Hiányoltam egy olyan topicot, ahol vasúti fényjelzőkről szerepelnek képek - ezért hát nyitottam egyet. :-) Jöhetnek ide fotók mindenféle elő- és fő-, ismétlő- és tolatójelzőről: a lényeg, hogy ne ábrák, hanem valódi képek legyenek, és minél több különféle jelzésképet láthassunk rajtuk. :-)
Mivel itt a pályasebesség 100, így ezután a jelző után, a következő jelzőig annyival lehet haladni (feltéve, hogy elég rövid a vonat, hiszen a végének is el kell hagynia ezt a jelzőt a gyorsításhoz). Kezdőpont felé azonban a pályasebesség már 120, ezért a második kijárati jelző egy fénnyel 120-ra adna jelzést, ezért az mindenképp két fény+indikátort fog mutatni.
Így hirtelen számolás nélkül ha 40-ről megállásig nem elég a távolság, akkor 120-ról 80-ra még kevésbé, mert kábé ugyanannyi ideig tartó fékezés alatt értelemszerűen hosszabb utat fut be a vonat utóbbi esetben. Ráadásul emlékeim szerint súrlódásos fékeknél a fékerő kicsit csökken a sebesség növelésével, ezt motorvonatnál mondjuk dinamikus fékkel lehet kompenzálni, mozdonyos vonatnál már nem annyira, arról nem is beszélve, ha nincs is dinamikus fék.
Mármint, ha a 40-0 nem jó, akkor a vmax-80 miért jó? Valóban érdekes, ugyan 40-ről megállásig, illetve vmax(120)-ról 80-ig hogyan alakulhatnak a fékutak?
Talán lehet, hogy jó lenne mindkettő, de ugyanezt a jelzést (15-0) akarták a foglaltra járatáshoz, oda meg nem merték engedni a 40-et? (Így legrosszabb esetben ténylegesfékút/2-őt cammog 15-el, ha közben nem villan tovább.)
A következő jelzőt szabadra állították. Méghozzá olyan vágányúthoz tartozik az a jelző, hogy 80 km/h-val érkezhet majd a vonat ahhoz a jelzőhöz, azért a villogó zöld előjelzés.
A biztber tervezése során a forgalom úgy döntött, hogy vonatszámban szeretne kimenni a kiágazásig, és erre ez lett a megoldás, hogy legyen egy céljelző.
Aztán a jelzőnél a vonat feloszlik, és tolató mozgásként figyelmen kívül hagyja a tolatásjelzővel NEM egyesített fény főjelzőt.
A változatos funkcionalitás kedvéért persze tolatóvágányúttal is ki lehet menni (és vissza lehet jönni).
Optimális esetben a KR jelző hátoldalára fel van szegezve a tolatóvágányutas biztosítóberendezés hatókörzetének határát jelző tábla, így nincs probléma azzal hogy miért egy nem tolatásjelző a tolatóvágányút célpontja.
Emiatt aztán a bal vágányon a második kijárat és a harmadik bejárat is tolatásjelzővel egyesített fény főjelző.
Csak hogy még érdekesebb legyen a dolog, az 5-ös vonali KSZG iparvágányra csak tolatóvágányutak vezetnek, és hogy a tolatómenet közlekedhessen, a második kijárat illetve a második és harmadik bejárat tolatásjelzővel egyesített.
Valamiről nemrég eszembe jutott, hogy Háros kezdőpontján a legutóbbi felújítás előtt két szokatlanul magas bejárati jelző állt. Valaki esetleg tudja, miért tették ilyen magasra a jelzőlapot? Meg van esetleg valakinek normálisabb fotója róluk?
Erre nem gondoltam. Akár 3-4 percet is lehet nyerni (oda-vissza 6-8) 80-120-al.
Gondolom elég sűrű a forgalom ezen a vágányon, nem lehet szötymörögni.
(Nincs helyismeretem, de mindent el tudok képzelni. Egyáltalán, húzva megyünk? Körbe lehet járni valahol? Mert tolva megint csak jobbnak tűnik a tolatás.)
A jelző után van kettő váltó ami a volt ikarus gyárba megy be a vágány, a másik egy kicsit távolabb van, és az egy telephelyre meg be ahol anno konténereket pakoltak fel és le. Azt a telephelyet egy koreai cég vette meg és neki kell a vágány ami bemegy a területre. A múlt héten volt is bent tehervonat azon a részen. Így ilyen jelzőt még nem láttam.
Ez látszólag egy virtuális jelző megtestesülése! Nem tudom, hogy van leszabályozva a kiszolgálás, de a legegyszerűbb, ha tolatással történik, akkor nem kell vele foglalkozni. Aztán idővel majd el rozsdál, szvsz nem nagyon fog senkit sem zavarni. (Persze lehet, 1000 év múlva a korabeli régészeknek okoz majd néhány álmatlan éjszakát.)
Emélkeim szerint erről a jelzőről ment egy hosszabb egymásnakfeszülés itt, vagy a bizberes topikban, de már nem találtam meg. Mintha az lett volna a nézeteltérés tárgya, hogy van-e ennek így értelme, vagy kéne rá fehér optika is...
A kép bal szélén látható jelző egy iparvágány mellett van, amin teherforgalom is van a Flaga Gázcsere telepig. Szoktam is látni amikor viszik a tartály kocsikat. Akkor az a jelző mire vonatkozik.