A filmnek csak a kisebb része foglalkozik Steinschneider Lillyvel, de a nagyobb része is érdekes, a magyar űrkutatás történetéről szól.
Ami SL-t illeti, nem volt egy megszállott repülő, mint későbbi - főleg angolszász - kolleganői. Az I. vh. rövid úton véget vetett a fiatalkori bohóságnak, utána meg a házasság és a gyerek mellett nem érezhette túl nagy szükségét a folytatásnak, pedig tisztes kort élt meg, lett volna rá ideje :-(
Emlékezzünk meg itt is a bátor és úttörő nőről, az első magyar női repülősről. Elismerésem a nagyszerű, merész, vállalkozó kedvű férfiaknak és különösen a nőknek!
Ma, az MTV Múltkor című műsorában volt egy kis összeállítás Steinschneider Lillyről az első magyar női repülősről, különös sorsáról, életéről.
A meg nem nevezett járat éppen útközben volt, több száz utassal a fedélzetén: a pilótafülkében eközben forró jelenetek zajlottak, amit a másodpilóta videóra is rögzített. Úgy néz ki, ez lett a vidám csapat veszte: a felvétel ugyanis kiszivárgott, a személyzet valamely tagja feltöltötte több internetes közösségi videomegosztó oldalra. A francia járat a Daily Mail értesülései szerint Londonba tartott.
A felvételen a forró vérű stewardess felhúzza blúzát, és megengedi a kapitánynak, hogy megfogja melleit. Ezek után táncot lejt, és vetkőzni kezd. A francia hatóságok vizsgálatba kezdtek az ügyben, melynek következtében több nagy európai légitársaság is átvilágításra került: azt vizsgálták, hogy mennyire felelősen viselkedik a járatok személyzete.
Szakértők szerint nincs kizárva az a lehetőség, hogy a felvétel egy gerilla-marketingakció része.
Hála Miocso olvtársnak újra a birtokomba került Malinyina: Marina Raszkova élete című 1953-ban megjelent könyve, hátulgombolós korom első repülős könyve.
Nem semmi ennek a néninek az élete. Családi hagyományai a zene felé orientálták (zenetanár papa, operaénekes nagynéni) tehetséges zongoristaként kezdte, majd végül vegyésztechnikus lett egy festékgyárban. De mert jól rajzolt, elfogadott egy műszaki rajzolói állást a hadirepülési intézet navigációs osztályán. Mivel ő volt a professzor aszisztense az eőadásokon, szépen megtanulta a navigátori szakmát (ismételt oktatás :-). Így lett 18 éves korára először navigátor majd pilóta. Mivel a szovjetek különösen forszírozták a női rekordrepüléseket, 1938-ban egy éven belül két női személyzetes távrepülési világrekordot repültek, ő lett a Szovjetunió 91. hőse.
Mivel végig katonai állományban volt, a háború elején egyenesen az akadémiáról elvezényelték az első női repülőezredek megszervezésére. Ezzel 1942 végére készült el. A Tu-2 zuhanóbombázó ezreddel Sztálingrádba vezényelték a végső takaritáshoz. Gyakorlatilag az áttelepülés napján, (nem tudni hogyan) tehát az első harci bevetésén elesett 1943 január első napjaiban.
Az átvilágítósoknál is fejkendős női motozó van, pl. az Emirátusokban, ahol anya talpig fekete csadorban ül a pálmafák alatt, míg a család többi tagja fürdőruhában lubickol a tengerben...
Megfogadtam magamban, hogy lezárom a neveddel kapcsolatos témát,de az első bekezdés kíváncsivá tett. " Kíváncsiság, asszony a neved!", nem tudom honnan való az idézet, de szégyenszemre bevallom, kíváncsivá tettél. Mit találtál ki a Miocsóra?
Sajnos kevest járok külföldre, emiatt eszembe sem juthatott az általad leírt variáció. De valami félelmetes látvány lehetett így belegondolva! ( vizuális típus vagyok). Kijön egy csapat fekete csadoros nő a gépből, hát ezt még Hollywoodban sem találták ki eddig! Pedig jól mutatna még csattanónak is.
Igen a repülés ilyen fokon is" veszélyes" de a férfiaknak is! Csak fordítva ahogy sok régi ismerős életére gondolok. A férfiaknál úgy vettem észre családosan kezdték a repülést fiatalon, utána meg elváltak amikor a Malévhoz kerültek. ( 20-25 évvel ezelőtt). Akkor még az volt itthon a csúcs.
A mohamedán országokban nem a szakmavállalaást korlátozza a vallás. hanem a voselkedési normákat. Ami ebbe belefér, azt a szakmát űzhetik. Bizonyos területeken meg muszáj nőnek is lenni a szakmában, pl. a vizimentőknél/uszómestereknél, mert ha egy nőt kell kimenteni, azt nem fogdoshatja egy férfi mentő. Ez a szitu persze az utastérben is előfordulhat.
Én választottam, én választottam, persze... Nem is véletlenül. Még a kétértelműsége sem véletlen - ennyi humor és önkritika belefér. De ezzel visszaélni... ? (Egyébként, kár,h ilyen hamar feladtad, olyan jót találtam ki Miocsó helyett, de így már nem lőhetem el :-))
Egyébként ahogy figyelem, már a legelképesztőbb helyeken is repülnek nők. Az iszlám országok nagy részében is. Iránban - ami ugye azért a kemény vonalat képviseli (pl. Teheránban láttam komplett Lufthansa kabinszemélyzetet egyforma fekete csadorban lejönni a gépről :-))- a helyi hatóságnál repül egy 50-55 év körüli igen talpraesett pilótanő, és az Iran Aseman Airlines-nál is van elsőtisztlány, ATR-en repül, fekete fejkendőben a fejhallgató alatt, ilyen tunika-szerű térdig érő izében, annak az ujja van felcsíkozva neki, panaszkodik a katasztrofális férjhezmenési esélyeiről, pedig igen szép és fiatal :-), de REPÜL.
Bocsáss meg,de a becenevedt Te válsztottad. Én pedig "Nomen est Omen" tovább gondoltam a dolgot. Ezennel befejeztem az ilyettén történő megszólításodat.
De hogy a témára visszatérjek üdvözlöm a nőket a fedélzeten ill. a kabinban! Úgy látszik erre hiába utaltam,pedig így van a mai repülésben már ott a helyük, mivel ..
már leírtam az előbbiekben. A pilóta kabinra gondolok,nem a hátsó traktusra.( a sztyuárdeszek munkáját meg el sem válalnám,mert hamar megpofoznék egy két utast mosolygás helyett,vagy vigyorogva? Kegyetlenül kemény munka az övék.)
A múlt évben a legkedvesebb élményem az volt amikor az egyik tuniszi légitársaság pilótái között egy igazán szép nővel találkozhattam míg fordult a gép vissza.Kifogástalanul- korrekten rádiózott mint másod pilóta. ( Ki a fene gondolta egy muz. ország társságától, hogy nők is lehetnek ott pil-ok?). Szóval meglepett a dolog!
a régi MHSZ-es történeteket pedig minek leírni, jobb ha sokra a feledés ghomálya borul. Szép volt rég volt!
Szerintem, akit tényleg érdekel, hogy milyen is a kabinszemélyzet munkája, hogy milyen valójában, az megkérdezi. Az "új" munkahelyemen már mindenki tisztában van vele, hogy a stuvik nem csak a feneküket riszálják, sőt! már hozzám járnak mesélni, hogy milyen volt az út, meg a kiszolgálás :)
Ez a "mammáliás" dolog kezd megviselni, visszatérhetnél a hivatalos nick nevemhez, vagy találhatnál ki vmi viccesebbet...
A többivel nagy vonalakban egyet tudok érteni. Bár szerintem az, amikor anyák egyedül tepernek, hogy nagyjából tisztességesen felneveljék - a nem egyedül bevállalt - egy-két-három gyereküket, netán egy magyar átlagfizetésből, az igen távol áll a matriarchátus fogalmától. Na, de ez OFF, bocs.
A kor meg egy állapot. Se nem érdem, se nem baj. Én 1971-ben - amikor Te repülni kezdtél - még csak anyukámmal együtt tudtam elhagyni a lakást :-) Az MHSZ-es világot meg csak azért emlegettem fel, mert sejtettem, h fogod tudni miről beszélek. (Kár, h kitörölted, amit ezzel kapcsolatban írtál, érdekelt volna...) Meg herótom van, amikor a légiutas-kísérőkről azt hiszik, h a fő tevékenységi területük a sminkelés/körömreszelés/mosolygás/fenékriszálás, a pilótanőkről meg azt, h jódolgukban más kitalálni nem tudó úrilányok, akiknek a feneke alá toltak mindent. De azt is tudom, h teljesen felesleges berzenkedni ez ellen, ez van. Az meg vígasztal, h aki nem kívülállóként nézi ezt a témát, az úgyse száll be ebbe a hintába...
A régi szép időkban a szovjeteknél (de taln az oroszoknál ma is) a pilótáknak voltak fegyvereik, a pilótafülkében volt fegyverszekrény (volt is miatta egy diplomácia botrány, amikor az FBI fegyvercsempészés gyanujára hivatkozva át akarta vizsgálni az Aeroflot gép fegyverládáját :-)
De amikor én bepofátlankodtam 1986-ban egy belföldi IL-62M pilótafülkéjébe (navigációs tanácsadónak :-) láttam, hogy a pilóta övére kötve a zubbonya alá oda volt téve papása Makarov fegyvertáskája. Tehát nem tárolási, hanem hordhelyzetben volt, (hogy megpróbáljam magam szakszerűen kifejezni :-)
Jó neked, hogy most mégy aludni, én nemrég keltem fel.
Miocso, te az MHSZ-nel loveszetre is jartal? Most komolyan kerdezem.... Itt az a procedura, hogy pl. veszely eseten a gep egybol veszsullyedest hajt vegre es alacsonyabb magassagon (pl 15 ezer lab) mar nincs akkora veszelye a fegyverhasznalatnak (az utasokra nezve persze igy is veszelyes lehet egy eltevedt golyobis). Egyebkent meg egy elavult PA63 -ast (ami regen a rendorsegnel es a honvedsegnel rendszeresitve volt, biztosan ismered az MHSZ-bol vagy a honvedsegbol) is "el lehet sutni" 2-3 mp alatt de nekem spec volt reszem lokikepzesben es tudom, hogy egy modern fegyvert becsatolt tokbol, a derekszijadon rejtett es biztositott allapotbol nem egeszen 1 mp alatt tuzkesz allapotba lehet hozni, innen mar csak gyakorlat kerdese hogy a celzas mennyi idot vesz igenybe. Magyaran szolva ha nalam van egy pisztoly akkor a kessel ram tamadonak van mondjuk 1 mp-e hogy megszurjon, utana en jovok es lovok :) persze ha en hatralepek mikozben meg akar szurni es kozben eloveszem a fegyvert akkor megint en nyertem. Persze a hatulrol a torokhoz szoritott kes ellen ez is keves lehet, vagy ha pl. tuszejtesre kerul sor... de van szamtalan mas szituacio amiben segithet ha van fegyvere valakinek a szemelyzetben (persze ha idiota kezebe kerul akkor rosszabb mintha nem is lenne).
Ne ertsd felre, en nem tartom ezt tokeletes megoldasnak, csak erdeklodtem hogy otthon mi a helyzet es lerajzoltam nektek az amerikai szituaciot ezzel kapcsolatban.
Na jo volt ez a kis OFF-ozas, mindenkitol elnezest kerek de elkanyarodtam a "nok a repulesben" tematol ... mostmar tenyleg csak akkor szolok ha a temaval szorosan kapcsolatos ...
És hol tartod a hatlövetűdet? Állandóan a hónod alatt, lövésre készen?
Jól hangzik amit írtál, de ha nem így csinálod akkor már késő keresni,tapogatózni utána ha a kést a tokodra tették ( torkodra nem máshová, az r kimaradt).
Miétr félek? Fél a fene,csak egy kisé viccesre akartam venni a szöveget. Illetve attól félek amikor " csak szépen megkérnek" Az gyakran nagyon veszélyes. De hidd el manapság már nem nagyon zavar ez a jelenség. Sajnos! Az MHSZ-es időket emlegeted,ilyen idős vagy? Ugyanis én is ismerem azokat az időket,mert 71-ben kezdtem a gyakorlati kiképzésemet,és a rep több ágát is kipróbáltam azóta.Akkor emlékszem többször nem értettem pár dolgot( Miket?.leírtam de töröltem ).
Szóval nem hallottam, láttam, és én tankoltam töröltem az olajat fejtettem a gázt stb, de ez mellékes mert szerttem csinálni.
Szóval azt akartam kihozni előző hozzászólásomban, hogy természetes a nők egyre gyakoribb megjelenése a repülésben mivel manapság már a fizikai erő nem dominál abban. És tán a műszaki hibák gyors felderírtése, valamilyen áthidaló,de aránylag megbízható javítás elvégzése sem szükséges Mint ahogy sok más területen sem. (Csak vesd össze a régi autózást a maival pl.)
Talán Gergő is erre próbált utalni írásában, ha jól értettem.
A matriachátus pedig újra kialakulóban van csak nézd meg Amerikát! Bandi pilot ezt még nem látja de a szociológiai felmérések szerint ott a gyerekek döntő része egyszülős családban nő fel. ( az anyánval)