50 éves a földalatti. Akkor még éltek olyanok akik építették 1896-ban.... <iframe width='465' height='350' frameborder='0' allowfullscreen src='https://filmhiradokonline.hu/player.php?id=6158' ></iframe>
Az üvegfal különösebben nem lenne látványos (lásd az előző hsz-okat), viszont az első magas vízállás megbénítaná a forgalmat. (Jobb esetben biztonsági okból) Ha meg ne adj isten bejutna a víz, akár még a 2-3-as metróban is károkat okozhatna.
Hasonlóan látom. A mostani, Vörösmarty téri kihúzó éppen az Apáczai Csere János utcáig tart, itt már indulna is a "Vigadó tér, végállomás" állomásszerkezete. A Vörösmarty tértől mintegy ötven méterre. Értelmetlen...
Aminek viszont látnám esztétikai értemét (nem itt, hanem szinte a vonal másik végén): a Városligeti tó alatti alagútrész oldalának a "kibontását" üvegfallal (vagy csak úgy, szabadon!) a tó alatti alagúti szakaszon. Látványos lenne a tó két szintje közötti "vízesés" mögött, és talán nem is kerülne olyan sokba. (Ha már a fölötte egykor létezett gyalogos átjárót, a "hidat", meg kellett szüntetni valamiféle "balesetveszély" miatt...)
Feltételezem, nem lesz ott kihúzó. Ha lenne, olyan sok helyet foglalna el, hogy a végállomás kijárata a Vigadó tér belső, Apáczai Csere János utcai oldalára kerülne. Annak meg sok értelme nincs, alig került közelebb a villamoshoz az átszállási kapcsolat. Ha már betoldják azt a plusz egy megállót (sok értelmét nem látom mellesleg), akkor minél közelebb kell vinni a kijáratot a villamosmegállóhoz.
Mivel az állomás a Dunára merőleges lenne/lehetne, a kihúzóalagút vége, a mintegy 3x5 méternyi keresztmetszet lehetne üvegfal a Duna felé. Így gondolod?
Mert ahhoz, hogy az állomás oldala legyen "kibontva" üvegfallal, ahhoz kellene egy derékszögű kanyar a végállomás előttre. Komoly?
Lehetne, csak akkor a viaduktot is meg kellene bontani. És talán nem is lehetne teljes magasságában üvegfal ott, alkalmazkodni kell az úttest szintjéhez is.
Mondjuk, nem is egészen értem, miért is kellene oda az az üvegfal (látványos lenne persze), hiszen nagyjából ugyanazt a látványt nyújtaná, mint egy szinttel feljebb. Az érkező utas menne a dolgára, az induló pedig beszállna a várakozó járműbe.
Vidékiként egy olyan témába vágó dilim lenne, hogy egyszer, valamikor szeretnék oda-vissza végigmenni úgy a vonalon a két vége között, hogy megállónként leszállok, s annyit bambulok, míg jön a következő vonat.
Gondolom a nagy számok törvénye szerint volt már akimezt így megutazta...
Nagyon még nem mentem bele, hogy mennyi ideig tartana, de gondolom fél nap kellene rá, belevéve a 70pár km-ről oda és hazautazást is...
A 2741-es nem az enyém, hanem FAV-20 kollégáé. És a kör alakú csarnok szekrényének süllyesztése látható rajta. És a bal sarokban a szögletes csarnok is befigyel.
Csak azt a vékony csíkot kell kibontani körbe. Még az is lehet, hogy valamelyik nagykutya látogatása előtt betonozták, le, és azóta nem volt rá szükség, hogy felnyissák.
De az érdekes, hogy szűkebbre vették a nyílást. Legalábbis úgy néz ki.
Ma is elmentem, megnéztem az általad bejelölt "objektumot", a helyszínen. Aknafedél helyett annak helyén lebetonozott akna. Nem erre számítottam. Ezt valószínűleg a felújításkor művelték.
De akkor, hogyan oldották meg a nagy darabok mozgatását? Minden alkalommal feltörik a betont, majd vissza betonozzák. Vagy a mellette lévő szobor alatt van? Azt egy kicsit macerás le, majd
vissza illeszteni. Egyik variáció sem az igazi. Na mindegy, egyszer majd megtudjuk.
Készítettem ma egy skiccet. Lemértem egy-egy márványlapot a szögletes csarnokban és az átjáróban. A képeken megszámoltam a lapokat minden egyes falszakaszon. A fentrol.hu-n talált képet, ami a 95-ös felújításkor készült, és látszik rajta a födém kibontva, rápasszítottam erre. Az eredmény magáért beszél:
Még az is stimmel, hogy a zsanéros álmennyezetrész valamivel hátrébb van, mint az ajtó:
Azta q@! A zsanéros álmennyezet nekem fel sem tűnt! Viszont akkor erősen valószínű, hogy efölött van az az akna, amit a 2735-ös hozzászólásban említettem. Ott a felszíni kapcsolat! (Mellékeltem egy gugli képet, amin bekarikáztam az akna fedelét a felszínen). Ezek szerint az is biztos, hogy itt, az ajtó mögött egy nagyobb méretű tér van, amit a szögletes csarnoktól egy sima fal választ el, amit simán kibonthattak, hogy ideiglenes átjárót csináljanak. (A bontáskor megsérült márványlapokat meg pótolták a végleges átjáró szélesítése miatt fölöslegessé váltakból)
Tettem egy nagy sétát ma a Deák téren fönt is - lent is. Most már tudom mi van az ajtó mögött.
A 2-es metró mozgólépcső gépháza. Minden mozgólépcsős állomáson van a gépházból olyan nagy méretű kijárat, amin keresztül a mozgólépcső nagy méretű és súlyú darabjait onnan el illetve oda lehessen szállítani. Ha oda mész, akkor megláthatod, hogy az ajtónál az álmennyezeten van egy kb. 3x4 méteres zsanéros lehajtható rész. A födémen szerintem sin lehet amin valamilyen emelő szerkezet futhat. És miután az ilyen nehezen mozgatható alkatrészeket nem lehet a mozgólépcsőn szállítani, ezért ezt úgy szokták megoldani, hogy ott a közelbe a mennyezeten egy hasonló méretű nyílást alakítanak ki, amit persze fent a szabadba légmentesen lezárnak. Lehet, hogy itt is van nyílás az ajtó felett. Megpróbáltam behatárolni fönt, hogy hova kell esnie ennek nyílásnak, de nem találtam ilyet. De lehet, hogy a 3-as metró gépházába átviszik, (mert ott is kell ilyennek lenni) és onnan kerül a felszínre.
Az elzárókapuk viszont megvannak. Nem távolították őket.