Hiányoltam egy olyan topicot, ahol vasúti fényjelzőkről szerepelnek képek - ezért hát nyitottam egyet. :-) Jöhetnek ide fotók mindenféle elő- és fő-, ismétlő- és tolatójelzőről: a lényeg, hogy ne ábrák, hanem valódi képek legyenek, és minél több különféle jelzésképet láthassunk rajtuk. :-)
Köszönöm szépen a válaszodat! Igazad van, de gondoltam egy próbát megér. Nem kerget a tatár, csak mondom megpróbálom, mert egy vasut szimulátorba szeretném megépíteni a szabvány szerinti jelzőket.
Kicsi az esélye, hogy egy 14 évvel ezelőtti hozzászólásra választ kapsz. Ha komolyan gondolod, jobban jársz ha megkeresed a MÁV szabványközpontot és megveszed a vonatkozó szabványokat.
Számítógépes 3D modellezéshez szeretnék méretpontos rajzokat szerezni a magyar vasúti fenyjelzőkről. Mint láttam van egy könyv a birtokodban amiben ezek fellelhetők.
Szeretném megkérdezni, hogy ezt mint egy másik forum társ kérésére, én magam is elkérhetném, ha még aktív vagy a fórumon?
A biztosított tolatásjelzők "szabad a tolatás" jelzése bizonyos feltételek mellett elegendő a tolatás megkezdéséhez (F.2 4.1.19). A csoport kijárati jelzőhöz tartozó vágányokon található szerelvények a vágány és a jelző között is tolatóvágányúton közlekednek, azaz a vágány végén lévő tolatásjelző jelzéséből tudják.
Még egy kérdésem lenne, bár ez inkább utasítás, mint jelzőzés.
A csoport kijárati jelzőn világít az egy fehér fény, engedélyezve a tolatómozgást. Szükséges-e a jelzőn kívül egyéb felhatalmazás a tolatásra, és a csoport kijárati jelzőhöz tartozó vágányokon található szerelvények vezetői honnan tudják, melyikükre vonatkozik a jelzés?
Fényjelzős: Babeni, Govora, Ramnicu Valcea (itt SBW-van, az egyik végén külön váltókezelői és külön sorompókezelői őrhely, kíváncsi vagyok, a sorompó és a berendezés között van-e függés), Bujoreni, Daesti, Calimanesti és Cozia (itt meg kell jegyezni, hogy aki a Cozia kolostort szeretné meglátogatni NE itt szálljon le - egy Őrhegy B elágazás jellegű második vágány kiágazás van itt szolgálattal, minimális peronnal a hegyoldal, a folyópart és egy alagútkapu közé bezsúfolva, normális megközelíthetőség nélkül, ellenben egy rakás kutyával). E mellett az alak bejárati jelzők előjelzőinek egy része féyjelzősítve lett.
A megszűnt helyek között ott van még az egykor határállomási funkciókat is betöltő Vöröstorony/Turnu Rosu, valamint a Valea M-hez hasonló, attól kicsit délre, a hegyoldalban lévő kitérő, ami területén ma egy használaton kívüli megállóperon van Km 355+100 néven - itt érdekesség, hogy az állomás egy kis alagúton is keresztülment, amiben így két vágányak van benne hely.
Hát nem is tudom... az mégiscsak 460km dízelezés egy olyan országban, ahol a Sulzer A Mozdony... Elrejtve benne olyan ínyencségek, mint a Valea Mărului (Alma-völgy) -- Câineni (~Kutyás) egyvágányos, 15km-es állomásköz, meg még egy-két másik, ami szintén 10km fölött van. A 201-esen több állomást (Râul Vadului, Robeşti, Beţel...) is megállósítottak.
Ha viszont az ember szereti hallani, ahogy a hegyek visszhangozzák a kis-Malaxa csattogását, na arra kiválóan alkalmas. Csak lelkileg némileg fel kell készülni a látványra, hogy mivé lett a CFR...
Egy kis fővonali hangulat, de akárhogy kutattam, nem sikerült egyetlen említésre méltó ON-fényjelzőt sem találnom: https://youtu.be/XPavN1TNHwg?t=446
- 200-201-101. Ugye dízeles, részben egyvágány, jobb helyeken kétvágányos egy-egy állomásköz, illetve a 101 Bukarest elővárosában két vágány, az Olt völgyi részen egy rövidebb részt leszámítva állomástávolságú alakjelzős, SBW-s. Cserébe személyforgalomban több órás lyukak vannak, akkor mehet a teherforgalom.
- a 300-as fővonal ugyebár éppen átépítés alatt van, a középső szakasza Predeáltól Segesvárig szántóföld, és ha a Segesvár -- Koslárd szakaszból indulunk ki, akkor még vagy 5 évig az is lesz, szóval a dél-erdélyi útirány OFF;
- a 100-as fővonal nyugati néhányszáz kilométere gatya (a balotai 20km hosszú, egyvágányos, 30km/h-s szakasszal, meg az Orsova és Karánsebes közötti 30-as, 15-ös állomásokkal), és ezt elvileg majd most készülnek lezárni, így ez sem sokáig játszik;
- meg ugyebár a Kolozsvár-Nagyvárad is le van zárva, ha kínjukban esetleg egy Székely-Körvasútban gondolkodnának;
...szóval a komplett nyugateurópai teherforgalom a Fekete-tengeri összeköttetéssel meg a Ford gyár forgalmával együtt erre a szerencsétlen Zsil-völgyi vonalra fog átköltözni, ahol a szó szoros értelmében atomjaira esik szét az infrastruktúra.
Csak hogy ON is legyek, egy áthaladás Pietrele Albe (Fehér-kövek) állomáson, ezúttal működő ismétlők mellett, az állomás Y-végén (kezdőpont felé) pedig szép jelzőhidakkal. Kéretik figyelembe venni, hogy ez már a javított verzió: korábban az átmenő III-as vágány fel volt szedve a kitérőivel együtt, így mindenki kitérőzött (ami egyébként 15km/h-s): https://youtu.be/hXDIKbtWgas?t=957 (sajnos eredeti hang nélkül).
Ez egy jobb minőségű felvétel a sínek mellől, egyébként valóban nagyon szép környék, és elég komoly kihívás lehetett itt vasutat építeni (még talán Lóvész lehet ilyen látványos helyen): https://youtu.be/NaWvYdg2XUw?t=598
Azt a jelzőt elég visszafogottan írtad le, gyakorlatilag már az erdőben van, akkor se látszana messziről, ha nem egy jobbos ívben állna. Elsőre konkrétan azt hittem a sárga fényre, hogy egy nátriumgőzös utcai lámpa...
Kész szerencse, hogy ott az INDUSI, az majd megfogja a vonatot...
- > ami ugyanúgy nem műkö...
Bocs, rájátszok, de azért amilyen jelzőmeghaladások arra is előfordulnak, ez is benne van a pakliban.
Viszont innen nézve érthetőnek tűnik, miért van térközös, Indusis pályán rádión is kiértesítve a vonat, hogy álljon meg, bejöhet, vagy áthaladhat - L. még Slatina Timis, vagy mi.
Köszi a linket, átrágtam magam rajta. Há' nem mondom, hogy nem volt egy rétegpoén: én, mint hobbi-sebész a sok jelfogó, hertz és sínáramkör között botorkálva az egészből csak annyit értettem, hogy valóban a sárga villogtatás szabad térköz esetén tiltva van -- na meg hogy milyen hasznos dolog a lektorálás (és milyen bosszantó a hiánya :)
De legalább ismét átfutottam Várhelyi Úr frenetikus, burkolt rendszerkritikákkal tűzdelt cikkjét; a bAszód -- Galgamácsa ellenmenet-kizárós sztori óta nem olvastam ilyen jót a témában :)
Az angol jelzésrendszerhez (meg általában a bizberhez) igencsak ki kell tekernünk a kontinentális agyunkat, az már biztos. Főleg, mert az idők folyamán jó néhány helyen telepítettek ilyen-olyan egyedi megoldásokat, amik aztán fent is maradtak.
Egy jópofa, jellegzetes angol sztori a fényjelzős-villogtatós témához:
Ugye az angolok fényjelzőin (a mindenféle tudatmódosító fénycsíkokon, betűkön kívül) négy jelzés értelmezett:
- vörös;
- sárga (vörös következik);
- dupla sárga (sárga következik);
- zöld (szabad)
(Igen, még előjelzésük sincs, azt megoldják egy behazudott vörössel.)
Adódott azonban, hogy még a '80-as évek végén elkezdték az ECML-en (East Coast Main Line) Hitchin és Peterorough között tesztelgetni a nagysebességű InterCity225-öt (a szerelvény a 225km/h-s maximális sebességéről kapta a nevét). Mivel maga a pálya és az infrastruktúra alapvetően csak 125mph-ra volt méretezve, és csak bizonyos szakaszokon volt az ennél magasabb sebesség megengedve, az angolok elegáns megoldáshoz nyúltak: átdefiniálták a "zöld" fogalmát "szabad"-ról "szabad legfeljebb 125mph-val"-ra; az efölötti sebességekre pedig bevezették a villogó zöldet.
A megoldás két szempontból is rendkívül elegáns(=angol) volt:
- 225km/h-nál már eleve macera egy-egy hagyományos fényjelzőt megfigyelni; miért ne pont a nagyobb sebességet engedélyező jelzést villogtassuk?
- Bár a nyugodt zöld ezentúl sebességkorlátozást jelentett, előjelzést már nem alkottak hozzá. A 125mph-s sebességre a mozdonyvezető úgy lassított le, hogy 140-nel elzúgott az első nyugodt zöld mellett. Tehát egy szerelvény teljes megállításához a következő szekvenciát kellett a jelzőkre kirakni: vZ->Z->SS->S->V.
Végül a 125mph-nál nagyobb sebességet nem vezették be (az InterCity225 sem ment 200 fölé), és a kísérlet azt is bebizonyította, hogy 225km/h-nál már igencsak macera egy villogó zöldet elcsípni, de a nevezett szakaszon a zöldek még a kísérlet után 20 évvel is kitartóan villogtak. Itt egy kisfilm, amin a nevezett villogó zöldek láthatóak:
5008-as miskolci személy, ablakból visszafelé nyelvet lobogtatva a szomszéd vágányon jelzőket lesve állapult meg a jelenség. Azt nem figyeltem, hogy közelít-e valami lentről, de nagy valószínűséggel nem. Ilyenkor azért már elég nyugodt Rákos, valószínűleg állítottak volna bejáratot, ha közelít valami. Szóval meglehet, hogy a rákosi D55 valami újabb egyediségébe futottam bele...
Egyébként vicces az ötlet. Ilyennel az angoloknál találkoztam, de ott csak M! alapállású jelzőkön kapcsolják le a vöröset, ha éppen nem szerepelnek céljelzőként egy vágányútban, és nem foglalt az előttük lévő szakasz.
(Ha már angol, egy kis érdekesség: a mellékelt jelzőtörténeti kordokumentumon Rugby (alak)jelzőhídja látható, ami valószínűleg a legnagyobb volt a maga nemében. Éles szeműek ki tudják bogarászni az alsó gerendára szerelt, még letakart "nyuszifüles" fényjelzőket. Az eszement angol "tollas jelzők" a még eszementebb alakjelzőket hivatottak sírba küldeni, ezen a jelzőhídon a három alakjelző éppen 26 árbócra szerelt 44 darab szárnyat :)