A 3 szelep az ideális! Ojjé! Mindjárt másként nézek a motoromra!!! :o)
Az elektromágneses szelepvezérlésről:
Ez az egyetlen olyan lehetséges technika, amivel a motor minden paraméterét javítani lehetne. Ezért aztán néhány gyár nagyon komolyan foglalkozik is vele, és állítólag néhány éven belül szériaérett lesz a technológia.
Hello!
Nos ez a sokszelep dolog valoban az áramlási keresztmetszet növelése miatt van ,de gyakorlati haszna csak a magasfordulatu motoroknál van(legalább is benzineseknél).Ebben a kategoriában a csucstarto a Honda hengerenként 8 szeleppel,ováldugattyus GP motorjában melynek fordulatszáma joval 20000f/p felett volt (a szelepszárak vastagsága a golyostoll betét szintjén volt).Számitások szerint az optimális a három szelep,de a néggyel szimetrikusabb lehet az égéstér.A szelep vezérlés idejének válltoztatására a legegyszerübb modszer (ami a nagyfordulatszámu motorkerékpárokon álltalános)a vezérmülánc feszitö mozgatásával történhet az olajnyomás segitségével.Egyébként a leg optimálisabb megoldás a motortol mechanikailag független megoldás lenne(elektromos,pneumatikus),de ennek megvalositására (az F1 kivételével) nincs igazi igény (jobban megéri üzemanyag cellába ,hibridhajtásba innoválni).Furcsamodon a négy szelep legjobban a nagyteljesitményü diesel motoroknál terjed (az összes uj kamionban ilyen van).Itt van gyakorlati haszna mivel tervezhetö a levegö örvénylése (ez a GDI-re is érvényes).A repüléstechnikában viszont már nem 60 éve hanem joval régebben találunk több szelepet ,a dupla gyujtás pedig biztonsági okokbol kötelezö.
ESpal
Már a második világháborúban, a szovjet repülőgépek is hengerenként 4 szeleppel és 2 gyújtógyertyával rendelkeztek... Szóval csúcstechnika a javából a 4 szelep meg a Twin Spark - úgy 60 éves! Szóval a 4 szelep inkább az autó eladhatóságát javítja, nem a motor minőségét. A változó szelepvezérlés, az tényleg "valami".
Az ideális természetesen az lenne, ha a szelepszámot (helyesebben az áramlási átmérőt) a fordulatszám függvényében lehetne változtatni, amint azt egyre több gyár csinálja is.
Alacsony fordulatszámon ugyanis a nagy átmérőn a gáz lassabban áramlik át, és ez kedvezőtlen áramlástanilag, mivel nem megfelelő a keverékképződés.
A 2-nel tobb szelep hasznalatanak oka a kovetkezo. Van egy kor alaku felulet, ahol szinten kor alaku (eloallitas, megmunkalas egyszeru, egyenletesen tomit, stb.), lehetoleg minel nagyobb teruletu objektumokat akarunk elhelyezni. Celszerubb bizonyos esetekben az 1 nagy atmeroju helyett esetleg 2 vagy 3 kisebb atmeroju, de osszessegeben nagyobb teruletu objektumot elhelyezni. Valami ilyesmi a terulet integralasanak elve is, amikor egyre kisebb es egyre tobb objektummal fedjuk le az integralando teruletet, amit ezek az objektumok egyre inkabb kitoltik a rendelkezesre allo teruletet.
A szivo illetve kipufogo oldali szelepek vezerlese oldalankent azonos, lehet trukkozni az idozitesekkel. Persze ennek ara van, a mechanika nagyobb bonyolultsagu, osszessegeben a rugoerok nagyobbak, amit nyitaskor le kell gyozni, 5 szelep eseten az elhelyezes sem a legegyszerub mutatvany es a tomeg is novekszik valamelyest.
A 3 szelephez torteno visszateres oka -szerintem- a szivo oldali valtozo szelepvezerles egyre gyakoribb bevezetese.
Az A Mercedesek motorjai 2 szelepesek. Nem hiszem, hogy a Mercedes gagyi cuccal jönne ki. Szerintem inkább amit a többiek tudnak 4 szeleppel azt ők tudják 2-vel. Lehet, hogy 4 szeleppel már nem lehet előre lépni?
"a Mercedes újabb motorjaiban hengerenként 3 szelep van."
De ha jól emléxem rá, akkor nem csak egy gyújtógyertya van hengerenként, hanem 2, tehát nem fér el több szelep! Legalábbis a mercinél, mert hát a derék olaszoknak az Alfákba sikerült a 2 gyertya mellé 4 szelepet bezsúfolni!
Természetesen a szívóoldalon van a kettő, hiszen a másik oldalon a kipufogógáz már magas nyomás alatt áll, így könnyebben kitalál. Az öt szelep ha nem is teljesen marketingfogás, nem véletlen, hogy leszoktak róla. A gázcserét ugyan javítja, de az alternáló mozgást végző tömeget növeli, a bonyolultságot, így az árat szintén. 4 szelep a tuti.
Es az a 3 milyen megoszlasban van?
A gazdasagos, kornyezetbarat motorokhoz nem art a 4 szelep (esetleg csak 3), de az 5. mar tenyleg csak marketingfogas. (es mernoki bravur)
Szeretném megtudni, hogy mi a véleményetek a hengerenkénti szelepszámról. Azért is érdekel a téma mert a Mercedes újabb motorjaiban hengerenként 3 szelep van. Ez visszalépés vagy annak az elismerése, hogy a sokszelepes technika csak marketingfogás lenne?