"A fülkés lanovka habár szokatlan eszköz egy folyó keresztezésére, és talán drágább is, mint egy komp, még mindig jóval olcsóbban kijön, mint egy híd a hozzá kapcsolódó többi infrastruktúrával."
Jó lenne Budapestre fülkés lanovka, de tuti, hogy a Belvárosban lenne értelme. Inkább turista attrakció, mint napi közlekedési eszköz.
NEM kétszintes hídra gondoltam, gondolom az azért jóval drágább lenne. A villamos (vagy akár metró, gondolom űrszelvény kérdése) egy "cső"-ben haladna, (vagy lenne valami kilátás, de inkább nem.) Ez a "cső" (vagy két cső) lenne a hídszerkezet maga.
Te azzal kezdted hogy a metró felett párhuzamosan volt hajhójárat is. Nem volt, dedikált Batthyány-Kossuth átkelőhajó addig volt, amíg nem volt metró. Utána egy sima mezei hajójárat lett, ami nyilván megáll a Duna mindkét partján, de nem azért hogy a Bathhyán és Kossuth tér között utazóknak legyen mivel közlekednie a metró mellett pluszban, hanem a délről érkezők mind a budai, mind a pesti oldalon le tudjanak szállni a hajóról.
A kapacitás vizsgálatához először azt kéne letisztázni, hogy mit szállítana a komp. Csak embereket vagy autókat is? Illetve ha autókat is, akkor miért ne szállíthatná magát a buszt is, amivel odaérkeznek az emberek? Ez utóbbi esetben Budafokon belül tovább is lehet vinni a buszt, ami azt jelentné, hogy átszállás nélküli összeköttetés van a XX. és a XXII. kerület között. Erre a megoldásra még rosszindulattal se lehetne azt mondani, hogy túl kicsi az időmegtakarítás.
Ha autót is szállít a komp, akkor minimum kétszer annyi idő az átkelés mire mindenki fel- meg leszerencsétlenkedi magát a kompról. A busz rávezetéssel meg az a baj, hogy ha lekési a busz a kompot, várhat negyed órát a következőre, az meg elfogadhatatlan. Vagy 5-10 perc tartalékot hagysz ami megint csak az időnyereséget viszi el.
Tettem azért, mert azt meg én jeleztem egy korábbi hozzászólásban, hogy ennek a vízi összeköttetésnek az életképességét nem feltétlenül látom, és főleg nem kompközlekedés formájában. Így a forgalom számolgatásába nem is akartam belemenni, csak megállapítottam, hogy van ~15-20 perces követésű kompforgalom a hazai Duna-szakaszon.
A világért sem azt pedzegettem, hogy alá- vagy fölé kell / lehet becsülni egy ilyen dél-Budapesti, nagy-Dunai átkelés vélelmezett, illetve tervezhető követési idejét. Itt egyszerűen, csak arról van szó, hogy
ahelyett, hogy előbb feltételezünk X, majd később X/2 percet, mint remélhető értéket, ahelyett, hogy
megpróbálnánk figyelembe - vehető paraméterek mellett meghatározni, avagy legalább is korrekt
módon (szakmai alapon) tényleges (forgalomtechnikai eszközökkel) megbecsülni, hogy ez reálisan
milyen peremfeltételek teljesülése mellett valósítható meg, avagy nem.
Lehet, hogy tévesen, ám valami előítéletes becslés alapján arra a felismerésre jutottam, hogy egy dél-
Buda - Csepel-i átkelés esetében, nem egy Dunakeszi - Horány kapacitású, hanem legalábbis egy Vác -
Tahi (Szentendrei sziget) átkelés, avagy még inkább egy, a jelenlegi Szántódrév - Tihanyrév átkelésnél
szolgáló komp-egység kapacitását lehetne / kellene mértékadónak tekinteni (de ez is persze csak egy
A horányi komp papíron 20 percezik, de a gyakorlatban két járművet beállítva sűrűbb követés is előfordul.
Ha nem kompról, hanem sima átkelőhajóról beszélünk, a 15 perces követési idő szerintem reális, bár egy járművel ilyen követést csak rövid ideig lehetne biztosítani, tartalék idő híján.
A Nagy Dunaágban ? Mekkora átkelési idővel számolsz ? Ha gépjármű - forgalmat (és ebbe személy- és
tehergépkocsi - forgalom is beleértendő) is feltételezel, úgy mekkora ki - beszállási, ki - berakodási idő-vel számolsz ? Milyen brutto műveleti (kirakodás / kiszállás illetve azonos oldali berakodás / beszállás)+
átkelési idővel számolsz ? Nem vagyok egy folyamhajózási forgalom-technikai szagértő, de mielőtt ezt
az egynegyed óra követési időt leírod, szerintem érdeklődd meg egy hivatás - szerűen ezzel foglalkozó,
kollégától, hogy ilyen követési idejű kompforgalom megoldható, fenntartható-e egy dél - Buda - Csepel
sziget közötti viszonylatban, miközben figyelembe kell venni a nagy Dunaág folyamhajózásának idő - és
kapacitás igényét is.Behunyt szemmel sem vagyok erről meggyőződve, valahogy úgy érzem, hogy több
vízíjármű (komp) egyidejű üzemeltetésével is megoldhatatlannak tűnik a feladat. Lehet, hogy tévedek.