Valóban van némi keveredés . Jogalkotó nagyjaink értelmi képességét meghaladta , hogy tudomásul vegyék vegyék : vannak L7e-s mopedautók . Számukra a 4 kerekű motorkerékpár ( tricikli ... ) azonos volt a kvaddal -- ez tükröződött a törvény szövegében is , ami sokáig a rendszámkötelezettséget csak az efféle nyitott terepjárókra írta elő -- ha szigorúan vettük a szövegét . Valahol még most is így szerepel , csak nem tudom melyik jogszabályban .
Na , szóval abból , hogy a 4 kerekű motorkerékpár csak kvad lehet jött az : csak elől kell rá rendszám ...
Viszont amikor berendszámoztuk a Piaggio ApeCar-jainkat (valaha a bátyámnak is volt egy ) bő 20 éve akkor külön a lelkünkre kötötték a műszakin , hogy 2 rendszámtáblát kérjünk rá az Igrenden , mertaz oldalkocsis motorral azonosan kell berendszámozni -- és arra kettő dukál .
Sajátos utóélete a dolognak : az 1993-94-ben feltáblázott járműről 4 éve derült ki , hogy a nyilvántartás szerint csak 1 táblája van , valójában persze kettő . Külön kijött a csoportvezető még egyszer megnézni : elől is van táblám .
Aztán találkoztam olyannal is , hogy az "A" típusú táblát ( ez a hosszú csík ) akarták feltenni . Ebből persze egy darabos csak utánfutóé van , így kapott a jó öreg kislámpás 500-as Aixam X-es rendszámtáblát ...
Az egyik kis mopedautóra pedig a tulajdonos gyártott házilag valami rendszámtáblát -- a hátsóval azonos tartalommal . Az idős bácsinak bántotta a szemét , hogy elől nincs rendszám .
Ez a 3 személyesség poénos dolog . A forrása pedig az , hogy az osztrák forgalmiban a szállítható személyek számát a vezetőt nem számolva adják meg . Nyilvánvaló számukra , hogy vezető mindenképpen van a járműben . A németül semennyire nem tudó adaptálók pedig beírják a 4 személyes Aixam 500-ast 3 személyesnek ...
Pont a hét közepe felé jött velünk szemben egy fehér L6e-s moped,ami elsőre fura volt.Utána leesett mi a fura,elöl ott virított rajta a személyautó alakú rendszámtábla SADIxxx karakterekkel.A számokra nem emlékszem,de a betűk ezek voltak.
Egyelőre igyekszem türtőztetni magam és semmilyen újabb technikába nem szállok be -- a meglévő irdatlan hátralékot próbálom ledolgozni . Ha a meglévő munkáknak élve a végére jutok az is nagy eredmény lesz .
Pont tegnap nézegettem egy árverést, ahol kb. 40 db targoncára lehetett licitálni. A LIDL selejtezte le őket, mindegyik 2005-ös gyártású volt. A 2 tonna teherbírású, vezetőállásos targoncákból 4db ment el 300€ körül, de a nagyobbakból is volt ami megállt 1000€ alatt.
Egy mopedautó átépítéséhez pont megfelelt volna egy ilyen targonca, csak ki kellett volna bontani a motort, vezérlőt, potboxot, töltőt stb., a maradékot meg le kellett volna adni a méh telepen, így szinte ingyen lett volna a hajtáslánc. Az első elektromos mopedautómba én is targonca motort építettem, a műszerész barátom is 4 éve közlekedik egy olyan Aixammal, amiben szintén villástargonca hajtáslánc van. Ő 3 éve még egy lítium akkupakkal is meglepte magát karácsonyra (500e Ft), azóta csak 2-3 naponta tölti a kocsit, pedig mindenhova azzal szaladgál a városban.
Szép napot mindenkinek! Egy kis segítségért tanácsért fordulok hozzátok még pedig azért mert az irányváltómon felül van egy vékony hajszál repedés ahol szivárog az olaj és ezt szeretném beragasztani. Azt kérdeznéém hogy milyen ragasztóval tudnám hatásosan ragasztani illetve milyen zsírtalanítási anyagot használjak hogy tartós is legyen ? segítséget előre is KÖSZÖNÖM ! További szép napot mindenkinek.
Hozzám közel van , de valószínűleg nem fogok ellátogatni hozzá .Ha ennél is közelebb lenne talán megnézném .
Sokat nem tudnék vele kezdeni : hogy az ember a hajtásláncért megvegye és kibányássza belőle ahhoz túl drága . Kár lenne szétszedni , de ebben a formában csak valami zárt telephelyen vagy magánterületen lehet használni .
Éppen reggel beszéltem a másik öcsémmel telefonon -- kiderült őt is inkább valami elektromos mopedautó érdekelné esetleg , nem dízel . A másik öcsémről tudtam , hogy delejkocsiban is gondolkodik . Azt nem tudom mennyit szánna rá , de érdeklődött , hogy nincs-e esetleg elfekvőben rendszámos , motortalan mopedautóm olcsón . Hát motortalan éppen van , én olcsón is jutottam hozzá , de szándékaim szerint helyreállítom az eredeti állapotát és némi haszonnal eladom .
Ha közelebb lenne, megnézném kíváncsiságból, de nem hinném hogy ezt is forgalomba lehetne helyezni itthon. Esetleg egyedi építésű lassú járművet lehetne belőle csinálni.
De a lassú járműtől praktikusabb egy elektromos kerékpár, semmi sem tiltja, hogy zárt karosszériája legyen egy kerékpárnak. Szerintem egy ilyen járgány jó alternatívája lehetne még a mopedautóknak is:
Szerintem lenne fantázia egy hasonló jellegű, építőkészletben forgalmazott, otthon összeszerelhető elektromos kerékpárnak minősülő "guruló esernyőben". 5-600e Ft-ból ki lehetne hozni, jogosítvány nélkül lehetne vezetni, fillérekbe kerülne az üzemeltetése, és minimális lenne a karbantartási igénye az elektromos meghajtás miatt.
Időnként feltűnnek itthon ilyen szürke import kínai elektromos járgányok. Elcsábulnak a bizniszmenek az Ailbabán látott áraktól, behozatják egy konténerben, aztán itthon szembesülnek vele, hogy nem lehet üzembe helyezni az EU-ban. Esetleg lassú járművet lehetne belőle csinálni, azt nemzeti hatáskörben meg lehet oldani, de egy mopedautóhoz már EU típusbizonyítvány kell(ene).
Végül megforrasztottam. Ez nem úgy volt rozsdás, ahogy gondolod , hanem alaposan , gödrösen . Végül csiszolással és forrasztózsírral , valamint a Bakancs féle módszerrel , hosszú dróttal áthidaltam. Sokat javult a fényerő. A testet is át kellett hidalni , indexeléskor elhalványult a helyzetjelző . Üdv.
Megnéztem a jogszabályt amit Oljeg feltett és mindjárt a leíró,értelmező rész elején benne van a
a kért infó:
-saját jogodon is kérelmezheted,mert FOGYT-ra jogosult vagy,ha a háziorvos az "Orvosi Beutaló és Javaslatot kiadja.
-ha valami okból nem értene egyet a "személyes " vezetéssel,akkor is alanyi jogon kérelmezheted,hozzátartózói közreműködéssel/a fogyatékos személyre tekintettel,más személy/
-aztán ha saját jogon igényled az érvényes jogsid birtokában,és később úgy döntesz,hogy "mégis jobb ha más vezet" azt bármikor megteheted,ahogy én is....Mielőbb adjátok be ,mert így cca 6 hónap ,mire ebből utalvány lesz....
Elsősorban az lenne a kérdésem oljeg12 hozzád vagy a többiekhez hogy mindenképp kell e érvényes vezetői engedély a 4 kerekű segédmotor az az mopedautó támogatás igényléséhez?
Vagy ha nekem nincs akkor beadhatjuk e úgy hogy pl.édesapám szállít a mopedautóval?
Bár küldtem egy privit a részletekkel,de azért a tisztesség úgy kívánja ,hogy ítt is essék róla szó.
Tehát a kereskedő "benyeli a 600 ef-es utalványt visszaélve azzal,hogy csak nála elehet beváltani."Nos nem így működik.Veszel egy mopedautót kapsz róla számlát melyben részletezve van a bruttó vételárXXX összeg, abból Utalvány 600 ef kp xxx ft,átvettem vevő aláírás,majd a kereskedő lehívja a pénzt a minisztérium egyszámlájáról és pl kifizeti még a régi tulajt...stb ahogy részletesen levezettem neked a mi esetünket.Tehát csak a kialkudott díj jár/járt neki a közreműködésért.
Ebben a kategóriában nincs időkorlát,érvényes okmányokkal rendelkező járműre beválthatja az erre jogosult kereskedés/az átadás folyamán tisztázza,hogy a jármű "korábbi életében" nem vették -e utalványra,mert csak egyszer "lőhető" el az állami támogatás/,ha igen csak kp-re vehető meg.
Egy kicsit kezdtem lelkesedni, hogy a feleségem nevére beadnánk az igénylést. De mikor megnéztem néhány hirdetést, le is mondtam róla.
Én nem tudok annyi pénzt áldozni rá, hogy a 600 000 Ft feletti összeget kiegészítsem egy 5 évnél nem idősebb mopedautó vásárlására. Szerintem azt a 600 000 Ft-ot a kereskedő simán elnyeli, visszaélve azzal, hogy csak nála lehet beváltani az utalványt.
Igazad van,maga a jogszabály rendkivül talán feleslegesen is részletes,bár többféle élethelyzetre szól, tehát azoknak akit érint fontos!Ha annak idején valaki felhívta volna a figyelmemet/ne add be a használt gk-ra mert sanszosan elutasítják,fenntartva a kisgyerekeseknek,munkába járó fogyatékosoknak/akkor, nem két elutasítás után adtam volna be a "segédmotoros járműnek minösülő három vagy négy kerekű járműre" amit gond nélkül megadtak....No remélem a cimborának is menni fog.
Itt van a jogszabály, amiben benne van minden. Sőt még több is mint ami az embert érdekelheti. Annyira részletesen írják le, hogy az ember belefárad, mire megtalálja azokat a részeket, ami őt érinti. Ezért jobb ha egy olyan valakitől kap az ember tájékoztatást, aki már végig csinálta és tapasztalatból tudja a dolgokat. A jogszabály böngészgetése, pedig maradjon meg megerősítésnek.