Egy korszerű trolibusz áramszedő 10000 euró felett indul kb 20000-ig (itt ne feledjük, h ha teszel egy pantográf szedőt a kocsira a töltéshez, annak is ára van).
Az akkumulátor nem értelmezhető, azt szoktuk mondani a gyártó úgy fog árazni -és így is teszi- h hiába csökken az akkumulátor hardver ár a vezérlése nőni fog, a végár ugyanaz. Úgy mondják szépen h ma már nem eszközt veszel hanem projektet fizetsz meg :-) Ennek minden gondolkodni képes üzemeltető pont annyira örül mint mi. Semennyire.
A 81-esben minél több önálló szakasszal van igazi potenciál, csak közben az a baj, hogy az Egressy út után mindenhol szar átkelni a patakon.
A Mogyoródin meg a Bonyhádin átkelve a Gvadányi utcába lehetne balra kanyarodni, ott jelenleg rossz állapotú az aszfalt. A Fogarasi hídján dupla kereszteződés van, ahol mindkét irányban egy jobbra-balra kanyarodással lehetne átjutni a Gvadányi-Csertő között, a két kereszteződés között a hídon így keresztbe állna a troli, fenntartva a forgalmat addig, amíg le nem tud fordulni a Fogarasiról balra. A Füredi utcán van a következő híd, ami jó, mert a hídra kanyarodás után egyenesen lehet továbbhaladni, viszont itt meg szintbeli átjáró van csak a körvasút felett, ami miatt hatalmas dugók szoktak lenni (látsd 244-es, stb.), így a trolinak is ácsorognia kellene. Szóval amíg ezekre nincs valami megoldás, addig maradnia kell így az útvonalnak (én a Mogyoródin vagy a Bonyhádin vinném át a jövőben a túloldalra, és megcsinálnám úgy a Gvadányi Nagy Lajos felőli oldalát, hogy járhasson rajta a troli).
Nem lehet kizárni, sőt, manapság is hallani, hogy a 81-est a Gvadányin szeretnék végigvinni. Ez esetben persze a hangolási igény teljesen más irányt kaphatna, de ez nem feltétlenül jelent könnyebbséget, sőt, könnyen lehet, hogy a 81-es teljesítményét pont emiatt kellene fokozni, akár hasonló szintre is.
Alapvetően támogatható a Miskolci - Gvadányi tengely, azonban a 81-es beindítása tapasztalataim szerint magával hozott bizonyos mértékű utasszám-növekedést is a Vezér utcai részen (is), amiből akár csak teljesítményszinten is visszalépni nem tudom, mennyire bölcs dolog - félreértés ne essék, ezzel nem a Gvadányis vonalvezetést ellenzőm, sőt... jobb lett volna ezt eleve így beindítani. Ha megépülnek a megállóperonok és a forgalomtechnika is engedi, Zugló ezen részének jobb feltárására remek lenne. A kockázatokat is fel kell tárni minden szemszögből, ha kell, bizonyos beavatkozásokkal kompenzálni a módosuló útvonalszakaszon, és máris közelebb kerülhetünk a win-win eredményhez - de ebben nem nálam lapul a bölcsek köve, pláne nem a karmesteri pálca :)
Kérdés azonban még, hogy az Örs vezér tere és a Fogarasi/Gvadányi sarok között a 81-es milyen vonalvezetéssel közlekedjen: a.) a 80-as trolibusz Ond vezér útja - Szentmihályi út - Csertő utca útvonalán, vagy b.) a 82-essel részint azonos, Füredi utca - Vezér utca - Fogarasi út vonalvezetéssel. Előbbi mellett utasforgalmi okok és az önjárási szakasz alacsonyabb hossza, utóbbi mellett pedig az Örs vezér téri végállomás felsővezetéki infrája és kocsiállás-rendszere szólhat (itt azt értem, hogy a 81-82 egy vezetéken való közlekedése, szükség szerinti lekerülése problémamentesebb a 82-es vezetéken, mint a 80-asén, ami sűrűbb, hektikusabb, és a 80-as kocsiállása is arányaiban szűkösebb).
Továbbá itt azért megjegyezném, hogy az Örs vezér téri technológiák, infrák - a kocsiállások kiosztásával, hosszával, meg eleve a vonalak zuglói és kőbányai oldal közötti elosztásával - már megérnének egy felülvizsgálatot és újragondolást/újragombolást.
a 81-es 20-ról 15 percre sűrítésével, mellyel a 81-82 hétvégén is egyenletesen és hangolva tudna közlekedni a 3 kilométeres közös, fonódó szakaszon.
Esetleg nem ott lehet a kutya elásva, hogy hosszútávon ez egy nem közös, fonódó szakasz lesz, hisz ha hinni lenne lehet a BKK kommunikációjának (a FB kommentek alapján), akkor jelenleg tehcnikai okai vannak, hogy nem a Fogarasi úttól megy fel a Miskolci utcára a 81-es. Ezért ha most a közös követés okán besűríted a 81-est, utána nehezen lehet fejlesztesként eladni az új útvonalat, ha az egyből ritkítással jár.
Ugyan kérlek, simán beférünk a Komócsyhoz hárman is... legalább kínálati szolgáltatás van egy adott időpillanatban - igaz, utána cirip-cirip :)))
A legszebb, hogy este is egyszerre ér a 81-es a 77-essel a Szugló/Miskolcihoz, én meg a 81-essel igyekszem nem feltartani a szedőzéssel a 77-est, mert míg a 81-esnek nincs gondja a menetidővell és a végállomási tartózkodás sem szűkös, addig a 77-es a maga 40 perces fordulóidejét nem szeretném (tovább) redukálni.
Ha a trolihoz hozzáadod a felsővezeték rendszer felújításának, áthelyezésének költségét, szemben az akksis buszok töltőjének költségével, akkor igen könnyen átfordul a mérleg. És itt nincs villamos, amivel közösködhetne a troli.
"Az elöregedő járművek pótlása új, korszerű trolibuszokkal a város becslései szerint jelentős többletráfordítást igényelt volna az akkumulátoros elektromos buszokhoz képest"
Ezt mondjuk így nem igazán értem, aegy sokkal nagyobb akkumulátor valahogy olcsóbb, mint egy troliáramszedő? Vagy van valami számomra nem nyilvánvaló egyéb különbség egy "elektromos busz" meg egy "trolibusz" között?
Igazad van, ugyanakkor nem látom a 82-es ágon azt az óriási keresleti többletet, amely a csuklós kocsit és a dupla sűrűséget indokolná a 81-eshez képest. A 81-es a munkanapi 15-20 perces követésével túlzottan ritka ahhoz, hogy nagyobb utasszámot produkáljon. És még ezzel a ritka követéssel is van önálló szakaszán mérhető utasszáma.
Munkanap már csak kisebb finomhangolásra lenne szükség, hétvégén viszont nagyobb volumenű szinkronizálást kellene a 81-es beindítása óta megugrani.
Ez a mostani 13 - 2 - 15 - 3 - 12 - 8 - 7 perces közös követés a Vezér utcán sokminden, csak nem szép, nem praktikus, nem szakmai és nem utasbarát.
És mindez változatlan járműdarabszámmal, járművezetői igénnyel kivitelezhető lenne, a 81-es 20-ról 15 percre sűrítésével, mellyel a 81-82 hétvégén is egyenletesen és hangolva tudna közlekedni a 3 kilométeres közös, fonódó szakaszon.
Hacsak van :) Ahogy 18-09 kartács is írta, 82A off, minden kocsi 82-esként lemegy a Mexre (like Sunday schedule)... sőt, vissza is fog jönni, továbbá egyazon megállót fogják használni az Örs felé :))) Azonban kíváncsi leszek, hogy a közepesen enyhe balos ívben milyen lesz a megálló kialakítása, egyenes peronszegély mellett vagy külső ívben kell intézni az utascserét (ez esetben kéne akkor ide fix tükör), továbbá a helyszínen jó szokás a saját és gyermekük mozgáskultúrájára szigorúan vigyázó vérapukák-véranyukák szabálytalan parkolása délutánonként (is), nincsenek kétségeim, hogy a megálló kialakítása sem fogja visszatartani ettől őket.
Néha egy gyűjteményvezető sem az, nemhogy egy közlekedési cég vezetője.
Két egyedi, izgalmas jármű ment a levesbe a Máv Nosztalgia/MVP Rail Toursszá alakításakor: a tirisztoros kísérleti Leó és az Északi Járműjavító Kandó-homlokfalakból összemókolt kis tolatógépe.
Ha jól emlékszem 2026 január 27-ig kellene aláírnia a Youtunggal a szállítási szerződést a BKK-nak. Különben megy az egész tender a levesbe és új eljárást kell kiírni. Van rá bármiféle esély, hogy ez az elkövetkező másfél hónapban megtörténik?