Az általad leírtak ellenére a kőolajosoktól vett motorok éveken át dolgoztak a pécsi MDmot-okban kisebb, orvosolható gondokkal, üzembiztosan. Szabad tudnunk, hogy hol, melyik műhelyben javítottál mozdonyt 20 évig?
Akkor betűzöm a kulcsszót hátha megérted: K Ö Z V E T L E N...
Értsd: Nem lehet átalakítások nélkül beépíteni egyiket sem a másik helyére, mert más lesz a fordulatszám szabályozás, a csövezés, a levegőellátás, az anyámtyúkja, stb...
Ez még a különféle sorozatokba épített elvileg azonos típusú motoroknál is fennáll (Md kontra VFK pl.).
És igen, láttam, fotóztam olajfúróberendezést, szivattyút, aggregátort, stb.-t hajtó Pielstick és Jendrassik motorokat, valamint szereltem mozdonyt 20 évig tudom miről beszélek...
A közhiedelemmel ellentétben nincs közvetlen átjárás egy olajfúró berendezést hajtó, áramfejlesző, hajó ill. mozdonymotor között, még akkor sem ha azonos típusról beszélünk.
Hűha! Akkor anno a kanizsai kőolajosoktól vett 6-8 motort Pécsett biztos levél nehezéknek használtuk...
Itt nem beszélhetünk ilyesmiről, mert tudomásom szerint teljesen saját fejlesztésű motor, de erről hmsoft olvtárs tudan érdemben mesélni, de ő már évek óta nem aktív itt...
Az előkészített csavarhelyek csak azt jelentik, hogy az adott motortípust felkészítették , hogy több féle konfigurációban, felhasználási területre is lehessen alkalmazni. A közhiedelemmel ellentétben nincs közvetlen átjárás egy olajfúró berendezést hajtó, áramfejlesző, hajó ill. mozdonymotor között, még akkor sem ha azonos típusról beszélünk.
A minap csodálkoztam rá, hogy a Szovjet D49 típúsú motoroknál, a turbófeltöltés dacára is vízhűtéses kipufogót alkalmaznak. Hazánkban is jelen van a típus mégpedig a Ludmillákban.
Plusz adalék lehet, hogy a "római" motorokat jelentős számban gépes forgóvázba építették be, ahol a szűkös motorburkolat miatt a motor körüli hőmérséklet különösen kritikus kérdés. Így is nem egy tűzesetben közrejátszott az a tényező, hogy a burkolat alatti hőmérsékleten (különösen a nyári hőségben lehetett igen magas) a valamilyen okból a motorból csövekből kijutott (vagy korábban lerakódott) olaj elpárolgott és fokozta (vagy egyenesen okozta) a tüzet.
Köszönöm, ez nekem is megvan. Gondolom hogy tényleg ez a megoldás, csak szerettem volna a konkrét típusra vonatkozóan leírva látni. De egyelőre elengedem a dolgot, aztán majd mikor nem keresem hátha szembe jön valamilyen szakirodalomban.
Jobb magyarázatot eddig nem találtam. A szakkönyvek és jegyzetek vagy nem is említik, vagy nem indokolják hogy mért ilyen. Mintha magától értetődne, pedig azért macerás azt a kipufogócsövet ilyenre megcsinálni, és később el is hagyták a megoldást. Nem lehetett az adott korszakban a nagy hőmérséklettel összefüggő szilárdsági vagy hőtágulási oka (pl. illeszkedés a hengerfejekre)?
Nem vasúti, de szerintem elfér itt a Scania Super, 13 literes dízelmotorokról (hajtásláncról) szóló néhány anyag (a motorkocsik szíve is közúti motorok közül kerül ki):
Figyelemreméltó, hogy a sűrítési viszonyt a nagymértékű feltöltés ellenére is 23:1-re emelték (a Scaniá-nál kb. 17:1 szokott lenni), az égési csúcsnyomás eléri a 250bar-t, a legjobb hatásfok kb. 50% (tehát az optimális munkapontban csak kb. 170g/kWh lehet a fajlagos fogyasztása).
És mi lesz a harmadikkal? Mert a 3 drót a szabadbattyáni állomás dél-keleti sarkától jön (ott van valami alállomás), átmegy a vágányok fölött és a 29-es északi oldalán van felrakva a felsővezeték oszlopainak a külső oldalára, egymás alá, izmos szigetelőkkel.
Kösz. Csak az a bibi, hogy szerintem a földelt vezetéket nem kellene izmos szigetelőkre rakni. Szabadbattyánnál 3 drót indul szigetelőkön, mintha 3 fázis lenne. Nem tudtam kifigyelni, meddig mennek, talán Polgárdi-ig. De lehet, hogy tovább is.
A mi rendszerünkben a 30-as vonalon nincs, elegendő a vágányzat, viszont így csak 2 x 25 kV-s rendszerben üzemelhet a vonal, a csak tápvezeték, vagy csak vonal kikapcsolása nem megengedett a megnövekvő földáram miatt. Mivel a 29-es vonalon mögöttes alállomás nincs, a zavarérzékenység méretének csökkentése indokolhatja/ná a földelő megerősítő vezeték létesítését.
Van a klasszikus 2x25kV rendszerben "nullás" vezeték is - nyilván a földben. Ha van a földben. akkor ugyanabban a csatornában mehet, mint a biztber? Vagy azt zavarhatja?