRVÉNYESÍTÉSE VAGY CSERÉJE, PÓTLÁSA, VALAMINT AZ AZZAL KAPCSOLATOS INTÉZKEDÉSEK
28. Átmeneti rendelkezések
120. § (1) E rendelet hatálybalépése előtt kiadott járművezetésére jogosító, valamint járműokmányok a rendelet hatálybalépését követően is érvényesek.
(4a)22Az „M” kategóriában érvényes vezetői jogosultságot igazoló vezetői engedélyt (járművezetői igazolványt) a közlekedési igazgatási hatóság 2013. január 19-ét követően kérelemre „AM” kategóriára érvényes vezetői engedélyre cseréli.
2. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez25
Nemzetközi kategóriák
a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
(Az "AM"-ben nem volt változás , azt nem idézem )
Nemzeti kategóriák
„K” kategória
– kerti traktor – állati erővel vont jármű
„T” kategória
– mezőgazdasági vontató (mezőgazdasági és erdészeti traktor) és két nehéz pótkocsi – lassú jármű és pótkocsi – kerti traktor – állati erővel vont jármű hajtására
„M” kategória
– segédmotoros kerékpár (ide értve a „mopedautót is”) – állati erővel vont jármű hajtására – kerti traktor (16. életév betöltése után)
4. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:
– segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)
– lassú jármű és pótkocsija
– kerti traktor
– állati erővel vont jármű
7. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
Járművezetésre jogosító okmányok kiadásának életkori és jártassági feltételei a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
I. Életkori feltételek
1. 14. életév az „M” kategóriába tartozó jármű vezetésére.
2.13514. életév az „AM” kategóriába tartozó jármű vezetésére
Az utasszállításra már Kiwi válaszolt , tehát szerintem is vihetsz utast , és mehetsz külföldre is .
Az M és az AM ugyan az, csak az M nemzeti, az AM nemzetközi jogosítvány. AM-mel elmehetsz külföldre, és vezethetsz határon kívül is mopedautót, mert külföldön is AM-et használnak. Ha Magyarországon belül használod, akkor mindegy hogy M vagy AM, mert ugyan az a kettő.
17 éves kor felett szállítható utas 3 és 4 kerekűvel is. Kresz 54. paragrafus 9.bekezdés.
Szállíthatok e személyt 3 vagy akár 4 kerekű mopedautóval pl. Aixam crossline ha AM jogsim van és lassan 35éves leszek.Ha igen,melyik törvény írja,hol találom?
A vezetését sem értem ,mert elvileg ezek szerint sima M-el nem lehetne vezetni ez szerint ni. :
326-2011 (XII. 28.) Korm. rendelet
Nemzetközi kategóriák a 2006/126/EK irányelvnek megfelelõen 2013. január 19-tõl
„AM” kategória Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekû segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekû segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az alábbi jellemzõkkel rendelkeznek: a) kétkerekû típusnál a motor: – hengerûrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a belsõégésû motorok esetében, vagy – folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motor esetében; b) háromkerekû típusnál a motor: – hengerûrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külsõ gyújtású motorok esetében, – legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsõégésû motorok esetében, vagy – folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében; Könnyû négykerekû motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege kevesebb 350 kg-nál (L6e kategória), a 45 km/h-t meg nem haladó legnagyobb tervezési sebességû elektromos jármûvek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek – hengerûrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külsõ gyújtású motorok esetében; – legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsõégésû motorok esetében, vagy folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében
Tehát itt elvileg azt írja hogy M nem lehet 4 kerekű segédmort vezetni.
Viszont AM-el igen.
A vezetõi engedély egészségügyi érvényességének lejártát követõen is vezethetõ jármûvek
Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:
– segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is) – lassú jármû és pótkocsija – kerti traktor – állati erõvel vont jármû
Viszont innentől nem értem itt lakik egy nénike kinek csak M van ,még anno babettával vizsgázott és egy aixam 400 közlekedik,állították már meg rendőrök de semmi autó papírjait kérték azt mehetett tovább.
Ezeket a járműveket nem tőle vették , ő másképp került a képbe .
A tematika az ismereteim szerint a következő volt : az egyik jogszabályban van egy olyanféle mondat , hogy a segédmotoros kerékpárok megfelelőségét (tehát hogy egyáltalán valóban segédmotoros kerékpár , illetve szerkezetileg megfelelő ) a gyártó , vagy a forgalmazó tanúsítja ; ezek híján igazolja a jözlekedési hatóság . Bander Feri -- saját állítás szerint -- kötött valami megállapodást a francia gyárral-forgalmazóval , hogy ő magyarországi Aixam vezérképviselet . Egyes vélemények szerint erről Franciaországban nem is tudtak .
Mindenesetre Feri alapított egy céget majd nekilátott a tanúsítványokkal bizniszelni ; az volt ugyanis a helyzet , hogy bekerült Magyarországra a mopedautó ( jobbára Ausztriából ) és meg is volt hozzá a kinti papírja , de az nem magyarul volt írva . És ment a polgár az autószerű járgányal rendszám nélkül "M"-es jogsival -- állt a balhé az utakon . Ha valaki leadta Ferinek a külföldi okmányt és kicsngetett 50.000 Ft + ÁFA-t akkor kapott egy magyar nyelvű tanúsítványt arról , hogy az ilyen-olyan alvázszámú , nevű-típusú mopedautó a hivatkozott magyar szabályok szerint segédmotoros kerékpár . Pecsét aláírás , ahogy kell . Magyarul , érthetően .
Sokan ráharaptak , mert ez kézzelfoghatóbb volt , mint egy olasz vagy német nyelvű forgalmi . Feri mentségére szóljon , hogy a félszázezer forintos cetlihez jogvédelem is járt , vagyis ha a rendőr mégis kevesellte ezt az erősen megkérdőjelezhető értékű papírt a rendszám helyett és feljelentette az illetőt akkor valamilyen szinten részt vett az ügyben : megírta az ellenvetést , elment a bírósági tárgyalásra stb. Ezzel együtt sok kisnyugdíjasról lehúzta ezt a pénz -- és azonfelül az eredeti külföldi okmányok nála maradtak , azokat nem adta ki a tanúsítványhoz . Vagy külföldi papír , vagy tanúsítvány : ez a kérdés , válasszatok !
Aztán jött 2009 , be lehetett rendszámozni lényegében a mai rendszer szerint -- egyetlen lényeges változás a 'B'-s előírás elmaradása volt azóta -- de ehhez kellett az eredeti külföldi okmány . Anélkül rendszámhoz jutni nem lehetett , mert a BAnder-féle irományt kiröhögték a vizsgabázison -- lényegében joggal . Feri pedig erősen támadta ezt a fajta nyilványtartásba vételt , egyrészt mert sértette az üzleti érdekeit , másrészt mert jogtalannak tartotta a regadót és úgy általában drágának ez eljárást , harmadrészt mert nem tudta elfogadni a "B"-s jogsi megkövetelését . Emiatt nem volt túl együttműködő ezzel a fajta berendszámozási rendszerrel , de állítása szerint nem szabotált , aki visszakérte a berendszámozáshoz az eredeti okmányokat azoknak visszaadta -- ha lemondtak minden további követelésről ( jogi képviselet , pénz ) . Tovább árnyalja a képet , hogy néhány látványos , de sikertelen mopeautós akció után több évre külföldre ( asszem Németországba) ment és gyakorlatilag elérhetetlenné vált .
Hogy hány tanúsítványt adott ki , illetve hány külföldi forgalmi eltűnése szárad a lelkén azt ember nem tudja . Azt sem tudom , hogy adott-e ki tanúsítványt külföldi okmányok nélkül , végülis azt leírni egy Microcarról , hogy 349 kg-os és 4 kW-os , emiatt segédmotor nem egy nagy kockázat .
Egyébként ez a tabúsítvány a heppje , 2007-ben és 2008-ban Bakaliban a találkozón is folyton ezzel fűzött minket .
Hoztam pár hónapja egy zöld Ligier Nova-t Lökösházáról -- aminek az enyémhez hasonlóan be volt forgatva a hátulsó kereke -- annak is csak adásvételije és Bander-féle tanúsítványa van . Ennek kapcsán érdemes lehet saccolásokba bocsátkozni , hogy Feri vajon hány tanúsítványt adott ki ( Kiwi szerint sokat ) és vajon hány Typescheint adott vissza -- merthogy állítása szerint aki lemondott a további követeléseiről azoknak visszadta-visszadja
Én 2005 májusában vettem egy háromkerekű Sulkyt osztrák papírral , majd pár év múlva továbbadtam T.T-nek E-be ; én még adtam hozzá a Typesheint (fénymásolatom maradt is róla ) , ő is azzal adta tovább , de a következő vevőhöz már okmányok nélkül érkezett