Nem voltam ott, csak egy szomorú tipp volt a részemről, ami a híreket olvasva utólagosan nem állt messze a valóságtól :(
Mindenesetre, mivel mindkét gyermekem napi szinten megy át a 142-es vasút átjárójában Pestimrén ez egy szomorú alkalom volt velük erről újra elbeszélgetni.
Az Ócsáról Kőbánya-Kispestre 6:24-kor elindult S21-es vonat (2969) elgázolt egy embert Gyálnál. A helyszínelés ideje alatt várhatóan 9-10 óráig szünetel a forgalom Gyál és Pestszentimre között. A gázolásban érintett vonat (2969) utasait a Katasztrófavédelem munkatársai segítségével szállítják le.
Ahogy te is írtad, a mai nyomvonal távolsági forgalomra nem alkalmas. És nem csak Hetényegyháza környéke problémás, Budapesten belül is lesz szűk keresztmetszet. Gyakorlatilag nagyobbrészt új vonal kéne, de annak meg egy ilyen viszonylathoz csak akkor van értelme, ha egy nagysebességű pályáról lenne szó, amíg jem, addig jó a mai fővonal is egy felújítás után.
És erre még rátesz az olvtárs 6 vonatos verziója. Ha komolyabb projekt, akkor minimum kétórás, inkább órás ütem.
Lehet ésszerű keretek között ötletelni, de ezek nélkül maradnék annál, hogy 142-esen az elővárosi, 100-140-esen a távolsági forgalmi fejlesztések.
Azért máshol az ilyesmit nem biztos, hogy reménytelen álomnak tartanák, hanem jó elképzelésnek. Elég szomorú, hogy az ilyen fejlesztésekre már gondolni se szabad, inkább csak abban reménykedünk, hogy "hátha marad valami".
Bár csak úgy lehetne értelme, ha Lajosmizse és Kecsmemét közt lenne egy egyenes pálya (is) Hetényegyháza kihagyásával. Akkor lenne egy szép egyenes vonal Szegedre. Más ezt az elképzelést 140A-nak nevezte.
Ugye Kispest - Kőbánya-Kispest között a menetrend 4percet ír arra a 4km-re. Na már most ehhez képest ugye a vonatok végállomása most Köki, a csonkákra vezető váltók meg legfeljebb 15-tel járhatók, és legtöbbször az Uzsgyikat foglaltra járatják be, így a bejárati jelző előtt már lefékezünk 60-ról, és 15-tel vánszorgunk be a peronhoz.
Garantált a késés, ha Kispestről pontosan el is indul, akkor ezen az utolsó 4km-n fix, hogy összeszed legalább 6 percet, vagyis több, mint megduplázódik a menetidő. 4km-n!
"A valóság meg az, hogy egyáltalán nincs pénz az államkasszában a vasútra, még nem is lesz még hosszú évekig." A valóság az, hogy az államkasszában lévő kevés pénzből minden marhaságra költenek, de a vasútra (vagy egyáltalán a tömegközlekedésre) nem is akarnak. Az élen Lézer Jancsival.
Ezzel egyébként a vezetés beismerte, hogy a 142-es vonal állapota, és a rajta közlekedő vonatok milyen minőségűek, és mennyire lehet rajta/vele tartani a menetrendet.
Igazából nem. járművet, személyzetet nem lehet spórolni a vonatok egy részének visszavágásával.
Még hogy villamoisítás, meg átépítés, meg aluljárok, meg magasvasút.
Itt eléggé életszerű egy olyan szituáció, amiben Dabasig épülne át a vonal. Erre volt egy utalás, amikor az IKOP Pluszból csak erre a részre terveztek forrást igényelni.
Az a probléma, hogy a párhuzamos autópályán olyan gyors buszok indíthatók Budapestre, amivel még a az egész vonal átépítése sem, vagy csak nehezen tud versenyezni,, ahhoz már emelt sebesség, vagy a zónázó vonatoknak egy részben új nyomvonal kellene, amivel még a BFK sem számolt.
Ellenben megvan a vasút szerepe itt is, amíg a busz gyors kapcsolatot ad Budapestre, a vonat érinti Dabast és Ócsát.
A tervezett buszjárat A vonal alsó szakaszára "veszélyes", vagyis a Lajosmizse - Dabas közötti utasokat hivatott elcsábítani. Ugyanis addig megy át a településeken, utána az M5-n hasít Pestre. Vagyis azok, akik Dabastól "felfelé" élnek, azoknak marad a vasút, vagy az egyéni közlekedés.
Ráadásul ugye, ha beindul a busz, akkor csak minden második vonat megy majd Dabason túlra.
Ezzel egyébként a vezetés beismerte, hogy a 142-es vonal állapota, és a rajta közlekedő vonatok milyen minőségűek, és mennyire lehet rajta/vele tartani a menetrendet.
Meg szerintem azt is, hogy ezek az állapotok maradnak is addig, amíg végleg le nem pusztul a vonal, és megszűnik.
Még hogy villamoisítás, meg átépítés, meg aluljárok, meg magasvasút. Ezek voltak a dumák, meg a beetetése, a parasztvakítás. A valóság meg az, hogy egyáltalán nincs pénz az államkasszában a vasútra, még nem is lesz még hosszú évekig.
Tényleg szarul van megoldva, mert nem tudsz direktben állomási menetrendet lekérni, hanem meg kell adnod pl. egy Rákos-Keleti viszonylatot, ott a felkínált vonatok közül valamelyikre rámész, és ha ott rákattintasz a Budapest-Keletire, akkor jön be a Keleti menetrendje.
Ha nem szoktál jegyet venni, akkor valóban lehetetlen feladat lehet kikeresni azt, ami a vonattal utazóknak egy percébe sem teli lehívni. Természetesen ezért nem a mezei netező a felelős, hanem az "egész elcseszett magyar vasúti helyzet".
A weboldal néminemű meghekkelése után esélyes, hogy a tegnapit is le tudod majd hívni. Ha pedig az adatok értelmezésében támogatásra lenne szükséged, csak írj és szívesen segítünk a felhomályosításban!
Ezek így sokkal jobban hangzó megoldások lehetnének és sokkal kevesebb sérelemmel járnának a környező lakosságra nézve. Csakugye én nem tudok róla, hogy igazi kérdések, vagy valós, komolyan vehető opciók fel lettek dobva, amiből lehetett volna választani, meg lehetett volna vitatni, kikérték volna a helyi lakosság véleményét.
Volt egy közmeghallgatás, ahol az itteni olvtársak szerint is szó sem volt opciókról (ha a bevágásban vezetés nem az), hanem elbáboztak valamit, ami egy ultimátum szerű közlés. Miután ez nem ment át, ezért a csökkentett műdzaki tartalommal az egészet éppen "meghosszabbítják bicskéig" és majd, ha még mindig renitenskedünk, akkor majd akár a holdig...
Pestimrén élek, születésem óta. Nagyjából 1996 óta járok be a városba, azóta reménykedem, hogy a vasút végre meg lesz csinálva. Őrület, mennyi vita és bonyolítás lett!
Pedig lehetne nagyon egyszerűen is az egészet felújítani.
Az a minimum, hogy 2 vágány és villamosított vonal legyen.
Szerintem a vasút a mai helyén bőven elférne, ugyanazon a "talajszinten", mint ma. Valaha az 51-es villamos járt a sínek mentén. Pestzsnetimre állomástól kifelé pedig van bőven hely, még Gyálon is a második vágánynak.
Tény, hogy nem lehet mindenhol szintbeni keresztezés...
Jómagam 2 helyen építenék alul vagy felüljárót:
1. Pestszentimre felsőnél bőven lenne hely egy aluljárónak, amit jómagam a Nagybani piac magasságánál indítanék a Nagykőrösi útból, majd a Szálfa utcában hoznám ki. Itt van elég hely, így Pestimre északibb részéről nyugodtan lehetne erre vezetni a személyautó forgalmat. Tény, hogy a Szálfa utca forgalma valamelyest nőne.
2. Gyál állomásnál, ahol egyébként is a város széle van, ugyanúgy lehetne kényelmesen aluljárót építeni.
3. "Gyál belváros" Itt is elférne egy aluljáró akár.
Azon lehetne gondolkodni, hogy Gyálon maradjon a vasút "jobb oldalán" (Kecskemét felé nézve) a Kőrösi út végig, Gyál-felső után pedig a mai Kőrösi út kisebb forgalmú lenne. És a Gyál belvárosi aluljárón lehetne átkötni a forgalmat.
Szintbeli vasúti átjárók:
Eke utca, Nemes utca, Paula utca, Gyál-felső: ezek maradnának. Fontos, hogy a menetrend úgy legyen kialakítva, hogy a vonatok Pestszentimrén egyszerre érkezzenek és keresztezzék a Nemes utcát! (Hasonlóan Szigetszentmiklós Gyártelep HÉV átjáróhoz). Így 15 percenként lenne zárás, kb 90 másodpercig.
P+R: a Szálfa utcánál, Gyálnál bőven lenne hely erre.
Buszrofgalom:
- ha a vasút javul, a Nagykőrösi úti buszok jelentősen ritkíthatóak. Ez marhára nem elhanyagolható az autóforgalom részéről. Hiszen jelenleg a 84E, 89E, 294E, 255E, 54, 55 buszok rendre megállnak, nincs megálló öböl, feltartják az autó forglamat. De ha a buszok ritkábban járnak (vö. gyors vasúti kapcsolat), akkor jobban lehet autóval is haladni.
- újra kell gondolni a gyáli és pestimrei buszhálózatot. Pl. lehetne egy ráhordó 284-es, ami Benjámin utcától a Pestimre felsői állomásig jár, a vonatokhoz csatlakozva. Gyálról a 89E, 294E összevonható lenne, egymással szemben járó körjáratként, érintve a Gyáli és Gyál-felsői állomást. Teljesen felesleges lenne a Határ útig járniuk.
- az 55-ös buszt tartanám meg egyedül, párhuzamosan a vasúttal, hogy ott is kiszolgálja a sok megállót.
- a Határ útra reggel elég lenne a jelenlegi 94E, de végig meg kellene állnia Pestimrén.
- vasúti kapcsolatok
a vonatoknak ha nem is tudnak a Nyugatiba járni, mindnek kell legalább 2 metró kapcsolat. Adódna, hogy a tárnoki vonatokkal és akár a pilisvörösvári vonatokkal össze legyenek kötve. Így M3, M4 kapcsolat meglenne, sőt majd egyszer talán M2 is a Pillangó utca magasságában...
Máshol is verik az asztalt ugyanúgy, Miskolcon meg mindenhol folyamatos témája a helyi médiának és a közgyűléseknek, hogy szar a helyzet, de úgy látszik, hogy amíg fizikai fenyegetést nem éreznek a politikusok, addig úgysincs semmilyen demokratikus szájtépésnek foganatja.
Érdemi megmozdulás a fővárosban is csak 2006-ban meg 2014-ben a netadó kapcsán volt, a többi csak bohóckodás. Ezeken is jó eséllyel sok a vidéki, mert ott érdemes ütni a vasat, ahol az országos politikusok székelnek.
A budapesti lakosok csak élvezik azt a kényelmet, hogy az országos hírportálok rögtön 26 cikket írnak arról, ha két rákosborzasztói járat között a szokásos 15 perc helyett 20 perces lyuk volt, és szegény világpolgároknak micsoda szenvedésben volt részük a csúnya vidékpárti kormányzat miatt. Ráadásul nekik sem érdekük, hogy romoljon a színvonal, mert akkor az ő klientúrájuk is a mégnagyobb dugóban rostokolna, így is mit összerinyálnak a biciklisávok és egyebek miatt. Vagy éppen valamilyen nemzetközi sportesemény során nem tudná a metró vagy a villamos elvinni a tömeget, és nem lennénk hűde jó BL-döntőre alkalmas ország. Vidéki városokban nincs meg ez a kényszer, nem csoda, hogy a fideszes Győr, Fehérvár vagy Debrecen közlekedése is pusztul, ellenben a "kivéreztetett" fővárosban és az agglomerációban 9500 Ft.-ért fel-alá utazgathat az ember éjjel-nappal sűrű járatokkal, éppen a híresen Budapest-ellene ménesbirtok-királynak köszönhetően. Annyit sem tett meg, hogy legalább ezt a romokban lévő vidéki helyi közlekedést lehessen használni a vármegye-bérlettel. Látszik, hogy nekik is kik a felsőbbrendű polgárok.
Ez a GDP-hozzájárulós dolog meg egy jó nagy kamu furkósbot a pesti proli kezében, mikor eleve 40%-ról beszélnek, miközben a lakosság 40%-a is ott él az agglomerációval együtt, tehát semmivel nem termelékenyebbek, abba meg ne menjünk bele, hogy a GDP mennyire nem mutat meg mindent önmagában. És ez a 40% is úgy jön össze, hogy számos nagy cég GDP-je ott van elkönyvelve, mert ott a központjuk. Megfordultam már egy-két magas hozzáadott értékűnek mondott budapesti autóipari fejlesztőcégnél, és látom, hogy micsoda fingreszelés és állami támogatásokon élősködés zajlik ezekben. Ugyanez igaz az összes Váci úti és Hungária körgyűrűs SSC-re is. A legtöbb ilyen-olyan Engineer-nek meg Analyst fiszem-f*szom Expertnek nevezett munkakör egy érettségivel, közepes makogós angollal és Excel-tudással simán ellátható.
Azok a csúnya "vidéki gyárak" milliószor nagyobb értéket termelnek, ott vannak az erőműveink, vegyipari üzemeink meg minden stratégiailag fontos, fizikai terméket előállító kapacitásunk. Nem mellesleg ezek már fizetésben is jócskán rávernek a pesti cégekre, kezdik egyre többen tapasztalni. Budapesten csak az állami vízfej meg a semmitmondó, ígérgető informatikai startup-világ, illetve a vidéki mezőgazdaság és gyártás hasznát lefölöző kereskedő és ügyvédi réteg van.
Budapest nélkül a vidék vígan elműködne, fordítva kb. 2 nap alatt belefulladna a mocskába a főváros. Mentőst, rendőrt, vasutast, kórházi ápolót, tanárt meg mindent vidékről vezényelnek, hogy össze ne omoljon a kártyavár. Az ingatlanok árai fel vannak verve a rengeteg külföldi által, mindenki üzletel és a pénzforgatás körül legyeskedik, csak éppen az semmit sem ér, ha nincs áram vagy éppen nem tudod lehúzni a WC-t.
Nem fog senki beköltözni a falvakból, mert nem tudják a spekuláns ingyenélők által felvert ingatlanokat megfizetni, miközben ők 600-1500 Eurókat keresnek a valódi társadalmi értéket termelő munkájukkal. Tudom, hogy ez lenne a szép kozmopolita ideológia, hogy majd mindenki a 3000 fő/km2-es metropoliszokban nyomorog, ahol sokkal jobban ki van szolgáltatva a nagytőkének, mert még azt a minimális önellátási lehetőséget elveszti az ember, amit egy családi ház ad, de egyelőre ezzel szemben elég nagy az ellenállás.
Olyan dolgokat keversz ide, Karácsonnyal, kétharmaddal, meg nemváltó műtéttel, amiknek köze nincs sem a vonalhoz, sem a kerülethez.
- - -
"kvázi villamospályán" - A WLB egy HÉV vonal, innen nézve nem feltétlenül szerencsés megoldásokkal - amúgy ha már itt tartunk, mennyi ott a vonatonkénti zárvatartás? Nekem annyira nem tűnt rövidnek, amikor arra jártam.
A tramtrain egy jó dolog, csak nem egy ilyen környezetbe. Csak a járművek töbletköltsége a sima nagyvasúti motorvonatokhoz képest elérné azt a szintet, ami az aluljárókon megspórolható.
"Ezerszer megjelent újságcikkben, hogy a Derkovits utca és az Ady Endre út között bújtatásban megy majd a vasút" - Eddig mintha töltésről lett volna szó.
"hisz a demokráciában" - Ezt úgy is lehet, hogy valaki elfogadja, hogy néhányezer ember jobb közlekedése fontosabb, mint néhánytucat, max néhányszáz miatt irreálisan drága infrastruktúrát építeni egy alapvetően falusias környezetbe.