Magyarországon vagyunk, tehát az itteni előírások a mérvadók. Egyébként tudok róla, hogy máshol más színjelölés is használatos, nálunk is kék volt régen. Csodálkozok rajta, hogy miért nem egységes az Európai vasutaknál....
Az a sárga nagy vasúton fehér, legalábbis a MÁV-nál. A sárga a nem önműködő fék fék vezetéke, és a kisvasutakon kívül tudomásom szerint nem nagyon fordul elő a nagyvasúton. A fehér főlégtartály vezetékkel kapcsolatos ellenőrizni valót nem túl sokat tartalmaz a fékutasítás. Le lehet tölteni a MÁV honlapjáról, a 2.1.4 (2.1.4.1-2.1.4.3) alfejezet tárgyalja (nem másolom be). Azt , hogy a kocsivizsgálónak esetlegesen mi van külön előírva az E 12 utasításban a fékutasításon kívül nem tudom.
Ez picit komplikáltabb, mint a hévnél, mert a vontatmány függvénye.
Jelenleg csak az osztrák fékpróbaszabályokat tudom mondani, ott a főlégtartóvezeték átjárhatóságát vizsgáljuk egy teljes fékpróba során, mivel számtalan fogyasztót táplál. A magyarról ezidőtájt fogggalmam sincs.
Egy - két lomon előfordul K típusú tuskó tárcsás fék mellett.
Nem nagyon tudunk mit kezdeni vele, a teljesítmény szerint részesedésével (< mint 25 %, vagy nagyobb) sem, bár erre a cseh vasút megalkotta a féktuskó szimbólumok közé rakott D jelet... ...igaz, hogy a P2 vonatnem váltó helyzetre se sikerült szabályt kreálni...
Még egy Knorr HDP önműködő fékezőszelepes jármű (ami passzol a német vezérlőkocsikhoz, meg a 610H-khoz), a ZB 11 kiegészítő fékezőszelep pedig az FKG Lencséiről lenne ismerős...
Mik a leggyakoribb "vészhelyzetek"? Hogy valaki rosszul van, vagy valakit molesztálnak, esetleg verekedés tör ki. Mindkettőre a legjobb megoldás, ha a vezér tud róla és elmegy a legelső olyan helyig ahol, érdemben is érkezhet segítség.
Egyszer velem megtörtént, hogy a velem egy fülkében utazó nőt leste a vasútőr feliratú kukásmellényt viselő hajléktalannak álcázott bácsi, aztán neki is állt kiabálni vele. Állítólag már a Keleti pályaudvaron is kiabált a hölggyel, ezt megerősíteni nem tudom - de nagyon erősen figyelte a vasútőr feliratú kukásmellényt viselő hajléktalannak álcázott bácsi az utast. Komáromnál telt be a pohár, és meglett húzva a vészfék hogy jöjjön a kalauz és tegye helyre a vasútőrt.
Ez egy nemzetközi vonaton (Hortobágy EC) volt.
Kalauz nem adott büntetést, de megmondtam neki hogy a vasútőr viselkedése miatt utaspanaszt fogok kérni, és rendőrt hívok majd a győri állomásra. Utóbbi nem történt meg, de az utaspanasz tétele igen. Szokásos maszlag, hogy jelezték a kukásmellényt viselő hajléktalannak álcázott bácsi felettesének az esetet és az illetőt figyelmét felhívták az etikai kódex betartására. Utólag kaptam 8 ezer forint bírságot, mert az ügyfélszolgálat szerint nem volt indokolt a vészfék használata. (Vészjelző nincs azokban a kocsikban, amik Bécs felé közlekednek - én pedig nem akartam a hölgyet mert féltem hogy mire megtalálom a kalauzt, verekedés lesz...) De nem jelentettek fel a rendőrségen, és mint látható, nem is csuktak börtönbe. Különben ezt a kommentet nem tudnám leírni.
Egy másik eset szintén velem Monoron történt, ahol egy nagy hangú roma társaság támadott rám, amikor rájuk szóltam hogy ne bömböltessék a zenét. Abból is vészfékezés lett, de éppen állt a vonat. Ott a kalauz rendőrt hívott, és kényszerítettek rá hogy fizessem ki a 8 ezer forint bírságot, de a roma társasággal szemben sem a rendőr, sem a jegyvizsgáló nem intézkedett. Én pedig meg lettem fenyegetve hogy vagy kifizetem a nyolcezer forintot, vagy előállítanak a rendőrkapitányságon.
Utaspanasz ebből is lett, akkor visszaadta a vasúttársaság a 8 ezer forintot - kuponban, mert hát ők nem hajlandóak pénzt átutalni bankszámlára. Illetve elismerték, hogy a kalauz hibázott, mert az ő dolga lett volna betartatni az utasok viselkedésével kapcsolatos részét a személyszállítási üzletszabályzatnak.
Akkor - mivel álló vonaton lett a vészfék meghúzva - nem volt senki sem veszélyben.
Tanulság: vasútőr feliratú ruhát viselőknek, és a cigányoknak mindent szabad, érdemi következmények nélkül. (a peronon cigiző vasutasokról - akik nagyrésze valamelyik vonat személyzete - nem is beszélve...)
Ha le akarok szállni, de nem működik az ajtó, az nem az én hibám. Ekkor nem fogok a vasút miatt elutazni kukutyinba, meg vissza, hanem leszállok. Ha kell, akkor a vészfék segítségével.
Kinek a felelőssége kirakni az "S" bárcát az ajtóra?
Ki az, aki nem rakja ki az "S" bárcát az ajtóra?
Ha nincs megjelölve, honnan kéne tudnod hogy nem működik az ajtó?
Személyes példa: mai 7039: Kecskeméten már rossz volt az ajtó, de Kőbánya-Kispestnél még nem volt kirakva semmilyen jelölés.
Igen, ez szokott lenni az elsöszámú kifogás, ha elfelejtenek ajtót nyitni a nagy telefonnyomkodás közben. Még a saját leányom is összehozta élete elsö , bemegyek a városba egyedül útján, hogy elfelejtett leszállni és ezzel a kifogással jött...
Ha le akarok szállni, de nem működik az ajtó, az nem az én hibám. Ekkor nem fogok a vasút miatt elutazni kukutyinba, meg vissza, hanem leszállok. Ha kell, akkor a vészfék segítségével.
Az nem vészhelyzet, hogy valaki hülye leszállni, mert a nagy telefonnyomkodásban elfelejtette hogy hol van, ahogy az sem, ha nem áll meg a vonat ott ahol ö gondolta hogy meg kellene állnia. Igazából nagyon kevés olyan vészhelyzet van még a vészhelyzetek közül is, ahol a vészfékezés a megoldás. Ha van segélyhívó pont a vonaton, azzal többre megy az utas is és a személyzet is, ha beszélnek egymással. Mik a leggyakoribb "vészhelyzetek"? Hogy valaki rosszul van, vagy valakit molesztálnak, esetleg verekedés tör ki. Mindkettőre a legjobb megoldás, ha a vezér tud róla és elmegy a legelső olyan helyig ahol, érdemben is érkezhet segítség. A vészfékezés nem segít.
A fékhatás végül ugyanakkora lesz, mindegy, honnan kezdeményezik. Extrém esetben lehet némi eltérés. Tehát kábé mindegy, hogy csapoljuk a fővezetéket, annak mindenkori nyomása fogja meghatározni a fékhengernyomást.
A fékhatás kialakulásának üteme függ sok tényezőtől, vonathossz, a vontató- és vontatott járművek fékberendezéseinek kialakítása, stb.
Lényegében elmondható, hogy a vezetőállásról kezdeményezett gyors- vagy kényszerfékezés hamarabb állítja meg a vonatot, mint az utasvészfék.
Nem értetted a cikket? Nem a személyzet vagy a befolyásolás által előidézett kényszer vagy vészfékezésről van szó, hanem egy indokolatlanul használt utas vészfékezésről.
Nem értetted a kérdés lényegét?
Arról szólt a kérdés, hogy melyik vált ki nagyobb fékhatást.