Hol lehetett egyáltalán bármilyen alkatrészt is kapni egy amerikai autóhoz magyarországon, abban az időben?
-----------------------------------------
Meglepő de lehetett.
Példa :
a budai Alkotás utca keleti oldalán épületek voltak.
Amikor az utcát kiszélesítették a Márvány utcától a Déli pu-ig az egészet elbontották.
Most egy benzinkút van ott meg fű.
Az egyik ilyen földszintes épület (a pékség mellett) egy nyugati autó alkatrész kereskedés volt.
Ráadásul maszek.
Beballaghattál és bármilyen autóhoz bármilyen alkatrészt megrendelhettél.
Idáig túl szép, hogy igaz legyen.
Jött a de !
Ha szerencséd volt 4-6 hónap alatt jött meg az alkatrész.
Először is postai levelezés útján a maszek megkérdezte a külföldi (osztrák, német, francia, olasz ) alkatrész kereskedőt, hogy mennyibe kerül az amit Te kérsz, szállítási díjjal együtt.
Ez megvolt 2.3 hét alatt.
Amikor ez megvolt Te (felhasználó) kértél a MNB -től valuta kiviteli, kifizetési engedélyt.
Már ha volt valutád?
A lakosság 99-nak nem volt és bankban se vehettél.
Tehát kértél a nyugati rokonaidtól egy hitelesített ígérvényt, hogy ők tőkés valutában kifizetik helyetted az alkatrész árát.
Ez másik 3-4 hét volt.
Megkaptad a megrendelési engedélyt bevitted a maszekhez az elpostázta.
Még egy hét.
Megjött az alkatrész másik 1 hét.
De nem hozzád jött meg az alkatrész, nem is a maszekhoz hanem a magyar VÁM árú raktárba.
Onnan a következő 1 hét alatt értesítettek, hogy meg jött az alkatrész, menjél érte.
Fizesd meg a VÁM-t ami akkor a teljes összeg plusz 100%-a volt.
Kimentél a VÁM raktárba. Kifizetted immár forintban a plusz 100% VÁM-ot és már vihetted is.
EZ egy egyszerűsített leírás volt.
A valóság ennél kicsit bonyolultabb volt.
Tehát az 1960-as években is lehetett ilyen autókhoz pótalkatrészt venni, csak :
- lassan,
- nagyon drágán,
- külföldi rokonok segítségével,
- kicsi csalásokkal, umbiuldákkal.