Keresés

Részletes keresés

Katana750 Creative Commons License 2025.07.09 0 1 55683

Kulata(a határ) előtt kb. 3 kilométerrel van a kifelé(Görögország) vezető oldalon először Lukoil, utana 3-500 méter és ŐMV. Közvetlenül az átlépés előtt(a bazárral szemben) AS24 Az árak nem drágábbak pályán mint lakott területen. 

Előzmény: Zuzmara (55679)
max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.07.09 -5 1 55682

Egyébként tervbe van véve a hídpénz megszüntetése személygépkocsik, gyalogosok, motorok számára. Azaz csak a teherforgalomnak maradna.

 

Csak nem tudni, ez mikorra várható ténylegesen.

Előzmény: gy_cs (55681)
gy_cs Creative Commons License 2025.07.07 0 0 55681

Szia!

 

Köszönöm, ezt megtaláltam, bíztam benne, hogy a Szerbhez hasonlóan van közvetlen határ kamera is.

Mondjuk, ha nagy a sor, ezen is látszik majd. :)

Előzmény: max val bircaman szeredőc (55675)
max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.07.07 -3 1 55680

Ugyannyi az üzemanyag minden azonos cég kútjánál. Mindegy hol van.

 

Jelenleg a bolgár üzemanyagárak alacsonyabbak a görög és a román áraknál is.

Előzmény: Zuzmara (55679)
Zuzmara Creative Commons License 2025.07.06 0 0 55679

Sziasztok!

 

Románián és Bulgárián keresztül megyünk majd Görögországban. 

Lesz egy kis kitérőnk a Rilai Nemzeti Parkba, 2 nap pihenő Sarareva Banya-ban. (A fürdő sajna be van zárva júliusban, ahogy olvasom, de a 7 tó völgyet fel szeretnénk keresni.)

2022-ben jártunk arra utoljára (Arad - Severin - Vidin - Montana - (81) - Sofia - (A3) - Kulata útvonalon), kérdésem hozzátok, hogy ezen az útvonalon történt-e valami lényeges, amiről tudni kell?

Illetve: már elfelejtettem, a bolgár autópályák melletti benzinkutakon is (jóval) drágább az üzemanyag, ahogy Magyarországon is? Vagy nem? A határ (Kulata) előtt hol és melyik kúton érdemes tele tankolni?

Egyelőre ennyit szeretnék kérdezni. 

Köszi!

 

Géza

feketefelho Creative Commons License 2025.07.04 0 1 55678

A "Mindenféle útvonal ..." az, amit Szerbián keresztül tervez a Google?

Azért csinálja, mert minden útvonaltervező a főútvonalakra akarja terelni a forgalmat, hiszen "azokon a leggyorsabb a közlekedés".

(Nekem két alternatívát dobott, annyi különbséggel, hogy 2.-ban Kübekházánál léped át a HU-SRB határt és csak Belgrádnál csatlakozol az 1. változathoz az autópályához.)

Van egy alternatíva, ami km-ben rövidebb, mint a Google automatikus ajánlatai (időben pedig a kübekházai változatnál is):

Debrecen- Nagyvárad- Temesvár- Orsova- Vidin- Montana- Szófia - Rila (870 km).

Előnye:

- végig schengeni országokon halad az út (már nincs határellenőrzés),

- olcsó (román és bolgár útdíj és a vidini híddíj együtt jóval kevesebb, mint a szerb autópálya),

- látványos szakaszokkal tűzdelt (Kárpátok, Vaskapu, Balkán hegység),

- olcsó az üzemanyag és az autó is kevesebbet fogyaszt (lásd. a hátrányoknál a 2. fület).

Hátránya:

- a vidini hídpénzt csak ott helyben lehet fizetni, emiatt van egy kisebb sor (a szerb határon garantáltan többet vársz),

- Romániában és Bulgáriában is van elég sok kiépítetlen útszakasz (értsd, nem autópálya), emiatt max 90-el, vagy még lassabban haladva teljesíthető.

Az utak minősége nem borzasztóan rossz (a magyar utakat ismerve ott csak kellemes meglepetésben lehet részed).

(Anno a '90-es években engem azért értek ott nagy meglepetések, leginkább a "hova lett az aszfaltozott út?" kérdéskört jártuk körül ...)

Ez az útvonal főként vendégmunkás rohamok idején ajánlott.

 

Rilát látni KELL! Gyönyörű. Mi sajnos csak 2 órát töltöttünk ott.

A kolostor előtt van egy nagy -fizetős- parkoló, ha jól emlékszem 5 leva (vagy 3€) a díja.

Kegytárgyak lényegesen olcsóbbak, mint Görögországban, a Shopban (a torony melletti kis bolt) kártyával is lehet fizetni. (Vagy levával. Euróval nem ... no de majd jövőre!)

Előzmény: pisti72 (55676)
pisti72 Creative Commons License 2025.07.04 0 0 55677

Télen voltunk Sumenben legutóbb, amikor a nagy hó esett. A ruszei hídon konkrétan 0 percet kellett várni, mert pont a mi oldalunkat engedték haladni. Úgy emlékszem nem volt útlevél ellenőrzés, csak előtte a hídpénz fizetéskor kellett megállni. A javítási munkák folytak .

 

pisti72 Creative Commons License 2025.07.04 0 0 55676

Sziasztok! Mi meg idén pont nem Rusze felé akarunk menni, hanem a Rilai kolostornál kezdünk. Mindeféle útvonalat ajánlanak az útvonaltervező

appok de nem bízok bennük. Debrecenből indulunk. Volna tippetek merre jó menni? Nekünk eddig kimaradtak a kalotinai borzalmak amikről itt lehetett olvasni. 

max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.07.01 -5 0 55675
Előzmény: gy_cs (55674)
gy_cs Creative Commons License 2025.07.01 0 0 55674

Sziasztok!

 

A Giurgiu-Ruse határátlépésről szeretnék néhány infó. Van-e lehetőség online hídpénz vásárlásra. BG oldalt találtam, de RO-t nem. Olyan cikkekel találkoztam, hogy az ellenőrzés megszűnésével kaotikus lett az átkelés, több órás várakozás stb. Borsodból éveken át a Szerbeken keresztül jártunk, de pont a lutri határátkelés miatt úgy gondoltuk, megyünk RO-n keresztül. Aztán most az infók alapján itt se jobb a helyzet. Van valakinek infója, hogy mennyire gázos az átjutás a hídon? Esetleg valami oldal, ahol lehet látni, a forgalmat?

 

Köszi gycs

max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.07.01 -4 1 55673

Mától nincs határellenőrzés a bolgár-román határon.

feketefelho Creative Commons License 2025.06.29 0 0 55672

Szuper.

Előzmény: max val bircaman szeredőc (55671)
max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.06.29 -6 2 55671

Jó eséllyel ez meglesz augusztus végéig. Úgy tűnik, az aszfalt kész, csak kiegészítő munkálatok maradtak.

Előzmény: feketefelho (55670)
feketefelho Creative Commons License 2025.06.29 0 0 55670

Ez a szerb határtól Szófia felé vezető résznek a Szófia előtti utolsó szakasza, ha jól látom.

A videó alatt azt írják, hogy július végén-augusztus elején átadják a forgalomnak.

Szerinted tudják ezt a határidőt tartani?

(Szeptember második felében használnánk ...)

Előzmény: max val bircaman szeredőc (55669)
max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.06.29 -7 1 55669
gy_cs Creative Commons License 2025.06.26 0 0 55668

Szia!

 

Köszönöm az infót!

Előzmény: max val bircaman szeredőc (55667)
max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.06.23 -7 0 55667

Én sose láttam ilyet.

Előzmény: gy_cs (55666)
gy_cs Creative Commons License 2025.06.23 0 0 55666

Sziasztok!

Ha már szóba került az €. Tudja valaki, hogy a DSK-nak van-e €-os ATM-je vagy csak leva-t lehet kivenni?

Igaz fordítóval, de keresgettem a honlapjukon, de nem találtam.

 

Köszi gycs

max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.06.22 -5 1 55665

Nem, mert nem volt eddig teljes integráció, ez számít.

 

A bolgár árszint jóval alacsonyabb, mint pl. a holland. Persze most se lesz holland árszint, de elindul hozzá közeledés.

 

A másik a bankrendszer. A bolgár jogszabályok sokkal keményebbek, mint ami az eurózónában vannak, a bankokat több szabály köti. Azaz január 1-től hirtelen lazább lesz a pénzügyi szabályozás.

 

Ennek fő következménye: a bankok több hitelt adnak majd, ráadásul olcsóbban.

 

Mi a következménye ennek? Megnövekszik a pénz mennyisége, azaz az árak nőnek, hiszen áruból nem lesz több.

Előzmény: Katana750 (55664)
Katana750 Creative Commons License 2025.06.22 0 1 55664

A végét nem értem. Miért racionális érv a magasabb infláció? Eddig is az € inflációja volt a BGN. inflációja. 

Előzmény: max val bircaman szeredőc (55661)
Katana750 Creative Commons License 2025.06.22 0 1 55663

Milyen átváltási baszakodásról vizionálsz? Állandó az árfolyam amióta megcsinálták. Leírtam hány leva 1 €. Ennyi volt 2000ben és most is. Nem is téged kérdeztelek.

Előzmény: Törölt nick (55660)
max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.06.21 -7 1 55662

A fix árfolyamnak nyilván van pozitív eredménye, de a negatívum valójában több.

Előzmény: Törölt nick (55660)
max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.06.21 -7 1 55661

1997 óta valójában, akkor lett rögzítve az árfolyam. 1999-ben csak 3 nulla le lett vágva a levából, de az árfolyam nem változott.

 

Emlékszem. 1997-ben egészen júliusig BG-ban éltem.

 

A többség szerint rosszabb lesz most az euróval. 

 

Mi a félelem? Főleg, hogy az infláció magasabb lesz. Amire egyébként van racionális érv.

Előzmény: Katana750 (55659)
Törölt nick Creative Commons License 2025.06.20 -2 1 55660

pedig nagy a jelentősége

 

kereskedelmi,  üzleti, bizalmi stb szempontból óriási

 

1 € az 1 €   nem pedig x.xxxx leva nincs baszakodás vételi eladási árfolyamokkal

most mi mennyibe kerül? 

(ingatlan árakat eddig is euróban tartották nyílván adták vették)

 

lehet h az € hoz volt kötve az árfolyam (amit a 96os válság miatt először a német márkához kötöttek 1 DEM = 1LV ) de az államban nem bíznak a bolgárok

 

 

most hallottam h a cseh korona 2007 ben  27 czk/€  manapság  25 czk/€

                         magyar forint 2007  ben 251 huf/€   manapság 400 huf/€

durva ugye

 

 

 

 

Előzmény: Katana750 (55659)
Katana750 Creative Commons License 2025.06.20 -1 0 55659

Én igazából nem is látom az € értelmét Bulgáriában. 2000 óta az van 1,95583 árfolyamon. Most osztják a leva bankbetéteket meg az adósságokat ennyivel és minden megy az útján? Árakat, béreket, mindent és ennyi? Mik a várakozások? Az árdrágítástól van félelem vagy eufória van, hogy megcsináltuk?!

Előzmény: max val bircaman szeredőc (55658)
max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.06.20 -7 1 55658

Tulajdonképpen tök mindegy.

 

2023-ban eleve megengedték Horvátországban az eurózóna-tagságot, pedig ott nem volt meg hivatalosan se az egyik adat.

 

Mindez mindig politikai döntés.

 

A mai eurózóna-tagok 60 %-a nem teljesíti a tagság feltételeit.

Előzmény: kispangit (55657)
kispangit Creative Commons License 2025.06.20 0 0 55657

Bulgária megbuherálhatta az inflációs adatait, hogy összejöjjön az euró

"Mint azonban a Politico pénteki cikkében írja, ezt Bulgária egy sor, államilag meghatározott díj statisztikai csökkentésével érte el. Áprilisban érdemi indoklás nélkül közel tíz százalékkal csökkentették a vasúti viteldíjakat és a postaköltségeket, de az inflációs index csökkenésére messze legnagyobb hatással az állami egészségügyben elszámolt kórházi napidíjak radikális visszanyesése volt: egyik napról a másikra az ötödére vitték le a kórházi ellátás után az intzéményeknek adott állami támogatásokat. Ennek döntő szerepe volt abban, hogy márciusról áprilisra 1,2 százalékponttal csökkent a hivatalos éves infláció, ami így már megfelelt az euróbevezetés feltételeinek."

 

Na b+ Bulgarisztán

max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.03.11 -6 1 55656

Eleve egy természeti akadály a Balkán-hegység, ez ketté választja az országot.

 

Mindig könnyebb volt a nyugat-kelet irány. Már a római utak is így mentek.

 

A római kori legfontosabb főút: Isztanbul-Plovdiv-Szófia-Niš, szinte teljesen egyezek a mai úttal. S Nišnél elágazott, az egyik a mai albán tengerpartig, a másik a mai Vajdaság közepéig, majd onnan nyugatra a mai Horvátország felé.

 

Ez volt a fő út évszázadokon át, csak a kommunizmus alatt nem: akkor Isztanbulból inkább Thesszaloniki felé mentek, majd onnan jugoszláv területen Nišig. A kommunizmus bukása után meg visszaállt a normál helyzet, már felesleges Görögország felé menni.

 

Szófiából mindig egyszerűbb volt nyugatra menni, mint északra.

 

Szerintem 10 éven belül nem lesznek rendes jó utak a 2 Duna-híd felé. A ruszei eset különösen reménytelen, nem hiszem, hogy 2050 előtt lenne rendes autópályás összeköttetés a déli részekkel. A vidini eset meg fog oldódni gyorsabban.

 

 

Előzmény: feketefelho (55655)
feketefelho Creative Commons License 2025.03.11 0 0 55655

Hmmm. A Balkán malmai lassan őrölnek.

Ősszel Törökországba tervezünk egy körutat, és hazafelé éppen a Szófia-Montana-Vidin-Nagylak útvonalra gondoltam.

Régen (az ezredforduló környékén) jártunk arra többször is, de azóta a gyorsabb szerb irányt választottuk (főleg a Nis-Dimitrovgrad autópálya elkészítése után).

Nem sietünk, ráérünk.

Előzmény: max val bircaman szeredőc (55654)
max val bircaman szeredőc Creative Commons License 2025.03.11 -9 1 55654

S arról nem beszélve, hogy nem román érdek az út javítása Vidin után, azt összekötni rendesen az erdélyi autópályával.

 

Pénzük sincs erre, s egyre kevesebb lesz. Ha a dolgok a mostani módon mennek tovább, visszakapják Moldáviát, s akkor ott lesznek hatalmas költséseik. Arra biztos nem lesz pénzük, hogy egy román szemmel harmadrangú úttal foglalkozzanak. 

 

Szóval hiába az EU-s észak-dél folyosó terv, senki se ad rá pénzt.

 

Ma is jobban megéri - időben - átmenni két határellenőrzésen Szerbiát érintve Szófia-Budapest útvonalon, mint az ellenőrzésmentes, de lassú romániai átutazást választani.

 

Én csak akkor mentem arra, amikor kutyákkal voltam, s nem volt biztos, nem lesz-e gond Szerbiában a kutyák papírjaival.

Előzmény: feketefelho (55652)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!