Sziasztok! Nem olyan rég faros skodázok, váltó ügyben kérnék segítséget. A kulisszát szeretném felújítani. Ehhez csak alulról férni hozzá, vagy a beltérből is? A váltótartó bakok helyes kinézetéről tudna valaki egy képet felrakni? Nekem az egyik úgy néz ki, mintha fordítva lenne benne az azt tartó konzol, és ki is van fordulva a gumibak. Ezt lehet a helyén cserélni (krokodil emelővel aláemelve), vagy csak a motor kivétele után? 4 gangos váltó, 60 körül valami nagyon rezonál, zörög, azért csinálnám meg ezeket. (pár csepp olaj is van a kocsi alatt a váltó környékén, de úgy tudom, hogy az kb. "normális" ezeknél) Hajtóműolaj tekintetében a 80W-90-et is olvastam, és a 75W-90-et is. Melyiket ajánlott rakni, ha cserélem? Előre is köszi a segítséget!
Köszi az infót! Így nem követek el szentségtörést:) Egyébként a bejáratott autós boltban nem volt készleten 12 V 2W izzó, úgyhogy rendelnem kellett, holnap megyek értük. Ez is ritkaságnak számít úgy tűnik. Itthon is csak egy darabot találtam, de kettő van amit cserélnék. Az órával kapcsolatban még nem szóltak, remélem megoldódik az is.
Közben meg belefogtam egy másik dologba:
Egy széles futósnak az elejét akarom a télen rendbe rakni. A neten talált színkód alapján kevertettem is hozzá festéket, amit a csomagtérfedélen ki is próbáltam. A leverődött piros festék alatt látszik az eredeti szín. Talán lehetne kicsit pirosabb is, de ha ez a hozzávaló akkor ilyen színt kap. 1985-ös az autó. Mivel át lett egykor fújva így még szükség lesz erre a színkódra. A bal első sárvédőt nem túl szépen kivágták az oldalindexnek, ehhez már faragtam egy maradék lemezből sokkal szebbet, de inkább csinálok egy újat vastagabb lemezből. 1,5 mm-nek mértem kb az eredeti lemezt, amit találtam hozzá az meg majd a fele.
A régebbi mérőműszereknél volt esetleg jelentősége a kék műszerizzónak, hogy ne virítson telibe. Az újabb mérőóráknál már van egy zöld színű plexi gyűrűszerűség az üveglap alatt, gondolom azért, hogy szórt fény legyen. Jó bele a natúr, átlátszó 2 W-os izzó is.
A műszerfalban cserélnék két izzót, viszont ahogy látom a gyári Tesla izzók mind kékre voltak festve. Mennyire számít ez? Amelyik világított azon nem lehetett észrevenni, hogy kék színű lenne. Én megpróbálnám csak úgy natúrban. Lehet, hogy ez csak optikai tuning volt akkoriban?
Nem volt forró azért, de érezhetően melegedett. Sokáig nem kellett állítgatnom végül is. Ahogy írtad járó motornál történt az állítás. Nagyon szerintem nem tekertem be, mert elalszik. Még a vezetékeket akkor ellenőrzöm a végső összerakáskor.
Holnap viszem Angyalföldre javíttatni az órát, úgy olvastam itt a fórumon, hogy ott tartanak hozzá polcon réz km hajtást. 19999 km-nél megállt a nyáron a számlálóm:)
Ha nagyon betekered az állítócsavart, akkor a bimetál nem tud elmozdulni a melegedés során, ezért folyamatosan áram alatt lesz és túlmelegszik. A szerkezet lényege, hogy a rajta átfolyó áramtól felmelegszik, ettől elhajlik, lehűl, majd ismét felmelegszik, stb. Így kapcsolgatja az irányjelzőket. Úgy tudod a villogás ütemét beállítani, ha bekapcsolod valamelyik oldalra az irányjelzőt, legjobb, ha ezt járó motornál teszed, mivel ekkor olyan 13.5-14.5 V közötti a feszültség, és így tekered a csavart. Oldalanként 2x21+2 W terhelés, amit kap a relé. Ha valamelyik lámpa nem működik, akkor gyorsabban fog villogni az irányjelző, ebből látod, hogy egy lámpa kiégett. Az index relén +, P és Z jelölések vannak, ezeket megtalálod a vészvillogó kapcsolón is, a jelölésnek megfelelően kell őket csatlakoztatni.
Elég sokáig tartott, de a hétvégén szétbontottam kicsit a műszerfalat, mivel egyrészt nem mér a km számláló, másrészt az index még mindig gyorsan villog. Az volt gond, amit írtál, hogy elállítódott. A csavaron nem volt már semmi festék, csak a házon kívül valami cellux szerű ragasztó, a csavart pedig jócskán be kellett tekernem, hogy lassuljon a villogás. Amíg tekertem és a kezemben tartottam fel is melegedett. Ez mennyire normális? Lehúztam róla a sarukat, hogy meg legyen tisztítva ha már ott vagyok, remélem jól dugtam őket vissza. De talán ha megcseréltem volna két vezetéket akkor nem is villogna. Annyi a variáció a dologban, hogy be van kötve rá egy utánfutó index visszajelző is(BLINK), ami már nincs használva, de nem akartam megbolygatni a vezetékeket, így otthagytam ahol volt.
Van egy 35.000 Km-es Jikov Lekr Favorit karbim ami lényegében újszerű. Illetve jó lenne ha nem kellene szivatózni csak beülnék és már mennék is. Mondjuk Skodában nőttem fel és ezen tanultam meg vezetni, nekem is volt eddig négy és mind Faros. Szóval a Favorité szetintem modernebb, a fogyasztása sem túl rossz bár sokan szidják és inkább a SEDR-re esküsznek.
Nem tudok olyan esetről, hogy a fék átalakítását kérték volna.
Viszont az biztos, hogy ha most valaki aluhengerfejes motort akar Farosba alakítani és nincs neki otthon a polcon 1-2 kurens kiegészítője, a mutatvány ára jelentősen drágább lehet, mint egy 105/120-as motort felújítani.
Nyílván az lene a legjobb, ha meghallgatnál egyet, de én azt tudom mondani, hogy egy jó állapotú motor szép hangal rendelkezik és nem zavaróbb a használata mint egy "vashengerfejesnek".
Nem tudom ugyan, de az is lehet, hogy a gyárban az 1.3-as motor más belső elrendezésű kipufogót kapott.
A más hengerfej és a motor más dőlésszöge miatt, a karburátortól a kipufogóig más az áramlás, de az csak egy technikai részlet, teljesen használható.
A Skoda 1987.08. hótól gyártotta a Skoda 135/136 L, GL és a Rapid 135/136 típusú autókat. Ezeket nevezi a szakzsargon Favorit motoros farosoknak. Hivatalosan azonban nem 781.135/136 volt a motorkódjuk, mint a Favoritnál. Más volt a szívócsonk, a kipufogócsonk, a vízpumpa, SEDR karbi volt rajtuk, máshol volt a nívópálca, mint a Favorit motornál. A Skoda 130-nál alkalmazott csuklós, ún. száraz féltengelyes ötsebességes váltóval, ferde kitámasztókaros hátsó futóművel készültek. Az 1.3-as motorok váltója 3.9 végáttételű volt, ellenben a 120 GLS ötsebességes 4.22 végáttételű váltójától. Volt egy befecsis széria is a 135-ös szedánokból, kupékból, ezeknél is 4.22 volt a száraz váltó végáttétele.
Favi motor beépítésénél el kell döntened, hogy napi járós autót akarsz csinálni, vagy csak hobbi autót.
Napi járósnál a négyes váltó városban jó lesz, fürge lesz az autó a rövid váltó miatt, azonban országúton 100 fölött már hangja lesz a magas motorfordulatszám miatt.
A megfelelő kombó a Favi moci és 3.9-es száraz váltó, ahogy anno a cseh mérnökök megálmodták.
A négyes váltónál egy fokkal jobb a GLS-es 4.22-es lengőtokos, ún. nedves, ötös váltója. A száraz-nedves elnevezés a váltóknál a féltengelyekre utal: a nedvesnél a lengőtokban van a féltengely, ami a váltóból jövő olajban fürdik, tehát az olaj miatt nedves. A száraznál pedig két csukló van a féltengelyen, és a csuklós féltengely nem kap olajat a váltóból, nem csőben, hanem a szabadban van.
Az sem mindegy, hogy a Favi moci papírozása hogy áll jelenleg, Mivel az 1.3-as motoroknál elől négydugattyús tárcsafék volt, nagyobb fékfelülettel, ezért elképzelhető, hogy előírják az első fékek kétdugattyúsról négydugattyúsra való átszerelését. Ehhez más féknyereg, féktárcsa tartó és más féktárcsa kell, oldalanként 2 fékcső, stb.
Favi mocinak más a dőlésszöge, ezért kell a karbi alá egy dőlésszög korrigáló közdarab. Cseheknél kapható utángyártott szívó-, kipufogó csonk, ami jó a Favi mocis farosokhoz, csak az áruk 60.000.- Ft/db-nál kezdődik.
Szumma szummárum ezek az autók már nem tudják felvenni a versenyt egy 10-15 éves autóval sem, éves 15-25000 km futásteljesítményt, országúti 90-110-es tempót már nem bírnak minden áldott nap.
A skoda-virt(pont)cz honlapon találsz leírásokat fényképpel a Favi moci beépítéséről.
Cseh barátaink magas szinten űzik a farosozást, olyan infók is vannak a honlapon, amin csak ámul, bámul az ember.
De Furak kolléga mintha arra utalt volna a "nem zavaró" kifejezéssel, hogy egy kicsit azért más a hangja. Persze én nem tudom, kinek van igaza, pont az igazságot keresem.
Egyébként régi skodás vagyok magam is, és régen meg voltam győződve róla, hogy a 136-os motor, mivel frissebb fejlesztés, minimum olyan finom járású, vagy még jobb. De itt a fórumon is olvastam rá utalást, hogy nem annyira. Favoritból ismerve a motort meg félrevezető lehet a dolog, mert ott komolyabb kipufogórendszer van, és halkabban jár a motor.
De azért más a hangja, és kicsit darabosabb? Ezt ki lehet jelenteni?
Persze, mindenképp felújítanám a motort, csak gondoltam, ne 120-as legyen akkor már, ha lehet jobb is. De ha a Favorit motor azonos konfigurációban (azonos gyújtás, kipufogó stb. - amiket te is említesz) nem olyan sima járású, mint a 105/120, akkor lehet, hogy nem cserélek motort.
Én nem gondolnám, hogy zavaróan más lenne a hangja.
Meg itt sok összetevős a dolog, kipufogó, karburátor, és gyújtás téren is lehet élni több gyári megoldással is, és többféle minőségbe.
Én jelenleg nem is tudok olyan farost amibe gyári megoldásokkal van ilyen motor. Olyat tudok amiben sportkipufogó van és egyéb módosítás.
Viszont ha biztosra akarsz meni a 136-os motort is fel kell újítani beszerelés előtt. Lehet, hogy ha használatod nem indokolja a motorcserét akkor én maradnék a helyedben a gyári megoldásoknál.
Motorfelújítás előtt állok, arra gondoltam, hogy talán 136-os motort tennék a farosomba (120 L helyett). De hallottam olyat, hogy a karburátoros 136-osoknak nem olyan sima a járása, mint a 105/120-nak, igaz ez?
Azt most vegyük ki a képletből, hogy az orrmotoros Skodákban komolyabb kipufogórendszer van, és amiatt azokban kisebb a motorzaj, ill. a tuningolt motorok járása sem szempont...
Ezeket a méreteket ellenőrizd, aztán ha minden a helyén és tiszta a porlasztó akkor nagyjából meg is vagy. A sík felületek legyen síkok, hogy meglegyen a tömítés, nem egy űrtechnika. A porlasztó tíusát a légszűrő levétele után láthatod a légtorok mellett.