Veszprém városa szolgáltatóváltásra készül...
Az évtizedes Volán majd pár éves ÉNYKK szolgáltatót 2019.01.01-től új alapítású cég fogja váltani, amely a város tulajdonában lesz.
Minden érdemi információt köszönettel várok!
Egyszerűen nincs szükség arra, amit írsz. Nem kell az a +13-14 utasférőhely. Ha kéne, simán beállítanának egy teljes értékű szólót.
Veszprémben lesz ezzel együtt 50 db busz, ebből 34 szóló (28 dízel, 6 elektromos), 15 csuklós (14 dízel, 1 elektromos) és a szóban forgó E-midi.
Bőven elég arra a 40valahány fordára, ami most éppen van.
A midi a szűk, belvárosi utcákra kellhet és inkább érzem a megvásárlását presztizsnek (+ ne vesszen kárba a pályázati pénz), mint tényleges szükségnek.
-mennyi is az utaskapacitás, ha nem elég a belvárosban?
-miért nem 320 kWh az akkuállomány, és máris 6-7 fővel nő az utaskapacitás és megvan kb. 260 km/nap futás
A gyár szerint a rövidebb kocsitest és -1 akkupakk közel 1 tonnával kisebb saját tömeget eredményezett a szóló változathoz képest, ami +13-14 plusz utas.
Ha leolvasod a befogadóképesség matricát az új beszerzésen és hozzáadsz pl. 13 főt, mennyi jön ki?
Összehasonlításul az öreg maastrichti(?) dízel Volvók 85-86 utast szállítanak.
"Tanácsa értelmetlen: a megvalósíthatósági tanulmány és a műszaki leírás hozzáférhetetlen a nyilvánosság számára és a válaszokhoz nem kell minden dokumentum elemzése."
Alul Dokumentumok fül alatt kibontva láthatóak a közbesz dokumentumok, műszaki leírások, kiegészítő tájékoztatásra adott válaszok, a V-Busz által megadott elvárt paraméterek és szerződéstervezet is.
De aláírt szerződés és hogy mit adott meg az MAN amivel megnyerte (még) nem elérhető. (5 napja lett csak meghirdetve az eredmény)
Mondjuk azt hiszem, hogy az efféle fórumokon a megosztás szelleme uralkodik, így tudunk meg egyre többet.
Tanácsa értelmetlen: a megvalósíthatósági tanulmány és a műszaki leírás hozzáférhetetlen a nyilvánosság számára és a válaszokhoz nem kell minden dokumentum elemzése.
Mondjuk az első öt kérdés a cikk szakszerzőjének szól - felajánlottam választható értékeket:
-akkukapacitás: 320 v. 400 kWh?
-napi lemeríthetőség / DoD: 80 v 95%?
-max. utaskapacitás: üh.+áh.?
-ajtóképlet: 2-2-0 v. 2-2-2?
A SORT 2 fogyasztás kimaradt, mert az első két válaszból és a 456 km hatótávból számolható.
Az ötödikhez annyit kéne közölnie, hogy a szerkezetre és főleg az akkukra más érték - hány év? - vonatkozik. Utóbbi meghatározó verseny jellemző, de itt nem bírálati szempont: nem mindegy hogy 8 vagy 15 év!
Mondjuk véleményem szerint a helyi busz rajongók köréből meg lehet tudni, hogy
-mekkora a V-Busz kocsik átlagos évi és napi futásteljesítménye, és hogy
-az élettartam költséget milyen fogyasztással és tarifával számolják.
Mondjuk aligha képzelhető el, hogy nem érdekel senkit, hogy az új e-busz hány ajtós, mekkora akkuállománnyal, hány utast szállíthat, és mennyi a mértékadó hatótávja.
Legalább lesz közöttünk min. 1 aki valóban tud részleteket az elektromos buszokról.
Ezért téged tisztelni illik.
-----------------------------------
A városi közlekedési eszközök hazai beszerzésénél - fakuló ismereteim szerint - igen ritkán döntő szempont a műszaki tartalom.
Ha csak nem kirívóan ad jobb ajánlatot az egyik fél mint a másik.
(mint minap a BYD-MAN)
Sokkal inkább politikai szempontok győznek.
Veszprém város 18 tanácsnoka közül 17 de lehet, hogy 18 azt se tudja, hogy most vettek egy új midit.
Nekik egy havi közgyűlés 19.-ik napirend pontja amikor a számukra ismeretlen osztályvezető helyettes beszél valamit valamilyen buszokról és ők ezt megszavazzák.
De már mindannyiuk esze a következő 20. napirendi ponton jár amikor arról kell dönteniük, hogy a város tulajdonában álló fő utcai üzlethelyiséget kinek adják bérbe min. 10 évre.
Kösz, de ez a hetedik kérdés felére, a napi adatra adott becslés. Az évi közismertebb, de egyelőre az is hiányzik.
Egy tender előzetes megvalósíthatósági tanulmánya csak megfogalmazza a helyi igényeket, amelyeket teljesítenie kell az új járműveknek. Ezek figyelembevételével szerkesztik ugyebár a felhívást, annak belépő követelményeit és bírálati kritériumait.
A napi megkövetelt futásteljesítmény új jellemző, az e-buszok hozták be, szorosan összefügg a napi rendelkezésre állással és az éves futásteljesítménnyel.
A specifikáció egyik alapja - hiba figyelmen kívül hagyni. Felesleges lehet - és számos hátránnyal jár - például a túlméretezett akkukapacitás.
Elkezdődött a buszokon található utastájékoztató rendszer újabb funkcióinak tesztelése. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy két megálló között kiegészítő információk, napi aktualitások, érdekességek legyenek láthatók a kijelzőkön. Természetesen az utastájékoztatás kiemelten fontos, így egy-egy megálló előtt, valamint abból kiindulva az eddig is megszokott menetrend látható, így jól követhető marad, hogy merre jár a busz. A visszajelzések alapján folyamatosan finomítjuk a rendszer működését!
Az 5-ös járat nagyrészt változatlan, reggel a Tüzér utcai forduló helyett Jutaspusztáról indulnak a járatok, a városrészben élők jobb reggeli eljutásának biztosítása érdekében. A 22 óra után induló 3-as, 5-ös járatok összevonásra kerülnének a párhuzamoság megszüntetése végett, az 5-ös járat a Papvásár utcai megállót követően Csererdőig közlekedne, a Haszkovó lakótelepről a 7A biztosítja a kapcsolatot a Hotelnél. A menetrend a vágányzárt megelőző, "eredeti" menetrend alapján készült.
Még elég régen, 5-6 éve készítettem egy meglehetősen hézagos menetrendet az akkori rendszerre építve, nemrég viszont a már jóideje lévő hálózatot gondoltam újra, amely nagyobb módosításokat nem, inkább kiegészítéseket tartalmaz, amelyek csak elképzelések, mivel nem vagyok közlekedésmérnök a futásteljesítmény növelésével létrejövő költségvonzat emelkedését nem számoltam ki, ez csak egy tervezet.
1-es vonal: változatlan
2-es vonal: változatlan
3-as vonal: összehangolásra került az 5-ös, 15-ös járatokkal
4, 4A vonal: változatlan
5, 15-ös vonal: változatlan
6, 16-os vonal: változatlan
A 7-es útvonala változatlan maradna, a 7A szintén a Cholnoky lakótelep érintésével, körirányúan közlekedne, ezzel jelentősen javítva a lakótelep kiszolgálását, valamint a 4/4A járatokkal történő hangolást. A 7A járat mai útvonalán azokban az időszakokban, mikor a buszok jelentősebb időt töltenek az Ady Endre utcában vagy nem indulnak vissza, a buszok 7Y jelzéssel közlekednének. Vasárnap a 16-oshoz hasonlóan 17-es járatok közlekednének a Lengyel-piacra, így a két járat együttesen jelentősen lefedi a piac városrészekkel lévő ellátottságát.
A 8-as, 8A járatok ismét a Görgey Artúr utcán közlekednének, visszaállítva a korábban fennálló kapcsolatokat. A 11-es járatokkal fennálló hangoltság továbbra is megmaradna. A régi útvonal érdemben nem hosszabbodna és a menetidő sem növekedne meg, bizonyos időszakokban a 6-os és 8-as járatok a közös, Görgey utcai útvonalon ütemesen közlekednek.
A 9-es egy új járat, mely a hiányzó Dózsaváros - Vámosi út kapcsolatát szolgálja. A járatok hétköznap délelőtt és este, hétvégén egész nap közlekednének a 13-as járatokkal összekötve. A csúcsidőn kívüli és hétvégi időszakban a 13-as járatok a Juhar utcai végállomást követően a 9-es útvonalán közlekednének az Endrődi Sándor lakótelepen keresztül a Vámosi úti fordulóig, vissza a 9-es járatok a Juhar utcát követően a 13-as vonalán haladnának vissza. Az Endrődi Sándor lakótelepen biztosított a kétirányú közlekedés, a már nem használt megállóhelyek üzembe állításával. A járatok a Vámosi út felé a 42-eshez hasonlóan a Szegfű és József Attila utcai megállókat érintenék, a Dózsaváros irányában a Kiskőrösi utcán közlekednének a buszok, ezen a szakaszon egy megállóhely kerülne kijelölésre a Kinizsi Pál utca kereszteződésében (ahogy volt régen is). A Juhar utcai megállónál a továbbutazás biztosított a 9-es és 13-as járatok között. A 9-es és 13-as járatok együtt hangoltan közlekednek a 10-es járattal, hétvégén kétóránként, a 9-es és 13-as óránkénti váltásával indulnak a buszok.
10-es járat: változatlan
A 11-es járat hétvégi vasúti csatlakozásának javítása érdekében (hasonlóan hétköznap a 11A-val) a Vámosi úti forduló felé egy új, 11B jelzésű vonal közlekedne, mely a Füredi utcát követően a Stadion utcán közvetlenül a Vámosi úti fordulóhoz haladna, ahonnét a buszok 11-es járatként indulnának vissza. Az Egry lakótelepre a továbbutazás biztosított, az így felszabaduló 3 perccel pedig a buszok késése esetén is kényelmesen elérhető lenne a vasútállomás.
A 12-es járat menetrendje okán számos esetben a 10-es, 13-as járatokkal együtt közlekedik, így a vonal jelentős részén feleslegesen mennek egymás mögött a buszok. A 12-es Dózsa György utcai közlekedésével a Jókai utcán létrejövő felesleges párhuzam megszűnne, valamint a Pajtakertből is néhány perccel rövidülne a belváros elérhetősége, a színház térségének érintésével pedig minimálisan növekedhet az utaslétszám. A hétköznap reggeli és délutáni időszakban 1-1 járattal több közlekedne. A 13-as járatok sűrítésével a Jókai utca kiszolgálása összességével jobban biztosítható, mint a 12-es rásegítésével.
A nyári időszakban 14E jelzéssel közlekedne járat az állatkerthez, azonban nem az alsó, hanem a főbejáratig közlekednének a buszok a Jutasi, Mártírok, Füredi úton a Déli és Nyugati útgyűrű érintésével. A vonalon midibusz közlekedtetése indokolt az állatkertnél lévő szűk útszakasz és fordulóhely miatt.
A 18-as járat változatlanul közlekedik, hétköznap az utolsó csonkajárat Házgyár helyett a Pápai útig közlekedik, így közvetlenül a telepre érkezhet meg az autóbusz, hétvégén az átállás miatt továbbra is Házgyár maradna a "végállomás".
A jelenlegi 9-es járat közlekedne 19-es jelzéssel, a 8-as útvonalához hasonlóan a Görgey Artúr utca / Jendrassik Szakközépiskola érintésével.
20-as járat: változatlan
21-es járat: változatlan
22-es járat: változatlan
23/23U/24-es járatok: menetrendi korrekciók - a Hajmáskéri út menti buszforduló állapotának függvényében a buszok a Kastély utca - Bosnyákárok utca terelőútvonalon közlekednének
25-ös járat: változatlan
Bár a V-Busz bérlettel használható helyközi vonalak kiváltják a Gyulafirátót és Veszprém közötti gyorsforgalmi szakaszt, a hétköznap délutáni jelentős utasforgalom miatt két alkalommal indulnak közvetlenül Gyulafirátótra és vissza járatok, 26-os jelzéssel.
A Kádártai út mentén lévő bevásárlóközpont jobb megközelítése céljából hétvégén a legtöbb üzlet nyitvatartási ideje alatt - az egykori 7-es, 17-es járathoz hasonlóan - 27-es jelzéssel közlekednek buszok, mely az egykori, Arénát érintő 27-es járat útvonalán, az autóbusz-állomástól indulva a Munkácsy, Haszkovó, Aradi vértanú utcán keresztül érné el a Tesco parkolóját. A járat úgy közlekedne, hogy a legtöbb járatról, a legtöbb városrészből átszállást nyújtson az autóbusz-állomáson (2, 3, 4A, 13), valamint a Haszkovó utcán (11, 11B). A járat ünnepnapokon (újév, március 15., húsvét, pünkösd, augusztus 20., mindenszentek, karácsony) nem közlekedne.
28-as járat: változatlan
A szombat reggeli és hétvégi 18 óra utáni időszak hiányos iparvárosi kiszolgálása céljából ebben az időszakban 31-es jelzéssel közlekednének buszok, a 21-eshez hasonló útvonalon, a Jutasi úti lakótelepet megkerülve.
A 42-es járat a 0:28-as 47-est követően a Tizenháromváros térig közlekedne, ezzel a Dózsaváros is elérhető az utolsó vonatról. A 47-es járat a Füredidomb érintésével közlekedne.
A korábbi 19-es jelzésű színházjárat SZ jelzéssel közlekedne.
Aki kíváncsi rá és úgy gondolja, az alábbi dokumentum Excel-tábláiban tekintheti meg:
1. Közvetlen hivatásforgalmi kapcsolat létrehozása az Egry József lakótelep és az Iparváros között
28-as jelzéssel új autóbuszjárat kerül beindításra a Vámosi úti forduló és Csererdő között, az Egry József lakótelep feltárásával, az Iparvárosban a Henger utca – Piramis utca útirányon haladva. A viszonylat feltárja az Egry József lakótelep megállóit, majd a Nádortelep érintésével csatlakozik a 8-as járatok mai útvonalára a Komakút térnél, ezt követően pedig a 8-as járatokkal megegyező útvonalon haladva tárja fel az északi iparterület megállóhelyeit. Az új vonalon – hasonlóan a 21-es járathoz – mind a reggeli, mind a délutáni, mind az esti műszakváltáshoz igazodóan egy-egy járatpár közlekedik olyan módon, hogy a járatok a műszakváltás előtti időpontra érkeznek az Iparvárosi megállóhelyekre, majd a műszakváltás után indulnak onnan vissza az Egry József lakótelep irányába. A vonal a hétvégi napokon nem üzemel.
A tervezett végállomási indulási időpontok a következők: Vámosi úti fordulóból indul: munkanapokon 5:15, 13:13 és 21:18 óra Csererdőből indul: munkanapokon 6:06, 14:06 és 22:09 óra
2. Az Egyetemvárosban és az Egry József lakótelepen található oktatási intézmények megközelítésének javítása a Dózsaváros irányából
9-es jelzéssel új autóbuszjárat kerül beindításra a Dózsaváros irányából az Egyetemváros és az Egry József Lakótelep irányába, közvetlen eljutási lehetőséget biztosítva ezen városrészek oktatási intézményeihez.Munkanapokon, a reggeli csúcsidőszakban Csererdőből 1 db, míg a délutáni időszakban a Haszkovó lakótelepről indulva 2 db járat a Házgyári út és a Cserepes utca közötti szakaszon a 8-as járatok vonalvezetésétől eltérő módon, az alábbi útvonalon közlekedne: Házgyári út – Kistó utca – Szent István utca – Dózsa György tér – Táncsics Mihály utca – Tizenháromváros tér – Pápai út – Dózsa György utca – Megyeház tér – Egyetem utca – József Attila utca – Wartha Vince utca – Stadion utca – Cserepes utca.A reggeli időszakban a Csererdőből induló 9-es járat úgy közlekedik, hogy azzal utazva Dózsavárosból átszállás nélkül lehessen eljutni az oktatási intézményekbe a reggel 8 órai tanításkezdés előtt. A délutáni két járat úgy közlekedik, hogy az iskolák 6. és 7. tanórájának vége után a diákok átszállás nélkül tudjanak hazautazni Dózsavárosba. A vonal a hétvégi napokon nem üzemel.
A tervezett végállomási indulási időpontok a következők: Csererdőből indul: munkanapokon 7:22 óra Haszkovó fordulóból indul: munkanapokon 13:55 és 14:55 óra