Mea Culpa... sokáig nem ismertem az Agymenőket, csak feltűnt egy idő után, mennyien beszélnek az Alapítványról, de valahogy a többi szereplő, akit emlegetnek, azokra nem emlékszem! :D
Nem vagyok egy helyesíráskukac, de ha azt írod, hogy Sheldon, akkor nekem mindig Sheldon Cooper ugrik elő az Big Bang Theory-ból. Aztán persze félreáll és utat enged Hari Seldonnak. :)
Amiből azt hittem, lesz valami, de nem lett: Hober Mallow neve a semmiből jelent meg a Kriptán (és mészárolták le a Warden-t, ami elég színpadias volt), később derült ki, hogy a Sheldon-copy Hardintól hallotta, hogy Mallow leszúrhatja a Birodalmat. Mondja is, hogy ezt nem kellene tudnia, de ha már tudja... és felírja a Kriptára. De ezt Hardintól egy későbbi epizódban tudja meg (maga Hardin pedig Dornick jövőbeli látomásából tudja), Sheldon pedig nem tud az időben utazni. Azaz Hardin-Sheldon1-Dornick sztorija, bár ugyanakkor láttuk, időben megelőzi a Császárok-Terminus-stb. idővonalát, és valóban, a kettő addig sosem folyt össze. Csak ügyesen elhitették, hogy egyszerre történik.
De aztán ebből semmi nem lett, külön maradt a két sztori, külön is értek véget.
Vagy ott van Mallow és a "meg se vívott háború", amikor a gazdasági fölényével győz Terminus, de abból azért nem lehet nagy filmet fakajtani, hogy a hősök nem csinálnak semmit.
A pszichohistoria lenyege, hogy azert mukodik mert fuggetlen az egyedektol (a Mule/Oszver kivetel, de az egy elore kevesbe kiszamithato dolog volt).
Meg mert ott van a Második Alapítvány Trantoron, akik finoman terelgetik az eseményeket. Preem Palver a Második Alapítvány utolsó soraiban el is mondja, hogy azért kellett ott lenniük, mert a Birodalom még a haláltusája közben is eltaposhatta Terminust. Azaz pszichohistória ide vagy oda, balesetek történhettek volna.
Az Alapítvány Peremében meg azt veszik észre a 2A Szólói, hogy a Terv megvalósulásából eltűnnek a devianciák (és ebből jönnek rá, hogy valaki - Gaia - az ő erejüket meghaladó módon irányítja). Azaz a beavatkozások addig is folyamatosak voltak, ha mégse úgy adta volna ki a történelem, ahogy Sheldon kitalálta.
Itt meg total minden az egyenektol fugg!
Egyénektől már a legelső, még nem is nagyívű regényfolyamnak szánt sztorikban is erősen függöttek az események. Sheldon ugyan mondja a Kriptában, hogy semmi gond, mert mindig csak egy út lesz az Alapítvány előtt, majd azt választják és minden oké lesz - de a valóságban nem olyan egyszerű az az út. Az Enciklopedistákat se rúghatja ki akárki a vezetésből; feltételezzük, hogy ha Salvor Hardin előző nap infarktust kap, az Alapítvány valahogy akkor is túljut az első krízisen. Ugyanez igaz arra az esetre, amikor Hardin egy teljesen felfegyverzett hadihajót irányított Terminus ellen azzal a gondolattal, hogy az utolsó pillanatban TÖBB SZEMÉLY EGYÜTTES MUNKÁJÁVAL vissza fogják fordítani. Lehet hogy itt Hardin vállalt be többet, mint más tette volna a helyében, de ha ő ebbe belebukik, akkor vagy túléli ezt a Terv (valószínűleg), vagy mégiscsak több múlik egy személyen, mint azt Sheldon hirdette.
Talán Riose esete az egyetlen, amikor a krízis a vegytiszta pszichohistóriától, elkerülhetetlenül oldódik meg.
Én is most néztem végig, eddig kerültem is a topikot.
Nekem is tetszett a második évad, még ha "based on Asimov" is. Néha kicsit megszaladt az alkotók tolla, pl. Hober Mallow kütyüjénél vagy az Időkripta "Ha kell valami a sztoriba, előhúzom a seggemből" képességiél, néhány karakter ábrázolása is elég döcögős lett - Constant testvér és Mallow viszonyánál többször sírtam a röhögéstől, az meg, hogy a helyzet komolyságát azzal érzékeltetik, hogy az illető szúrósan néz és "Fuck!"-ot mond, már-már Douglas Adams-i abszurd. Viszont továbbra it tetszett a Galaxis különböző részeinek ábrázolása, például a katonai diktatúra, amivel Mallow szembekerül, mintha egy az egyben Asimov lapjairól esett volna le. Ben Daniels mint Riose qrvajó, csak jutna eszembe, kire emlékeztet... talán Gary Sinise-re?
végignéztem a második évadot és azt kell mondjam a második fele már egészen jó volt. elvonatkoztatva a könyvtől már réges régen, kezd önálló scifi-ként működni. elég faszák voltak a díszletek, az űrcsata, a történetbe is sikerült belevinni érdekes fordulatokat. Demerzel elég jó kis karakter lett, bár engem nagyon emlékeztet Raised by Wolf Mother-jére. összességében továbbra sincs sok köze Asimov mesterművéhez, de ha el tudsz vonatkoztatni, akkor kezd egy élvezhető scifi sorivá válni.
azt írtuk le mi van a filmben, ami a könyvben is. itt semmi nem az, ami a könyvben van. ne kezdjük már el ezt. ennek semmi köze Asimov könyveihez. bizonyos elemeket átvett, de totál másképpen zajlanak az események ebben. értelmetlen hasonlítgatni.
Asimov már legkésőbb akkor elkezdett forogni a sírjában, amikor egy robot megölt egy embert, és utána a saját lábán távozott a helyszínről. Ez pedig még az első évadban történt. De amúgy Asimov nem gyenge kezdő a sírjában forgás tekintetében. Már az Én, a robot is durva volt, ez a sorozat pedig kb. ugyanaz a kategória.
A pszichohistoria lenyege, hogy azert mukodik mert fuggetlen az egyedektol (a Mule/Oszver kivetel, de az egy elore kevesbe kiszamithato dolog volt). Itt meg total minden az egyenektol fugg! Hiihetetlen zagyvasag.
A primszamokat sorolo matematikus meg egy akkor baromsag, hogy inkabb hagyjuk is.
>3. Időkripta is benne van, mint a könyvben
Viccelsz? A konyvben az van az idokriptarol, hogy a valsagok idejen megjelenik Hari es mesel. Itt meg? Beszippantja az egesz Terminus lakossagat es megmenti az Alapitvanyt. Meg ki-be setalnak a szereplo az idokriptaba/bol.
elkezdtem nézni a második évadot, az első két rész iszonyat követhetetlen és mégsem történik benne igazán semmi. a harmadik részben már fellendülnek a dolgok. ez a Seldon testet kap újra dolgot már nem annyira vette be a gyomrom, már amúgy is ezzel az átalvós dologgal bent tartom a történetben a főbb szereplőket is egy erőltetett faszság, hát még ez:) Asimov forog a sírjában. mindegy. viszont scifi éhség enyhítésére a harmadik rész már oké. ez a felszabadított hadúr vonal tetszik, meg Hober Mallow megjelenése is. remélem ettől jobb lesz az egész. most már végig nézem.
Hát ez a Hari fadarabbal szétveri a nagyasszony fejét elég gyenge volt. Egyáltalán, ilyen helyről sztem egyikük sem tudhatott volna elmenekülni. Összesen ketten mentek utánuk a hajóhoz...
Látványos volt a Terminus város pusztulás, majd meglátjuk mi lesz ebből.
Lehet, hogy Cleon csak úgy képzelte, hogy a Terminus önmagába omlik. ;-)
Más: Seldon, illetve a hologramja a Kriptában honnan tudja, hogy Demerzel robot? Ez lehetett a legnagyobb létező államtitok (mostanáig...) Demerzelnek a "felszeletelt" állapotában nem kellett karbantartás? Összerakva meg elég neki egy "szerszámosláda", amit I. Cleon "szerzett" valahonnan?
Nekem van egy érzésem, hogy Demerzel tényleg Napot fogja kiiktatni, legalábbis azok után, ahogy "lespermiumozta".
A látók nagyasszonya nem egy ártatlan figura. Gaal megszenved a lányával amíg mexabadulnak onnan. Sztem Harinak reszeltek ott, hiába volt friss a fizikai teste, nem élvezhette sokáig.
A Trantoros belépő elég látványos volt a nyakazást épp megelőzve.
Az sem teljesen világos, hogy Hari holttestét(?) miért hagyták ott ázni. Hogy Salvor megtalálhassa? (Meg túl jó állapotban volt még, nem így néz ki egy vizihulla... Jó, nem horrorfilmről van szó.)
Sztem a spacerek lesznek még a Foundation segítségére, amikor rájönnek, hogy valóban csak a navigációs képesség miatt tartják őket és a cél a tech űrugró képesség mexerzése. Gaal, Salvo és Hari történetéből nem igazán látom hogyan tudnak jól kikeveredni, túl erős az agy befolyásolása képesség, itt csak vmi forgatókönyvírói véletlennel lehet elmenekülni, sztem. Már ha még élnek...