Keresés

Részletes keresés

obsitos3 Creative Commons License 2 napja 0 0 4516

Nem is csoda,ez nem a  laktanyában van,csak annyiban tartozik a topik témájához, hogy nagyjából minden lenti katona volt ezen a helyen hegyi kiképzésen,ez a rezi kiképző bázis kerítésén kívül,a gyakorló kötélpálya induló állomásánál felhúzott ház az akkori parancsnok,Rabfasza nevű őrnagy számára készült,mára ilyen állapotban van. Számomra csak azért érdekes,mert leszerelésem előtt,1973 augusztus-szeptember körül egy hónapra ide vezényeltek, ez a ház akkor épült,az én hathatós közreműködésemmel. Az sem biztos,hogy láthattad,ha jól emlékszem,1967-1997 között üzemelt ez a bázis.

Előzmény: rossmy (4515)
rossmy Creative Commons License 2 napja 0 0 4515

Ez hol van? Jo, eltelt 40 év, de ilyen kicsi emeletes épületre nem emlékszem.

Előzmény: obsitos3 (4514)
obsitos3 Creative Commons License 2024.12.08 0 0 4514

 

ez ugyanaz,elölről

obsitos3 Creative Commons License 2024.12.08 0 0 4513

ezt felismeri valaki?

 

 

 

    

obsitos3 Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4512

ja,és a denszeszes flakon még mindig kb 25 %-on áll

Előzmény: obsitos3 (4511)
obsitos3 Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4511

van,71.okt-73-okt 7.sz

Előzmény: századirnok (4510)
századirnok Creative Commons License 2024.11.10 0 0 4510

Van még valaki itt a fórumon, a 71/73-ban Lentiben szenvedettek közül?

Némedi László __ Creative Commons License 2024.10.23 0 0 4509

még esetleg a Semmelweis egyetem kórházát érdemes megkeresni, mert ott halt meg, talán van róla irat...

Előzmény: Némedi László __ (4508)
Némedi László __ Creative Commons License 2024.10.23 0 0 4508

sokat nem tudtam segíteni, csak ennyit

Előzmény: MercedeszNovak (4507)
MercedeszNovak Creative Commons License 2024.10.22 0 0 4507

Tisztelt Veterán Katonák!

 

Azzal a segítségkéréssel fordulok Önökhöz, hogy információt szerezzek nagybátyámról aki ~65-67 körül szolgált Lentiben. A nagybátyám Pozderka Elemér. Bármilyen információ segíthet, olvastam korábban Kerényi Nándor bejegyzésében hogy szénmonoxid mérgezés is történt vele, amiről mit sem tudott a családja. A családban csak annyit tudunk, hogy kivezényelték a forradalom leverésére és hogy többé nem volt önmaga.. A nagybátyám 1969-ben öngyilkos lett, 23 évesen.. felgyújtotta magát... Most 78 éves lenne, és sosem derült ki hogy mi vezetett  ahhoz hogy véget vetett az életének, ha ismerte itt valaki és bármilyen információja lenne, kérem itt vagy a privát email címemre (novakmercedesz3@gmail.com) legyen szíves írni néhány sort. Olyan fiatal volt, és a megmaradt testvéreit, köztük Édesanyámat is örömmel töltené el ha többet tudna róla.

 

Őszinte köszönettel

Novák Mercédesz

korodimihaly Creative Commons License 2024.06.18 0 0 4506

1994-ben kellet bevonulnom , Lukács István, és Böröndi Gábor keze alatt szolgáltam, tehát 1994 ben,

De nem lényeg,

Előzmény: benmar (1937)
obsitos3 Creative Commons License 2024.05.30 0 0 4505
Előzmény: Loud Pipes (4504)
Loud Pipes Creative Commons License 2024.05.19 0 0 4504

Köszönöm a segítséget.

A herendi esetről mindannyian hallottunk, de nem ez az amit keresek.

Talán majd valaki felbukkan a távolból aki elmondja  a történteket.

A Gyuricza Tibor főhadnagy név mond-e valakinek  valamit?

Ő volt a századpaencsnoka.

obsitos3 Creative Commons License 2024.05.19 0 0 4503

Bocsánat,ezeket különböző fórumokn találtam,nem én írtam,tapasztaltam.

Előzmény: obsitos3 (4502)
obsitos3 Creative Commons License 2024.05.19 0 0 4502

Az 1983-as balesetben voltam. A szegedi Petőfi laktanyában voltunk katonák. Műszaki zászlóalj utász alakulat. A katonák többsége előfelvételis katona volt. Én is. Szóval egy kicsit antikatonák voltunk. Mentünk volna már tanulni, meg élni a diákok életét . A hadgyakorlat Duna 83 egyesek szerint Bakony 83 névre hallgatott. Az odaút Budapesten keresztül marhavagonokban történt. A visszaút valószínü az alacsony hőmérséklet miatt már az általatok említett személyvonati kocsikban történt. A hír igaz az egész hadgyakorlat majd a herendi állomásra való kalandos út alatt semmit nem aludtunk. A hideg akadályozta meg sokunkat, hogy ne aludjunk el állva. A herendi állomásra valamikor délután érkeztünk meg szerintem , de már összefolynak a dolgok. Nagyon későn volt már mikor megengedték , hogy felszálljunk a kocsikba. Három kocsi volt összekapcsolva. Ami szokatlan volt, hogy állandóan mozgatták ezt a három kocsit , mert gondolom útban volt a rakodásnál. Aki még fent volt kb öt -nyolc katona ébren volt. Mi vitatkoztunk is , hogy elől van vagy hátul a mozdony. Mert annyit variáltak már. Azt tudom, hogy az egyik felelős a szerelvény véletlenszerű elindulásakor vélhetően tudatosan elhagyta a szerelvényt és nem jelentette, hogy elgurultunk. Hamar felgyorsultunk, csak az volt furcsa, hogy egy vasúti átjáróban a fehér fények villogtak mikor áthaladtunk. Nekem akkor már nagyon rossz érzésem támadt és ezt el is mondtam a többieknek, akik leintettek.  

Ahogy tovább haladtunk egyre gyorsultunk, ami nem volt annyira rémisztő , de az elért sebességünk már igen. Akkor kezdődött a baj , amikor egy kanyar következett. Ott valószínü leugrott az első kocsi kereke a sinről, mert kerregés szerű hangot hallottam. Majd nekimentünk valaminek , mert egy hihetetlen csattanás volt és minden elindult mindenfelé. Mivel teljesen sötét volt így csak a tárgyak nekünk ütközéséből származó fájdalmat és ütéseket éreztük.

 

Küldöm "rudinak" és más hazudozónak, akik meséikben még az évszámot se találják el:

 

 

 

 

 

#102 Régebbi balesetek III.

 

Trainman Posted on: 2005/8/28 23:03

Az alábbi egy "érdekes" katona-baleset:
1983 jan. 21.
Herend - Veszprém


Véget ért a Bakonyban a minden évben szokásos hadgyakorlat. Ez az augusztusi bevonulók első alap, és az az évben februárban bevonultak kötelék gyakorlata volt. Ilyenkor kb. 10-20 000 katonát vagoníroztak be kb. 5-10 nap alatt, szana meg szét, hazafelé.

Ebben az időben, NAPONTA 12-18 !!! katonavonat közlekedett Magyarországon + kb. 15-20 katonai szállítmány,a katona vonatok és a katonai szállítmányok kb. 60-80%-a vot magyar.

Herenden rakodott az egyik alföldi alakulat, mínusz 15 fok volt odakinn. A rakodást este 18 után kezdték és kb. 02,00 körül tervezték befejezni. A zászlóaljak az előre megalkotott rakodási tervnek megfelelően rakodtak, elég gyakorlottan hisz évente minimum kétszer csinálták oda-vissza. Az egyik zászlóalj előbb lett kész a másik később.
A szabály szerint amelyik előbb van készen, az levonul a rakodóról és várakozik, szerelvényét kihúzzák tároló vágányra, ott összezárják a személyzeti kocsikkal, Bhv vagy Bak, mert a legénységet szállító kocsiknak mindíg középen kell lenniük.., és ott vár a szerelvény RÉSZLET, amig a szerelvény többi része el nem készül.

Amikor az is elkészül, akkor az egész szerelvény összezár, fékpróba és akkor ad engedélyt a szállítmány parancsnok a zászlóalj parancsnokoknak a beszállításra.

Addig a katonák a leendő személykocsijaiktól (amik tőlük 20 méterre várakoznak egy tároló vágányon) nem messze ÁLLNAK, beszélgetnek, fagyoskodnak, akármit csinálnak, a rámpán.

S itt szólt közbe a POLITIKA: a politikai tisztek a baleset előtt két évvel egy hasonlóan hideg gyakorlaton megsajnálták szegény bakákat, és átnyúlva a Katonai Közlekedési szolgálat feje felett, meghágva a Közl/107-es utasítást,  mely egyaránt kötelező katonára és vasutasra, engedélyezték, hogy a már berakodott katonák ne álljanak még két órát a hidegben éjszaka a rakodó mellett, hanem beülhessenek a szerintük meleg vasúti személykocsikban.

.......( amiket nem fűtött semmi, de kétségkívül melegebb és védettebb volt ott ülni, mint mínusz 15 fokban állni, a rámpa mellett toporogni.)

Itt is így történt.

A rakodással már végzettek, beültek, ott 10 percen belül elaludt mindenki ( kb. 80-100 fő) a rendelkezésükre és a később végző társaik rendelkezésére előkészített 3 db Bhv vagy Bak kocsiba. Azon nyomban elaludt mind a 100 fő, mert annak idején még olyan hadgyakorlatok voltak, hogy az előző 10 napban nem aludtak összesen 50 órát!!

Tehát a sokadik vágányon állt egy félkész szerelvény. A sokadiktól még kijjebb a sokadik plusz egy vágányon állt a három Bhv benne elájult 100 bakával.

A Bhv kocsikat az állomáson még rakodóktól, eltakarta saját maguk által már berakott, félkész, szerelvény részlet. Az állmás előtti rakodókon pedig rakodott a következő zászlóalj. Az állomáson dolgozott egy BoBo tolató feladattal, az átmenő fővágányon meg ment a forgalom, mert akkoriban még éjszaka is komoly forgalom volt a 20-as vasútvonalon.

Így aztán senki sem vette észre, hogy a KITÁMASZTÁS NÉlKÜL, saru semmi, ék semmi, álló 3 db Bhv elindult.

A három személykocsi, nem volt megfutamodás ellen biztosítva.

Elindult és kigurult az állomásról. A kijáratnál szolgálatot teljesítő bakter észrevette és azonnal jelentett. Vad telefonálás kezdődött Márkó és Veszprém felé. Sajnos hiába.

A 3 db Bhv önsúly talán 3x 25 tonna lehet és a 100 baka, talán 100x80 kiló = 8 tonna, összesen kb. 83 tonna szépen egyenletesen gyorsult.

A 100-ból kb. 15 en voltak ébren.
Sajnos az éjszakában e 15-ből egy se vette észre, hogy se mozdonyuk nincs, se összezárva nem voltak még Herenden, és a tervezett indulás ELŐTT már két órával mennek.

Ketten jegyezték csak meg, hogy : .."...jól húzza a masiniszta mert megyünk de piszkosul......."

Ebből a kettőből (mindkettő életben maradt) az egyik, több tanú szerint megjegyezte, hogy :......bassza meg fínomabban is vehetné a kanyarokat........"

Ezt a tárgyaláson, szó szerint, jegyzőkönyvbe is mondta.

Ugyanis a 3 db Bhv a 14 km-en amit megtett, majdnem végig lejtőn gurult. Veszprém előtt már kb. 110 km/h-val haladtak azon a kanyargós pályán!!!

 

Sajnos Veszprémben teljes üzem volt, sok sok tehervonat, plusz katonavonatok. Veszprém állomáshoz kb 2 km -re érték utol az elszabadult vagonok a kb 30-40 km/ó sebességgel a a bejárati jelzőhöz közeledő másik vonatot.

A vonat az előjelzőn villogó sárgát, a bejárati jelzőn kettő sárga fényt kapott. Kommunikációs lehetőség a mozdonyvezetővel nem volt. 

Ebbe a teher vonatba csapódott bele kb. 110 km/h sebességgel a 3 db Bhv kocsi.

Öt sorkatona a helyszínen meghalt, igen sokan megsérültek. A közelben lévő orosz katonai laktanyában - szerencséjükre - éppen HKSZ ellenőrzést tartottak, a mi gyakorlatunktól teljesen függetlenül, s így 15 percen belül egy teljes zászlóalj orosz katona, + a laktanyájuk teljes orvosi kara a helyszínen volt, és mentett.

(Forrás: Bárdos Imre gyűjteménye)

 

Előzmény: Loud Pipes (4501)
Loud Pipes Creative Commons License 2024.05.17 0 0 4501

Köszönöm a tanácsokat, mindenképpen megfogadom. Tisztában vagyok vele, hogy 3 nap alatt nem sikerülhet eredményt elérni.

Nem a magam katonatársait keresem (bár róluk is jó volna tudni) hanem a bátyámét aki 1982 augusztusától 1983 decemberig volt ott. Nyíregyházáról vonult be Debrecenbe, onnan Lentibe vitték. Az eskü után Bajára került gépkocsizó kiképzésre, majd vissza Lentibe a MN 6783 (MN 26. Gépesített Lövészezred) alakulathoz mint sofőr. 

1983 decemberben hadgyakorlat volt a Bakonyban, ahol tisztázatlan körülmények között meghalt.

Ezért keresek olyanokat akik ismerhették, hallottak róla vagy tudnak olyanokról akik ott voltak. Bármilyen információt hálásan fogadunk.

Remélve, hogy valamikor valaki olvassa ezt aki tud az esetről vagy hallott valamit ezzel kapcsolatban, jelentkezik, bár azt gondolom ennek elég kicsi az esélye.

Egyelőre név nélkül, mert ha valaki ott volt, vagy hallott a dologról, bizonyosan emlékszik, mert elég nagy hajcihő volt az ügy körül.

Tisztelettel: az öccse.

obsitos3 Creative Commons License 2024.05.15 0 0 4500

A keresőt okosan használva rengeteg sorstársra akadhatsz,az utóbbi évtized beírásainak zöme a későbbi évjáratból áll össze,már csak azért is,mert a 60-70-es évek beliek lassan költöznek egy másik bolygóra.De célravezető lehet az is,ha itteni életedet egy rövid bemutatkozással kezded,leírva,hogy Te mikor,hol,milyen néven szerepeltél ebben az együttesben,hátha a kortársaid olvassák is a topikot,és felfigyelnek az ismerős névre.Ha emellé még időt szakítasz kis visszaolvasásra,esélyed van az egész egységed sikeres mélységi felderítésére.Sajnos,ez nem az a hely,ahol két szóval le lehet kérni a pontos névsort,az eredményhez itt idő,energia szükségeltetik.

Előzmény: Loud Pipes (4498)
Loud Pipes Creative Commons License 2024.05.08 0 0 4499

Vagy ismer valaki ilyeneket?

Loud Pipes Creative Commons License 2024.05.08 0 0 4498

Gyerekek!

Vannak itt olyanok akik 1982-1983-ban voltak Lentiben?

Némedi László __ Creative Commons License 2024.04.09 0 0 4497

hasonlít a tiedére, de ugye inkább szelet formájú volt,

 

köszi, hogy megnézted!

Előzmény: Némedi László __ (4496)
Némedi László __ Creative Commons License 2024.04.09 0 0 4496

a Zala kocka ez volt:

https://sokszinuvidek.24.hu/otthon-keszult/2019/04/07/nagyanyam-a-zala-kocka-recept/

 

de a göcsej szeletet nem találom

 

kinézetre valami ilyesmi volt:

https://femina.hu/recept/mezes-kremes-receptje/

 

 

Előzmény: rossmy (4495)
rossmy Creative Commons License 2024.04.09 0 0 4495

Átnyálaztam a régi besárgult lenti recepteket. Zala kocka (homály szelet :) több variációban és/vagy példányban.

 

Mézes krémes, amivel először Lentiben találkoztam.

Csokis tetejű, mézes tészta, kétféle töltelék. Nem erre gondoltál? 

 

 

Előzmény: Némedi László __ (4493)
Némedi László __ Creative Commons License 2024.03.30 0 0 4494

most nézem 2007-ben is ezt kérdeztem :))

Előzmény: Némedi László __ (4493)
Némedi László __ Creative Commons License 2024.03.30 0 0 4493

sziasztok

 

a süteményeket próbálom összeszedni, amire emlékszem, és most is vásárolható a Zala kocka, a másik meg a Göcsej szelet volt, de ezt sehol nem találom (csokis tetejű mézes kétfajta töltelékkel?)

ha tudnátok segíteni...

 

obsitos3 Creative Commons License 2024.01.12 0 0 4492

név, rendfokozat,alakulat stb...szóval ha valamivel több információt megosztanál apukádról,nagyobb eséllyel találnál olyanokat,akik ismerték

Előzmény: Pedina88 (4491)
Pedina88 Creative Commons License 2024.01.11 0 0 4491

Jó estét kívánok. 

 

Édesapám is Lentiben szolgált 1975-77 között lövészként.

Előzmény: voros53 (3164)
zoly72 Creative Commons License 2024.01.02 0 0 4490
zoly72 Creative Commons License 2024.01.02 0 0 4489

Akik még nem csatlakoztatok, gyertek a facebookra a Lenti-Zajda Büszke Katonája voltsm csoportba. 

Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2023.10.10 0 0 4488

Radics Péter szobra most a városban van, a vasútállomásnál.

Előzmény: obsitos3 (4487)
obsitos3 Creative Commons License 2023.10.10 0 0 4487

Egyébként lehet,hogy sántítanak a dátumok,emlékszem egy szoborra a laktanyában,valahol a parancsnoki épület környékén,rémlik,hogy Radics Péter emlékére állították,akkor viszont az 1975-ös árvíz nem stimmel,mivel én már '71-ben láttam.

Más:ha a '62-es alakulás éve stimmel,a futkosóról szóló rémhír csak kacsa lehet,hiszen a fórum tartalmaz hsz.-eket '65-'66-ban ott szolgáló volt katonáktól,akik ilyesmit nem említettek,az meg nehezen képzelhető el,hogy létrehoznak egy futkosót,majd három év múlva átalakítják első lépcsős alakulattá.

Előzmény: obsitos3 (4486)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!