A margitszigeti villamosközlekedést jó ötletnek és kivitelezhetőnek tartom. Bár nem látom annyira szükségét az 1-es vonallal való összekötésnek, de a 4-6 villamos pályájáról egy delta kitérővel egy jól működő és hasznos vonal jöhetne létre egészen a szökőkút előtt levő köröndre épült hurokállomással és egyvágányos továbbvezetéssel a Palatinus és a Szabadtéri Színpadig.
Az általam kidolgozott tanulmány szerint a 19-es villamos 17-essel való összekötése következtében építendő vágánykapcsolat a Frankel leó és a Nagykörút kereszteződésében (akár föld alatt) lehetővé tenné egy nagyon szép villamosvonal kialakítását, a 2-es villamos vonal továbbfejlesztésével együtt. A menetrend ilyen lehetne a főbb állomásokkal: Gellért tér - Clark Ádám tér - Bathhyányi tér - Bem József tér - Elvis presley tér - Margitszigeti körönd (a betétjárat továbbhalad az egyvágányos pályán, míg a főjárat a hurkon körbefordulva pest felé venné az irányt) - Jászai tér - Kossuth tér - Vigadó tér - Március 15. tér - Fővám tér - Milleniumi központ.
Milyen gyönyörű látványt nyújtana a városról ez a vonal. A turizmusnak egy hatalmas boom lenne, a budabesti villamos különlegessége és a város látványa igen mély benyomást tehet a turistákon, és Budapestet akár ezzel is asszociálhatnák. Tökéletes vonal a nosztalgia villamosozásra, akár mindennapos rendszerként, mint San Franciscoban az Embarcadero és a rakpart vonalán - ha valaki ismeri ezt.
Nagyon köszönöm annak aki végigolvasta. Nagyon sok ötletem, tervem van a tanulmányomban leírva, akit érdekel, kérem jelezze, mert ha van érdeklődés akkor elkezdem publikálni.
Mi a véleményetek eddig? Bármilyen kritikát szívesen fogadok, csakúgy mint javaslatot és mást.
Szerintem ez a sok létesítmény közül egyedül a Palatinus mozgat meg igazán tömegeket (meg sajnos néhányan a strandolók közül úgy gondolják, hogy Sportuszoda arra van, hogy dohányozva napozzanak benne). Most hogy az zárva van, ha egy kicsit is elered az eső, a Palától a Kisállatkertig el tudsz menni úgy, hogy a futópályán látsz először embert. Eközben a sportlétesímények és a szállodák is rendesen pörögnek.
Ebből szerintem az következik, hogy a létesítményektől függetlenül nagyon fontos kikapcsolódási célpont a Margitsziget. A többi közpark ugyanis jellemzően nincs olyan állapotban, hogy az ember szívesen menne oda sétálni, leülni a fűbe vagy a vízpartra. A Kopaszi-gát ebből a szempontból jó kezdeményezés. Ugyanakkor a Népsziget, az Óbudai-sziget és részben a Városliget is igen rossz állapotban vannak. Ezeket is rendbe kellene hozni, hogy 2 millió ember tudjon hol kikapcsolódni (ez semmiképp se jó irány:http://inforadio.hu/hir/belfold/hir-521387).
További létesítményként a Margitsziget még elbírna egy művésztelepet/alkotóházat is, ami szerintem ma eléggé hiányzik onnan. Ne felejtsük el, hogy Arany János is itt írta az Őszikék kötetét.
A közlekedésnek szerintem csak létesítmények kiszolgálását kellene célnak tekinteni. A sétálni/kikapcsolódni vágyók általában eleve gyalog szeretnek bejutni. A Palatinus jól bent van középen, annak a kiszolgálása már egy fogósabb kérdés (régen a 26A csak strandidőben járt). Az elektromos üzemre való váltással egyetértek. Akár a pesti és a leendő budai trolihálózatot is össze lehetne kötni vele. Ugyanakkor a berlini 100-as mintájára szerintem ne vigyünk átmenő forgalmat a közparkon át. A két hídon levő villamosvonalak zavarérzékenységét pedig nem lenne jó növelni egy-egy plusz leágazással.
Ebben teljesen igazad van, (megjegyzem szvsz elég baj, hogy ennyi létesítményt alakítottak ki a Margitszigeten, de hát ez van...) éppen ezért is lenne az a bizonyos akkumulátoros buszjárat a Szigeten belül, ami csúcsidőben 3-4 percenként is járhatna. Esetleg a későbbiekben a Szigetre tervezett metróállomás helyett ki lehetne építeni egy villamosvonalat, ami becsatlakozna a 4-es, 6-os-ba, valamint északon az 1-es vonalába.
Tudod, hogy hivatásforgalom is megy a szigetre, nem csak a sétálni/kikapcsolódni vágyók? Pl.: a szállodák személyzete, a szabadtéri színpad, a teniszstadion, a kisállatkert, a Palatinus, a Sportuszoda, a szórakozóhelyek, az evezős és a kajak-kenu klub dolgozói. Ezeknek a létesítményeknek egy jelentős része télen is vonzza a vendégeket, akiknek szintén be kell jutniuk a napi rutin szerint. -> Értsd: munka előtt/után az ember lemegy edzeni, és emberi időn belül kell a munkába/haza érnie. Ha 1/4 órát kellene befelé és kifelé is sétálni (vedd számba, hogy nőknek ez veszélyes is télen a sötétben), akkor ezeket a létesítményeket be is lehetne zárni.
Nem vagyok annak a híve, hogy a nyári sétálni vágyók igényei teljesen legyenek kielégítve (pl. metróállomással), mert a sziget kapacitásai is végesek. Akinek viszont a második otthona a sziget, az hadd jusson be emberi időn belül.
Igazság szerint én a 26-ost is megszüntetném, cserébe az 1-es villamos felújításakor egy megálló kerülne a Sziget északi bejáratához, a Margit hídihoz hasonlóan. Ezen felül lenne még egy akkumulátoros buszjárat, ami a Szigeten belül közlekedne a Centenáriumi Emlékmű és a Zenélőkút között. (Ezt a járatot elsősorban a nehezebben mozgók vennék igénybe, a többség úgyis sétálna.)
A Margitszigeten elsősorban környezetvédelmi szempontoknak kellene dominálni.
A budai lakosokra sokkal több zöldterület jut, mint a pesti belvárosi kerületieknek. (Ezen belül is különösen a VI. kerületiek vannak a legrosszabb helyzetben...)
Jó lenne a belvároshoz közel egy olyan Margitsziget, ahová időnként ki lehet járni levegőt venni, mert pl. a VI. kerületben lassan már levegőt sem kapni. (csak szmog, korom és benzingőz van a levegőben.)
Ó, hogy az Isten tenné a kopaszok közé azt aki átszabta a 134-es útvonalát! Én értem, hogy itt mindenkinek kizöldül a szíve hirtelen, hogy igen, elég csak 1 busz a Margitszigetre északról, de ugye azért azt vágjátok, hogy a budai oldalon is élnek emberek? A 26-os Pestről megy, a másik oldalról meg most már csak hétvégén van járat, és az is csak tavasztól őszig.
Ha 20 éves vagy és süt a nap, nem nagy dolog, besétálsz a szigeti bejárótól 1-2km-et, de mondjuk amikor zuhog az eső, vagy szakad a hó, esetleg már elmúltál 60, nem biztos, hogy ez akkora fun. Az alternatíva, hogy Budáról átmész Pestre és vissza.
A sorompót mindig lelopják, ezek szerint mostmár a táblát is. A Margit-híd felől csak a BKV hajthat be. Az Árpád-híd felől lehet engedéllyel bemenni. Ha működött a kamera, akkor kaphatsz egy csekket, viszont hivatkozhatsz rá, hogy nem volt kint a behajtani tilos tábla se.
Hogy van most az autóval behajtás a szigetre? Tegnap éjfél körül arra terveztem menni, de nem rég költöztem ide és nem ismerem a rendszert arrafelé. A Margit hídról jobbra befordultam és megálltam. A sorompó nyitva volt, behajtani tilos táblát nem láttam, piros lámpát sem, így behajtottam.
Furcsa volt, hogy egyetlen autót sem látok, így azonnal fordultam és kijöttem.
Nagyon jó, hogy visszaállt az eredeti forgalmi rend, a Margít híd pedig gyönyörű lett azon túl, hogy komfortosabb lett a Szigetet megközelíteni villamossal, mint a felújítás előtt. Szerintem nem kellene - még a nyári csúcsidőszakban sem - a jelenlegi autóbuszparkkal tovább terhelni Margitsziget levegőjét a 134-es járattal. :)
A 26-os ismét Nyugati pályaudvarig jár. A 134-es járat - pár nappal később - Szentlélek térig jár.
---
Az új hírek arról szólnak, hogy tavasztól őszig a 134-es a hétvégi napokon ismét Margitszigetig fog járni. Minden egyéb más időszakban csak Szentlélek térig.
Idén ma voltam először a Margitszigeten, és szomorúan láttam, hogy még nagyon sok munka van hátra a Margit híd befejezéséig. Kétlem, hogy kora nyárra elkészülne a híd, így várhatóan az idei főszezonban is bukdácsolhatunk dél felől jövet az építési területen. Ugyan az új villamosperonok elkészültek, de mikor fognak ott vajon ismét megállni a tuják...? A 26-os buszt pedig még ennél is reménytelenebbnek vélem, hogy az újra eredeti végállomásáig járjon.
Én továbbra is bízom benne, hogy egyszer megvalósulhat a dolog. Természetesen előtte komoly szakmai viták lefolytatása szükséges. Nyilvánvaló, hogy az autós társadalom nem fog lelkesedni az ötletért, ez érhető is. Csak egyszer végre olyan közlekedéspolitikát kellene felvállalni, ami a kötött pályás tömegközlekedést hozza helyzetbe.
Ne felejtsük el, hogy a '80-as évekhez képest egy új északi híddal is gazdagodtunk!
Igen ez igaz, de ettől még megmaradt az autóforgalom nagy része, legfeljebb a szentendre felől érkezők nem jönnek az Á.Hídra. A napi dolgozók és a környékenélőknek ez nem jelent semmit mert az nagy kerülő. A kamionok mondjuk látványosan eltüntek a hung. körútról, mondjuk nem is baj.
Szintén vegyük számításba a tervezendő 5-ös metró szigeti állomás kiépítésének költségét! Nos, ezeket mérlegelve, valamint a Margitsziget "busztalanításának" a lehetősége,
5-ös metróval még ne számolj mert az nagyon messze lesz még kész. 5-ös metró több X éven belül nem lesz, mert ugye még a készülő 4-es metró sincs kész, és a többszörös töbletköltségek a "maradék" pénzt is elszívja a várostól. Ez eleve nagy pénzügyi terhet nyom a városa még x évig. A busz/HÉV/troli/villamospark is hamarosan (7-10éven belül) cserére szorúl, ami megint egy nagy költség ...stb
Ha majd kész lesz az 5-ös metró ( 2030 :D ) akkor majd temészetesen nem kell
Szép elékpzelés lenne. De ha "visszanyitnánk" a "betemetett" aluljárót, ahhot megint szélesíteni kellene a hídat, mert ugye a 2x3 forgalmi sávból nem lehet elvenni egyet se. Gondoljunk bele, hogy ha a hídon koccanás van, akkor már (minimum) 1 sáv foglalt és a sor a Hungária felüljáróig tart. Régen mások voltak a forgalmi viszonyok, akkor még lehetett "kacskaringózni" a híd közepén, ahogy a felvételen is látható. Ma amikor nem 70-nel száguldoznak a hídon..., igen komoly eseteket idéz elő. Szóval villamosnak megállót építeni a Margitszigetnél - újabb hídbővítése nélkül - nem megoldható forgalomtechnikai szempontból. Így esély sincs arra, hogy az aluljárót megnyissuk. A zebra létrehozása is forgalomlassításhoz vezet.
Az északi hídnak akkor van igazán eredményes értelme, ha az M0-ás eljut a 10-es útig. Ha egyszer valamikor végre körbeér a nullás, valamint megépül az Aquincum-híd akkor már "háváj" van! De addig? Addig, csak álom... :)
Mint érdekességet említeném meg, hogy a Margit-híd közepén a szigeti lehajtónál a híd belsejében az FKF rt (főkefe) 90 darab teherkocsit táról. Hatalmas garázs, és töbször voltam ott amikor a cégnél dolgoztam. Töbnyire sózó tehergépkocsik állnak ott. Ott található a hídmester lakása, és ha becsengettek hozzá, talán meg is mutatja a járműveket. Nagy labirintus van a híd alatt végig, hisz a közmű vezetékek is ott futnak. Régen amikor nem teherkocsik parkoltak a híd lábában, talán a Margit-híd lóvasútja, és lovai lehettek ott. (erre ne vegyetek mérget)
Köszi a képet. :) Ezek szerint egy meglévő aluljárót "tűntettek el" valamikor a '80-as évek elején. Lehet, hogy csak be lett temetve, és viszonylag egyszerűen, relatív olcsón vissza lehetne állítani az eredeti állapotokat. Tudom, hogy a mai gépjármű forgalom ez ellen szól, de ahogy a Margit hídon is, úgy szvsz itt is meg lehetne oldani a dolgot. Ne felejtsük el, hogy a '80-as évekhez képest egy új északi híddal is gazdagodtunk! Szintén vegyük számításba a tervezendő 5-ös metró szigeti állomás kiépítésének költségét! Nos, ezeket mérlegelve, valamint a Margitsziget "busztalanításának" a lehetősége, szerintem érdemes lenne egy bővebb, szakmai vitát lefolytatni a témáról.
" Na de beszéljünk a zebráról: Margit hídra tervezik a zebrát. Oda nem érvényes az amit írtál? Kezd érdekes lenni ez a rész is, hogy itt lehet, ott nem lehet. "
Margit híd esetében a talán valami különleges "kivétel" lehet, hogy ott lesz zebra.