Bár feltételezem ez is egy hamvábahótt topic, valamiért nagyon nem ugrott senki a témára, ennyire megszoktuk, hogy a neten mi magunk vagyunk a fizetőeszköz, az "ingyenes" használatért cserébe. Pedig beleolvasva ennek a mostanában vírusként terjedő cookie-s figyelmeztetésnek a szövegébe...
Az ingyenes internet, nem ingyenes. Fizetsz érte az adataiddal, amit ide - oda eladnak. Ez megelőzhető, nem kell használni. Sajnos ez a jó dolog nem az emberiség javát szolgálja, üzlet ez is. És van egy nagyon káros hatása: elveszi az emberektől a gondolkodás képességét. Van egy hasonlóság: az "okos" fehér ember megszüntette afrikában a csecsemő halandóságot (10 - ből 1 élte meg az 1 éves korát, most meg 10 - ből 9) ezt szívjuk most... Ugyanez pepitában: az internet elterjedése azt a fajta igénytelenséget, erkölcstelenséget hozta elő világ szinten, ami rettentően káros. Ajánlom Asimov Alapítvány trilógiáját olvasni, döbbenetes a hasonlóság a történések tükrében.
Hogy az Ádám Éva Ruhaháznál kezdjem: volt egy ABP (AdBlock Plus) plugin többek közt a firefoxhoz. Na ez mobilra már nincs, helyette egész böngészőt kapsz az eredeti plugint készítő cégtől.
Rögtön indításkor felajánlja, hogy van egy hiperszuper kiegészítője, amivel a csúnya leskelődő cookie-kat, kiszivárgó privát adatokat, célzott reklámok küldéséhez szükséges dolgokat távolítanak el a böngésző által küldött adatokból.
Ja, hát igen... A felhasználási feltételek...
Nem puszta szívjóságból teszik, csak ők gyűjtik be az adataidat, hogy hirdetőknek eladják, természetesen szigorúan anonimizálva.
Ennél már csak az új firefox egyik reklámblokkolója alkot nagyobbat: önmagával spammel. :D
Ö. Izé. De. Pont a "miértek" miatt hoztam létre ezt a topic-ot.
Na jó, nem kizárólag, de ezek miatt is.
Azon filóztam, hogy ide vagy a politikába tegyem, de úgy érzem, inkább ide illik a szándékaim szerint, mint oda.
És igen, gyakorlatilag az egész arról szól, hogy mi szopunk ezekkel a nyomorult figyelmeztetésekkel feleslegesen, a háttérben meg mindenki csinál amit akar.
Erről már esett szó, mármint hogy a szokásosan (nem bizonyíthatóan önkéntelenül) dilettáns (jogi) megoldások sorozatát választja az EU – vonatkozóan, a GDPR szabályozásokat is beleértve.
Húzd meg, ereszd el
Jellemzően nem a(z igénybe vett) szolgáltató hozzáférését korlátozzák a felhasználók személyes adataihoz, hanem az így megszerzetten birtokolt adatok kezelését szabályozzák.
Az általad említett „jogos érdek” kitétel értelme nem más, mint a felhasználó hozzájárulása/engedélyezése annak az adatkezelési gyakorlatnak, amit a vonatkozó törvények tiltanak – ekként tehát e jogi gyakorlat, jogszerűvé teszi az adatokkal történő visszaélést kereskedést.
Miért megkerülhetetlen az efféle „jogos érdek”
Mert a cégek, mint jogi személyek, többletjogokkal rendelkeznek. Hogy miért, az már nem ennek a topiknak a témája.:-)
Részemről a megoldás: a legnépszerűbb közösségi oldalra külön a Brave böngészőt használom. Úgy állítottam be, hogy kilépéskor mindent (cookie, history stb.) töröljön. Itt nyitok meg minden linket. És itt nem jelentkezek be sehova (kivéve a már említett közösségi oldalt).
Ja, ami lemaradt: az index eme funkciója még egészen kulturált az origo-é mellett, mert itt csak pár kattintás a lelki békéhez vezető út. Az origon és sok más oldalon ez még szemetebb módon van megoldva: az elutasítás még azt hiszem, megy egy kattintással, de a "jogos érdek" elleni tiltakozáshoz végig kell kattogtatni azt a saccra 100-150 szolgáltatót és egyesével tiltakozni. Az ilyen oldalakat a magam részéről olvasás nélkül bezárom.
Szóval megnézve a további lehetőségek tárházát, látunk egy ablakot sok opcióval, meg két további aloldallal:
- Partnerek
- Jogos érdek
A nyitó oldal és a Partnerek számomra nem hordoz sok érdekes infót, bár el lehet rejtve ott is pár csúfság, de ezeknél simán rábökök az ÖSSZES ELUTASÍTÁSA vagy az ÖSSZES ELFOGADÁSA gombra, ha épp olyanom van és nincs velük semmi gond, max. akkor, ha az érintettek akkor is otthagyják a lábuk nyomát, ha én kifejezetten elutasítom.
És akkor jön a szépsége ennek az egésznek, a JOGOS ÉRDEK, amit elutasítani sem lehet, csak tiltakozni ellene.
És míg a fő beállítások és a partnerek esetén az elutasítás az alapértelmezett, addig itt mindenképp rá kell bökni tapasztalataim szerint a "TILTAKOZÁS AZ ÖSSZES ELLEN" gombra és ugye a szövegben is benne van, hogy ez vsak tiltakozás, nem tiltás.
Mik is ezek a "JOGOS ÉRDEKEK"?
Pár, szerintem hajmeresztően pofátlan példa:
- Személyre szabott hirdetési profil létrehozása
- Személyre szabott tartalom kiválasztása
Stb.
És érdemes megnyitni a mélyebben lévő leírásokat, pl. az egyes szolgáltatókra vonatkozó leírásokat, mert az veri ki a biztosítékot igazán: a leírt funkciók közt több helyen láttam olyat, hogy online és offline tevékenység összekapcsolása - bármit is jelentsen ez.
Az ember az első oldalon elutasítja a különböző követő eszközök használatát abban a hiszemben, hogy akkor őt békén hagyják ezekkel a privát szférát sértő dolgokkal, pedig nem.
Erre a "jogos érdekre" hivatkozva továbbra is jogosan turkálhatnak könyékig a magán szférádban.
Ezzel a lehetőséggel gyakorlatilag adtak a szarnak egy pofont az EU-s jogalkotók, hiszen nem tudod megtiltani a tevékenységeid követését, csak kérheted, hogy legyenek jófiúk és ne tegyék.
Annyira fontos az adataim vedelme, hogy 3 mondatos cikket 1-3 felugro ablak utan nehezen kepes betolteni. De a haszontalan logikatlansagokat erolteto reklamvideok azok mukodnek. X az oldalnak. Ha azt akarjak, hogy elolvassam majd nem pakoljak tele ballaszt Byteokkal.