Úgy tűnik, hogy kikapcsol egy idő után. De indulásnál nem indul automatikusán a kamera és a felvétel. Ha elfelejtem indítani a kamerát, akkor nincs felvétel. Ha pedig a gyújtáskapcsolással kapja meg az áramot, akkor indul a kamera és a felvétel is.
A legegyszerűbb a gyújtáskapcsoló után megcsapolni a vezetéket egy lengő-aljzatos biztosítékkal . A gyújtáskapcsolóhoz könnyű hozzáférni , mert csak a kormány alatti burkolatot kell lebontani .
A gyújtáskapcsolóba 4 ( 2x2 ) vezeték megy be . Az egyiken jön az állandó betápáram az aksiról . Ha a gyújtáskapcsoló alaphelyzetben van akkor csak ebben van áram , a másik háromban nincs .
Ha egy kicsit elfordítod a kulcsot ( első kattanás) akkor az egyik vezetékben lesz áram , de ez a mopedeken általában nincs is bekötve , vagyis nincs rádugva semmilyen csatlakozó . Erre már ráköltözhetsz a kameráddal .
Ha tovább forgatod a kulcsot akkor jelenik meg az áram a másik csatlakozóban is , az egész kocsi jóformán erre van rátelepítve -- ilyenkor jeleneik meg a műszerfal ( olajnyomás , töltés , izzítás ) és az egyéb fogyasztók , mint index , féklámpa , világítás stb.
Ha még tovább tekered a kulcsot ( egy rugó ellenében ) akkor a harmadik csatlakozó is áram alá kerül , az megy az indítómotorra , értelemszerűen ha elengeded a kulcsot akkor az rögtön visszaugrik a normál állásba és az önindítózás leáll .
Van valami olyasmi a két normál csatlakozó körül , hogy az egyiknek az áramkörét az önindítózás idejére megszakítja . Ennek megvan az értelme : ne szívja el az aksi áramát olyan fogyasztó , amelyik az indítózás pillanatában nélkülözhető , ilyen lenne a világítás is . Pl. ezért szokott elhallgatni a rádió amíg köszörül az ember . Ugyanakkor az egyik csatlakozónak mindenképpen áram alatt kell maradnia , mert elég nagy szívás úgy indítózni egy Ottó-motort , hogy a gyújtás nem kap áramot , vagy egy dízelt , miközben a elektromágneses üzemanyagszelepe lezár ...
A képen a gyújtáskapcsoló ( kormánytengely) és az óra között látható a csatlakozó , szürke és fekete színű .
Kipróbáltad a kamerát élőben? Mert sok úgy van kitalálva, hogy nem baj ha állandót kap. Figyeli a 12V-ot. Akkor kapcsol be, ha ez felmegy 13 fölé, jár a motor. Ha leáll és visszamegy 12,5V köré, akkor 2-3 perc után leáll a kamera is. Még a 20 dolláros csájna is tudja egyik-másik.
Vettem egy kameraszettet, ami egy tükörbe épített kamerából és egy tolató kamerából áll. Szivargyújtós csatlakozója van neki. Csak az a baj, hogy az autómba a szivargyújtó állandó áram alatt van. Így ha elfelejtem kihúzni az aljzatból, akkor egy idő után, ha nem megyek sehova, lemeríti az akkut. Szeretnék egy második szivargyújtót betenni, amin csak akkor van áram, ha a gyújtást ráadom. Hogy tudom ezt megoldani? És nem csak, hogy hova kössem, hanem hogy jutok el oda, ahová köthetem? Ebben kérem a segítségeteket.
A háttérben álló járgány valami kínai szerkezet , hivatalos neve Jonway MYW . Az elmúlt 4 találkozóra ezzel mentem -- amint arról be is számoltam itt a fórumon .
szia! én is a lfp cellákat favorizálom!, sokkal kisebb a lemerűlt és feltöltött állapot közti feszültség különbség, az egész tartományban, szinte ugyanazzal a dinamikával lehet közlekedni ellentétben a liion cellákkal, viszont a twizy kinézetű kis szutyoknál érdekes lesz összehozni a canbus kapcsolatot és egyebeket a gyári rendszerrel, én már kb 3 éve csináltam egy kocsit lfp cellákkal és, meg vagyok elégedve, kb 160-170 km a hatotáv, ez már 99%-ban elég amire kell nekem, van egy liion cellás gyári kocsim is, de annál kinszenvedés, hazajutni, hamár teknyöcözik! lfp-nél egy hátrány lehet aki kint tartja a kocsit, a 0 foka alatti töltés, gyilkosa a celláknak.
Sajnos kénytelen leszek egy mopedautót vásárolni,de gőzöm sincs hogy milyen legyen.(Benzines?Diesel?)
Kérdésem,hogy milyet szabad megvenni,milyet nem.Melyik motorral szerelt a jó,és melyik amit nagyívben el kell kerülni.A fogyasztás nem érdekel,nem az a szempont,hanem a megbízhatóság.
Még annyit az elözöhöz három decivel több olajat adtam neki olajcserénél sajnos, lehet ezért füstöl üzemmeleg motornál? Hideg motornál alig bocsát ki valamit.
Én arra gondoltam, hogy mivel nehéz hozzáférni az alapjárat állítócsavarhoz, ezért esetleg lehet spannolni a bovdenen. Vagy ha feszes, akkor lehet visszaengedni, és így lehet csökkenteni, vagy növelni az alapjáratot.
Most értettem meg , hogy mire gondolsz . Valóban van , de az alapjáratot nem a bovdennel állítjuk be , azt egy leheletnyit lötyögősre kell hagyni , és konkrét beállítást az ütköztetőcsavarral megejteni . Azzal az ütköztetőcsavarral , amit az a nagy húzórugó eltakar az ütköztetőcsavar rögzítőanyájával együtt .
Mint múltkorjában írtam a következő találkozót Szentgálpusztára tervezzük , június 14-ére , szombatra . Mivel érdembeli ellenvetés nem jött , ezért ennél maradunk . Az étkezés miatt ( nyersanyag megvásárlás) kérem jelezzétek a részvételi szándékot a vendéglátónknál , Hollósiné Marikánál ( hollosimari@gmail.com vagy 30/319-45-62 ) szerdáig , vagyis 11-éig . Az étkezés költsége 2.000 Ft , a helyszínen fizetendő .
Akinek szállásra van szüksége az Doromláson aludhat , ami kb. 31 km-re Zomba-Szentgálszőlőhegytől . A szállás ingyenes , az eseteges igényeket nálam ( Gergely Péter , gemenc.tse@gmail.hu vagy 30/922-08-72) jelezzétek .
Terveim szerint Szentgálra az eddigi hagyományt követve a delejkocsival megyek . Pár napja sikerült elcsípnem a parkolóban ezt a Kubát -- a tulaj nem volt ott -- így annak a szélvédőjére is tűztem egy cetlit , de nem tudom eljön-e . A kollegám , aki egy piros háromkerekűvel rombolja itt a környéken a közlekedési morált sajnos idén sem ér rá . Így villamos vonalat valószínűleg egyedül fogom képviselni .
Nem tudtam lejjebb venni az alapjáratot,nem lehet hozzáférni.Az volt a baj,hogy a primer hajtotta a szekundert,de hézagolással megoldottam most jó, köszi a segitséget.
A csavar még csak kikandikál a rugó mögül . Ami viszont nem látszik a képen : ha jól emlékszem mintha kontraanya is lenne ott a rugó takarásában -- amit persze illő előbb meglazítani ...
Mostanában több takarítógépben és golfkocsiban cseréltem LiFePO4 akkukra az ólom akkukat. Az a furcsa, hogy a páncéllemezes vagy AGM ólom akku drágább, mint a lítium akku.
Pl. a 6V-os 280Ah-s ólom akkuk darabja nettó 80e Ft, ebből 8 db van egy golfkocsiban, ami több mint 600e Ft.
A 305Ah-s LFP cellák darabja 30e Ft körül van, ezekből kell 16 db egy 48V-os rendszerhez, ami csak 480e Ft, plusz kb. 50e Ft egy 200A-es bms.
Egy 60V-os rendszerhez 18-20 db LFP cella kell. A 100Ah-s cellák relatíve drágák, 20e Ft körül van darabjuk, de lehet ez már a bruttó ár. Esetleg lehetne bontott elektromos autó cellákból is akkut építeni, nekem is azok vannak a robogómban és az átépített mopedautómban, ezek valamivel olcsóbbak, de nem olyan biztonságosak, mint az LFP cellák, és azok vadi újak, számlával, garival.
Az itthon elérhető 100Ah-s LFP cellák alapvetően nem nagy áramokra vannak tervezve, a max. kisütő áram 100A, de csak 30 másodpercig. De egy 60V-os rendszernél már az is 6 kW teljesítmény, ami bőven elég egy ilyen könnyű kis kocsihoz. Léteznek nagy áramú cellák is, de azok sokkal drágábbak, akkor máj jobb pl. Nissan Leaf modulokból építeni az akkut. Az elektromos Ligier Be Sun mopedautómba 28 db Leaf modult építettem az ólom akku helyére, 60-70 km-t elmentem vele nyáron, pedig annak 600 kg körül volt az üres tömege, a megengedett össztömege pedig 1 tonna volt. A Nissan Leaf modulok darabja 10-15e Ft között van állapottól függően és 16 db kell egy 60V-os rendszerhez, ha 16s4p konfigurációban gondolkodunk, ami szerintem bőven elég lenne. Ezek a cellák bírják a nagy áramokat és fagypont alatt is lehet őket tölteni.
Az LFP akkukat nem szabad 0 fok alatt tölteni, kisütni lehet akár -10 fokban is. Az elektromos buszomban is LFP cellák vannak, télen előfordul, hogy addig nem indul el a töltés, amíg fel nem fűti az akkut. A bms tudja kezelni az akku fűtést, a cellák alá be lehet építeni elektromos fűtőfilmet, de a legjobb, ha garázsban áll a kocsi.
Ennek már van itthoni forgalomba helyezésre lehetősége? Rengeteg jópofa kis autócska van a kínaiak kínálatában. Régebben a németekhez be lehetett regisztrálni. De ma már azt itt nem fogadják be. Volt forgalmazó aki eladott hasonlót. Avval, hogy gyerekjáték a papírmunka, ő elintézi. Aztán hónapokig maszatoltak, végül vissza kellett csinálni az üzletet pedig az ismerős bele volt szerelmesedve a kicsikébe.
Az ólom és a LiFePo kiszolgálása nagyon hasonló. Nagyon hasonló feszültségekkel. Ha 60 V akkor nyilván 5 db 12-es van benne.
Egy gond lehet a fizikai elhelyezéstől eltekintve, hogy ezekben a BELSŐ kiegyenlítő rendszer határozott maximális áramra van készítve. Ha indulásnál hirtelen kap nagy terhelést, leoldhat a belső védelem. Az ólom pár másodpercre igen erősen túlterhelhető, ott ilyen nem fenyeget. Nincs ennek gyárilag lítiumos verziója? Azok vezérlője erre fel van készítve.
Nulla Celsius alatt a LiFePo hamar meghal a nagy terhelésre. Az ólom ebben is többet kibír. De megspórolnál jó 50 kilót ha kicserélnéd, az biztos.
Az olcsó 12V 100Aó-s LiFePo aksik olcsó rendszere max 200 A rövid idejű (pár másodperc) terhelést bír. Egy 90Aó-s ólom, 3-400-at sem vesz zokon. Vagy habszivacsot teszel a talpad alá indulásnál.
Viszont ha ezt betartod, jó 10-szer annyi ideig szolgál.