Keresés

Részletes keresés

Atis57 Creative Commons License 2024.10.08 0 1 2928

Szia!

 Köszi--bár  régről másféle rajzokra emlékszem? ---igy viszont érthető.

Előzmény: Vendégsín (2927)
Vendégsín Creative Commons License 2024.10.08 0 2 2927

Előzmény: tom sawyer (2926)
tom sawyer Creative Commons License 2024.10.08 0 2 2926

Ezzel semmi probléma nincs. Az "A" és "B" van betekercselve a "C" üres. Itt egy kép a "C" oszlop felől. 

 

De ha nekem nem hiszel, akkor higgy a betett képeknek, meg az ajánlott szakirodalomnak.

Előzmény: Atis57 (2925)
Atis57 Creative Commons License 2024.10.08 -1 0 2925

Szia!

 

 Pont ezzel van a probléma ; ha két láncszem trafót összeforditasz akkor a "A" és a C"" oszlop lesz tekercselve A "B" üresen marad. (ez a 2x keresztmetszetú )

 

 

Itt is igy irnak; 

 

http://vasutgepeszet.hu/wp-content/uploads/2014/10/201403_27-30_vegl.pdf

Előzmény: tom sawyer (2924)
tom sawyer Creative Commons License 2024.10.08 0 0 2924

A vasmag középső oszlopán mint írtam a képekhez. Ott van ugyanis a két motorköri tekercs és a másodlagos primer tekercs...

 

 Bővebb információk a vonatkozó szakirodalmakban lelhetők fel:

 

Villamosmozdonyvezetők zsebkönyve

Villamos mozdonyok javítása

Villamos mozdonyok műszaki leírása és kezelési utasítása mozdonyvezetők részére

Nagyvasúti villamos mozdonyok

Stb.

 

 

 

 

 

Előzmény: Qqberci (2917)
tom sawyer Creative Commons License 2024.10.08 0 1 2923

Kolléga!

 

Nekem ne...

 

Ismerem a típust a legapróbb részletekig, keréktől az áramszedő palettáig...

Megnyugtatlak, hogy a képeken ténylegesen a V43 főtrafó aktív része van, és az olvtárs leírása a hibás...

Előzmény: Atis57 (2921)
Vendégsín Creative Commons License 2024.10.08 0 2 2922

Kivéve, mikor a rázkódástól menet közben szétugrott a golyósor

 

Az legfeljebb akkor fordulhatott elő, ha a Gányoldában kihagyták a rugókat, de akkor a futópróbán Kőbánya felsőig se jutottak el...

Előzmény: Qqberci (2919)
Atis57 Creative Commons License 2024.10.07 -1 0 2921

Szia!

 

Légy kedves átolvasni a trafó leirást--nem egyezik , a fényképekkel sem.!  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: tom sawyer (2916)
Qqberci Creative Commons License 2024.10.07 -1 0 2920

Én nem így emlékszem. Minden trafóbeépítés előtt fokozatonként áttételt kellett mérnünk, hogy nincs-e belül valami elkötve. Mindegy, rég volt, én a '70-es évek elején hagytam ott az Északit...

Előzmény: Vendégsín (2918)
Qqberci Creative Commons License 2024.10.07 -1 0 2919

1016-ig volt gyorsszakaszolós védelem, aminek semmi baja sem volt a magyar pályákkal

 

Kivéve, mikor a rázkódástól menet közben szétugrott a golyósor akkor, amikor nem lett volna szabad / nem kellett volna...

Előzmény: Vendégsín (2918)
Vendégsín Creative Commons License 2024.10.07 0 1 2918

Ez se egészen így volt...

 

A szabályozó tekercs egyenletesen kiosztott 33 megcsapolása a 0 és 32 között kapta meg a vonalfeszültséget, névlegesen bármely két megcsapolás között 780 V feszültség van, akkor is, ha a feszültségátkapcsolós időszak 16 kV-os táplálásáról beszélünk.

 

egy 16 kV/1600 V-os trafó... ??

 

Aminek az áttétele 16:1, a primer tekercse 0 - 25 kV közt változó feszültséget kap, két szekunder tekercsén pedig 50 V-os lépcsőkben 1400 V-ig növekvő feszültség táplálja a vontatómotorokat.

 

A 1017-ig az egyenirányítók védelmét gyorsszakaszolók látták el, azonban ezek nem a magyar pályákra való szerkezetek volt...

 

1016-ig volt gyorsszakaszolós védelem, aminek semmi baja sem volt a magyar pályákkal, csak a félvezetők árának rohamos esése ezeket a bonyolult szerkezeteket feleslegessé tette - és sokan nem is tudták ezeket kezelni. Őket soha nem váltotta Sperkog védelem, helyükbe EZV védelem került.

Előzmény: Qqberci (2915)
Qqberci Creative Commons License 2024.10.07 -1 0 2917

Akkor még azt mondd el, hogy a 16/1,6 kV-os átalakítás hol történik...

Előzmény: tom sawyer (2916)
tom sawyer Creative Commons License 2024.10.07 0 0 2916

Ez se így van. A különleges műkédés módja miatt szokták emlegetni a "két transzformátort". 

 

A valóságban a tartályban 1 db transzformátor van. 3 oszlopos vasmaggal, két betekercselt oszloppal. Az 'A' oszlopon van a 25 kv-os sokmegcsapolású primer és a segédüzemi valamint a fűtési tekercs, a "B" 2x-es keresztmetszetű oszlopon pedig a 22,5 kV-os másodlagos primer és a két motorköri tekercs. A 16 kV csak egy megcsapolás volt a régi, még feszültség átkapcsolóval bíró mozdonyok transzformátorán. 

 

 

Előzmény: Qqberci (2915)
Qqberci Creative Commons License 2024.10.07 -1 0 2915

A Szili főtrafó-blokkja tulajdonképp két trafót tartalmaz. Az első teljes primérje 25 kV-os, 16 kV-ig 500 V-onkénti megcsapolással (autotrafó!). Külön szekunder a 250 V-os segédüzemi tekercs és az 1000/1500 V-os vonatfűtési tekercs.

 

A második, ugyanabban a tartályban lévő trafó egy 16 kV/1600 V-os trafó két külön szekunderrel a két motoráramkör részére. Primerje a fokozatkapcsolóra, szekunderei az egyenirányító szekrényekre mennek. A 1017-ig az egyenirányítók védelmét gyorsszakaszolók látták el, azonban ezek nem a magyar pályákra való szerkezetek volt és hamar ki lettek váltva előbb a Sperkog-ra, majd az EZV-re. A későbbieket már nem ismerem...

Előzmény: Vendégsín (2912)
Qqberci Creative Commons License 2024.10.07 -1 0 2914

Ez sem egészen így volt...

 

Hanem hogy?...

Előzmény: Vendégsín (2913)
Vendégsín Creative Commons License 2024.10.07 0 0 2913

de annak idején még zárlatnál is megpróbált háromszor visszakapcsolni...

 

Ez sem egészen így volt...

Előzmény: Qqberci (2910)
Vendégsín Creative Commons License 2024.10.07 0 1 2912

A klasszikus mozdonytrafó védelem esetében a "kompenzált földáramváltó"-n a 25 kV földelő kábelei közvetlen vannak átvezetve, gerjesztésük a primer áramváltó szekunder köri áramával kompenzált. A vonatfűtés kimenő áramának 1,5 kV-os kábele (ez utóbbinak az üzemi földelések csatlakozósinje melletti jelöletlen elosztókapcsa okozott néhány éve áramütést) és a két földelőkábel közvetlen átvezetett. A segédüzem itt nem játszik, mert üzemszerűen nem közvetlenül földelt.

Tehát az áramváltónk a primer körben kompenzált földáramra, a fűtési áramkörben meg közvetlen árameltérésre működő differenciál áramváltóként működik.

Előzmény: Atis57 (2907)
Vendégsín Creative Commons License 2024.10.07 0 0 2911

a 1086 volt az utolsó, amin dolgoztam...

 

Akkor ott a primer bevezető kábelt is átdugták? Mert a 379 V43, 56 V63, 60 V46, 20 BDV esetében nem...

Előzmény: Qqberci (2908)
Qqberci Creative Commons License 2024.10.06 -1 0 2910

Nem tudom, mi most a szabály, de annak idején még zárlatnál is megpróbált háromszor visszakapcsolni...

Előzmény: _Nyuszi (2909)
_Nyuszi Creative Commons License 2024.10.06 0 1 2909

Vendégsín leírta már, de valóban: ha a felsővezeték úgy ér földet, hogy nem lesz zárlat, feszültség alatt maradhat (mert miért kapcsolna le?).

Előzmény: További magyar hang (2898)
Qqberci Creative Commons License 2024.10.06 -1 0 2908

De egészen :-)))

 

Pár évog próbalakatoskodtam (nem engem próbáltak, én vittem próbára gépet), a 1086 volt az utolsó, amin dolgoztam...

Előzmény: Vendégsín (2906)
Atis57 Creative Commons License 2024.10.06 0 0 2907

Szia!

 

Én csak alállomási Trafó differenciál védelemmel találkoztam . Azon mind a 4 vezeték áramváltóval volt figyelve.

 

A V43 trafóján is van háziüzem -220V_ és fútési tekercs is 1000-1500V .Ezeken is akkora áram folyik (ill. teljesitmény is ) amit már nem lehet kihagyni, mert felborul a gerjesztési egyensúly (a differenciál relén )

 

de ha van róla kapcsolási rajzod/leirásod --ne tartsd magadban!

 

 

Előzmény: Vendégsín (2906)
Vendégsín Creative Commons License 2024.10.06 0 0 2906

Minden, a főtrafóhoz menő vezeték átmegy rajta...

 

Nem egészen.

Előzmény: Qqberci (2900)
tom sawyer Creative Commons License 2024.10.06 0 0 2905

Rohadt komoly, legtöbb helyen digitális védelmek védelmek vannalk milisecundumos kioldási időkkel... 

Előzmény: További magyar hang (2898)
tom sawyer Creative Commons License 2024.10.06 0 0 2904

A beszélgetés viszont a felsővezeték és föld kapcsolatáról szól, ahol a földzárlat = zárlat, és ugyanez igaz a hatásosan földelt nagyfeszültségű energia átviteli hálózatokra is. 

 

A gépen belüli földzárlat is lehet olyan mértékű, hogy megszólal a primer túláram védelem is.

Előzmény: Qqberci (2903)
Qqberci Creative Commons License 2024.10.06 -1 0 2903

Egészen pontosan gépen belüli földzárlatról...

Előzmény: Qqberci (2902)
Qqberci Creative Commons License 2024.10.06 -1 0 2902

Földzárlatról volt szó...

Előzmény: tom sawyer (2901)
tom sawyer Creative Commons License 2024.10.06 0 0 2901

A transzformátor differenciál védeleme és a túláramvédelem két külön téma (a kompenzált áramváltónak az előbbihez van köze). Habár van ugyan kapcsolat a kettő között, mégis más a funkciója egyiknek is, másiknak is mind a V43-ason, mind az alállomásokon. 

Előzmény: Qqberci (2900)
Qqberci Creative Commons License 2024.10.06 -1 0 2900

A vasúti rendszerek esetében, ha földzárlat keletkezik, az alállomási zárlatvédelem kikapcsol.

 

A V43-nál a főtrafó "sarkában" van a kompenzált áramváltó. Minden, a főtrafóhoz menő vezeték átmegy rajta, a földelés is. Normál esetben a kimeneti feszültsége nulla, de földzárlat esetén kinyomja a főmegszakítót...

Előzmény: Vendégsín (2899)
Vendégsín Creative Commons License 2024.08.26 0 4 2899

...egy teljesen átlagos családi házban is ott a Fi-relé, ami a szabvány szerint 30 mA eltérés esetén is már kiold és "lecsapja az órát".

 

A családi házon belül egy földeletlen rendszer ágainak áram értékei eltérését méri a FI relé. Ez az egyik ágában üzemszerűen földvisszavezetéses vontatási áramköröknél legfeljebb a tápláló alállomáson hasonlítható össze, de nincs értelme.

A vasúti rendszerek esetében, ha földzárlat keletkezik, az alállomási zárlatvédelem kikapcsol. Viszont megvan annak az esélye, hogy a tartószerkezetek, vagy a vezeték mechanikai sérülése miatt ugyan zárlat nem keletkezik, de a rázós drótok elérhető, érinthető magasságba kerülnek. Plusz emellé a zárlati leoldás(ok) pillanatában a földáram okozta lépésfeszültség növekedés is rejt némi kockázatot...

Előzmény: További magyar hang (2898)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!