Nem úgy gondoltam, hogy általában magas a 30 dT, hanem az általad tippelt 6-os COP-hoz sokallottam nagyon... Az korábban említett lékkazán 4,25 körül megy leírás szerint 5/35-nél.
Józanul végig kell gondolni alaposan szétnézni , hogy mi lenne a legkedvezőbb megoldás egy-egy személy/család részére. Ezt kell előtérbe helyezni és ennek fényében ajánlani olyan megoldást ami jó. Persze mindenki a haszonból él, de ezen kívül kell legyen egy alap emberi érték ami nem ezt helyezi kizárólagosan előtérbe.
Egyfelől nagyon szép gondolat, , hogy a CO2 teljesen környezetbarát. Másfelől a paramérterek alapján nem látom jobbnak. mint a hűtőközeger(pl 410A) gépeket. Egy előnye van: ami a hátránya is a hűtőköre zárt teljesen.
A környezettudatosság fontos, de van egy józan anyagi határ. Itt azt kellene elérni nagyon sok ember legyen józanul környezettudatos. Döntéshozói szinten is.
Bocs, hogy magamban beszélgetek, de az iménti példából az is egyértelműen látszik, hogy aki a primer oldal hatásos hőfelvételén spórol, az nagyon átQrja önmagát. (Pl. rosszul méretezett talajszonda.)
Ráadásul nem a dT számít, hanem a kompresszióviszony! Az pedig nem lineáris. Ha azonos a dT, de mások az üzemi hőfokok, akkor a magasabb primer/szekunder a jobb. Pl. R410-nél:
1. 20/50° = 14,4bar/30,2bar = 2,09722 kv.
2. 5/35° = 9,4bar/21,4bar = 2,27659 kv.
Vagyis: Bár azonos a dT, de a magasabb primerű mégis jobban tejel, mert kisebb kompresszióviszonnyal dolgozik.
CO2-re nem vezettem le, mert nincs hozzá gőzlécem, csak tabellám, de azt meg keresni kéne. Nameg a CO2 azért nemis teljesen így műxik.
Én a 30° dT-t nem tartom olyan soknak. Például 5°/35° üzem, elég jó tud lenni 1 lékkazánnál. Főleg ha a hőcserélő bojlerben mártózik, aholis teljes hőelvétel valósul meg. Sok estben még a külső hő° alá is van hűtve a meleg oldal.
Nem az én mániám egy másik topicban lévő emberkénél van egy Ozone Aqua gép(3,5 kw 4,6 kw tartályfűtés) ezzel szeretne variálni, meg a földregiszteres hővisszanyerős szellőzést felhasználni ahhoz, hogy kalorifer vagy hűtőközeges betét kerüljön bele és ezzel légfűteni a nagyon alacsony energiás házat(mely ház kb 140 nm a télen a melegvízet teljesen és a fűtést 60-70 %-ban el tudta látni az Ozone Aqua).
Lehhettséges megoldása ez lenne, de egy ismerőse aki terező rá akarja beszélni erre a Co2 hőszipkára, vagy a Sanyo-ra illetve a kínai gyártású klónra(ha létezik).Napkollektor meg minden egyéb helyett.
Szerintem meg egy jobb nagyobb napkollektort adnánk(4x30 csöves) és a meglévő Ozone Aqua megnaradna hmv-nek illetve besegítene egy melegvizes kaloriferrel a napkollektorral együtt a szellőzésbe (2 lemezes hőcserélő+vezérléssel) és a szellőző rendszerbe egy jobb légcsatornás inverteres gépet beleilleszteni.
Egyelőre még a gondolati szinten mozog a dolog, de őszre szeretné megcsinálni...
Nekem az a véleményem a marketing szöveg helyett a a CTC ECO cop értékei nem jobbak(sőt van egy 9 kw-os fűtőbetét benne), mint egy br 300e FT körüli Ozone Aqua 7 kw-os gépnek. És ahhoz is van egy 300 literes tartály cca hűtőközeges csőkígyós, sőt egy beltéri amit kiherélve a légfűtésbe kalorifernek lehetne illeszteni , úgy, hogy a vezérlés is megvan hozzá, azt is fel lehet használni a fűtési körbe kaloriferhez kb 25-45C Delta T-vel. Kissé olcsóbb. Bár jellemzően erre a svéd(svéd?) hőszivattyúra egyszerűen nem találok árat.
Ásni fúrni nem szeretne az emberünk, bár lehet egy vizes hőszipka a fenti napkollektorral együtt megoldás lehetne. Vagy egy inverteres levegő-víz hőszivattyú hasonló megoldásban.
Sok a hőszivattyúnak az 50°C-os előremenő, az már 30 fok deltaT... Összehasonlításként ennyit tud az LG 12kW-os lékkazánja R410a-val: külső előre cop 20 50 4,385 20 45 4,976 20 40 5,610 20 35 6,294 20 30 6,989 20 25 7,816
Ez mind oké, de mindenütt "magas hatásfok"-al emlegetik. Itt meg 3 körüli COP-ok vannak, olyan gépnél, ahol bojlert tölt spirállal. Vagyis sok esetben igen kedvező utóhűtést kap. És mégis csak ennyi.
Soha sem vitattam, hogy az egyenaramuk jobbak. Annak idejen, itt sem volt annyi szaki mint ma. Nekem akkor es azokhoz a korulmenyekhez, azok a ventik voltak az elerhetok mint teljesitmenyben, mint arban. Mara a hazban is valtozott sok minden, ezert a legolcsobb beavatkozas a fazishasito lecserelese egy tobbkimenetes trafora. Nem azzal van a gond, hogy nem hiszek neked, hanem azzal, hogy sima axialisok labdaba sem rugnak a rendszerben es ha meg kozepnyomasu axialisat valasztanak, az meg arban ott van a radialisoknal. Akkor inkabb a biztosat valasztom.
Jaja, én is ezért picit túlnyomásosra akarom majd csinálni, pont ezen okok, illetve a sok bejövő por miatt is... jelenleg sajnos ez kevéssé kivitelezhető, mert elég sok helyen van tömítetlenség a házban ... de majd ez is meglesz! Addig is összerakom a rekupecet, és lesz idő kisérletezni vele a következő szezonig... :)
Termeszetesen a hivatalos legcsere a gazosnal 150m3/o, mint ahogyan irtam. Nalam amig gaz fozolap volt, addig en is hasznaltam intenzivebb fozesnel az ossz 202m3/o mennyiseget, de a gaznal valojaban az egestermeket kell kijuttatni egyben az illatokkal es a keletkezo paraval. A tulnyomasos rendszer pont ebben segit, hogy az illatok sehova se terjedjenek, hanem csak az elszivopont fele. Nalam az egesz haz egybe nyitott, kiveve a WC. A PC mindjart a konyhahoz kozel van a szobaban. Megsem erzem soha sem, hogy mi fol a konyhaban(nem rossz az orrom). Ki kell probalni es majd mindenki a sajat igenye szerint allit a venti fordulatan.
Hát egy jól leszigetelt házban- a gáz még mindíg alternatíva lehet. HMV ügyben is. Ebben az esetben egy olcsó lékkazán(hazabeszélek Ozone Aqua) kiegészítésnek illetve bizt tartaléknak lehetséges meg napkollektor. Érdemes a ZBR-t megnézni.
"En is gondolkodtam mar azon, hogy lecserelem a fazishasitot trafora,"
Még mindig nem hiszed el, hogy igazam van az egyenáramú ventilátorokkal? :) Ha nem hiszed el nekem, hogy axiális ventikkel is megoldható, akkor válassz radiálist, a lényeg, hogy jó széles tartományban fokozatmentesen szabályozni lehessen. Pl: http://www.lapanthera.hu/index.php?csoport=46 Válassz ki mondjuk egy 2-300 m3/órást, lelassítjuk 60-ra, akkor még hangja se nagyon lesz. Vannak PWM vezérelhetők is, az még jobb (nem kell a táppal se görcsölni).
Én készséggel elhiszem, hogy a profi rekuperátorok gyári három fokozatú ventilátora a legtöbb esetben elegendő választási lehetőséget biztosít, de hogy egy-egy konkrét lakásnál (lakók száma/szokásai, csőrendszer, kanyarok, szűrők, fojtások, stb) pontosan mekkora is legyen az a három fokozat, az csak utólag fog kiderülni :)