Az ikon görög eredetű szó, εικόνα, ikóna, „kép“, „képmás“ (ellentétben a είδωλο, ídolo, „lidérc“, „álomkép“ és είδος, ídos, „őskép“, „alak“). Ikonokon elsősorban a keleti egyházak szentképeit értjük, különösen az ortodox egyház és az abból kivált és Rómával egyesült, bizánci rítusú görög katolikus egyház liturgikus képeit. Ezek a képek általában meg vannak szentelve és a keleti egyházak teológiájában valamint spiritualitásában rendkívüli szerepet játszanak. Az ikonok célja Isten és szentjei tiszteletének tudatosítása, valamint az ábrázolt személy és a szentkép előtt imádkozó személy közötti kapcsolatteremtés, így tehát átvitten a vallásos szemlélődő és Isten közötti kapcsolat megteremtése. Az ikonokat ennek megfelelően a keleti egyházakban nem tartják sem műtárgynak, sem dekorációnak.
Az ún. ókeleti egyházak közül a Kopt Ortodox Egyház és az Örmény Apostoli Ortodox Egyház tiszteletben tartja az ikonokat, az Asszír Keleti Egyház viszont nem. A kopt ikonokon megfigyelhető még az óegyiptomi művészet bizonyos elemeinek érvényesülése.
hagyományosan fatáblára, táblásított tölgy, bükk, éger , hárs, Kőris .
a fatáblánál lényeges, hogy szakszerűen legyen összeszerelve, és a hátlapján legyen merevítés.
a meleg enyvvel átitatott fatáblára lenvásznat ragasztunk.
1 napig száradni hagyjuk. a teknősített mélyedésben a vásznat szikével bemetsszük, hogy később ne repedjen meg rajta a krétaalap.
A táblára 7-8 rétegben meleg enyvből és krétából hordjuk fel az alapozást. A tükörsimára csiszolt felületre másoljuk át az ikont pausz papírral, grafitolásos technikával. A bekarcolás után a főbb kontúrokat átfestjük vékonyan .
Tojásemulzió: 1 rész tojássárgája , 2 rész misebor, pár csepp levendulaolaj. Festés közben szenteltvízzel hígítható.
aranyozás. Az arannyal bevonni kívánt felületet enyv és bólusz keverékével vonjuk be.
Ez a felület 2-3 réteg után fényesre polírozható achát kővel. Erre a felületre alkohol és enyv oldatával helyezzük fel az aranyfüstöt.
Az aranyfüst. 2-3 órán belül polírozható.a festés tojásemulzióval és festékpigmentekkel történik.Amikor elkészül schelackkal lehet lakkozni.
hozzávalók még sok imádság és alázat megfelelő arányban.:)
Az ikonfestő Isten dicsőségére fest. nem alkot, nem önálló művet hoz létre. Csupáncsak ecset Isten kezében.
Ez egyrészt a fordított perspektívának köszönhető.Az ikonokon a párhuzamosok a távolban nem összetartanak,hanem távolodnak.Ez által a szemlélő a kép részévé válik.
Azoknak akik nem kifejezetten a vallásos értéket látják az ikonokban,talán mint a vizuális művészetek egyik sajátos ágát értékelik ezt a fajta ábrázolásmódot.
A maga szigorú szín és forma- rendjével,a fordított perspektívájával.
Középkori technika,látásmód...magam részéről rajongok értük.
Én is felvettem a kedvencek közé ezt a topikot, nagyon szépek, pont így Nagyböjt idején, tehetséges festő is vagy. Egyébként "szoptató Istenszülő" ikonról még nem hallottam eddig. Lehet, hogy lesz némi negatív felhangja egyébként e topiknak a protik részéről, de ne hagyjuk magunkat! ;)
"Húsvét előtt az Astra Sibiu nemzeti múzeumból (Nagyszeben) - ahol 4 ezer középkori ikont őriznek - több tízet elhoznak a Kiscelli Múzeumba és konferenciát szerveznek francia és olasz résztvevőkkel a katolikus és az ortodox ikonográfiáról. "
Örvendezz, mert Általad felcsillant az öröm, Örvendezz, mert Általad kialszik az átok. Örvendezz, visszahívása az elbukott Ádámnak, Örvendezz, váltsága Éva könnyeinek. Örvendezz, emberi értelemnek elérhetetlen magasság, Örvendezz, angyali szemnek beláthatatlan mélység. Örvendezz, királyi trónja a Királynak, Örvendezz, hordozója Annak, Aki a mindeneket tartja. Örvendezz, napkeltét megjelenítő Csillag, Örvendezz, méhe Isteni Magzatnak. Örvendezz, teremtett világot újító, Örvendezz, Benned lesz Gyermek az Alkotó. Örvendezz, érintetlen Mennyasszony!