Keresés

Részletes keresés

_Berci Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26877

 

Azt a nyugati doktrínát hogy a teljes légi-fölény a háború megnyerését is jelentené manapság már eléggé megtépázták a tények...

 

Azé´ az oroszoknak se sok egyeb jut eszükbe Sziriaban. Csak az, hogy legvedelem nelküli területeket bombazzanak buta bombakkal.

 

Előzmény: Hpasp (26870)
Platon Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26876

Előzmény: Hpasp (26873)
Platon Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26875

:))))

Azon túl hogy vicces, nagyon tanulságos is.

Előzmény: Hpasp (26873)
Platon Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26874

Eléggé úgy tűnik. :(

Előzmény: gaunt (26871)
Hpasp Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26873

...nemhogy az indítást vagy célfelderítést, de még a szimpla kisugárzást is 100%-an meggátolta egy korszerű PESA tűzvezető lokátorral felszerelt lérak osztállyal szemben.

Előzmény: Hpasp (26872)
Hpasp Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26872

Az oroszok által bevetett 100% hatásfokú REL...

 

 

 

gaunt Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26871

A mai modern hadviseles alapvetö követelmenye a legiföleny megszerzese (air superiority). Ezt, a mai eszközökkel gyakorlatilag veszteseg nelkül (ill. minimalis veszteseggel) el lehet erni.

 

Akkor ezek szerint a mai modern hadviselés arra alapul, hogy megtámadunk egy hozzánk képest összehasonlíthatatlanul gyengébb államot, aminek kőkorszaki fejlettségi szintje van?

Előzmény: _Berci (26869)
Hpasp Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26870

Gyakorlatilag VALOSZINÜTLEN, hogy nagyobb szarazföldi csatarozas lesz valahol. A II. vh. utan ilyesmi nem törtent (a közel-keleti torzsalkodasokat nem sorolnam ide), ... a jövöben meg meg kevesbe fog. Ez az idö ELMULT! Eppen ezert, az ilyen jellegü konfliktusokra tervezett eszközök jelentösege rohamosan csökken.  A mai modern hadviseles alapvetö követelmenye a legiföleny megszerzese (air superiority). Ezt, a mai eszközökkel gyakorlatilag veszteseg nelkül (ill. minimalis veszteseggel) el lehet erni.

 

Azt a nyugati doktrínát hogy a teljes légi-fölény a háború megnyerését is jelentené manapság már eléggé megtépázták a tények...

... Afganisztán, Irak, Líbia, Szíria. (Koreát, és Vietnamot már nem is említem)

 

Előzmény: _Berci (26869)
_Berci Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26869

 

Szerintem meg nem egeszen igy van. Gyakorlatilag VALOSZINÜTLEN, hogy nagyobb szarazföldi csatarozas lesz valahol. A II. vh. utan ilyesmi nem törtent (a közel-keleti torzsalkodasokat nem sorolnam ide), ... a jövöben meg meg kevesbe fog. Ez az idö ELMULT!

Eppen ezert, az ilyen jellegü konfliktusokra tervezett eszközök jelentösege rohamosan csökken.

 

A mai modern hadviseles alapvetö követelmenye a legiföleny megszerzese (air superiority). Ezt, a mai eszközökkel gyakorlatilag veszteseg nelkül (ill. minimalis veszteseggel) el lehet erni.

 

Kivaloan fel lehet deriteni a pancelozott jarmüveket ... azokat akar GPS-es raketakkal, de meg agyuval is ki lehet kapcsolni meter pontossaggal. De mar volt szo a siklobombakrol is.

 

( https://en.wikipedia.org/wiki/AGM-154_Joint_Standoff_Weapon )

 

A "regi", 30-40 evvel ezelötti ismereteket, (politikai) celokat, elektronikat tükrözö berendezeseket NEMIGEN LEHET az uj körülmenyekhez passzintani (reszelgetni lehet ugyan öket, de egy Trabanatbol sem lesz Mercedes egykönnyen.)

 

Előzmény: Hpasp (26868)
Hpasp Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26868

Nemtom mire jo ez a kerdezgetes? :-(

 Ha utananezel, akkor könnyen kiderithetö, hogy az AGM-88E (ez az E-sorozat) 4 különbözö navigacios rendszerrel rendelkezik (es pont ilyen, rövid idöre bekapcsolgato/eltünö radarok megiscsak kiütesere lett tervezve).

 

Ha utána nézel, az orosz közben felfújható osztályokat gyárt (mm-es radaron stimmel a kontúr), chaff ütegeket rak az osztályok köré (hogy a mm-es radar csak egy felhót lásson), és Panzir ütegeket rendszeresít (hogy az érkező HARM-ot leszedje).

 

Gyerekek!

 

A légvédelmi harc fejlődésének elmúlt 65 éve a folyamatos technikai fejlesztést hozta a REL és a légvédelem között.

Hol az egyik járt előrébb, hol a másik. Mivel az aktuális képességek eléggé jól őrzött államtitkok, felesleges (és amúgy vicces is) ex-katedra kijelentéseket tenni, hogy most éppen a REL vagy a lérak a jobb.

Még történelmi összecsapásokat vizsgálgatva sem tudjuk ezt reálisan megítélni, mivel ott is nagy szerepet játszik a kiképezettség, technika állapota, és a hadiszerencse. (nem lebecsülendő szempontok)

 

Kellemes Ünnepeket mindenkinek!

Hpasp

Előzmény: _Berci (26863)
Platon Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26867

Ebben igaza van bercinek. Az aerodinamikai erők bőven elegendőek akár 30G hez is, erről számtalan cafatokra szakadt gép tudna mesélni. 

 

Ami korlátoz, az a sárkány és a pilóta teherbírása. A sárkányt lehet erősebbre építeni, a pilótát nem. Abban viszont meg neked van igazad hogy mindez erősen drága dolog.

Előzmény: molnibalage (26851)
Hpasp Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26866

Ha utananezel, akkor könnyen kiderithetö, hogy az AGM-88E (ez az E-sorozat) 4 különbözö navigacios rendszerrel rendelkezik (es pont ilyen, rövid idöre bekapcsolgato/eltünö radarok megiscsak kiütesere lett tervezve). 2007-ben teszteltek elöször, 2009-ben vezettek be ... azota gondolom, legalabb ket uj software-generacioval vagyunk elörebb (ha megelölegezzük, hogy a katonai fejlesztesek legalabb ~5 evvel elöbbre jarnak, mint ami az internetböl ismeretes, ... akkor mar ~4 generacioval jobb a software ...).

 

Tévedsz.

A REL ami a rövid idöre bekapcsolgato/eltünö radarok kiütesere lett tervezve az a Shrike-73.

 

Előzmény: _Berci (26863)
Platon Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26865

Feltéve hogy legalább az NLFM kompresszió, és a frekvencia ugratás megvan a kérdéses PESA/AESA radarokban.

Előzmény: Platon (26864)
Platon Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26864

de PESA/AESA sőt alighanem Lpi radarra is simán rávezetheti magát. 

 

Hogyne. 10-20 Km távolságból biztosan. 100 Km ről teljesen esélytelen. Ezt én hatástalannak értékelem. 

Előzmény: Hpasp (26859)
_Berci Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26863

 

Nemtom mire jo ez a kerdezgetes? :-(

 

Ha utananezel, akkor könnyen kiderithetö, hogy az AGM-88E (ez az E-sorozat) 4 különbözö navigacios rendszerrel rendelkezik (es pont ilyen, rövid idöre bekapcsolgato/eltünö radarok megiscsak kiütesere lett tervezve).

 

2007-ben teszteltek elöször, 2009-ben vezettek be ... azota gondolom, legalabb ket uj software-generacioval vagyunk elörebb (ha megelölegezzük, hogy a katonai fejlesztesek legalabb ~5 evvel elöbbre jarnak, mint ami az internetböl ismeretes, ... akkor mar ~4 generacioval jobb a software ...).

 

(A mult evezredböl szarmazo peldalozasok gyakorlatilag teljesen irrelevansak ... lehet ugyan nosztalgiazni rajta ... de sok ertelme nincs.)

 

Különben pl. a koszovoi izélés idejen elöször repültek a nemet ECR-Tornadok szerb területekre ... azzal a cellal, hogy kikapcsoljak a legvedelmet. Egyetlenegyen egy karcolas sem esett ... (ECR -> Electronic Combat Reconnaissance).

 

Előzmény: Hpasp (26848)
Platon Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26862

Előbb fel kell ismerned hogy jelről van szó, ahhoz meg szűrni és integrálni kell, ami az NLFM impulzus kompresszió, és a frekvencia ugratás miatt ez ugye elég problémás.

 

De tegyük fel hogy elég közel vagy ahhoz hogy integrálás nélkül is jelként tudd azonosítani. Ekkor a radar már régen lát téged. Azaz mire tudnál irányt mérni, a személyzetnek már bőven van ideje lekapcsolni. Vagy lelőni téged.

 

De mondjuk közelebb érsz. Ekkor ugye az irányt a fázis szög eltérésből kalkulálja, csakhogy a PESA/AESA radarnál a jel fázisa folyamatosan változik az időben, plusz azonosítani kéne hogy a különböző frekvencián beérkező, különböző jelek összetartoznak. 

 

Lehetne számolgatni, de elég egyértelmű hogy csak meglehetősen közelről működhet a dolog. Az indító platform meg nem jut olyan közel. 

Előzmény: Hpasp (26858)
_Berci Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26861

 

Ok, hogy nincs ember a fedélzeten, de mégis mi adja a tolóerőt és a felhajtó erőt ehhez...? Ha a mai csúcsvadászgépeket átalakítanád azok sem tudnának annyi.

 

Jelenleg ott tart a törtenet, hogy nagyobb gyorsulasokat kibiro repülöket lehet kesziteni, mint amit a pilota el tud viselni (szerkezetileg az F-16 kibir ~9g-t, a Typhoon pedig >10g-t). Ezeket az uj lehetöseget csak az UAV/UCAV tudna hasznositani.

 

Itt egy letölthetö PPT tanulmany a 20g-s UCAV-rol (amely kivaloan ki tudna kerülgetni a rakettakat ... megfelelö fedelzeti automatikat, software-t feltetelezve ...). Az iromany közel 20 eves.

 

https://www.google.de/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwjN04OC2efJAhWGIQ8KHbJjD_MQFgg3MAM&url=http%3A%2F%2Fmaelabs.ucsd.edu%2Fmae155%2Fclasses%2FSP_03%2FExtremely_Maneuverable_UCAV.ppt&usg=AFQjCNHqdUmW86MEkrdjCe9DEFoB3wS5DA&sig2=tEIUFaT_pv2IeAUka_z7Ig

Előzmény: molnibalage (26851)
Hpasp Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26860

(ha az cm, vagy dm-es)

Előzmény: Hpasp (26859)
Hpasp Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26859

Tekintve hogy a méteres, vagy modern PESA/AESA Lpi radarok ellen hatástalan a HARM amúgy se sok értelme van az AGM-88 nak.

 

Méteres technika ellen tényleg hatástalan, de PESA/AESA sőt alighanem Lpi radarra is simán rávezetheti magát. (ha az m, vagy dm-es)

 

Előzmény: Platon (26857)
Hpasp Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26858

Kifejthetnéd hogy szerinted milyen működési mechanizmussal lehetne megbízhatóan irányszöget mérni egy impulzus kompressziót alkalmazó, frekvencia ugratást használó PESA radar keskeny nyalábú jelén a HARM-ba szerelt spirál antennával.

Mono-impulzus spirál van a HARM fejében, azzal egyetlen jelből is pontos irányszöget tudsz mérni.

HARM abban hozott újat, hogy széles hullám tartományban képes erre (dm,cm), illetve ismeri a cél távolságát is. (nemcsak irányát mint a korábbi REL-ek)

Emiatt hiába használsz impulzus kompressziót, illetve freki ugratást, ha a jel a cél koordinátája felől jön, akkor felhasználja azt a rávezetésre.

Előzmény: Platon (26856)
Platon Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26857

Dehogy sikeres.

 

Bekapcsol egy másik. Szerbiában is hogy bevált ugye? Még a harmadik vonalbeli elmaradott légvédelmek ellen sem ér sokat, nemhogy modern környezetben.

 

 

Tekintve hogy a méteres, vagy modern PESA/AESA Lpi radarok ellen hatástalan a HARM amúgy se sok értelme van az AGM-88 nak.

Előzmény: molnibalage (26853)
Platon Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26856

A 15G-s rakétát lehetetlen kimanőverezni

 

Nem lehetetlen, csak jókora malac faktor kell hozzá, ne szalma bábozz.

 

az AF alatt azért ment mindig két irányból SEAD, mert feltételzték, hogy van Sz-300 és az oldalszirmikon is ráment volna a HARM...?

 

SEAD nem azonos HARM. Másrészt pedig Szerbiáról senki nem feltételezte akkoriban hogy S-300PMU val rendelkezne.

 

Amúgy örömmel hallgatom, hogy mire alapozod ezt a magabiztosságot. Kifejthetnéd hogy szerinted milyen működési mechanizmussal lehetne megbízhatóan irányszöget mérni egy impulzus kompressziót alkalmazó, frekvencia ugratást használó PESA radar keskeny nyalábú jelén a HARM-ba szerelt spirál antennával. Tévedhetek ugye, és mindig szívesen tanulok újat.

Előzmény: molnibalage (26852)
Platon Creative Commons License 2015.12.19 0 0 26855

Talán mert a magasabbrendűség légvédelmi egységeket védi vele? ;)

Előzmény: molnibalage (26854)
molnibalage Creative Commons License 2015.12.18 0 0 26854

A legszebb, hogya logikai bukfencet sem látod. Minek lenne a Buk-M akárhánynak HARM lelövési képessége, ha az amúgy sem jelent fenyegetést...? Hm...?

Előzmény: Platon (26849)
molnibalage Creative Commons License 2015.12.18 0 0 26853

Ez mind szép és jó, csak a kikapcsolt légvédelmi rakéta üteg miféle védelmi feladatot lát el? Ja, hogy semmilyet, a SEAD sikeres. A célpontot meg közben fasírttá lövik...

Előzmény: Hpasp (26846)
molnibalage Creative Commons License 2015.12.18 0 0 26852

Ja persze...

A 15G-s rakétát lehetetlen kimanőverezni szerinted (előadták már jó sokszor...), de a HARM meg nem jó arra, amire tervezték. Az ugye megvan, hogy az AF alatt azért ment mindig két irányból SEAD, mert feltételzték, hogy van Sz-300 és az oldalszirmikon is ráment volna a HARM...?

Előzmény: Platon (26845)
molnibalage Creative Commons License 2015.12.18 0 0 26851

Korabban UAV-krol is volt szo. Kb. mostanaig ezek csupan felderitoeszközök. Viszont semmi akadalya annak, hogy "harckesz" UAV-k 20-30 g-t tudjanak produkalni.

 

Erről az általános téveszméről mikor szakadnak már le az emberek? Ok, hogy nincs ember a fedélzeten, de mégis mi adja a tolóerőt és a felhajtó erőt ehhez...? Ha a mai csúcsvadászgépeket átalakítanád azok sem tudnának annyi. Ki venne 100 milliü USD-s UCAV-t...?

Előzmény: _Berci (26843)
Hiryu-reload Creative Commons License 2015.12.18 0 0 26850
Platon Creative Commons License 2015.12.18 0 0 26849

Berci, nem érted.

 

A HARM-ba szerelt spirál antenna nem alkalmas a KUPOL PESA radarjának jeléből irány meghatározásra.

De ha alkalmas lenne akkor sem tudná integrálni a KUPOL impluzus kompressziót és ugrófrekvenciás megoldást alkalmazó jelét, integrálás nélkül pedig nem tudja kiemelni a háttérből.

 

Azaz nem látja. Nem találja el.

Előzmény: _Berci (26847)
Hpasp Creative Commons License 2015.12.18 0 0 26848

Egy passzív radart és egy aktív, milliméteres hullámhossz-tartományban működő keresőt (EHF radart) is beépítettek, amikkel képes a kikapcsolt radarok nagy megbízhatósággal való megsemmisítésre is.

 

Chaff -ról hallottál már?

Előzmény: _Berci (26847)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!