Keresés

Részletes keresés

Rep-Air-rer Creative Commons License 2007.12.19 0 0 12
Északolaszországban láttam három Dromit amikkel állandó tűzoltókészültséget adnak. Egyet hangárban kettőt szabadtéren tárolnak. Működési költségüket mintegy 80-90%-ban az állam biztosítja, a fentmaradó hányadot adományokból fedezik.
tezslam Creative Commons License 2007.08.22 0 0 11
Köszönöm!
Előzmény: ruttla (10)
ruttla Creative Commons License 2007.08.12 0 0 10
  Kicsit megkésve, de törve nem!

 

Összesen 38 db. Dromit adtak el külföldre, az alábbi felosztásban.

 

USA-ba.:              HA-MTA, TC, TD, TE, TI, TL, TM, TO, TU, TX, TZ.

                             HA-MUA, UF, UG, UH, UJ, UL, UN, UT, UV, UZ.

 

Lengyelországba: HA-MTF, TG,  TH, TJ, TN, TV, TY.

                             HA-MUB, UE, UO, UP, US,

                          

Ausztráliába:       HA- MVD, VE, VF, VG.

 

Csehekhez a HA-MVC került.

 

Az eladások 1980-tól, a Lengyelek visszavásárlásai pedig 1981-től kezdődtek és 1993-ig tartottak. (Fenti adatokat még ellenőriznem kell, feltehetően – szándékom ellenére – vannak hibák benne!)

 

Előzmény: tezslam (8)
ruttla Creative Commons License 2007.07.31 0 0 9
tezslam Creative Commons License 2007.07.28 0 0 8
Vannak információd a kivitt gépek lajstromjelseiről?
Előzmény: ruttla (2)
ruttla Creative Commons License 2007.07.28 0 0 7
1993 nyarán készült Érsekcsanádon a kép.
Előzmény: tezslam (6)
tezslam Creative Commons License 2007.07.28 0 0 6
Ezek a képek mikor készültek? Mert ezt a festést már jó pár éve átfestették.
Előzmény: ruttla (5)
ruttla Creative Commons License 2007.07.27 0 0 5
Az igazán hatékony oltási magasságA kioldott víznek komoly A pászma hossza szabályozható.
ruttla Creative Commons License 2007.07.26 0 0 4

 :-( A feliratokkal volt csepp gondom.

      Sorry

Előzmény: ruttla (3)
ruttla Creative Commons License 2007.07.26 0 0 3
Víztöltés Víztöltés Start Vízoldás  Kifordulás  Valaha fenyves volt  Tűznyomok
ruttla Creative Commons License 2007.07.26 0 0 2
     Hát valóban melegítgették a témát, csak az a baj, hogy a Dromedárok eltűtek. Mind a harmic valahány db. Amerikában oltja a tüzet. Az árukból még jutott az Airservicénél bérekre, de inkább végkielégítésekre.

   A gáz csak az, hogy a jelenlegi rep.gép készletből nincs alkalmas tipus, főleg a fémborítás ill. a vegyszertartály kapacitás mérete miatt. (Elgondolni is borzongató, hogy milyen is lehet egy vászonnal/műanyaggal borított madár ha megkapja a maga izzó törmelékét.) Nembeszélve a Dromedár max. 2,2 tonnás kapacitásáról. (Persze Bócsán a tűz felett azért csak 1,5 t.-val tornáztak.)

   Ami a féllábas üzletembert illeti, állítólag jogerős az ítélet, de nem a tűzesetek miatt, hanem keróból cseppet túlfogyasztott a Busines Air. Ő összehozott egy oltási tematikát a régi csapat bócsai tapasztalatai (vagy írásai) alapján.

   Ami a Bamby Bucket-et illeti; Beszerzésének igazi oka a Várpalotai lőteret övező tüzek oltása volt, melyet mindenkép szerettek volna a katonák saját berken belül megoldani. Jóval a Bócsai tűz  után elhangzott duma volt, hogy ha Őket hívták volna Bócsára, akkor akár a „gémeskútból is tudtak volna meríteni”.

(Ez tényleg elhangzott egy sokcsillagos vitézúr szájából.) Mindenesetre komolyan keresztbe tettek ezzel a dumával minden további légi tűzoltási ábrándozásnak.

  Itt kell kitérnem egy fontos mellékkörülményre. Ami a harcigépnek a fegyverzet az a tűzoltó gépnek a szabályozható garat és ami a muníció az az oltóanyag ill. víz. Bócsára MOL tartálykamionokban hozták a vizet Kecskemétről (80 km./forduló!!!), mert az alkalmi felszállóhely melletti Szappanos tóból a tűzoltók  nem tudták a vizet kiemelni, pedig ~1,5m.-es vízmélység volt.          Itt tudatosodott, hogy a légi tűzoltás esősorban logisztikai feladat, amennyiben a megfelelő és gazdaságosan üzemeltethető technika valamint a tűzes terület közelében megfelelő reptér rendelkezésre áll.

   A Dromedárnak nem volt és még ma sem alternatívája a Mi-17 –es. légi üzemórában és fajlagos költségben, - megkockáztatom - több mint egy nagyságrend a különbség!

   Bócsa után Miskolcon volt egy bemutató ahol egy holland szivattyút villantottak a tűzoltóknak és nagy szerencsével sikerült megszerezni egy sebtében össze gründolt  bemutatóra.  Összetrombitáltunk minden érintett  minisztériumot, szervezetet Felső”Halja Kend” fokon, akik addig csak körbe mutogattak ha valami választ kértünk felvetéseinkre. Sikerült Érsekcsanádon

megtartani a mutatványt. Három Ancsával lefuvarozódtak Halja Kendék, nézegetik a két Dromit a „nyeles pályás” reptéren. Menetből megérkezik a közepes kamion, ledobja a hátáról a szivattyú egységet (1,2 perc) kb., kb 40km/ó sebességgel végigszáguld a bekötő úton és közben ontja magából 40 cm. átmérőjű ponyvacsövet, (1,5 perc) lerak egy elosztót, majd jobbra balra kirak 50-50 m. csövet csappal a végén. (+ 2 perc) Szűk öt percen belül dőlt a víz a két Dromiba. Na akkor kezdett szűk lenni néhány tányérsapka, amikor elővezetődött az ötlet, a szivattyú bőviben befér a Minyokába (némi csővel meg szerelékkel egyetemben) és Ők fuvarozzák a cumót, Dromik vizet dobnak, Szárnyas rendőrék adják megfigyelő MD 500-ast, privátszféra pedig a levett ajtós Mi-2 –est desszantolásra! (Ahogy az Bócsán gyönyörűen müxöt, Minyoka és szivattyú nélkül!)  

 

  Na innen kezdődött a Bamby Bucket mindenhatósága.

    (folyt.köv.)

Előzmény: Vgyuri (1)
Vgyuri Creative Commons License 2007.07.26 0 0 1

A témát többen is megpróbálták felmelegíteni, mert hiszen a harci technika az RSZ után is ittmaradt. A Dromader eltünt, de a Cmelak és főleg a Turbo Cmelak sokkal utősebb tűzoltó lehet. Mivel az utóbbinak a fő üzemeltetője, aki egy ideig csinálta is Matkópuszta környékén a tűzoltást, "civilben" üzletember, akinek a  féllába már akkor is a börtönben van, ha csak lelép vele az ágyából. Ha más nem, az ellenfelei valamit rásütnek, a tavalyi sajtópletyka pl. az volt, hogy ő maga gyújtatja a tüzeket, amiket azután elolt. (Mintha anélkül nem is lenne :-) Így ez a vonal abbamaradt.

 

A Kunmadarason fészkelő Darazsac András szokott tűzoltási bemutatókat tartani a vidéki repülőnapokon szintén Turbo Cmelakkal, de szerintem az előző cirkusz után már senki sem mer hivatalos megbízást adni neki.

 

Most a kiskunsági tűzben a honvédség Bamby Bucket technikával oltogat, de a Mi-8 sokkal drágább erre a célra, mint a Cmelak és csak pontoltásra jó, míg a permetezőgép területet is le tud fedni.

 

De majd ha rájönnek, hogy a tűzzel körbezárt tanyákon emberek is lehetnek,hívnak szigorúan üzleti alapon orosz IL-76-ost, mint a bolgárok. Csak a vizet nem tudom, honnan fogja felvenni. A Balatonból vagy a Tisza tóból? Nagy túristalátványosság lesz :-)

.

 

Előzmény: ruttla (-)
RealCorpus Creative Commons License 2007.07.26 0 0 0
Nemt0m. H0l?
Előzmény: ruttla (-)
ruttla Creative Commons License 2007.07.26 0 0 topiknyitó
Bejött a már évtized óta jósolgatott szavannásodás, csak most globális felmelegedésnek tituláljuk. Következmény, szaporodó tüzek a határban és azon belül. Valamikor hajdanán volt az azóta jogutód nélkül megszűnt Repülőgépes Szolgálat ahol voltak komoly mélázások a légi tűoltás lehetőségéről, melyet aztán a Dromedár megjelenésével a gyakorlatba is átültettek. Az utolsó szervezett nagyobb „dobásuk” a Bócsai Ősborókást pusztító tűz oltása és az Érsekcsanádra szervezett bemutató volt.

Aztán lett, ami lett. Most hol tart nálunk a vízdobás? Hol tart a központi Katasztrófa elleni védekezés? (Gondolok itt arra, hogy volt itt sáskajárás, hernyóinvázió, amit alaposan eltapsikáltak a közbeszerzési töketlenkedések miatt.)

Szóval, hol is tartunk?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!