Nagyon jók. Utána kellett nézni, hogy pontosan akkor miből is áll össze a szett. Szóval van egy Pentax vázad. A szenzor elött van a 720-as szűrő, vagy az obira van felcsavarva?
Pár komment :) - Próbáld majd ki, hogy a WB-t nem zöld lapon állítod be, hanem zöld növényzeten (fű, lomb korona) majd fotózz vele egy párat... Utána fehér felhőn... majd nézd meg, hogy tapasztalsz-e változást színvilágban a kész fotók elkészítésekor. Mennyivel sárgásabb-fehéreb-szürkébb.
- Mutatja a váz az elkészült kép hisztogramját? Mert azon jól lehet ellenőrizni az elkészült kép fényviszonyait. Szerintem érdemes úgy komponálni, hogy egy picit több fényt "fogsz meg" tehát több expóval (kisebb záridő, ISO-t maradhat 200 környékén). Mert ha az elkészült képeket világosítod ki feldolgozás során, akkor zajosodni fog jobban (akár állvánnyal)
- Viszont szerintem nincs utána állítva a 720nm szűrőnek a vázad, mert nincs élesség a képeken (tehát kalibrálni kell). Ugyebár az infravörösnek más a fénytörési mutatója, tehát teljesen máshova esik az AF mint amit szabadszemmel látunk, vagy amit a gép beállít magának (hiszen alapból a váz is normál fényre van beállítva). Lehet próbálgatni megérzésre, hogy "mennyivel kell" kézzel utána állítani, de hosszútávon szerintem kalibrálni jobb.
Eddig csak egy fixen az érzékelő elé beépített 720-as szűrőjű Nikon d50 vázat használtam, beállított fókuszeltolással. Ennél hiába változtattam a fehéregyensúlyt vagy a színcsatornákat, csak piros árnyalatot kaptam, amit utána konvertáltam fekete-fehérbe.
Megfelelt a dolog, de most egy nem használt régi Milc lesz átalakítva, ami élőképet ad az LCD-n.
Ezért gondolkodtam ebben a variálós lehetőségben. :)
Nem tudom, ez az "all in one" elég hatásvadász...Kicsit mint a "négy évszakos gumi", hogy jónak jó, de mégsem az igaz. Az elve gondolom hasonló mint a cirkulált polárszűrőnek, hogy van két egymáson elforduló felület... Na már most ott mennyire tükröződik be majd a kósza fény, és okoz kontrasztvesztés.... Szóval szerintem inkább másfelé érdemes menni... Nem beszélve arról, hogy minél inkább tartunk az IR feletti hullámhosszhoz (720nm felé) változik a fény törésmutatója, szóval ha élőkép nélküli átalakított vázunk van, és nincs egy állandó hullámhosszú (nm) értékre kalibrálva a váz, akkor állandóan életlen képet kapunk.
Ha a "variálhatóság" amúgy (mert mondjuk egyszer színesebb kép a cél, máskor meg inkább monokrómabb) akkor inkább már a Cokin rendszert ajánlanám (Én is használom). A különböző színes lapszűrőkkel magunk is összetudunk állítani mindenféle "nm-t" megfogó egységet. Nekem a kedvencem a sima vörös egy kékkel összerakva. A vörös szín olyan 650nmtől kezdődik, szóval az már egy felül-áteresztőként működik egy fullspectrum-os vázon, és a kékkel meg nagyon szép bordós /bíbor árnyalatokat lehet elérni..
Az IR sugárzás elektromágneses tulajdonságát spektrométerrel érdemes mérni. De ugyebár az nem akad minden háztartásban, szóval ... Azt tudom mondani inkább, hogy amúgy lehet ezt "érzékelni" anélkül is, körülbelül amikor már kellően erős a nap, inkább az a napszemüveges időszakra gondolok ahol már a nap fény intenzitása is nagyobb a téli időszakhoz képest. Viszont ha egy átlagos nyári napot nézünk tapasztalat alapján az aranyórában elég intenzív infravörös, akkor lehet szép kontrasztos fotókat készíteni...
Érzékelő szempontjából értelemszerűen eltérnek a gyártók egymástól, nincs róla infóm de szerintem olyan 1500-2000nm fölé nem is mennek, hiszen nincs is értelme, mert az IR tükör amúgy is szűri őket.
Persze, elektromágneses mérővel :) Ami most így hírtelen eszembe jutott, az az, hogy a napszemüvegeket is betudják mérni UV védelem szempontjából (400nm) mennyire megfelelő, hogy szűri-e az adott lencse... Gondolom egy elektromágnesen mérővel, és megfelelő érzékelővel össze lehet rakni egy "szűrő-mérőt"... De igazából már elég jóminőségű IR szűrőket lehet kapni (nem is drágák), lehet hinni annak az értéknek amivel árulják őket...
Mindenféleképp jó hír, hogy elkezdted, és a kérdés is jó... Plusz ugyebár már itt a tavasz, kizöldült a természet, a napsütés is egyre erősebb, szóval lassan kezdőik az "IR-idény". A kérdésedre a válasz: Sokféle módszer van rá. Függ attól, hogy magát a nyers képet milyen hullámhosszú szűrővel készítjük (mennyi "szín" marad benne). Ha látható hullámhossz (kb: 390-750nm) alapján vizsgálunk egy nyers képet, akkor egy 720nm szűrővel készültnél nem sok egymástól megkülönböztetett "színt" találunk már a fotón. Ettől is tűnik monokrómnak. Egy 590nm szűrővel sokkal több "marad meg", sokkal jobban elkülönített színeket lehet megörökíteni és majd feldolgozni. Viszont a lényeg az utómunkán van, ott kell "lekészíteni" a színes IR fotókat. Leggyakoribb (szerintem) az, ha már a nyers képet eleve úgy készítettük, hogy a WB-t egy kellően zöld növényre állítottuk ahol (a növényben található klorofil miatt) fehér lesz mag a növény, a "környezet" pedig sárgás... (szépiás) tehát alacsony WB értékkel. Azokon a fotókon lehet alkalmazni a színcsatorna cseréket (a vörös színeket megcserélni a kékkel), akkor olyan színvilágú képet kapunk, hogy minden természetes kékes hatású és a növények fehérek. Ezt a legkönnyebben PS-ben lehet. Innentől pedig már csak a képzelet szab határ, hogy a teljes kép színvilágát változtatod, vagy csak szelektíven / részleteket emelsz ki. A legjobb IR képeket egy átalakított vázzal lehet készíteni, mert nincs benne IR tükör, nincs ami megfogja az IR fényeket. A Wikin egy nagyon hasznos cikk van fent az infrafotózásról, azt ajánlom. Remélem ez válasz a kérdésre. De jöhetnek a képek, tapasztalások (pörgessük a fórumot:) ), biztos másnak is hasznos, ha olvassa.
Most kezdtem a témakörrel foglalkozni és sok-sok kérdés merül fel bennem a különféle képek nézegetésekor.
Az első: egy IR képből hogyan lesz színes kép?
Én egy szűrötlenített DSLR-t kattintgatok, tettem rá egy IR szűrőt, állítottam egy kézi fehéregyensúlyt és használható, de monokróm képeket kaptam, ezért merült fel a kérdés.
Ki tudja, hogy a Panasonic GX9 szenzora érzékeli-e az IR hullámokat? Ha az objektív elé teszek pl. egy 850nm-es szűrőt, látok-e valamit? Vagyis, milyen erős a hot mirror?
Szia, Nem annyira nagy az élet kicsiny országunkban IR fronton, de azért vagyunk egy páran... köztük Én is :)
Nálam egy Nikon D80-as volt átalakítva, szenzor elé egy 720nm lett téve és kalibrálva a fókusz (hogy kilássak a keresőn). Sajnos ez megáll zárszerkezet hibával 1.5 év után, így a szűrő átkerült egy másik vázba (de ottmég az átalakítás folyamatban van). Van még egy D90-es amiből csak a IR tükör került ki (így full spectrum), és két darab Cokin (vörös és kék) lapszűrővel használom, szintén ahhoz kalibrálva a fókusz, hogy a keresőn kilássak. Csatolok pár képet. Lensball: Nikon D80 Templomrom: Nikon D90
Nyugodtan jöhetnek a kérdések, főleg, hogy nemsokára jön a tavasz, zöldül a természet, így egyre több téma is lesz IR-ben :)
Én még nem tudom, "milyen stílusban" szeretnék képeket megmutatni (ha egyáltalán lesz mit megmutatni... :D )
nekem most semmi nincs a szűrő előtt, szóval gyakorlatilag full spectrum a kamera, de így utólag lehet hogy jobb lett volna egy 720 nm-es vagy valami 550-590-eset betenni fixre, aztán azelé még lehet nagyobbat, ha úgy kívánja a dolog...
Bár ha kihal a lelkesedésem akkor úgyis mindegy...
A szűrőket nézegetve elég költségesek, szóval azért nem olyan játszós a dolog, hogy szerzek 5 félét, aztán uccu neki...
Ez a cokin ami most van nem egy szuper masszív darab, de legalább (?) vállaható áron volt a kísérletezgetéshez...
Persze ha valaki jelentkezik itt, hogy van neki ilyen-olyan, akkor szívesen elugrok egy hétvégén kipróbálni :)
A D50-be be lett építve az IR szűrő, sajnos nem tudom, milyen hullámhosszú. Tény, hogy akárhogy állítgatom a gép színcsatornáit, csak piros tónusú képet kapok, viszont ezzel a vén géppel látom a keresőben, mit akarok lefotózni. Ahol már élőkép van, ha jól tudom, ott ez nem probléma.
Arra gondoltam, valami kis, már occó Sony NEX Milcet kellene beáldoznom, és ahogy írod, az érzékelő elé a filter helyére valami semleges szűrőt kellene betenni, az objektív elé meg változtatható IR szűrőt tennék.
Hát én egy kenon öccázdét csináltam magamnak (olcsó használt = baj esetén kis bukó...), kivettem mindent a szenzor elől, és egy külső cokin szűrővel próbálkozom, de még annyira az elején vagyok, hogy használható képet szeretnék egyelőre csinálni, aztán meg "ki kell tanulni" az utómunkákat is.
Jól jönne ehhez a segítség, meg mások tapasztalatait is szívesen veszem / olvasom / nézem (pláne!), mert az sokat segít.
Én csak egy szerény Nikon D50-es IR géppel rendelkezem, de szeretnék más hullámhosszú képeket is csinálni, így át kellene alakíttatni egy másik vázat is.
Sajnos szegény Kalocsay Karcsi, aki anno megcsinálta a Nikont, meghalt. Nem tudom, mostanában Magyarországon vállal ilyesmit valaki?
Elkezdett foglalkoztatni a téma, olvasom hátulról visszafelé a posztokat. Van egy ilyen filmem, talán tudok még szerezni többet is. Cokin P infra szűrő, három különböző piros szűrőm van.
Későbbiekben érdekes lehet még átalakított digit gép is, de első körben a filmek érdekelnek.
Minden segítséget megköszönök.
További kérdés hogy Szilárdon kívül ki tud E4-es diát hívni.
heten sikerult osszehozni egy EIR szimulacios filtert... hasonlo mint a Kolari IR Chrome, csak tizede annyiba (se) kerul. Hoya 80C filter es a Lee #729-es gel filter. A Lee-t mint meteraru szoktak arulni :D ez egy gel filter sheet amit siman lehet olloval vagni, ezt osszerakod a Hoya-val akkor kozel olyan eredmenyt kapni mint a hires EIR.
Persze ugyanezt el lehet erni ha narancs filterrel csinalsz SuperBlue kepet es utana R-B csatornat cserelsz (RGB -> BGR) de akkor az emberek meg aminek pirosnak kene lenni azok kekek lesznek... tajfotonal nem szamit sokat de varosban igen.
Kolari is szerintem a Lee-t hasznalja csak ok Schott KG3-ba csomagolva, rendesen laminalva, csak az egy joval dragabb moka.
Ez igy nagyjabol ahogy a gepbol kijon (plusz kis jatek a HSL-el hogy az eg ne legyen tul elenk kek es a voros melyebb legyen)
Sony A7II+Nikon 24mm f2.8 (eleg nagy a fokusz-csuszasa UV/VIS/IR kozott ezert eleg erosen CAzik egy ilyen setuppal)