Star Academy volt a címe annak a valóságshow jellegű formátumnak. De a napi Big Brother szerű bejelentkezéseket nem nézte senki, egy idő után már nem is voltak...
A Rising Starnak köszönhetjük Peter Srameket és Fehérvári Gábor Alfrédot (azóta Freddie, nekem Frédi), akik érdekes módon nem voltak benne az első kettőben, viszont cserébe az első kettőről manapság már semmit nem hallani (legalábbis én nem hallok róluk semmit).
Pont a közelmúltban írtam róla, hogy ebben a műsorban csodálhatta meg Pásztor Anna zsűritag és az erre gerjedő női hölgy nézők Fehérvári csupasz felsőtestét zuhanyzás közben, arra már nem emlékszem, hogy erre mi szükség volt (már azon kívül, hogy Pásztor a nyálát csorgathassa rá).
Nekem egyébként a Rising Star formátuma bejött, azt nem tudom, hogy a Megasztár mennyivel jobb nála (ha jól emlékszem, abban nem voltak szekunder szégyen exchibicionista fahangú bohócok, lehet, éppen ez volt a baj vele).
Volt időszak, amikor a TV2 azzal kisérletezett, hogy lecseréli a Megasztárt másfajta tehetségkutatókra. Ilen volt a The Voice és a Rising Sztár (meg még valami, amelnek a cymére nem emlékszem, keverték benne a zenei tehetségkutatót és a valóságshow elemeit).
Ezeket csak hellyel-közzel néztem, de pl. a The Voice-ban annyira vegyes volt a felhozatal, hogy csak kapkodtam a fejem. Összeengedték az évek, sőt évtizedek óta éneklő énekeseket a teljesen amatőrökkel, mégis a versenyt a "csillagszemű" Pál Dénes nyerte, mert a nézők nem kértek a régiekből. (Emlékszem, mennyire megmosolyogtató volt, amikor a "túlkoros" énekesnő egy műsorban versenyzett a fiatalokkal, vagy több korábbi háttérénekes előlépett a rivaldafénybe).
Johanna esetében más a helyzet, ő nem tekinthető olyan "réginek", a nézők egy friss, jól éneklő, táncoló lányt láttak, akit jó volt nézi a színpadon, nem is "büntették" azzal, hogy nem szavaztak rá.
Az már más kérdés, mennyire nyúlt bele az egészbe a csatorna és mennyiben alakította úgy a dolgokat, hogy olyan ellenfelet kapjon végül, akit simán leénekelt.
Jó, jó, de számomra nem sz a kérdés, hogy honnan jött ez a lány, hanem, hogy hova tart, mit, hol, hogyan fog énekelni? Én egyelőre nem látom, hogy ki fog írni neki, mit, kikből áll majd a közönsége, hol tud fellépni. Egyelőre ő rejtély a tarisznyában, akiről még nem dönthető el, hogy kenyérvég vagy kisnyúl.
Látom, megy itt a habverés Lengyel Johanna "előnye" körül.
Azért az nem várható el, hogy patikamérlegen mérjék a castingon, hogy ki-ki mennyi időt ölt bele abba, hogy jobbá váljon az előadóművészet terén. Az idősebb korosztálynak erre nyilván több lehetősége volt, mint egy 16 évesnek. A dolog lényege mégis csak az, hogy a feltörekvő tehetségek ismertessenek meg, bármilyen zenei előéletük volt, ha volt ilyenjük egyáltalán.
Lengyel Johanna "előnye" nem abból táplálkozik, hogy Geszti háttérénekese volt és szerepelt a Sztárban sztár műsorában. Hanem abból, hogy azért lett Geszti háttérénekese és a Sztárban sztár szereplője, mert volt ehhez adottsága, hangja.
Én azon a véleményen vagyok, hogy akiket nem lenne szabad együtt indítani a tehetségkutatókba jelentkező amatőrökkel, azok olyan személyek, akik a mainstream zenei életben korábban már országos ismertséget, nevet szereztek. Ezeknek tényleg olyan behozhatatlan előnyük lenne a többi versenyzővel szemben, ami hiteltelenítené a műsort, az egész versenyt.
Lengyel Johannát én nem látom ilyennek. Lengyel Johanna még amatőr, aki egész eddigi energiabefektetését arra fordította, hogy a szó jó értelmében vett profivá váljon. Tehát, hogy képzettebb, technikásabb énekes, előadó-művész váljon belőle. De ezt az eltökéltséget és a mögöttes munkát semmiképpen nem lehet a szemére vetni.
Ennek a szériának az unintelligens zsűrin kívül még az is nagy baja volt, hogy olyan versenyzőkkel volt tele, akiken nagyon látszott, hogy nekik rettentő kevés ez az idő.
Ha ez az élő-show-zás ment volna 10-12 hétig, biztos vagyok benne, hogy Olívia, Attila és még mások is "megjöttek" volna. Sőt, Attila pont a döntő végére jött meg, ott kapott először egyértelműen pozitív kritikákat.
Tanulság, színpadi gyakorlattal nem vagy még nem kellőképpen rendelkező, amúgy tehetséges versenyzők 4-5 hét alatt nem tudnak eléggé kibontakozni, és a nézők is elvesznek ebben a kapkodós, gyorsan lezavart semmiben. Így persze, hogy Johanna nyeri meg, akiben már az adássorozat előtt is ott volt a rutin.
Ááá, nem vártam én el, de ő meg sem próbálta! Ilyen "nyuszikat" a mai zenei életben nem fognak alkalmazni, nagy a felhozatal, lásd a tavalyi két lányból is szinte semmi nem lett! Gabi Kamillájának nagyobb az esélye, hogy lehetőséget kap, mert a mestere vinni fogja magával fellépésekre (legalábbis ezt ígérte).
Lehetetlen elvárás, hogy valaki öt adás alatt leküzdje az önbizalomhiányt. Hosszú évek műve ez, sok színpadi rutin és megfelelő közeg segítségével. De a tehetség utat tör magának, hiszem, hogy Olíviáról még hallunk egyszer.
A pofa kb. minden megmozdulásával azt üzente, hogy itt az övé a pálya, nem hagy szóhoz jutni senkit, mindenki elmehet a balettbe ugrálni, mert itt csak és kizárólag neki teremhet a babér - ami még akkor is visszás, ha valaki az adott területen nagy tehetség, de ez a fickó a bohóckodás mögött csak egy nagy nulla.
Tedd túl magad ezen, mindig is voltak, vannak és lesznek olyan döntések, ameleket valaki igazságtalannak, mások igazságosnak tartanak!
Olivia gátlásossága annyira mélyről ered, hogy akkor sem tudja elfogadni majd magát, ha nádszálkarcsú lesz! Hiába mondja neki mindenki, hogy szép az arca (a fogsora egyenesen gyönyörű), arányosan telt a testalkata, ő nem úgy látja!
Itt jön az, miért igazságtalan Johanna szereplése. Míg Olívia vagy Ádám Attila kezdőként nem tudtak teljesen kinyílni öt adás alatt, így egy színpadi rutinnal és versenyképes hangképzéssel rendelkező egyén simán uralta a mezőnyt. Amíg ilyen kevés az adásidő, ne várjuk el az amatőröktől, hogy profivá lesznek. Lehetséges, ha dupla ennyi adásidővel indult volna útjára a műsor, tíz adás alatt leküzdhette volna valaki Johannát is.
Ameddig Olivia nem tudja leküzdeni ezt a túlzott (egészségtelen) izgalmat, ameddig testképzavara és önértékelési problémái vannak, nem lehet tőle sikeres szereplést elvárni és nem is fog tudni úgy teljesíteni, hogy az emberek feltétel nélkül megkedveljék.
El tudod képzelni, hány és hány -sikeresnek tartott, mondott, vagy valóban az- énekes kémnyszerül arra, hogy un. falunapokon csillogtassa tehetségét? Ha nincs megfelelő menedzsment mögötte, nincsenek fellépések, ezért kénytelen elmenni bohóckodni pl. női ruhában egy tévé másorba!
Jó példa Tóth Gabi, akit igen fiatalon (nem érdemtelenül) "szárnyára vett a hírnév", elhalmozták dalokkal, filmzenékre énekelt, zsűrizett, majd nem volt jó menedzsere, nem volt, aki dalt írjon neki. Sajnos össze-vissze kapkodott a zenei stílusok között és már "majdnem" le lehetett írni, mint énekesnő (azt, hogy kikhez és miért dörgölőzött, most hagyjuk).
Számomra kellemes meglepetés volt enben a másorban nyújtott teljesytménye, mint énekesnő és -a hülyeségei mellett- szakmailag is volt pár helytálló- véleménye.
Szerintem nem volt tilos "képzett énekeseknek", "színészeknek" jelentkezni ebbe a tehetségkutatóba, ezért is láthattunk jó pár ilyen végzettségű jelentkezőt is a válogatókon. Persze mind el is vérzett rendesen.
Nem tilos a direkt casting sem, hiszen ezt csinálják a csatornák évek óta az ilyen "tehetségkutatókban", ha nincs kellő számú, megfelelő jelentkező.
Johanna "bűne", hogy már szerepelt a Sztárban sztár leszekben, de -mert nem tudott utánozni, vagy nem tetszett a nézőknek- hamar ki is esett. Én például nem emlékszem rá.
Ezen az alapon "profi" volt Krisztofer is, hiszen ő is volt abban a műsorban és fellépései is voltak, Gabi is a szárnya alá nyúlt, mégis "jelentkezett" ide (szerintem ő is direkt castingos volt).
Ilyen alapon akkor meg kellett volna "kövezni" Király Viktort is, aki nyert egy Megasztárt, befutott és utána jelentkezett -profiként- egy másik tehetségkutatóba? Ja, hogy az nem itthon történt, hanem az USA-ban?
Én nem bántom Johannát, nem ő tehet róla, hogy ezt tette vele a csatorna és végül kénytelen volt egy énekelgető kis sráccal megmérettetni magát. Az arcáról mindent le lehetett olvasni, csak a "győzelmi mámort" nem és -szerintem- egyáltalán nem a nagymamája halála volt annyira szomorú és nem tudott megfelelően örülni a győzelemnek, ahogyan a produkciói után sem.
Majd az idő megmutatja, lesz-e belőle olyan szóló énekesnő, akit évekig emlegetünk, mert sikeres lesz a szakmában! Az alapok megvannak hozzá!
"Ennyi a különbség aközött, hogy szépen kell énekelni más emberek szellemi termékét és aközött, hogy a markodba kell ragadni az emberek figyelmét valamivel, ami csak a tiéd."
A legtöbben ezen véreznek el. Ha nem képesek kialakítani egy saját repertoárt, amivel a hallgatók azonosítani tudják őket, akkor menthetetlenül kikerülnek a fókuszból és idővel akár még a zenei életből is.
Az ilyen tehetségkutatók nyertesei rendre ott szúrják el, hogy a hirtelen jött népszerűséget meglovagolva, nekiállnak haknizni, ami ugyan jó pénz, mondhatni, talált pénz, de a keresettség néhány hét után alábbhagy és meg kell élnie a nyertesnek az egynyáriság, a devalválódás érzetét.
ilyenkor szokott jönni a talentshow győztesek legfőbb problémája, mit fognak énekelni. Ugye az, hogy más énekesek sikeres darabjait éneklik, az csak a műsorban megy. Utána saját pénzből kell fizetni a jogdíjat, meg hát kit érdekel a másolat, ha megnézheti az eredetit is.
Mindig a 2010 es brit x-faktor jut eszembe. Az első egy abszolút jellegtelen, de szép hangú fiú lett, akire már senki se emlékszik, én se. A második egy Rebecca Ferguson nevű csinos, fekete lány. Neki volt egy-két sikeres száma, mérsékelt habzással, de még ma is énekel. A harmadik volt a One Direction, amiből máig megmaradt Harry Styles, mint nemzetközi popkulturális ikon. Ennyi a különbség aközött, hogy szépen kell énekelni más emberek szellemi termékét és aközött, hogy a markodba kell ragadni az emberek figyelmét valamivel, ami csak a tiéd.
Bizony! Aki falunapra megy ki, szórakozni akar. Hány, meg hány olyan koncertfelvételt látunk, amin az aktuális nagyhangú énekesnő rekeszt, oktávokat énekel ki, és ott téblábol a színpadon, mert senki nem foglalkozik vele. Johanna eddig nem ilyen volt, ő különféle formációkban énekelt, pl. a Bp. Parkban, Maricsék előtt.
Csongort nem kellet eltakarítani, eltakarította saját magát a flegmatikus viselkedésével és középszerű szereplésével. Csoda, hogy eddig eljutott. Illetve nem, mert nyilván a csajok sokáig bent tartották, de amúgy iszonyú hétköznapi, amit ő tud. Egyetemi záróbuli-szint. Márió, Bea, Connie mindenképpen erősebbek voltak nála.
De nem szimpatikus senkinek. Ő tipikusan az, aki sokat beszél, de semmit sem mond. Aki vicces akar lenni, de nem az. Aki divatikonnal gondolja magát, de egy bohóc. Hol van ő Tillához?
Jah, amúgy botrány volt ez a műsorvezető páros. Nórikát olyan szinte elnyomta a Roli-gyerek, hogy végig kb. meg sem tudott szólalni mellette. Nem hiszem el, hogy ez a műsorvezető-casting során nem tűnt fel a szerkesztőknek.
Hányok a Facebookos hozzászólásoktól: "az igazság nyert", "Johannánál nincs jobb", stb. Hagyjuk már. Ezer meg egy jobb van Johannánál. Igazságot meg nem látok abban, hogy egy tanulatlan roma kisfiút összemérünk egy színpadképes, képzett hangú, kész előadóval. Nekem Olíviáért fáj a szívem, őt össze lehet hasonlítani Attilával, hisz ő is amatőr, és úgy már tényleg igazságtalan, hogy egyikük ezüstérmes lett, a másik pedig a dobogóra sem került fel. De na, annyira buták az emberek. Annyira tájékozatlanok. És nem értik még mindig, hogy nem csak, hogy elcsalta a Tv2 ezt a szavazást, de ráadásul direktcastingosnak, akit pont azért hívtak, hogy emelje a színvonalat, mert százhetvenöt tehetségkutató után már nincsenek olyan kirívó tehetségek egy ilyen kis országban, akik a Rúzsa Magdi-féle karriert be tudják futni.
nem is tudom, honnan szalajtották az "öltöztetéket", mert sokszor rettenetes ízléstelen cuccokat aggatnak a zsűrire, a műsorvezetőkre.
Hogy nézett ki Herceg Erika ruhája pl. ma? ...és Ördög Nóra, aki 20 évvel fiatalabbnak képzeli magát? A "másikon" pedig Tóth Andira a hosszú, selyem hálóing alá adtak egy fekete melltartót?
Azt még megjegyezném: ez a Roland gyerek egy élő show után "zsebre teszi" az RTL férfi műsorvezetőit (és hamarosan Nórikát is)! Igaz, ripacs és ellenszenves, de rátermettségét nem vonom kétségbe!
Rengeteg pénzt összeszedett a csatorna a szavazatok árából. Ki lehet számolni, ha adásonként 300 ezer szavazat érkezett, az 254 forijntonként mennyit jelentett. Az egész cirkuszt meg tudták rendezni belőle, a nyereménnyel együtt!
Az RTL legalább nem csak a győztesnek ad jutalmat, hanem több versenyzőnek is, aki az élő adásba bekerült.