Keresés

Részletes keresés

Szotyi95 Creative Commons License 2024.10.30 0 0 4834

Köszönöm szépen, szuperül hangzik, lehet le is csapok rá! 

Előzmény: somytomy (4832)
Szotyi95 Creative Commons License 2024.10.30 0 0 4833

Köszönöm szépen a válaszodat! Igazad van, de gondoltam egy próbát megér. Nem kerget a tatár, csak mondom megpróbálom, mert egy vasut szimulátorba szeretném megépíteni a szabvány szerinti jelzőket.

Előzmény: tom sawyer (4831)
somytomy Creative Commons License 2024.10.29 0 0 4832

A kérdéses könyvből sem nehéz amúgy találni eladó példányt, 1800 forint nem is nagy pénz

Előzmény: tom sawyer (4831)
tom sawyer Creative Commons License 2024.10.29 0 0 4831

Kicsi az esélye, hogy egy 14 évvel ezelőtti hozzászólásra választ kapsz. Ha komolyan gondolod, jobban jársz ha megkeresed a MÁV szabványközpontot és megveszed a vonatkozó szabványokat. 

Előzmény: Szotyi95 (4830)
Szotyi95 Creative Commons License 2024.10.22 0 0 4830

Kedves Anemo!

Most találtam rá az írasodra.

Számítógépes 3D modellezéshez szeretnék méretpontos rajzokat szerezni a magyar vasúti fenyjelzőkről. Mint láttam van egy könyv a birtokodban amiben ezek fellelhetők.

Szeretném megkérdezni, hogy ezt mint egy másik forum társ kérésére, én magam is elkérhetném, ha még aktív vagy a fórumon?

Üdvözlettel, Szotyi

Előzmény: anemo (3197)
_Nyuszi Creative Commons License 2024.10.07 0 2 4829

Az adott pontot a Zsóti leírta, de amit kiemelnék: "a tolatás előzetes engedélyezése után" mozoghat.

Előzmény: Ashi Valkoinen (4827)
a Zsóti Creative Commons License 2024.10.07 0 0 4828

A biztosított tolatásjelzők "szabad a tolatás" jelzése bizonyos feltételek mellett elegendő a tolatás megkezdéséhez (F.2 4.1.19). A csoport kijárati jelzőhöz tartozó vágányokon található szerelvények a vágány és a jelző között is tolatóvágányúton közlekednek, azaz a vágány végén lévő tolatásjelző jelzéséből tudják.

Előzmény: Ashi Valkoinen (4827)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.10.07 0 0 4827

Még egy kérdésem lenne, bár ez inkább utasítás, mint jelzőzés.

 

A csoport kijárati jelzőn világít az egy fehér fény, engedélyezve a tolatómozgást. Szükséges-e a jelzőn kívül egyéb felhatalmazás a tolatásra, és a csoport kijárati jelzőhöz tartozó vágányokon található szerelvények vezetői honnan tudják, melyikükre vonatkozik a jelzés?

Előzmény: Fizolti (4825)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.10.06 0 1 4826

Köszönöm!

Előzmény: Fizolti (4825)
Fizolti Creative Commons License 2024.10.05 0 0 4825

Igen.

Csoport kijárati jelző pl. Hegyeshalom, Békéscsaba, Székesfehérvár. 

Közös kijárati jelző: Szekszárd, korábban Dorog. 

Előzmény: Ashi Valkoinen (4824)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.10.05 0 0 4824

Közös vagy csoport kijárati jelző lehet-e tolatásjelzővel egyesített fény főjelző?

Fizolti Creative Commons License 2024.09.08 0 2 4823

Fényjelzős: Babeni, Govora, Ramnicu Valcea (itt SBW-van, az egyik végén külön váltókezelői és külön sorompókezelői őrhely, kíváncsi vagyok, a sorompó és a berendezés között van-e függés), Bujoreni, Daesti, Calimanesti és Cozia (itt meg kell jegyezni, hogy aki a Cozia kolostort szeretné meglátogatni NE itt szálljon le - egy Őrhegy B elágazás jellegű második vágány kiágazás van itt szolgálattal, minimális peronnal a hegyoldal, a folyópart és egy alagútkapu közé bezsúfolva, normális megközelíthetőség nélkül, ellenben egy rakás kutyával). E mellett az alak bejárati jelzők előjelzőinek egy része féyjelzősítve lett. 

 

A megszűnt helyek között ott van még az egykor határállomási funkciókat is betöltő Vöröstorony/Turnu Rosu, valamint a Valea M-hez hasonló, attól kicsit délre, a hegyoldalban lévő kitérő, ami területén ma egy használaton kívüli megállóperon van Km 355+100 néven - itt érdekesség, hogy az állomás egy kis alagúton is keresztülment, amiben így két vágányak van benne hely. 

Előzmény: nazareth (4822)
nazareth Creative Commons License 2024.09.08 0 1 4822

Hát nem is tudom... az mégiscsak 460km dízelezés egy olyan országban, ahol a Sulzer A Mozdony... Elrejtve benne olyan ínyencségek, mint a Valea Mărului (Alma-völgy) -- Câineni (~Kutyás) egyvágányos, 15km-es állomásköz, meg még egy-két másik, ami szintén 10km fölött van. A 201-esen több állomást (Râul Vadului, Robeşti, Beţel...) is megállósítottak.

 

Ha viszont az ember szereti hallani, ahogy a hegyek visszhangozzák a kis-Malaxa csattogását, na arra kiválóan alkalmas. Csak lelkileg némileg fel kell készülni a látványra, hogy mivé lett a CFR...

 

Egy kis fővonali hangulat, de akárhogy kutattam, nem sikerült egyetlen említésre méltó ON-fényjelzőt sem találnom: https://youtu.be/XPavN1TNHwg?t=446

Előzmény: Fizolti (4821)
Fizolti Creative Commons License 2024.09.08 0 0 4821

Van még alternatíva: 

- 200-201-101. Ugye dízeles, részben egyvágány, jobb helyeken kétvágányos egy-egy állomásköz, illetve a 101 Bukarest elővárosában két vágány, az Olt völgyi részen egy rövidebb részt leszámítva állomástávolságú alakjelzős, SBW-s. Cserébe személyforgalomban több órás lyukak vannak, akkor mehet a teherforgalom. 

 

 

 

Előzmény: nazareth (4820)
nazareth Creative Commons License 2024.09.07 0 1 4820

Na most ebben az a vicces, hogy

- a 300-as fővonal ugyebár éppen átépítés alatt van, a középső szakasza Predeáltól Segesvárig szántóföld, és ha a Segesvár -- Koslárd szakaszból indulunk ki, akkor még vagy 5 évig az is lesz, szóval a dél-erdélyi útirány OFF;

 - a 100-as fővonal nyugati néhányszáz kilométere gatya (a balotai 20km hosszú, egyvágányos, 30km/h-s szakasszal, meg az Orsova és Karánsebes közötti 30-as, 15-ös állomásokkal), és ezt elvileg majd most készülnek lezárni, így ez sem sokáig játszik;

 - meg ugyebár a Kolozsvár-Nagyvárad is le van zárva, ha kínjukban esetleg egy Székely-Körvasútban gondolkodnának;

 

...szóval a komplett nyugateurópai teherforgalom a Fekete-tengeri összeköttetéssel meg a Ford gyár forgalmával együtt erre a szerencsétlen Zsil-völgyi vonalra fog átköltözni, ahol a szó szoros értelmében atomjaira esik szét az infrastruktúra.

 

Csak hogy ON is legyek, egy áthaladás Pietrele Albe (Fehér-kövek) állomáson, ezúttal működő ismétlők mellett, az állomás Y-végén (kezdőpont felé) pedig szép jelzőhidakkal. Kéretik figyelembe venni, hogy ez már a javított verzió: korábban az átmenő III-as vágány fel volt szedve a kitérőivel együtt, így mindenki kitérőzött (ami egyébként 15km/h-s): https://youtu.be/hXDIKbtWgas?t=957 (sajnos eredeti hang nélkül).

 

Ez egy jobb minőségű felvétel a sínek mellől, egyébként valóban nagyon szép környék, és elég komoly kihívás lehetett itt vasutat építeni (még talán Lóvész lehet ilyen látványos helyen): https://youtu.be/NaWvYdg2XUw?t=598

Előzmény: trebront (4818)
somytomy Creative Commons License 2024.09.07 0 0 4819

Azt a jelzőt elég visszafogottan írtad le, gyakorlatilag már az erdőben van, akkor se látszana messziről, ha nem egy jobbos ívben állna. Elsőre konkrétan azt hittem a sárga fényre, hogy egy nátriumgőzös utcai lámpa...

Előzmény: nazareth (4814)
trebront Creative Commons License 2024.09.07 0 2 4818

a hang, a zötykölődés és a sebesség visszahozta a 80-as évekbeli LÁEV kisvasúti utazásaimat. köszönöm :)

azért kell ismétlő jelzés, mert mire odaér, elfelejti!

Előzmény: nazareth (4814)
_Nyuszi Creative Commons License 2024.09.07 0 1 4817

A peronban élő a törp élete is izgalmas lehet, ha olyanok az utasok. :)

Előzmény: nazareth (4814)
Fizolti Creative Commons License 2024.09.06 0 0 4816

Kész szerencse, hogy ott az INDUSI, az majd megfogja a vonatot... 

 

- > ami ugyanúgy nem műkö...

Bocs, rájátszok, de azért amilyen jelzőmeghaladások arra is előfordulnak, ez is benne van a pakliban. 

Viszont innen nézve érthetőnek tűnik, miért van térközös, Indusis pályán rádión is kiértesítve a vonat, hogy álljon meg, bejöhet, vagy áthaladhat - L. még Slatina Timis, vagy mi. 

Előzmény: nazareth (4814)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2024.09.06 0 0 4815

Micsoda láthatóság. Erre mondják az hogy zöld a jelző.

 

Mondjuk amilyen sebességgel az a vonat érkezett, szükség van egyáltalán ismétlőjelzőkre? :D

Előzmény: nazareth (4814)
nazareth Creative Commons License 2024.09.06 0 3 4814

Vicces jelzők a CFR tip-top állapotban lévő petrozsényi fővonalán:

https://youtu.be/NNjtH-MxfUg?t=958

 

Amit látunk:

 - egy útátjáró-fedezőjelző, aminek a szabványos állása vörös, azonban sötétre vált, ha a sorompó vörös;

 - egy ismétlőjelző, ami éppen nem működik;

 - egy másik ismétlőjelző, ami ugyanúgy nem működik;

 - majd 18:32-nél a "főszereplő" bejárati jelző, amit sikerült belső ívre tenni, méghozzá jónéhány méterre a vágányoktól.

 

Kész szerencse, hogy ott az INDUSI, az majd megfogja a vonatot... 

Divrotcé Creative Commons License 2024.09.01 -2 1 4813
Előzmény: Pettick-Forum (4812)
Pettick-Forum Creative Commons License 2024.09.01 -2 0 4812

Sajnos nem tudom

Előzmény: e94 02 (4811)
e94 02 Creative Commons License 2024.08.28 -1 0 4811

Ebben a videóban a térközjelző svájci lapja mennyire volt elterjedt Magyarországon? Köszi a választ előre is! 

https://youtu.be/kBWG9vUEXBk?si=YzG34uL_0yBGPXOf&t=51

korpi41 Creative Commons License 2024.08.17 0 1 4810

Kerestem a szövegből kimásolható kerek egész mondatot, ami tömören leírja a funkciót, de ugye ilyen nincs benne :-)

Előzmény: nazareth (4809)
nazareth Creative Commons License 2024.08.17 0 0 4809

Köszi a linket, átrágtam magam rajta. Há' nem mondom, hogy nem volt egy rétegpoén: én, mint hobbi-sebész a sok jelfogó, hertz és sínáramkör között botorkálva az egészből csak annyit értettem, hogy valóban a sárga villogtatás szabad térköz esetén tiltva van -- na meg hogy milyen hasznos dolog a lektorálás (és milyen bosszantó a hiánya :)

 

De legalább ismét átfutottam Várhelyi Úr frenetikus, burkolt rendszerkritikákkal tűzdelt cikkjét; a bAszód -- Galgamácsa ellenmenet-kizárós sztori óta nem olvastam ilyen jót a témában :)

Előzmény: korpi41 (4808)
korpi41 Creative Commons License 2024.08.17 0 1 4808

https://www.kozlekedesvilag.hu/wp-content/uploads/2023/11/VVV-2021-4.pdf

 

Itt van a leírása a funkciónak. A sárga akkor kezd villogni amikor a jelző előtti térközszakasz foglalt.

Előzmény: nazareth (4805)
nazareth Creative Commons License 2024.08.16 0 3 4807

Az angol jelzésrendszerhez (meg általában a bizberhez) igencsak ki kell tekernünk a kontinentális agyunkat, az már biztos. Főleg, mert az idők folyamán jó néhány helyen telepítettek ilyen-olyan egyedi megoldásokat, amik aztán fent is maradtak.

 

Egy jópofa, jellegzetes angol sztori a fényjelzős-villogtatós témához:

 

Ugye az angolok fényjelzőin (a mindenféle tudatmódosító fénycsíkokon, betűkön kívül) négy jelzés értelmezett:

 - vörös;

 - sárga (vörös következik);

 - dupla sárga (sárga következik);

 - zöld (szabad)

(Igen, még előjelzésük sincs, azt megoldják egy behazudott vörössel.)

 

Adódott azonban, hogy még a '80-as évek végén elkezdték az ECML-en (East Coast Main Line) Hitchin és Peterorough között tesztelgetni a nagysebességű InterCity225-öt (a szerelvény a 225km/h-s maximális sebességéről kapta a nevét). Mivel maga a pálya és az infrastruktúra alapvetően csak 125mph-ra volt méretezve, és csak bizonyos szakaszokon volt az ennél magasabb sebesség megengedve, az angolok elegáns megoldáshoz nyúltak: átdefiniálták a "zöld" fogalmát "szabad"-ról "szabad legfeljebb 125mph-val"-ra; az efölötti sebességekre pedig bevezették a villogó zöldet.

 

A megoldás két szempontból is rendkívül elegáns(=angol) volt:

 - 225km/h-nál már eleve macera egy-egy hagyományos fényjelzőt megfigyelni; miért ne pont a nagyobb sebességet engedélyező jelzést villogtassuk?

 - Bár a nyugodt zöld ezentúl sebességkorlátozást jelentett, előjelzést már nem alkottak hozzá. A 125mph-s sebességre a mozdonyvezető úgy lassított le, hogy 140-nel elzúgott az első nyugodt zöld mellett. Tehát egy szerelvény teljes megállításához a következő szekvenciát kellett a jelzőkre kirakni: vZ->Z->SS->S->V.

 

Végül a 125mph-nál nagyobb sebességet nem vezették be (az InterCity225 sem ment 200 fölé), és a kísérlet azt is bebizonyította, hogy 225km/h-nál  már igencsak macera egy villogó zöldet elcsípni, de a nevezett szakaszon a zöldek még a kísérlet után 20 évvel is kitartóan villogtak. Itt egy kisfilm, amin a nevezett villogó zöldek láthatóak:

https://youtu.be/PMR9Y6tjb90?t=59

Előzmény: benbe (4806)
benbe Creative Commons License 2024.08.16 0 0 4806

És mindezt értelmezd egy 100 mph-del menő gőzmozdony apró ablakán át, a füstön keresztül, úgy, hogy a jelzések állomásonként egyedi értelemmel bírnak.

Előzmény: nazareth (4805)
nazareth Creative Commons License 2024.08.16 0 1 4805

5008-as miskolci személy, ablakból visszafelé nyelvet lobogtatva a szomszéd vágányon jelzőket lesve állapult meg a jelenség. Azt nem figyeltem, hogy közelít-e valami lentről, de nagy valószínűséggel nem. Ilyenkor azért már elég nyugodt Rákos, valószínűleg állítottak volna bejáratot, ha közelít valami. Szóval meglehet, hogy a rákosi D55 valami újabb egyediségébe futottam bele...

 

Egyébként vicces az ötlet. Ilyennel az angoloknál találkoztam, de ott csak M! alapállású jelzőkön kapcsolják le a vöröset, ha éppen nem szerepelnek céljelzőként egy vágányútban, és nem foglalt az előttük lévő szakasz. 

 

(Ha már angol, egy kis érdekesség: a mellékelt jelzőtörténeti kordokumentumon Rugby (alak)jelzőhídja látható, ami valószínűleg a legnagyobb volt a maga nemében. Éles szeműek ki tudják bogarászni az alsó gerendára szerelt, még letakart "nyuszifüles" fényjelzőket. Az eszement angol "tollas jelzők" a még eszementebb alakjelzőket hivatottak sírba küldeni, ezen a jelzőhídon a három alakjelző éppen 26 árbócra szerelt 44 darab szárnyat :) 

Előzmény: Divrotcé (4803)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!