Jót nevettem, abssolut igaz kimerítő részletes pontos magyarázat. Aki nem precíz és alapos és nincsenek meg a felsorolt dolgai meg se próbálja. Egyébként azért az igazi csak-csak az analóg, de a diginek is megvan a maga helye /valahol/
Kérdésed nem egyszerű, komoly könyvek lelhetők fel eme témában.
A szaktudásod jó, de ez esetben nem feltétlenül szükséges, vagy nem sok előnyt ad. Vegyszer kittet kell venned, nem kell tudnod hogy miből van. A vegyszerek mérgezőek, nem kell beleinni, sem fürödni bennük. Egyáltalán nem biztos, hogy jól jársz ha ebbe belekezdesz. Tapasztalat mindenképpen kell.
Fontos hogy legyen egy tök sötét laborod, vízzel és hellyel. Kellenek edények, üvegek. Minden előhívási lépéshez új tank, vagy ezzel azonos méretű edény kell, hogy minden vegyszernek másik edénye legyen, az egyes lépések között nem célszerű a vegyszereket öntögetni, jobb csak a spirálokat áttenni. Az első hívás, öblítés, a fixálás eleje mindenképpen teljes sötétséget igényel. A jó hívótank leginkább több is, alapfeltétel. (PATTERSON tartalék spirálokkal) Filmet befűzni csak tök száraz spirálba tudsz. Ahány filmed van, annyi spirál kell. A rend, tisztaság, temperálás, pontosság az alapja mindennek. Így nyáron a legnagyobb probléma a meleg, fél fokon belül tartanod kell az előírt hőfokot. Ez gyakorlatilag akkor lehet ha a szobát tudod temperálni. Gyakorolni kell hogy tök sötétben be tudd fűzni a spirálba a filmet. A filmet tilos tapizni, karcolgatni.
A következő legfontosabb, hogy vedd meg a vegyszerkészletet, és ioncselét vizet a végső öblítéshez. A vegyszer készlet előírásait (kikeverés, idő, hőfok) nagyon pontosan be kell tartani. Tizedfokos hőmérő, sötétben is látható óra, egyebek majd észreveszed munka közben. :) Például hová milyen csipesszel akasztod fel a filmet. A diahívás bonyolultabb, több lépésből áll, mint a negatív hívása. A diahíváshoz erős megvilágítás is tartozik. A lépések között általában rövid öblítés van, a vegyszerek nem szeretik egymást, tilos a vegyszereket egymásba ,,áthordani". Számos dolog van még, közbe majd rájössz. :)
Van kétszer fél liter eladó 2x6 tekercs dia hívására alkalmas hívó kittem. Ára 2x6000 ft. Lejárt, de bontatlan. Remélhetőleg jó, garancia nélkül. 30-4088109
Kérdésem lenne előhívással kapcsolatban. (Valaha volt fotós ismerősöm, de tőle sajnos már nem lehet megkérdezni ezeket a dolgokat, mert az illető fotós időközben sajnos már elhunyt.)
1./ A színes negatív filmhívásról, és
2./ A színes diapozitív filmhívásról szeretnék részletesen kérdezni. Van jó néhány ilyen előhívandó filmtekercsem, ill. még olyan is ami még nincs elfotózva, de hőtőben van tárolva kellően alacsony hőmérsékleten és még jók a tekercsek, tehát lehet még rájuk ráfotózni.
Egyelőre még teljesen laikus vagyok e témában, de viszont a kémia mindig is erős oldalam volt 4,5-ös átlaggal, és a vegyszerek és vegyi reakciók és egyenleteik terén eléggé képben vagyok.
1./ Milyen vegyszerekre van szükség a színes negatívfilm-híváshoz, mi ezeknek az összetétele, és milyen sorrendben, hány perces hatóidővel, és az egyes hívási és fixálási fázisok között hány perces szünetidőkkel kell dolgozni?
2./ Milyen vegyszerekre van szükség a színes diapozitívfilm-híváshoz, mi ezeknek az összetétele, és milyen sorrendben, hány perces hatóidővel, és az egyes hívási és fixálási fázisok között hány perces szünetidőkkel kell dolgozni?
(Utóbbiról annyit tudtam utánaolvasni, hogy ezeket a diapozitív filmeket még ún. "fordítós filmeknek" is nevezik, mivel több fázisban hívják őket elő, először fekete-fehér negatív hívást végeznek rajtuk, aztán egy másik előhívó vegyszerrel a második fázisban átfordítják őket színes diapozitív hívásúra, majd elvégzik a fixálást, végül a fixálót semlegesítő oldattal lemossák, megszárítják, és innentől kezdve lesz nézhető az elkészített diafilm. Jól olvastam utána, valóban ez a vázlata az előhívásnak?
-- Viszont ha tényleg így is van, a hozzá szükséges előhívó vegyszereket és használatuk pontos módját és a betartandó pontos hatóidejüket akkor sem ismerem, így ezért kérnék tőletek mindezekről részletes szakmai útmutatásokat.
Ha pontosan követem a leírást, akkor valószínűleg nekem is sikerülni fog, hiszen csak vegyszerismeret, és az alkalmazási sorrend és a hatóidők szigorú betartásának, és a sötétkamra pontos kivitelezésének kérdése az egész. Sötétkamrának való helyiségem van, fényzáró, és vörös fényű izzóm is van hozzá több is.)
Nem érdekel valakit egy Upa 4 (?) nagyító és egy szárító?
Nagyon bolygatni nem akarom őket mert talán még nem is voltak használva pl a nagyító bőröndjében a szivacs teljesen ép.... igaz sárgul már, a külseje is kiváló állapotban leledzik. :D
Jó tudom nem egy nagy érték de ha kell valakinek gondolom megérhet egy csokit, bár nem tudom postára rá lehet-e bízni...
Sziasztok, keresek LEICA W35 Focomat nagyítógép ügyében segítséget, aki használta, hasznája esetleg van neki ilyen szerkezete, kérem segiítsen nekem, lennének kérdéseim, előre is köszönöm.
Mobil sötétkamra. Fuji Dark Box FDB12. Uj alapotú, nem használt. Filmkazettába töltés, film kicserélése útközben és szabadban is lehetséges. Ezenkívül fényérzékeny fotópapír is tudunk magazinba tölteni. Összecsukva 65X38X 7 cm Súlya kb. 2-3 kg. 3 perc alatt kinyitható.
Közben rég várt dologra is sort kerítettem, pár napja végeztem egy tekercs Ektar elfotózásával, és tegnap előhívtam. Nagyon tetszik az eredmény, nagyon szépek a színek, nagyon kevés, és szép a szemcse, aki azt írta, hogy dia-közeli élményt ad, az nem hazudott, valóban nagyon közelinek érzem. Természetesen azzal a különbséggel, hogy itt azért csak nincsenek "igazi" színek, mert a scanner "csinálja" őket, de a jó öreg Minolta elég jó munkát végez. Ami érdekes, hogy az erős fényben készült képek szerintem "keményebbek", mint a más általam használt filmeknél, de lehet csak be kell lőni jól a scannelés utáni utómunkát. Mert ha tologatom a csúszkákat, akkor látszik, hogy az alapból tök sötétnek tűnő részen is ott van a részlet, csak az alap szintekkel nem látszik jól. Bár eléggé gyanús az is, hogy ez az F75 "munkája is", mert már nem első alkalommal veszem észre, hogy valahogy máshogy számolja az expót mint a F801s amivel rengeteget fotóztam, és főként rengeteget diáztam előzőleg. De az F75-nek van beépített vakuja, és fele tömegű. :-) A következő tekercs Ektar mindenesetre az F801s-be megy. Nagyon tetszik a végeredmény, de mint általában ISO100-on eléggé vadászni kell a fényt ( állványt vinni meg lusta vagyok :-) ). Bespejzolok még pár tekercset ebből is.
Érdekes dolgot tapasztaltam a legutóbbi hívásnál, de sajnos messzemenő következtetést nem lehet levonni belőle, az alább leírtak miatt.
Új hívót kevertem, visszatértem a Tetenal-hoz, már csak azért is, mert Cinestillt nem kaptam sehol.
Ez jópár éve már állt a pincében a hűvösben, persze érintetlen gyári csomagolásban. Viszont ezen sincs gyártási idő általam dekodólható formában ( vettem két új csomagot, és az újakon sincs ), és a Tetenal amúgy sem ad meg semmilyen infót a lejárattal kapcsolatban, csak már bekevert állapotra. Ahogy a leírás is írja, hogy hűvösebb tárolásnál a blix második komponensében kristályosodás lehet, ott volt is egy kicsi, de szépen feloldódott ahogy írták is.
Persze hívtam tesztet, és összevetve az előző ( Cinestill ) hívóban hívott csíkkal, ( ugyanazon filmből vágott darab ) nincs semmi jelentős eltérés, kivéve, hogy tök mások a zöldek. A Tetenal hívóval sötétebb, zöldebbek a levelek, a Cinestillben sokkal nyersebb zöld. Amúgy a többi szín szerintem nagyjából rendben van, de a zöld nagyon eltér. Ami miatt sántít az összehasonlítás, hogy a Cinestill-es csík agitáció nélküli álló hívás volt, míg a Tetenal-os normál. Sajnos nincs már Cinestill hívóm, hogy azzal is hívjak egyet normál módon, de roppant érdekes. Elméletileg pont a sztenderdizált eljárás miatt sem lehetne jelentős eltérés úgy gondolom. Nyilván a nem sztenderd előhívási eljárás miatt lehet más eredmény, ez nem kérdés.
Amúgy ha minden további infó nélkül hasonlítanám össze, akkor a "stand development" eljárással hívott kép jobban tetszik. Ki fogom próbálni a Tetenal-al is az álló hívást.
A tanácsok alapján amúgy készítettem egy szárítót, gyakorlatilag egy PVC cső, amiben alul egy csőventillátor van, alatta egy szűrővel, meg lábakkal, ez fújja a szűrt levegőt felfelé, felette pedig 3D nyomtatott orsó-tartó van, amire két 135-re állított, vagy egy 120-ra állított orsót tudok tenni. Elsőre prímán bevált, minimális por és száradási nyom lett a filmen, tényleg minimális. Lefotózom majd.
Ha viccesnek is tűnik, Amazon és ebay nekem bevált. Igaz más kontinens, így a helyi szabályok keresztbe tehetnek neked. Viszont árban verhetetlen, ha magad keversz. Én akkor mentem bele, amikor akadozott az ellátás. Az ár mellett a másik előny, hogy friss vegyszerem van mindig, nem áll meghatározatlan ideig.
Köszi, Soóséknál vettem egy csomag Ilford filmhívót ( Foma ippeg nem volt ) de hosszabb távon szeretném a régi receptjeimet is használni. Egy amidolos papírhívóval pl. gyönyörű fekete tónusokat lehet elérni, amit semmi mással nem.
Úgy látszik, az otthoni ff. laborálás úri huncutság lett ebben a digitális világban.