Rétegelt lemez egyszerűbb történet. Szerencsés esetben lapszabással foglalkozó vállalkozásnál is találsz megfelelő anyagot. Arra figyelj, hogy főzésálló (!) legyen a ragasztása, ne csak vízálló, ez alkalmas a csónakos/hajós környezethez. Esetleg ha tudsz olyan vállalkozást amelyik teherautó platót burkol, ők is jó és kedvező árú forrásod lehet, ha van e célra való rétegelt lemezük. Mázli esetén a számukra használhatatlan, leeső darab is jó méret lehet számodra, lényegesen kedvezőbb áron. A rétegelt lemez éleit erősen javasolt (de akár az összes felületét még platólemez esetén is) lezárni vízbejutás ellen.
Progress 4 csónak felújításába kezdtem. A fartükör teljesen elkorhadt, cserélem, de mire? Két opció közül választhatok, veszek egy tábla vízálló nyír 21mm-es rétegelt lemezt kb 2500Ft körüli áron és dupla rétegben beépítem, másik megoldás akác vagy tölgy pallót veszek megfelelő vastagságút összeragasztom és kivágom a fartükörhöz szükséges méretet. Ez utóbbiról nem tudom pontosan mennyibe kerül, de úgy vélem jóval olcsóbb mint a rétegelt. Gondolom nem rosszabb annyival mint amennyivel olcsóbb. Amit kivettem szétkorhadva az is keményfa volt.
Nem törvényszerű, sol mindenen múlik, de nagyjából a nagysebességű v test 20-25-nél jön siklásba, onnan gazdaságosabb az üzem, előtte nagyon kis sebességnél úgy nézki mint ami elakar süllyedni kicsit nagyobbnál meg hanyatt akar esni.
Laposaljú hossztól függően optimális súlyelosztásnál 3-7m esetén 5-15km/ óra kürül a gazdaságos az üzem, utána hanyatt esik, túrja a vizet a farával...
V-böl laposba vagy enyhe v-be végzödő az nagyon vegyes.
Az enyém 4.7x1.5 , ~500kg, 10 lóval, 8-9km/ h-ig hullám mentesen úszik, 10-14-ig hanyatt esik tolja a orbitális farhullámokat, 15-körül siklik 20-ig semmi nem változik felette már nö a fogyasztás és lovakért könyörög...
Csak a hangja tűnik pörgősnek. Vagy ugyanannyi, vagy kevesebb a névleges fordulata a 2T-knek. A +nyomaték az ami miatt erősebbnek érződik.
Ami csónakokkal eddig találkoztam, azok annál jobban mentek siklásban, minél hátrább van a súlypont. (Cserébe induláskor ágaskodnak mint állat, még nehezebben siklanak meg)
Akkor ha jól értelmezem, nem csak a pörgős 2T 30Le miatt éreztem, h szinte kiugrik siklásba, hanem az erősen V alakú test miatt is.
Alacsony sebességnél valóban valami hülye " tolja a vizet kb. csillagvizsgáló pozicióban " aztán jön a bumm...
Akkor a tapasztalatok alapján, ezzel a testtel " nem gazdaságos" gyök kettővel túrázni - nézelődni?
A Bayliner es srác meg is jegyezte, h nézték, h jön utánuk a piros fűnyíró... / nem rosszindulatból mondta, indulás előtt elmentettük a tel számokat, ha gond lenne, ők lódoktortól hozták el, én első próbakörön voltam, otthon felejtett szerszámos ládával... ezt le sem írtam, ezen is kiröhögném saját magam. /
A beszállt-bepakolt Kg az elhelyezkedés vagy az össztömeg miatt? Naivan azt gondoltam, ha már lendületben van és siklik, akkor nem domináns az össztömeg annyira. A Progi nak határozottan jobban tetszik ha a 2 ember egymás mögött ül és nem egymás mellett.
Nekem van két ribem,az egyik erősen V-aljú,viszonylag nehéz,4,3 méter hosszú,a másik kevésbé mély V, könnyebb test,3,8 méter.A nehezebben 60,a másikon 50 lovas motor van(mindkettő Evinrude Etec)
A mély V aljú csónak hullámos vízen lényegesen jobban,biztonságosabban,kevésbé pattogva,inkább behintázva megy.Végsebessége alig több,mint egy 20 lovasnak könnyű,lapos aljú csónakon.Fogyasztása ugynakkora sebességnél több mint a kétszerese(100 km-re átszámolva)
Nem lehet egyértelműen összehasonlítani a kettőt,mert nagy a súlybeli különbség(is)
Én úgy tudom, hogy pont a V aljúhoz kell nagyobb teljesítmény a laposaljúval szemben. Minnél mélyebb, annál több. A V előnye hullámos vízen illetve nagy sebességű kanyarodáskor jön ki.
Igazándiból az 50Le ajánlásának nem az az oka amit írsz, hanem, hogy egyrészt a 30-as négyütemű nem lenne olyan fickós, mint a kétütemű 30-as, másrészt minden csónak akkor a legmókásabb, ha a maximálisan engedélyezett motrot rakod rá. (a + tömeg miatt lehet, szükség lesz trimmlapra vagy szárnyra.)
V -nagy sebességre készült előnye hogy nagy sebességnél ,siklásban, kicsi az ellenálása, olyankor gazdaságos , hátránya hogy ha nem siklik borzalmas gazdaságtalan az üzemeltetése, tehát a motorteljesítmény igényének van minimuma. Laposaljú test klasszikus értelemben nem siklik legalább 2 hullámon úszik van neki elméleti legnagyobb sebessége viszont kicsimotorral is gazdaságosan üzemeltethető.
Meg van v-ből laposra végződő, farmotoros motorcsónak test, közepes sebességű test az előző kettő kombinációja.
Az első garnitura , ami most is fennt van Bondex vagy Sadolin -t kapott 2005 ben azóta talán 3x lett átkenve. Elsőre szigorúan a technológia leírás szerint három vagy négy fajta ment rá szép sorban.
Jó magyar szokás szerint 40Le ben gondolkozom, / mert a Harry Potter abból tud varázsolni 60 -at is talán... / ;) és bízom benne , h 10Le ugrás nem mission impossible a fartükörnek.