Közben találtam valahol valamelyik topikban egy másik iratot is, ami szerint az átszámozás utánra már csak 10 Leó-vezérlő maradhat(ott), és mindegyiknek Miskolcra kell(ett) kerülnie. Vagyis a megmaradókat kijelölték az 5974-5983 között, és az utolsó visszagőzösítések tényleg olyan 1975 körülire tehetők.
Az viszont a mai napig nem egyértelmű nekem hogy az utolsó 12 db 1964-est, vagyis az 5974...5985-öt vajon eleve erre gyártották-e (mert volt egy ilyen felvetésetek is korábban). Utalhatna erre is, hogy ezt a 10-et választották (addigra az 5984 kiesett és így elvágta az 5985-öt is a sortól), elvégre is ha tényleg létezett, akkor bölcsebb a gyári kivitelt nem megpiszkálni inkább.
Ez a rendelet megvan neked, vagy csak ez a három kimásolt részlet? Más érdekesség nincs benne? Ugye a második oldal tetejéről a Bp. Déli maradt le? :D
Amúgy most itt-ott beleolvasva a korábbiakba, mennyire tudatlanok voltunk az elején. :D Én is kijelentettem pár dolgot, amiről már tudjuk, hogy nem úgy van...
Nem kicsit fura viszont, hogy egyfelől mind Keleti-Nyugati felosztásban, másfelől mind azon belül összevissza keverednek a kocsik, arról már nem is beszélve, hogy nem is szerepel mindegyik a részletes listában (hova lett a maradék?).
Na szóval dolgoztam egy kicsit. :D Ezt a listádat kinyomtattam, az adatokat "összefésültem", és ráírtam a hiányzókat. Utána néztem meg MTU által betett 1970 januári iratot. Ennek első oldala az amit te átírtál szövegesre. A második oldalt nyilván eltetted, hogy jó lesz az még valamire. :D Ugyanis ez az oldal teljes mértékben tartalmazza az általad hiányolt kocsikat. :DDD A felső blokkról lemaradt a honállomás, ezt én nagyvonalúan kinevezem Bp. Délinek - ugye, MTU? :D -, a másik kettő Székesfehérvár és Szolnok. Az adatokat megerősítendő előkotortam a lefénymásolt vezérlő törzslapokat (sajnos csak 3 van lemásolva), az ezeken szereplő honállomás stimmel a listával: BDat 5878 Bp. Nyugati, Bat 5968 Bp Keleti, BDat 5939 Székesfehérvár, később Bp. Déli.
Szerintem ha 1970-es, akkor az 5943 már jó eséllyel rögtön Szili vezérlővé lényegülhetett át. (Kérdés persze, hogy vajon a másik három mikor alakult vissza gőzössé.)
Hát igen, ez a 5943 jó kérdés, mert ugye az irat januári, a Szilis kísérlet meg november. Szóval még az is belefér, hogy előbb Leó vezérlő lett, és utána a kísérleti Szili.
A mikor az nagyjából belőhető/saccolható, csak be kell csüccsenni az Archívumba. :D Ott vannak a kocsik törzslapjai és a járműjavítós felvételi lapok, ezeken rajta van az összes fővizsga, főjavítás és futójavítás (sajnos nincs ott minden lap). Ez a lista ugyebár 1970 januári, az 1974 végi állomásítási listában már csak a 274-283 maradt Leó vezérlő, tehát az e közötti fővizsgák jöhetnek szóba. Kérdés, hogy van-e erre vonatkozó megjegyzés - sajnos ezt nem néztem, mindig jönnek újabb figyelni valók. :D Megint be kéne menni kutatni, csak most nincs rá 6500 Ft-om. :-(
Sajnos a törzslapokat 1969/70 körül vették fel, az ez előtti változások nincsenek meg, vagyis hogy mikor lettek Leó vezérlők. Pl. a Bat 5968 ekkor (fővizsga 1970.03.14-28) már vill., további fővizsgák 1971.09.20-10.13, 1973.03.14-04.10 és két, a másolaton halvány, nehezen olvasható dátum, 1974.10 és talán 1975..., de ugye már ez előtt gőzös (82-27 068). Szintén nehezen olvasható a jegyzet, de mintha csak dinamót említene. Történt egy futó javítás is 1970.05.12-14 között, a megjegyzés "távvez. jav." - ez lenne esetleg a vissza gőzösítés vagy tényleg csak javítás? Szerintem az utóbbi, egy visszaalakításra nem egy kétnapos futóvizsga a megfelelő alkalom. Szóval jó buli. :D
A BDat 5878 a fővizsgák alapján vagy a 1972.04.14-i vagy a 1973.11.09-i fővizsgakor lett Szili vezérlő. Viszont van egy futójavítás 1972.09.02 és 11.03 között, nyilván van valami köze ehhez:
Mindhárom kép ugyanabból a rendeletből van kivágva. Bp. Igazgatóság 21540/1969. IV. sz. rendeletéből, ami 1970. január 6-i keltezésű.
A vill. vezérlők szerintem Leó vezérlők lehettek, de elképzelhető, hogy - ahogy a topiktárs is írta - az 5943 rögtön V43 vezérlő lett 1970. novemberében (a V43-1136 géppel való kísérleti közlekedéséről 1970. dec. 28-án jött ki rendelet).
Szerintem ha 1970-es, akkor az 5943 már jó eséllyel rögtön Szili vezérlővé lényegülhetett át. (Kérdés persze, hogy vajon a másik három mikor alakult vissza gőzössé.)
És rákerestem erre is, mert csak kisebb, rossz minőségben volt lementve - akkor még nem ismertem az IMG trükköt. Persze így se sokkal jobb, de eddig meg se próbáltam kisilabizálni, talán majd most...
Majd nekiállok feldolgozni az "új" az infókat... :D Mert persze nem volt minden lementve...
----------
Nos, ami nekem ebből rögtön látszik, az az, hogy 1969-es vagy 1970 legelejei, hiszen az utolsó adag, az 5850...5874 még nincs benne, de 5875-től már igen
Az 5875-5899 az 1969 március-május, az 5850-5874 az 1970 november-december, szóval még 1970 közepe is lehet.
Azt szerintem szintén innen szedtem :D Vagy a Személykocsik topikból.
Mindenesetre kiteszem ide szöveges formátumban is, mivel csak egy furán szkennelt/fényképezett gépelt irat volt.
Vezérlőkocsik állomásítása igazgatóságok szerint.
Budapesti Igazgatóság
BDat
5875-től 5899-ig 25 db
5916-tól 5920-ig 5 db
5931-től 5944-ig 14 db
Bat
5945-től 5969-ig 25 db
5980-tól 5999-ig 20 db
89 db
Miskolci Igazgatóság
BDat
5910-től 5915-ig 6 db
5921-től 5930-ig 10 db
Bat
5970-től 5979-ig 10 db
26 db
Pécsi Igazgatóság
BDat
5905-től 5909-ig 5 db
Szegedi Igazgatóság
BDat
5900-tól 5904-ig 5 db
A Budapesti Igazgatóság területén a kocsik állomásítása szolgálati főnökségek és pályaszám szerint a következő:
Bp. Keleti M.K.F.
BDat. vill.:
5941
5942
5943
5944
BDat gőzös:
5920
5932
5936
5875
5879
5881
5882
5883
5887
5889
Bat. vill.:
5954
5955
5957
5958
5959
5962
5963
5964
5967
5968
5980
5982
Bat gőzös:
5947
5951
5953
5988
5989
5991
5993
5995
5997
5998
Bp. Nyugati M.K.F.
BDat gőzös:
5917
5919
5931
5933
5935
5938
5940
5878
Bat gőzös:
5987
5990
5992
5994
5996
5999
Bat.vill.:
5950
Nos, ami nekem ebből rögtön látszik, az az, hogy 1969-es vagy 1970 legelejei, hiszen az utolsó adag, az 5850...5874 még nincs benne, de 5875-től már igen. Nem kicsit fura viszont, hogy egyfelől mind Keleti-Nyugati felosztásban, másfelől mind azon belül összevissza keverednek a kocsik, arról már nem is beszélve, hogy nem is szerepel mindegyik a részletes listában (hova lett a maradék?).
Az átépítésekről gyakorlatilag nulla infóm van, de mivel az tény, hogy az átszámozáskor kevesebb Leó vezérlő volt, így tuti, hogy ezeket átalakították. Meg a teszt vezérlőket is visszaalakították. Sajnos itt nincs pályaszámba kódolt infó, mint később a 0xx, 1xx, 2xx és 3xx, ráadásul fotón soha nem olvasható a régi festésű kocsik pályaszáma.
a 69-es doksi, ahol pl. a későbbi 041, 042, 350 (első), 044 még Leót vezérel
Na ez nekem új infó. :D Hol az a doksi? :D Amúgy azért nevezzük nevén a gyereket: BDat 5940-5944.
Össze kéne már szedni a Leó vezérlőket. :D Na meg hogy volt-e, ami így épült, vagy mind átalakítás?
ahogyan az ős-vezérlő 050-es is, amiből valami belszolgálati kocsi lett később
Ebből 1993-ban lett 80 55 117 1967-8 (a 059-ből meg a 1968-6), de hogy ez pontosan milyen kocsi, mi volt a célja, feladata, arról semmit nem tudok.
Nem is igazán arra gondoltam, hogy párhuzamosan lehetett-e vezérelni - hiszen nem, sőt, az azokban az időkben maga lett volna a műszaki bravúr - hanem arra, hogy mennyire gyakran építhették át ilyenből olyanba.
Valamikor akkor merült fel, amikor elém keveredett az a 69-es doksi, ahol pl. a későbbi 041, 042, 350 (első), 044 még Leót vezérel, ahogyan az ős-vezérlő 050-es is, amiből valami belszolgálati kocsi lett később. (Bár ott sokkal inkább az okoz nekem problémát, hogy a budapesti igazgatósághoz sorolt kocsik egyrészt összevissza vannak, másrészt csak a Keleti-Nyugati kombót látjuk - hol szolgált a maradék?)
- 1975-ig mennyire volt képlékeny, hogy mi mikor mit vezérel, mennyire volt rendszeres átdobni egy vezérlőt az egyik kalapból a másikba?
Szerintem soha nem lehetett "átdobni". Amikor pl. a Csörgőhöz alakítottak át gőzös vezérlőkocsit teszt céljából - akkor még nem direkt vezérléssel!!! - le van írva a doksiban, hogy gőzöshöz nem használható. Ugyanez szerepel a lentebb említett BDat 5913 iratban is.
--------------------------
- kezdetben mennyire törekedtek valamifélre rendező elvre, avagy olyasmire, hogy egy helyre kerülő, illetve egyfélét vezérlő kocsik folytonos pályaszámcsoportokban legyenek?
Sejtelmem sincs. Ugyebár eleve gőzös vezérlők voltak, de nagy kérdés a Leo vezérlők. Ezek 1963-től jöttek, de nem tudom hány darab, milyen pályaszámokkal, de leginkább az a kérdés, hogy eleve így épültek, vagy átépítések voltak.
Az tény, hogy az 1975-ös átszámozáskor a Leo vezérlők egy blokkban voltak (Bat 5974-5984 > 82-27 274-283/a 284 már nem, selejt). De korábbi irat említi a 10 db Bat 5947-5956 kocsikat* (ami ugye 5947-5949 osztott ablakos, 5950-5956 teliablakos) - ezek az átszámozáskor 0-ásak, azaz indirekt vezérlők lettek. Ja, és az irat ezen felüli kocsikat említ, tehát mintha több lett volna. Említik még más iratban a BDat 5913-at, amit a V42,001-hez alakítottak át, de ebből a 013-as BDt lett, szintén gőzös vezérlő.
Az átszámozáskor egy blokkban volt a BDat 5850-5896 > 82-27 300-346 is, de ezek is gőzös vezérlőből folyamatosan épültek át.
---------------
- volt-e olyan eredetileg indirekt (gőzös/Púpos), később viszont a Szilihez átalakított vezérlő, amelyik egészen az említett átépítéséig csak másodosztályú volt, poggyásztér nélkül?
Igen, az #5969-es hsz-ben is kérdezett Bt 82-27 371-373 (ex-Bat 5971-5973). :D
----------
*Vissza kéne keresni azokat a hsz-eket, ahol erről szó volt...
De ma is raktak ki képeket a 470-502, 8076-102 párosról, tolt üzem, a vezérlő és gép között dunakeszis kocsikkal. A 20-33-ak oldalán az általad jelzett bekeretezett szám: 2.
Akkor jó eséllyel maradnak a vezérlőkocsik az IC-vonatokban kerékpárszállító járműként. Ha jól emlékszem, akkor a Ventus-szal kiadott Fertő-táj vonatokhoz pofozták ki őket, hogy Budapestről is napon belül, kerékpárszállítással elérhető legyen az osztrák részre közlekedő vonat.
Viszont akkor a régebbi típusú IC-kocsikkal, Taurus mozdonnyal vígan tudnának akár IC-fordát is járni vezérlőként az 1-esen, vagy esetleg további gátak is vannak még?
Vectronokkal fő gond, hogy nem tud 1000V feszültséget adni 25kV alatt, a vezérlőkön a fűtés és az akkutöltés ugyan megy 1500V-ról, de a távvezérlés csak 1000V esetén eléd fel.
"Meg tudod mondani, mi ez a jel, kb. hol van a kocsi oldalán?"
Főkereten van, bekarikázott vagy bekeretezett szám, wtb távvezérléshez 4 vagy annál nagyobb kell. Teknőn 7-es, Traxxon 6-os van, Railjet kocsikon meg 9-es.