A "man" (万) tízezret jelent, ami 5.9M-10.9M yen, azaz 32-60 ezer Euró. A felső vége az egy nyugat-európai kezdő mérnöki fizetés, az alsó végéért meg semmiféle mérnököt nem kapni (lassan Magyarországon sem).
Ráadásul havi 30 túlóra benne a van a fizetésben. Anyagilag már ez is komoly szopás, de hogy az átlag postás/asztalos/eladó/stb hogyan él meg, azt elképzelni sem tudom.
Ha nem magasak relatíve a fizetések, az is azt indokolná, hogy nem csak második autónak, de sokaknak első autónak is jó.
Ott is van szegény réteg, aki a városszélen konténerházakban lakik , és a jobban menőknek van hozzá kei-carja, soknak csak robogó.
Plusz azt olvastam, Tokióban ( de más zsúfolt magyvárosban is lehet még ilyen) igazolnod kell, hogy van parkolóhelyed az autódnak. Ami nem olcsó. Soknak nem telik rá, mert ott a szűk helyek miatt drága minden terület. De a kei-carhoz nem kell, mert a szabályozás kis méreten tartja. Így ott is megvan, akiknek egy olyan az egyetlen autó.
"Megépült Magyarország harmadik teljes értékű autógyára, a debreceni BMW-nél pedig el is kezdték gyártani az iX3-asokat 2025-ben, ezt a modellt, amit a fotókon láttok. Debrecenben a présüzemtől kezdve a végösszeszerelésig készülnek az autók, villanymotorok az osztrák Steyrtől érkeznek készen, az akkumulátorok pedig több gyártótól is, hajtáslánctól függően, szóval ez a gyár is teljes értékű a Suzuki, a Mercedes és az Audi mellett."
Vagy 2005-ös magyart: a bő 20 év után még nem fúj ki a gyári kipufogó, elektronikai problémája sosem volt, elektromos is csak a szokásos banálisak: anyósülés alatti légzsák csatlakozó kontakthibája és persze a csomagtérajtó nyitógombjáé. Rozsda egyedül a hátsó hidat érintette. A szokásos kopóalkatrészeken túl cserélni a termosztátot kellett még tizenpár év után, a kettőstömegűt (ami nem volt egy százas) a szíjtárcsát pár éve és nemrég a toronycsapágyakat. Kuplungbowdent én is Fiat kereskedésből rendeltem, azzal semmi gond már jó pár éve.
Abszolút semmi vállalhatatlan tehát, sose rosszabbat két évtized alatt.
Az itteni Multipla topik az első tizenévben nagyon aktív volt, most már csak a FB csoport, de ezek alapján ez egyáltalán nem kirívó tapasztalat hanem inkább az átlagos, ha foglalkoztak az autóval. A külföldről használtan behozottak közt persze nyilván sok elhanyagolt is akadt, ott bármi előfordulhat.
Hollandoknál két hete 25k-ért árulták egy hétig (Black Friday deal), az importőr a nyáron berendelt 700 darab First Edition modellt, amiből novemberig 20 darabot sikerült eladniuk.
Megkérdeztem az AI-t, Kínában 15200-16000 Euró, de alacsonyabb felszereltséggel, mint amit ide küldenek. Norvégiában (ahol nincs rá vám, se büntetőadó) ~23700, Hollandia, Ausztria 29900, nálunk ~31000 (ez utóbbi kb az ÁFA különbsége).
Igen, de ha a fizetés kicsi, akkor visszajutunk ugyanoda, hogy kicsi a zsömle. Meg valahogy aránytalannak érzem az árazást, ha azt nézem, hogy van pl. M3 15,5 millió Ft-ért.
Általában Csikós "okosbanmegoldásai" kevéssé (semennyire) sikerülnek.
Nyúltlánccal fél európát átszelő, majd végtelen milliók ráköltése után a garázsból feljönni nem tudó ponton.
"Restaurált","menetkész veterán" állapotban vásárolt fiat, ahol a polszki alkatrészekkel és kétséges ebay-ról vadászott lomokkal történő rapid, végül már majdnem "tombolva gányoló" "nekiesések" után Hufnágelnél a kocsi még mindig igen-igen rossz.
Szép-kiemelkedő kaszniállapotban és nagynevű műhelyben csodára tett motorral árult alfa, aminek csak úgy az utolsó lemezét is lakatolni/cserélni kellett, a motornak még eddig az aljába nem kellett belemászni, de feltehetően sokkal olcsóbb-egyszerűbb lett volna csavarra szétdobni azt is, amikor kint volt.
A szintén giga projektként futó(elkezdett?) Szent Szobor, ahol vége lett a diesel merga szerelemnek, valahogy pont éppen azzal "égett el" végleg a mindenfajta háttér és a pénzügyi egyensúly, és hát szent státusza mellett az a kocsi hiába volt igencsak szép és alkalmilag akár módjával használható, de mindemellett ugyanakkor igencsak rossz is maradt mindvégig.
Megfigyelhetjük, Csikósnak valóban "jó autói" két esetben voltak:
- véletlenül jót vett, és kevéssé kellett javítani, inkább csak karbantartani, "szépítgetni".
- valaki (jellemzően Karesz) tényleg precizen (még eredeti, ismerten jó, megmaradt bontott alkatrészekkel, nagy tudással, rutinnal) valóban jól megcsinálta
A kettő közé esik a kispók cuccal azért alaposan megízesített puch, ami egyedül önmagához képest lett ~üzembiztos, és alig bonyolultabb, mint egy még Csikós által is sikeresen tákolható kismotor.
Nopersze, ha kőbalta az is, ha nem, végül Karesz lakatolása és fényezése, illetve TóthGabi fiat guru beavatkozása kellett hozzá, hogy so-so autószerű legyen.
Szóval szumma szummárum a qrva nagy okosságok, így több évtized távlatából láthatóan nem válnak be.
A jó kocsihoz nagy pénz, jó veteránhoz vagy giga szerencse (valaki jól megcsinálta majd ráunt, gyorsan kellett neki az ára) vagy végtelen(!) pénztárca kell.
Már a csikósi értelemben vett "jó", azaz az eredeti műszaki állapotra restaurált veteránt értve ez alatt, ami egyébként sok esetben perdef. már nem is létezik.
Mert amit ma gyártanak, ami alkatrész elérhető, ami nem egy alaktalan 30éve elfeledve rohadó törmelék, annak semmi köze a 30-50 stb évvel ezelőtti anyagokhoz, gyártáshoz, minőséghez, filozófiához.
És amíg egy autóban 1-2-3 dolog van valamivel úgymond "pótolva", addig még so-so van esély arra, hogy egész normálisan hazsnálható.
De amikor ezekből a maradékokból és klón szemétből kell egy autót 0ra összerakni, mertúgymod "fullresto", akkor az már nagyon nehezen fog egykori önmagára kicsit is hasonlítani.
Épp nemrég beszélgettem szoci veteránosokkal arról ,hogy mennyire beteg fétissé lett ez is, a rendbetett 2milliós szimó tized olyan jó nincs, mint az amit anno fillérekért kispénzű csórók az olajos garázspadlón összegyányoltak, majd el lehetett vele menni X ezer km-ert egy köhenés nélkül.
Mert hát a szoci technika ugyan olyan volt amilyen, de legalább nem sűrített látszatból és máshova már nem eladható bilianyagból volt kínában tömegfröccsöntve habókosoknak, mint a most elérhető pótalkatrész 99.89%-a.
Rétegigény, meg speciális, ezért valamenynire korlátozottak a lehetőségek. Ebben én nem látok nagy gondot. A Csík gondolja azt, hogy majd megoldja okosban a nagyrészét. (néha meg is oldja, több-kevesebb sikerrel)
érdemes ellátogatni a Csikós FB oldalára. olvasói levélre válaszol, egy örökölt Fecske Mercedes a téma, és a "belevágni vagy sem" kérdésköre.
nagyon furcsa a válasz.
- ezeknek épp megy lefelé az értéke,
- Ausztriában LEHETETLEN lesz honosítani (a kommentelők egyből kijavították, de Csikós más sztorikat hallott!),
- drága lesz az alkatrész (kommentelők szerint itt is túlzásba esett),
- drága lesz a szaki,
- ja és nem is lesz,
- ja és aki lesz, az úgyis átver,
- felejtsd el, inkább add oda az első érdeklődőnek, aki 6-8000 euró körül kínál érte!
hát nem tudom :) azért ehhez tényleg pofa kell. gondolom ha úgy van, tud is valakit, akinek megérne mondjuk 3-4000-et, ha a pénzes 6000 eurós ajánlat nem futna be a végén...
mondjuk az is magára vessen, aki ettől a neppertől kér ilyen ügyben tanácsot, összekeverve a valóságot a Csikós-sztorikkal...