Keresés

Részletes keresés

csillecsapágy Creative Commons License 2025.12.07 -1 1 67625

Üdvözletem!

 

Lenne egy erősen műszaki jellegű kérdésem, szeretném kérni a hozzáértők megtisztelő segítségét a válaszadásban:

 

A Franciavágás-Városlőd vasút gördülőállományánál említ a leírás zsámolyos-villás rönkszállító truck kocsikat.

Az alábbi fotó Mesztegnyőről való (kisvasut.hu), ilyen kocsikról lenne szó, mint "truck"?

Illetve lehetséges-e, hogy a forgózsámolyként funkcionáló két darab kéttengelyes kocsi egykor saját jogon méterfa szállító kocsinak készült, és csak később alakították át őket dupla elrendezésben hosszabb rönkök szállítására?

 

Köszönettel

 

csillecsapágy Creative Commons License 2025.11.27 -1 1 67624

Azt meg kell hagyni, hogy olvasni se mindig tud. A Városlőd-Franciavágás vonalnál belezavarodott, hogy akkor most 600, vagy 760 mm volt-e a nyomtáv. És csakis kizárólag abból tud táplálkozni, ami fent van a neten és szabadon elérhető. Utána megáll a tudomány.

Előzmény: csillecsapágy (67622)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2025.11.27 0 4 67623

"önvezető járművekkel ellentétben itt nincs biztonsági kockázata, hogy kezdetleges verziót rászabadítják a közösségre, hogy használják és majd tanul"

 

De bizony, hogy van kockázata! Nem terhelném tovább a topicot ezzel a témával, úgyhogy csak katt a lenti linkre. Oké, elenyésző a mennyiség ahhoz képest, amennyien használnak chatbotokat, de ezek csak a szélsőséges esetek, nem tartalmazzák azokat a szituációkat, amikor emberek maguknak vagy másoknak okoznak dologi vagy vagyoni kárt, vagy különböző súlyosságú, de halált nem okozó egészségkárosodást. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Deaths_linked_to_chatbots

 

Hiába van leírva, hogy a gép tévedhet, ha egyszer azt állítja (tévedésből), hogy a rossz válasz a jó, akkor mindig lesz egy olyan réteg, aki eszerint fog cselekedni. Ha ráadásul elkezdi terjeszteni a rossz választ, akkor már könnyebben lesznek követői is, hiszen ember mondja, nem a gép (a forráskritika meg nagyon-nagyon sok embernek nem megy).

Előzmény: Adani_ (67621)
csillecsapágy Creative Commons License 2025.11.27 -1 1 67622

Az biztos, hogy alaposan ellenőrizni kell az állításait, de oda is van írva, hogy tévedhet, ellenőrizd, amit eléd tár.

Hosszú oldalakon fejtegette, hogy miért gondolja azt, amit. Hozott fel érveket bőven pro és kontra egyaránt. Összevetette mindkettőt MÁVAG, Krauss, Maffei, Jung típusokkal is, majd szisztematikusan zárta ki a "biztos, hogy nem" verziókat.

A messze lévő mozdony pont ugyanúgy néz ki, mint a csehországi Kolinban készült replika ugyanígy szemből.

A közeli fotón látható két csatlós O&K-ra vonatkozó állításánál már vakartam a fejem, mert nem hittem neki, hogy az ekkora lett volna, de végül be kellett lássam, hogy igaza lehet. Kb. ugyanez a típus, legfeljebb más évjárat, futott annak idején a Vértesben is Szárligettől.

Előzmény: csillecsapágy (67617)
Adani_ Creative Commons License 2025.11.27 -2 1 67621

Folyamatosan tanul, azért is van kiengedve a nagyközönség elé,  Google fordító is mikor elindult akkor nagyon pontatlan volt, és mára már egész jól használható lett még magyarra is fordít bármilyen nyelvről tűrhetően, nem irodalmi szinten, de megérted, hogy miről szól az írás.  AI chatbotok is ilyenek, önvezető járművekkel ellentétben itt nincs biztonsági kockázata, hogy kezdetleges verziót rászabadítják a közösségre, hogy használják és majd tanul, önvezető járműveknél meg csak akkor szabad kiengedni élesben, ha már biztosan működik,

SÜNÖCSKe Creative Commons License 2025.11.27 -1 2 67620

"Viszont ha elmagyarázod az AI-nak, később már tudni fogja."

 

Amíg nem jön valaki más, aki elmagyarázza neki, hogy az mégsem úgy van. Innentől mi lesz a következő lépés? A harmadik embernek melyik verziót fogja mondani? A régit? Az újat? Vagy a kettő összegéből kitalál egy harmadik mesét? A harmadik kérdező meg elhiszi, és elkezdi terjeszteni, mint tényt, hiszen a dzsípiti mondta, tehát biztos úgy van és igaz.

 

Jó dolog ez az AI vicces cicás képek meg ghibli-rajzok létrehozására, de körülbelül itt meg is húzhatjuk a határt (már ami a nyilvánosan elérhető verziókat illeti, egyébként valószínűleg nem véletlenül vannak ennyire "lebutítva").

 

És most abbahagyom, mert ez itt már nagyon OFF.

Előzmény: Adani_ (67619)
Adani_ Creative Commons License 2025.11.27 -2 0 67619

ebben hasonlít a legtöbb emberre főleg ha politikus, vagy csak már közepesen illuminált állapotban van a baráti sörözésnél. Azt semmi esetre sem fogja beismerni, hogy tévedett vagy fingja nincs róla, próbál mismásolni, meg terelni. Viszont ha elmagyarázod az AI-nak, később már tudni fogja. 

Előzmény: Lovrin (67618)
Lovrin Creative Commons License 2025.11.27 0 6 67618

A mesterséges intelligencia erre a feladatra teljesen alkalmatlan, azonosítani nem fogja a mozdonyt csak hablatyol valamit

Előzmény: csillecsapágy (67617)
csillecsapágy Creative Commons License 2025.11.25 -2 1 67617

Üdvözletem!

 

Ráeresztettem a mesterséges intelligenciát (mivel saját természetes nem volt) a kisvasut.hu Városlőd-Franciavágás erdei vasút fotóarchívumában szereplő két városlődi gőzmozdonyra, hogy azonosítsa.

 

„Elmondása” szerint hozzáfér a korabeli gyártók katalógusaihoz is. Az alábbiakat találta:

 

Mindkettő természetesen 760 mm nyomtávra saccolva.

Az AI nyilván tévedhet, várom az észrevételeket, ha felmerülnek.

 

Távoli, borzasztóan rossz minőségű fotó (talán Városlőd rakodónál?):

O&K 0-6-0WT, “Mh” / “n” / “Bt” változat, 50-70 lóerő, 6000–7200 közötti gyári szám (1908–1918 közötti gyártási idő)

 

 

Közeli fotó kiránduló arisztokráciával/nagypolgársággal:

O&K 0-4-0WT “Bn2w” típus, kb. 45 lóerő (1903–1914 közötti gyártási idő)

 

 

Atis57 Creative Commons License 2025.11.19 -3 0 67616

Szia!

 

Régen a Hollóstetői Kempingtől  végig lehetett menni....még Rally is volt Répáshuta felől

 

 

 

más; 

 

https://iho.hu/hirek/eleset-futtyent-a-miskolci-faskertben-a-szinvavolgyi-erdei-vasut-eros-kis-mozdonya

 

 

Előzmény: -Smiley- (67612)
division by zero Creative Commons License 2025.11.19 0 7 67615

OFF

12107-es Márianosztra-Zebegény országút

trebront Creative Commons License 2025.11.19 0 1 67614

nekem régi (1960?) Bükktérképen jelölve is van a hór-völgyi répáshutai buszjárat.

"betonkorlátok vannak itt-ott az út mentén": ilyen van még a rég lezárt Jávorkút-Nagymező és a szintén lezárt Ómassa-Bánkút (1-espálya alja) úton is. sosem bontották el (csak részben elporladtak). Viszont a Hór völgy bejáratánál ott egy "nemzeti park fokozottan védett terület, belépés csak engedéllyel" tábla

Előzmény: Zolcsi67 (67613)
Zolcsi67 Creative Commons License 2025.11.19 0 0 67613

Legalábbis egy régi MÁVAUT hálózati térképen szerepel.

 

Az, hogy betonkorlátok vannak itt-ott az út mentén, mindenesetre sokszámjegyű, burkolatlan, de mindenképp közutat jelent.

 

ON

Előzmény: -Smiley- (67612)
-Smiley- Creative Commons License 2025.11.17 -1 0 67612

Off Nee...azon?  Hát de hogy? 

Előzmény: Zolcsi67 (67611)
Zolcsi67 Creative Commons License 2025.11.17 -1 2 67611

„off: A Hór völgyi (egyébként nagyon szép), kavicsos, saras erdei út például számozott autóútnak van minősítve és behajthatsz végig.”

 

Még menetrend szerinti busz is járt ott, talán a 60-as évekig.

 

ON

Előzmény: -Smiley- (67608)
rezgaras Creative Commons License 2025.11.16 -2 0 67610

Akkor már lehet. Bár engedéllyel mindig is lehetet - de az nem közforgalom.

Előzmény: -Smiley- (67609)
-Smiley- Creative Commons License 2025.11.16 -2 1 67609

1979-ben a másfélmillió lépés c. sorozat ott forgatott és ott mentek keresztül az autók Nagy mezőn.

Előzmény: rezgaras (67591)
-Smiley- Creative Commons License 2025.11.16 -2 0 67608

off: A Hór völgyi (egyébként nagyon szép), kavicsos, saras erdei út például számozott autóútnak van minősítve és behajthatsz végig.  Igaz, hogy egy alacsonyabb építésű kocsival fennakadsz az első kanyarban a köveken, patakmedren de ha magasabb építésű kocsival simán végig tud menni akár Répáshuta akár Bükkszentkereszt felé.  

Furcsa, hogy az útdíjas Olasz kapui utat miért nem terjesztik ki Bánkútig. Naponta kb 10 autó aki behajt oda, nem menne tönkre Nagymező ettől, viszont aki idősebb vagy kisgyerekes az díjfizetés ellenében fel tudna menni sőt át is tudna menni sokkal gyorsabban a bükkön, mint most felesleges kanyargással 25 km-t kerülve. 

Előzmény: trebront (67587)
219 CLH-690 Creative Commons License 2025.11.16 0 1 67607

Tegnap buli volt Szegeden a Fehér-tónál, mint tudjuk: https://www.youtube.com/watch?v=HV55-R0YKU4

csillecsapágy Creative Commons License 2025.11.11 -1 2 67606

Üdvözletem,

 

A minap találkoztam ezzel a hírrel:

 

https://atlatszo.hu/orszagszerte/2025/11/10/250-ezer-ember-ivovize-a-tet-ket-onkormanyzat-is-tiltakozik-a-pusztavami-banyato-feltoltese-ellen/

 

Csak azért osztom meg, mert ez a bányató volt az egykori oroszlányi szénvasút szépvizéri külfejtése.

 

trebront Creative Commons License 2025.11.05 -1 2 67605

és mivel karszt, ezért szinte csövesen gyorsan végigfolyik benne a víz, és nincs a sok rétegen keresztülmenő szűrő (pl. szentendrei szigeti kutak).

egyébként:

Csipkéskúti lovak = garadna forrás tönkretétele

bükkszentkereszti/oroszkúti lovastanya = szinvaforrás tönkretétele (valszeg az engedélye is "hamisitvány")

https://www.mek.oszk.hu/23000/23019/23019.pdf

 

Előzmény: rezgaras (67604)
rezgaras Creative Commons License 2025.11.05 -1 2 67604

A Bukkben, miután mészkő-hegység, nem sok patak és vízfolyás van (legalábbis a felszínen).

Előzmény: Atis57 (67603)
Atis57 Creative Commons License 2025.11.04 -4 0 67603

Szia!

 

Ez is elég baj -----A lóh....y megjelenik az ivó és patakvizekben is.

Ezek sosem érik el a környezetvédők inger küszöbét

 

Persze másik megye --Egerben meg nem okoz gondott.

Előzmény: RadiX (67601)
RadiX Creative Commons License 2025.11.03 0 0 67602

Abban biztos lehetsz, hogy az ételt nem szekérrel vitték fel a 80-as években, hanem (teher-)autóval. 

Előzmény: megaliner (67598)
RadiX Creative Commons License 2025.11.03 0 0 67601

Nyáron fent van a ménes, legeltetni szokták a Nagymezőn is. Télen gondolom lent Szilvásváradon.

Előzmény: megaliner (67599)
trebront Creative Commons License 2025.11.03 0 3 67600

a Bükkfensík azért érdekes, mert a többi magashegységünk inkább csúcsosabb, és vagy  csúcs/gerinc vagy lejtős erdő/legelő/sípálya ahol túrázhatsz.

a Nagymező és környéke viszont egy 800m magas fennsík, saját microklímával, sajátos növényzettel, töbrökkel, fenyvesekkel (ha még vannak), stb..

és sosincs olyan tömeg mint a Dobokókőn vagy a Kékesen.

a lipicaiak is azért vannak itt mert itt volt olyan sziklás talaj ami hasonlított az utcai macskakövesre, és ezzel szoktatták a lovak lábait

Előzmény: megaliner (67598)
megaliner Creative Commons License 2025.11.03 0 0 67599

Bocs.

 

Ez kérdés akart lenni nem állítás.

Tehát helyesen :  most is ott van még a ménes vagy annak maradéka ?

Előzmény: megaliner (67598)
megaliner Creative Commons License 2025.11.03 0 0 67598

Az elmúlt kb. 15-16 hozzászólásban elolvashattuk, hogy a Lillafüredi kisvasút végétől (Garadna ??) autóval átmenni a Szilvásváradi kisvasútig, az elmúlt 60 évben sok különböző módon lehetett.

Hol engedéllyel.

Hol engedély nélkül.

Hol ezen az úton engedéllyel de a másikon nem.

Hol fordítva.

 

198x-van osztrák stüszi csoportot vittem Szilvásváradra.

Kisvasúttal fel a végéig.

Ok.

 

Ott várt bennünket három hosszabb gumikerekes szekér.

Tizen valahány fő fért egyre.

Kettő szekeret lovak húztak.

egyet pedig traktor.

Pontosabban zetor.

 

Csipkéskútra mentünk fel ahol akkor a lipicai ménes volt.

A lelket kirázta a turistákból az a pár km-es út.

 

(most is ott van még a ménes vagy annak maradéka ,) 

 

Nem nagyon értettem, mert odafönt a látnivaló szakembereknek tényleg érdekes.

De laikus turistáknak egyáltalán nem.

 

Volt fenn eszem-iszom dínom-dánom.

Azokat a vendéglátósokat sajnáltam akik ezt a sok cuccot - gondolom szekerekkel - fel hordták előttünk, nekünk, hogy a zöld fűben terítsenek számunkra.

 

Vissza ugyanaz.

Lovas szekerekkel le a kisvasútig.

Kisvasúttal be Szilvásváradra.

Onnan busszal Budapestre a szállodába.

 

 

 

 

rezgaras Creative Commons License 2025.11.03 -1 2 67597

Jávorkút a KFKI üdülője volt, kb. 1963-ban adták vissza az erdészetnek. A beutaltakat autóval vitték fel részben Miskolcról, részben Lillafüredről. Az autónak persze volt behajtási engedélye.

 

Bánkút hasonlóan lehetett kiszolgálva. Nem emlékszem, hogy akkoriban nagy sí-élet lehetett ott. Legalábbis nem a mai fogalmaink szerint.

Előzmény: RadiX (67593)
trebront Creative Commons License 2025.11.02 -1 1 67596

azért ezt pontosítsuk:

Lilla-Ómassa-Bánkút utat a 80-as években lezárták, amikor megépült a Garadna mellől induló szentléleki "újút". azóta az Ómassa-Bánkút(alja) aszfaltot félig megette a természet.

Az új úton lehet felmenni autóval: Lilla -Garadna(előtt) -Szentlélek -Dédesi.elág -Bánkút úton.

ÉNyugat felől pedig a Mályinka -Dédesi.elág -Bánkút úton lehet megközelíteni Bánkutat.

Minden más le van zárva (ill. engedélyköteles).

pontosítok: "Fényes nyaki elágazás" a neve a Dédesi.elágnak. és az ad átjárás Lilla-Mályinka között.

Előzmény: nyomdász (67594)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!