Keresés

Részletes keresés

szilvatövis Creative Commons License 6 órája 0 0 67926

Nem tudományos cikk, nem véletlen nem adta senki a nevét a lektoráláshoz.

 

A szerző nagy gondot fordított a tudományosság látszatának fenntartására, ennek érdekében sokat bűvészkedett a számokkal amiket különböző területekről ollózott össze. A valóság azonban nem úgy néz ki, hogy a világ minden tájáról összeszedem azokat a példákat amikkel sikerül igazolnom a várt eredményt. Németország nem Kína, nem Korea, nem az Egyesült Arab Emirátusok, hogy csak pár példát említsek.

A cikkben olyan sok metodikai, forrásbeli és számszaki hibát tartalmaz, hogy fölösleges teljes mértékében kritika alá vonni, egy két szarvashibát említek meg,

 

Először is a szerző biztosan nem volt tisztában vele, hogy a németek nem a megújulók miatt váltak meg az atomenergiától, hanem a nukleáris balesetek, Csernobil és Fukushima volt az elutasítás alapvető társadalmi tényezője. Eredetileg javarészt szenes erőművekkel pótolták volna.

Ezt a döntést lehet vitatni, (magam sem tartom jónak), de semmiképp nem lehet szembeállítani a megújulókkal, mert azok nem az okozói. (Első hiba, ami felfedi a szerző célját.)

Amint látható 2002-ben a szén, földgáz volt a meghatározó üzemanyagforrás az atomenergia mellett. Ha a szerző szándéka szerint nem ruháznak be megújulóba, akkor ez a felállás marad, nem vezetik ki a szenet, csak az épülő új atomerőművekkel, erről később.

Tehát a következő időszak mintegy 500-700 TWh fogyasztásnövekedést kényszerűen a szénégetés fokozásával tudták volna kielégíteni csak atom esetén.

Az optimális eredményt a meglévő atom + megújuló szolgáltatta volna, mint a grafikonból következtethető. A szénégetés mostanra kivezethető lenne.

 

Meglévő erőműveket nem kellett volna bezárni, de működési költségüket sem lehet összevetni új építésű alternatív termelési forrásokkal. Ez közgazdasági nonszensz. Emelkedjünk felül rajta, nézzük a számokat!

 

A nélkül hogy belemélyednénk az összeháromszögelt könyvtári adatokba a végeredményt elég megnézni:

A meglévő atomerőművek a cikkben szereplő adatok szerinti összes költségét, termelési önköltséget és a termelt energiamennyiséget véve alapul 20-25 €/MWh cikkbeni eredményt kapunk. a valóság ennek körülbelül háromszorosa, 70 € körüli a francia atomereőművi tapasztalatok alapján. És ez még csak a meglévő erőművek költsége.

https://www.renewable-energy-industry.com/countries/article-6490-france-is-increasing-prices-for-nuclear-power-by-more-than-60-percent-and-is-relying-on-offshore-wind-energy

 

Hagyjuk most figyelmen kívül az olyan abszurditást, hogy a megújulókhoz adta hozzá a szerző az atomerőművek bezárásának költségeit, a valós ~70 €/MWh nukleáris termelési költségeket tekintve rögtön kevesebb forrás mard új atomerőművek építésére. A szerző nagyvonalúan elfeledkezett arról a 250-300 milliárd € állami támogatásról is amit a német atomerőművek kaptak. Az atomerőművekkel járó externális költségek, hálózatbővítés, hulladéktározók,  stb.-ről sem találtan kimutatást.

 

Az új atomerőművek építésével kapcsolatos eszmefuttatás már a cikk maradék komolyságát is megkérdőjelezi. 

Nem elég, hogy a korrupciótól hangos KEPCO-t is ideveszi példának, de helyszínnek is az Egyesült Arab Emírséget választja.... abszurd...

https://g7.hu/vilag/20211014/egyetlen-orszagban-tudnak-olcson-atomeromuvet-epiteni-de-meg-ott-is-lemondtak-rola/

 

Az atomerőmű építés volumenéhez példának Kínát mazsolázza ki, ami teljesen értelmetlen, nagyrészt GEN II-esekkel futtatták fel, teljesen eltérő ipari háttérrel.

A jelzett periódus alatt Európában egyetlen EPR-t sikerült felépíteni, OL3, a már nem prototípuskén épülő HP-i reaktorok költsége pedig 16 milliárd €/GW körül lesz várhatóan. A cikkben 6.6 milliárdra becsülik 1 GW beépített kapacitás költségét.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hinkley_Point_C_nuclear_power_station

 

 

Németország a maga útját járta, lehet dicsérni és bírálni is érte, ám a tanulmány nem ezt tette, egy hamis álalternatívát próbált a gyanútlan laikusok elé tárni. 

Előzmény: padisah (67922)
szilvatövis Creative Commons License 9 órája 0 0 67925

.... és nem kellett volna kirobbantaniuk a második világháborút sem!

Előzmény: Ingama (67924)
Ingama Creative Commons License 15 órája 0 0 67924

"A rendelkezésre álló információforrások háromszögelése alapján a teljes nominális kiadás 387 milliárd euróra, a kapcsolódó támogatások pedig mintegy 310 milliárd euróra becsülhetők, így a teljes nominális kiadás 387 milliárd euró. 696 milliárd EUR. Alternatív megoldásként Németország 2002-ben megtarthatta volna a meglévő atomenergiát, és esetleg új nukleáris kapacitásba fektethetett volna be. E két alternatíva elemzése azt mutatja, hogy Németország elérhette volna klímagáz-kibocsátási célját, ha 2022-ben elérte volna a kibocsátás 73%-os csökkentését, és ezzel egyidejűleg felére csökkentette volna a kiadásokat az Energiewendéhez képest. Így Németországnak az atomenergia megtartására és bővítésére épülő energiapolitikát kellett volna elfogadnia."

Előzmény: padisah (67922)
erbe Creative Commons License 19 órája 0 0 67923

Off: Ha már németekről közölsz információt, legalább németül tennéd. Azt legalább értem. :-) 

Előzmény: padisah (67922)
padisah Creative Commons License 24 órája 0 0 67922

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14786451.2024.2355642

 

What if Germany had invested in nuclear power? A comparison between the German energy policy the last 20 years and an alternative policy of investing in nuclear power

szilvatövis Creative Commons License 2 napja 0 0 67921

Van előnye és hátránya, mindkét rendszerre van példa.

A legjobb az lesz, amikor az autók üzemen kívül is csatlakoznak a hálózathoz és kereskednek a villannyal, megkeresik a tulajnak az üzemanyagköltségeket.

Ezt csak azzal lehet fokozni, ha még napelem is van a kocsibeálló tetején és akku a falon.

Előzmény: Ingama (67920)
Ingama Creative Commons License 2 napja 0 1 67920

Jobb  lenne ha az elektromos autok tulajdonosai nem toltogetnék az akumulàtorjukat idot vesztegetve hanem az auto eleve ugy lenne tervezve hogy pillanatok alatt kicserélik egy màr megtoltott akumulàtorral.

Előzmény: szilvatövis (67919)
szilvatövis Creative Commons License 2 napja 0 0 67919

Nem fogják. :-)

Ha valahol mégis előfordul eleve úgy építik a gyorstöltő állomásokat, hogy elosztják a rendelkezésre álló kapacitást a töltőfejek között.

Előzmény: szabiku_ (67918)
szabiku_ Creative Commons License 2 napja 0 0 67918

Akkor ne akarják egyszerre. 

Előzmény: szilvatövis (67917)
szilvatövis Creative Commons License 2 napja 0 0 67917

Kiszámolták... 100 Paks2 kell, ha mind az összes villanyautós egyszerre akarja gyorstölteni... :-) 

Előzmény: Látó 150 (67916)
Látó 150 Creative Commons License 3 napja 0 0 67916

Tényleg brutál. Nem is tudom ez hogy fog menni ha csak elektromos a utók lesznek. Mekkora ilyen-olyan erőművi kapacitás kell ősszesen. Kell még két Paks? Biztos kiszámolták ezt. 

Előzmény: erbe (67915)
erbe Creative Commons License 3 napja 0 0 67915

Számold ki, mekkora teljesítmény kell egy töltőállomás mellé, ha beáll egyszerre 10 db autó 50 kWh-s akkuval!

Előzmény: Látó 150 (67911)
szilvatövis Creative Commons License 3 napja 0 0 67914
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 3 napja 0 0 67913

Látó 150 Creative Commons License 4 napja 0 0 67912
Látó 150 Creative Commons License 4 napja 0 0 67911
Látó 150 Creative Commons License 4 napja 0 0 67910

Esetleg az utak mellé kéne végig telepíteni a napelemeket és nem a járműre rakni. Úgy működhetnének nagy  részben mint egy dodzsem vagy egy trolibusz vagy a metro. Viszonylag kis aksi lenne rajtuk, hogy áthidalja azokat a szakaszokat ahol ezt nem lehet.

Előzmény: umnyo (67898)
padisah Creative Commons License 4 napja 0 0 67909

a szilvatövis faktor :)

Előzmény: Ingama (67900)
umnyo Creative Commons License 4 napja 0 0 67908

Nem ment át a lényeg asszem.

 

Nyilván nem fognak ilyen járművel mászkálni nagy tömegben az emberek.

Előzmény: szabiku_ (67901)
umnyo Creative Commons License 4 napja 0 1 67907

Ennél a járműnél azért nem. Ez egy kis teljesítményű és fogyasztású jármű, itt sokat jelent.

 

Szerintem azért tett rá flexi napelemet, mert lényegesen könnyebb, és ha megnézed, nincs lengéscsillapítás. Az a táblás jellegű napelemeket jobban megviselné. Ha ugyanolyan jó minőségű cellákból készül a flexi napelem is, akkor azonos területen kb azonos a hozam, minimális a különbség.

 

Én tettem fel párszáz watt napelemet kíváncsiságból a kis ecar-unkra, összesen talán 3-400W lehet . Túl sokat ott valóban nem kavar, napi pártiz km összejön nyáron, ha süt a nap. Ha áll pár napot kint, akkor már egész jelentős. Kicsit több is összejönne ha csúcscellás jó hatásfokút használnék, de az gazdaságilag soha nem fogja megérni. A legjobb flexi napelemek borzasztó drágák fajlagosan.

Előzmény: szilvatövis (67899)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 4 napja 0 0 67906

Ez hülyeség. Mármint az, hogy a napelemet vigye az automobil magával, és direkte hasznosítsa a napenergiát. Ilyen esetben közlekedésre az akkumulátoros tárolt energia a megfelelő, mert így eredményesebben tud közlekedni.

2x annyi akkuval eredményesebb közlekedni. Akkukufár -e vagy?:-). (Èjszaka aludni érdemes, nem közlekedni.)

Előzmény: szabiku_ (67905)
szabiku_ Creative Commons License 5 napja 0 0 67905

Nem azt mondtam, hogy az akkumulátor és gyártása egy környezetkímélő dolog, hanem hogy az eredményes közlekedés fontos szempontjából célravezető.

 

>A videón szerplő járműben van akku.

 

#Na tessék. xd

Előzmény: Maketheworldabetterplace (67902)
szilvatövis Creative Commons License 5 napja 0 1 67904

Hobbi. Ha épít magának egy kocsibeállót a tetején napelemekkel, akkor kb. átlagosan napi 100 km-re elegendő energiát termelhet meg neki.

Előzmény: Maketheworldabetterplace (67902)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 5 napja 0 0 67903

Kösz a videót, tetszik.

Előzmény: umnyo (67898)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 5 napja 0 0 67902

Persze. Sokkal jobb akkut gyártani és szennyezni, magas áron 2x annyi akkut vásárolni mint közvetlen felhasználni a napenergiát. :-)

A videón szerplő járműben van akku.

Előzmény: szabiku_ (67901)
szabiku_ Creative Commons License 5 napja 0 0 67901

Ez hülyeség. Mármint az, hogy a napelemet vigye az automobil magával, és direkte hasznosítsa a napenergiát. Ilyen esetben közlekedésre az akkumulátoros tárolt energia a megfelelő, mert jöhet felhő, éjszaka, domb, vacak út, stb. 

Előzmény: umnyo (67898)
Ingama Creative Commons License 5 napja 0 1 67900

Mi kerul a furàsban 100 milliàrdba? Erthetetlen.

Előzmény: szilvatövis (67896)
szilvatövis Creative Commons License 5 napja 0 0 67899

Normál napelemből ez 3 db és átlagosan napi ~30 km távolság megtételére elegendő áramot termelhet.

 

Előzmény: umnyo (67898)
umnyo Creative Commons License 6 napja 0 0 67898

Szemléletes mennyi napelem mire elég direktben a közlekedésben

https://www.youtube.com/watch?v=h0it7F9VBWg

szilvatövis Creative Commons License 2024.08.10 0 0 67897

Hol van Ilyen? Van neve? Mélysége? Kapacitása? Hőfoka?

Előzmény: Hehe164 (67894)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!