Áprilist Csabo+4 a P4W egy fejlesztésével köszöntötte, igazi bolondok napi módon. :-) Ezt további nevezések követték a két játékversenyre. AnyStone Rush! című tower defense (szerintem ilyenünk sem volt még) játéka, Haegar Space Prospector-a, scarabaeus TileSlip-je, a City Grill két 64-es dudétól és az "egy gombos" Turn! FeCO-tól. A Plus/4 programíró verseny két kategória győztes játéka a City Grill és a Gravity Boy lettek. Gratulálunk a készítőknek a sikerhez, illetve a többi résztvevőnek is hálásan köszönjük az új játékokat. A 10 soros BASIC verseny résztvevőinek is gratulálunk az elért helyezéseikhez! Született egy 3D labirintus koncepció is BASIC-ben Dungeon Render címmel. A játékhírek végére még beérkezett cobbpg is egy szép konvertált logikai játékkal, a Kye-vel, a Pallida Mors szöveges kalandjáték (ezek mikor fognak már elfogyni végre???) Fishhack gondozásában, a C-Snake című kígyós játék DaveRVW-től és a végső változat a The Tale-ből Haegar-tól. Emellett megjelent a Know-How C16 oktató program, ami egy meglehetősen furcsa számítástechnikai oktató koncepció, a "papír számítógép" digitális reprodukciója gépeinkre.
Inufuto tovább csiszolgatta fordító programjait, Gaia a YAPE-et babusgatta, ami már az 1.2.6-os verziónál jár, a CBM prg Studio-ból pedig a 4.6.0-ás változat jelent meg.
A hardver szekcióban frissült a TED oldala, ahol néhány alapvető információt olvashatunk és szép képeket nézegethetünk a jószágról.
Lacoste pedig ismét hallatott magáról egy újabb átirattal, mely ezúttal a Powerball-t ültette át Gameboy Color kézikonzolokra.
Mikor lesz az eredmény hirdetés? Lassan egy hete volt a programozási versenyre a nevezések beadási határideje. Emlékeim szerint az utána következő három nap volt kijelölve szavazásra.
Na, akkor ezt elkészültnek nyilvánítom. Alább beszúrok egy felvételt arról, ahogy az egyik feladványt megoldottam az előbb. Mondjuk majd' dupla annyi lépésből, mint a lehetséges legkevesebb, de nem is volt célom most a legjobb megoldás lelövése. :-)
Hehe:-) Nem versenyre készültem, ettől függetlenül épp ma írtam be az assembly forráslistába az utolsó utasítást. :-) Egy 30 éve írt DOS-os játékomat backportoltam Plus/4-re, YAPE mellett teszteltem ma eredeti hardveren is, érdekes érzés volt (nosztalgikus, amellett folyton a Returnt nyomkodtam Shift helyett...)
Most már csak a scrollszöveg kell, no meg további feladványok bele.
Március erős felhozatallal halmozta el a nagyérdeműt, hála a programíró versenyeknek és a szorgos fejlesztőknek. Elsőnek bszggg egér illesztője kapott frissítést és a szerző kiadta a Hammer Mouse demonstrációs játékot hozzá. Utána MMSZoli és BoCP (akinek nem tudom eldönteni hogyan kellene a handle-jét írni, mert volt már BoCp is, máskor meg egyszerűen csak Andras) egy régi játék felújításával Venture Lite Remastered címen. Visszatért Proky a színre és a lányával (PKK) készítettek egy macska tamagocsit, a Bertalan-Simulator-t. Epy és Chronos is beszállt a versenybe a Captain Slim programmal, ami egy aranyos, talán picit Treasure Island ihletésű játék, Csabo+4 zenéjével. orac81 újabb logikai játékot prezentált, az SDL-Connex-et. Csabo is követte a példáját a Binary Sudoku-val. Majd érkezett a Gravity Boy, ami egy tavalyi Homelab-3 játék hiper polírozott átirata LBM és Jeva gondozásában, Csabo zenei aláfestésével. Haegar szerepjátéka, a The Tale érkezett következőnek. A hónapot pedig RoePipi Sand-stormer-e zárta. A játékfejlesztő verseny határidejét egy héttel kitolták, aki igyekszik még castlakozhat az eddigi tucat nevezéshez.
Fishhack egy új programozási nyelv értelmezőt írt Tiny PILOT C16 címmel, Inufuto a Cate-et, Rachy a Preic-et frissítette.
A hardver szekcióban SukkoPera még egy kreálmányáról került ismertetés, a Hannes512 memóriabővítőről.
Csabo pedig derekas munkát végzett a How Do I Disable The Run/Stop Key? enciklopédia bejegyzéssel, lévén az ezidáig leírt megoldások működése hagyott kívánni valókat maga után. Szerencsére Csabo azokat az időket elmúlasztotta szorgos nyomozásával és új eljárásával.
Ahogy közelednek a programíró versenyek határidejei, kezdenek feltünedezni a pályaművek, aminek örülünk nagyon. :-) Az első fecskék Kwayne-től az Alpha Man DOS-os logikai és TRP-től a Docster's Digger akció játék átiratai. Haegar B-Breakout-ja, Mező István Knight's Tour-ja és FeCO Bounce!-a követték az első megjelenéseket nem sok késéssel. BoCP és MMSZoli folytatták a sort a Ready To War-ral. Még egy új programozót köszönthet közösségünk Fishhack személyében, aki egy régi szöveges kalandjáték felújításával érkezett, melynek címe Deadly Adventure (Fishhack). RoePipi is bejelentkezett a Two Canaries Pecking-gel. Kwayne ráduplázott teljesítményére az UfoTofU átirattal. Rachy pedig konvertálta nekünk a Deck Wreck: Demokracy-t, amit ízlés szerint magyar vagy angol nyelven is játszhatunk.
A fejlesztő eszközök frontján megint megújult a Multipaint, a Preic és a Cate, illetve az enciklopédia is folyamatosan frissül kisebb-nagyobb mértékben.
A hardver szekcióban pedig feltűnt a 16-osokhoz és 116-osokhoz készült 3+1 Modul, amivel ezeken a gépeken is lehetett használni a plus/4 beépített irodai programcsomagját. Mondjuk az egy érdekes kérdés, hogy miért büntette volna magát ezzel bárki?
Boldog új évet mindenkinek! Gépeink elkötelezett rajongói dolgos kezeikkel januárban sem hagytak cserben minket. Mindjárt elsején jelentkezett Phoenix, aki Charles of DS átkeresztelkedése vagy újjászületése, egy bejelentéssel Dune Intro című demócskája által. Még aznap érkezett siz és TCFS fejtörő játéka is, a Feed the pony. .mad. nevezetű új versenyzőnk pedig egy régi játék javított változatát adta közre, a Blockbusters (Fixed)-et. Hosszú idő után Mermaid is tiszteletét tette házunk táján a Microsonix 001 zenedemóval, ami parányi SID zenék gyűjteménye. Inufuto újabb játékocskát jelentetett meg, a Mieyen-t. A hónap vége felé pedig érkezett egy nevezés a programfejlesztői versenyre Matrix címmel az Entary Games-től. Ide kapcsolódik TRP alkotása is, ami az ő nevezését hivatott beharangozni, a Docster's Digger trailer.
Szorgos munka folyik az enciklopédiában is, számos szócikk került frissítése. A fejlesztőeszközök frontján is előrehaladás tapasztalható a TRSE (0.18), a Multipaint (2025) és a Preic (1.4.0) vonatkozásában. A Saboteur! C16 pedig kapott egy Gameboy Color átiratot.
A múlt év zárása a szokásosnak mondható módon mozgalmasabb lett. Az első érdekesség a Raytracer lett sabe gondozásában, aki egy Primo BASIC programot ültetett át az XC=BASIC keresztplatformos fejlesztőeszköz segítségével. Fredrik Ramsberg a The Coils of Hate kalandjáték könyv átiratával színesítette a programkínálatot. Luca portolt egy régi stratégia játékot 1983-ból Nukewar Plus/4 címmel. Ezt követte a karácsonyi üdvözlet programocskák özöne. Haegartól az Xmas24, a Commodore Is Awesome csapattól a Christmas is Awesome 4, a Puls4rtól az X-Mas 2024, Csabo+4-től a Merry Christmas 2024 érkezett, George a Kalin Esperan 2024 SID-del, TRP pedig a X24 greetings-szel kívánt kellemes ünnepet. Logiker idén is megszervezte a Vintage Computing Christmas Challenge versenyt, amin gépeinket négy nevezés képviselte /*Az egyiket én követtem el. Nem röhög! :-)*/. Az enciklopédia is jelentős fejlődésen ment át, a TED regiszterekről szóló cikk például igen alaposan kiterebélyesedett, információtartalma és olvasmányossága jelentősen javult.
A VICE-ból megérkezett a 3.9-es verzió, ami elvileg jelentősen javított a hanggeneráláson, az inspirációt Gaia YapeSDL-éből véve. A YAPE pedig az 1.2.5-ös szintre lépett, számos apróbb javítással és fejlesztéssel.
Rachy egy új keresztplatformos BASIC fejlesztőeszközt jelentetett meg, ami a mai nappal bezáróan négy kiadást ért meg. Az érdeklődők használják egészséggel a Preic 1.3.0-s változatát! Inufuto és Charlemagne is frissítették programjaikat.
SukkoPera pedig két újabb hardver projektjét mutatta be. Az egyik egy i8255 alapú párhuzamos port kártya, amit ha minden igaz a korábban már említett frekvenciamérő és párhuzamosított 1541-es meghajtó használnak, Plus4i8255 néven. A másik, Plus42Wire névre keresztelt alkotás pedig egy I2C Bus Interface RTC-vel és a hoszt által is programozható EEPROM-mal. Ez utóbbi bővítő meglehetősen érdekesnek tűnik, látszik benne további fejlesztési potenciál.
November kevésbé termékeny hónapnak bizonyult. A meghirdetett versenyen túl JimmyCoupe jelentkezett kilenc szöveges kalandjátékkal, Ko-Ko kiadta a Make Ten Or 50 logikait, Spektro próbálkozott a saját zenerutinjával a To the Batcave teszt programban, siz frissítette a SIzPlay-t az 1.5-ös verzióra és Frederik Ramsberg hozta a Adventure 350p szöveges kalandjátékot.
Csabo+4 szerette volna feldobni a közösségi életet egy "kihívással". A közösség sajnos :-( túl lusta volt feldobódni. :-)
Inufuto tovább pofozgatja a Cate-et és az Asm8-at.
A P4W hardver szekciójába pedig került szép kép a tcbm2sd háttértárról, illetve link is a projekt github tárolójához.
Az októbert Ko-Ko indította a szeptemberi PETSCII Lumberjack frissítésével, ami immár Csabo+4 zenéjét játssza. Rögtön utána bemutatta a játék egy újabb átiratát Lumberjack 256 címmel, értelem szerűen a 256 bájtos mérethatáron belüli terjedelemmel. Sirhadisen indult és tizenharmadikként végzett a Deadline 2024 parti szöveges módú grafikai versenyszámában Mixed Feelings About Xmas című képével. Új játékfejlesztőt is köszönthetünk platformunkon JimmyCoupe személyében, aki névjegyét a DragonSlayer szöveges kalandjátékkal tette le. Régészeti kutatások eredményeként KiCHY két régi játéka is előkerült. Az egyik az Aster, a másik – ami igazából csak egy játék előzetes – a Time Cristal 1. Luca kezelésbe vett egy újabb régi játékot és kiadta annak könnyítésekkel és dokumentációval ellátott, NTSC kompatibilis verzióját, a Taskforce +4GD-t. Régi, több platformra dolgozó ismerősünk Fabrizio Caruso újabb játékot jelentetett meg. A Trex C16 egy újabb Chrome Dino Runner klón. Ezután JimmyCoupe visszatért és újra lecsapott. Ezúttal egy menedzser játék felújításával. Aki szeret "aranylábú gyerekeket" pásztorolni és bajnoki címekre törni, annak biztosan jó szórakozást nyújt majd a Football Manager Plus/4 Enhanced. Andras, aki BoCp néven is alkotott már elkészített Debrecen címerének digitális változatát. Kissé furcsán kinéző alkotás. A hónapot pedig orac81 zárta Connex című logikai játékával, ami a Négy a nyerő egy változata.
Inufuto ismét frissítette az Asm8-at (1.10.0) és a Cate-et (2.1.1).
Szeptemberre is jutott néhány megjelenés. Elsőnek orac81 hozott két játékot, a Fruit Hoot félkarú rablót és a Cascade 2 logikait. Utána a mono fedőnéven tevékenykedő Ataris csávó jelentkezett egy valós idejű POKEY zene konvertáló rutinnal, amit a Songs Of The Spies zenegépben mutatott be. Ko-Ko egy újabb PETSCII játékkal örvendeztetett meg minket, a PETSCII Lumberjack-kel. BSZ pedig továbbra is padlógázzal hajt az SD2IEC VCPU sztrádán. Frissítette diagnosztikai programját az ilyen meghajtók detektálására, a SD2IEC VCPU Detector-t az 1.3.0-ás verzióra, illetve VL1S - SD2IEC VCPU Fastloader címmel kiadott egy egyszerű gyorstöltőt a VCPU-s firmverrel futó SD-kártya olvasókhoz. És ahogy arról nem rég szó esett, scarabaeus fórumtárs két fiatalkori műve is felkerült a P4W gyűjteményébe.
Frissült a cc64 és a Cate fordító is, ha valaki szeret ezekkel szórakozni, valamint kerültek képek a híres-hírhedt Eslapion PLA helyettesítőjéről a hardver galériába, így nézegethetünk szép képeket a PLAnkton TED-ről, Ulysses777 pedig további információkkal bővített néhány szalagos töltéshez kapcsolódó enciklopédia bejegyzést.
Ha valakit érdekelne, de még nem értesült a dologról, most szombaton Debrecenben megrendezésre kerül a 2. Cívis Retro Számítógép Találkozó. A C16/+4 közösség az ígéretek szerint képviseltetni fogja magát legalább Verona és a "miskolci barátaink" személyében, Unreal pedig előadást fog tartani a demószénáról.
Az utolsó Plus/4-eses évemben egy iskolai fordított napra írtam pár programot, amik futottak ott képernyőkön, kis animációkat, aztán közéjük raktam az önarcképemet is, amihez előtte csináltam egy "airbrush" programot, amivel megrajzoltam, egy kis rutin pedig kirakta a képernyőre.
Előtte pár évvel, talán '87-ben, amikor a II. iskolaszámítógép program elterjesztette a Plus/4-eseket az iskolákban, átírtam a pár évvel még azelőtt VIC-20 (VC-20)-ra megírt kicsi BASIC programomat, Plus/4-re már kétjátékosos verzióban, a szövegből is látszik, poénból. Az lett a Neurózis.
Az lehetett, hogy valami programmásolós session-ön valaki betöltötte először az önarcképemet, rátöltötte a Neurózist, aztán nem utóbbi méretében mentette le, hanem egy C16 teljes memóriányit mentett (bár, ahogy nézem, nem $3fff-ig, csak $3f40-ig), a bitmap pedig ott maradt belelógva. Aztán valahogy az terjedt, nem is tudtam róla. :-)
Ma jelent meg a P4W-ön egy régi programod (már ha minden igaz), a Neurózis. Rögtön egy kis digitális ásatást is végeztek rajta és előkerült egy kis csemege. Ez utóbbihoz, mint az elkövető (már ha minden igaz) esetleg tudnál néhány gondolatot fűzni?
Kellett viszonylag gyors nibble swap. Gondoltam lookup táblára, annál nincs gyorsabb, de negyed KB erre... Persze megcsináltam a bittologatással is, de kíváncsiságból rákerestem, van-e ebben valami találmány, és igen:
"It takes only 8 bytes and 12 clock cycles, and no variables, no stack usage, no look-up table, no X or Y usage. It uses only the accumulator and status register."
De, lesz kazetta... ha odajutok egyszer. Hirettem itt egy csomot, hogy odaadom a jatekot tesztelni valakinek ha kell. Most jarok a masodik Release Candidate-nel, de meg mindig vannak aprobb gondok.
Mas: lehet tamogatni a P4W-t; nyitottam neki egy Patreon-t (/plus4world). Nem akarom nagyon hirdetni, mert nem a penz kell hanem igazabol annak orulnek, ha tagot lennetek es ott dumalnatok. Amig nem mondta valaki nemreg hogy mer nem magyarul van, fel nem tudtam fogni, hogy miert nem ott vagytok. Pedig en is magyar vagyok, a lap is le van forditva (amennyire lehet), a forumnak is megvan a ketnyelvu lehetosege... Na mindegy.
A jatek "Death Sector" lesz, jutubon van hozza trailer meg egy fake review, ez csak eros idegzetueknek ajanlott (bar igazbol meg nekik se).
Sziasztok!A múlt hét elején felkerült a jófogásra néhány C+4 és C64 kazetta, köztük a W-nyelv is. Aztán csakhamar el is tűntek a jelzett vételi szándék ellenére is. Esetleg valaki tud róla valamit? Ha igen, kérem privát üzenetben keressen meg. Előre is köszönöm!!!
Egyébként a weboldaladat szerintem valakik elrabolták. Pár napja valami kriptó-szemét volt rajta, ma meg azt javasolta, hogy cseréljem le az inkompatibilis böngészőmet (ami új programmal gondolom átalakíthattam volna a gépemet egy remek botnet és kripto-bányász node-dá valamint kaptam volna temérdek személyes adatot lopkodó és nyomkövető appot).
Az augusztusi újdonság felhozatal is szerény lett, de hát itt a nyár, nem a szobákban kell kuksolni és kockára programozni magunkat. :-) Sirhadisen egyelőre kitart a nyulas téma mellett és az Evoke 2024-en indította Usagi-Moves című nyúl táncoltató demóját, amely a versenyszámában nyolcadik helyezést ért el. Gratulálunk neki! TCFS Maestro megnyitotta a Giana Sisters forráskódját. Akit érdekel jobban olvasható formában hogy mi hajcsa a varázslatot, annak mindenképp ajánlott tanulmányozni. Egy korábban megjelent finn szöveges kalandjáték sorozatnak megjelent az angol nyelvű átdolgozása Diamond Hunt címmel. Majd Inufuto-tól kaptunk egy újabb platform játékocsk-t, az Osotos-t. Állítólag meglehetősen nehéz, de a segítség gyorsan érkezett örökélet és örökidő módosítások formájában. :-) Ulysses777 nem adta fel a kazettás turbók témáját. Kiadta az IRQ Turbo nevű felhasználói programot, egy olyan szalagos gyostöltőt, amivel betöltés közben lehetséges dinamikus vagy interaktív tartalmakat prezentálni. A mellékelt példában egy Invaders klónt lehet betöltés közben játszani! Hát, eddig ilyenünk sem volt, de végre ebben is felzárkóztunk a világ élvonalához. :-) Jött még egy másik, ezúttal német szöveges kalandjáték angol átirata, a Black Ninja (Remake) egy Kwayne álnéven alkotó emberkétől. Majd Sirhadisen megosztotta friss demójának forrását.
A CBM Program Studio is frissült és a P4W portál hardver szekciójába bekerült a WheelOfJoy nyolc portos multi-joy adapter, ami SukkoPera alkotása.
Érdekességként még talán említés érdemel Csabo+4 P4W fórumban feltett kérdése arról, hogy a kazettaborítókon a gerinc feliratát hogyan kell tájolni. Csak nem kazettás kiadás készül a korábban tesztelésre hirdetett játékból?
Sziasztok. Azt találtam ki, hogy a Retró 6-ban szerepeltetek egy programlistát. Föltettem a Yapét, betöltöttem a programot, beállítottam nyomtatónak az MPS801/803-as bitmaposat, és kilistáztattam a programot a képzeletbeli nyomtatóra. Szuper. Gyönyörű szép. Csakhogy minden programsort egyetlen sorba listáz, vagyis 80 karakternél levágja a sorvé
Van erre valami megoldás? Már a fél cikket megírtam hozzá…
A host szerverrol leszedte a PHP-t, igy semmi nem ment. Vegul az error500 helyere tettem valami uzenetet, azt lehet mar lattatok - csak hogy tudjak a latogatok, hogy "dolgozunk rajta".