Elvileg elég lehet, ha tartod a 400°C-ot. A nyomás növelésével növelhető a forráspont! Levegő viszont nem lehet a rendszerben. Akár víz is lehetne (ha nem fagyna el), de akkor már 35-40bar nyomáson kellene keringtetni, ami problémás. Az olaj tágulásához javaslom a gépkocsik hidraulikus akkumulátorát megismerni.
-Személy szerint nem vinném el a hőt ilyen módon, mert túl macerás és veszteséges. A nagy tömeg nem probléma, ha a súlypont mentén forgatod a tükröt. A motort meg nem a tányér elé, hanem mögé kellene tenni; csak a meleg oldalt kell odaszerkeszteni. Ha hőcserélőt használsz, az is kitakar kb. ugyanennyit.
Az 1,6 az átmérő, de azt is elírtam mivel az valójában 1,8 m, amit még meg tudok mövelni 2m-re vagyis egy 2,5 m2 felületű, levonva már a tűkör illesztések hézagát és a fókuszba szerelt kollektor beárnyékolását. Vagyis a napenergia (0,6-1,3 kw/m2) 1,5-3,3 kw. Számolva 35%-al (amit bízom, hogy elérek), lenne egy 0,5-1,1 kw-os motor.
Innen már látszik, hogy min. 2 tűkör kell. Mivel a motrot és a generátort nem akarom a fókuszba szerelni (nagy tömeg, sokat kitakar a tányérból, ráadásul mindenből kettő kellene), hanem a talpnál lenne mindkettő, ez maga után hozza a következő problémát. A fókuszba szerelt kollektorból flexibilis csővel a legjobb szigetelés ellenére is csak vesztességgel tudom a hőt leszállítani, ez a legkevesebb, viszont ha motor olajat használok aminek a forráspontja kb. 280-300c azt eredményezi, hogy a motrot max 230c-al tudnám üzemelni. Viszont ez kevés, jó lenne azt feltornászni legalább 3-400c-ra. Két Kamaz hüvely és dugattyúval akarom az alfa stirlinget összehozni. A hengerek egyenként kb 1300cm3 lenne. Szerinted elég lesz az??
Már megvan a megoldásom, de úgy látom a tengeren túl is ügyködnek az Ottó gép javításán a Scuderi testvérek, de egy attól fejlettebb gépet is már túlhaladtam.
Mindenki tudta eddig is, hogy a hagyományos, "Tisztelendő Úr által feltalált" motor nem az igazi. Bizonyos vezérlési hiányosságok miatt. Az azonban nekem is kétséges, hogy az animációban bemutatott megoldás műküdő képes -e egyáltalán. Az minden képen biztató, hogy van aki szeretne javítani a jelen helyzeten, és még az is elképzelhető, hogy lesz ebből valami.
Az animáció nem föltétlen csúszósurlódást föltételez, bizonyára ez gördülős lesz, az expanzió és kompresszió lefolyása a lényegesebb. Az alfa>>>gamma motornál az expanzió az izotermát közelíti, viszont a vezérsíkos megoldással elérhető az izochor hőközlés és adiabatikusat közelítő expanzió ami már minőségi változás és már nem is Stirling körfolyamat.
Nagyon sokféle Stirling motor változat létezik. Alfa>>>gamma... A vezérlés módjától még az elv nem változik. Ellenben 1 gördülő súrlódásos erőátvitel helyett csúszósúrlódást alkalmazni... ?
Tiszta Stirling motorral úgy néz ki nem fog lenni autómotor, de ez a vezérsíkos dugattyúmozgás már rejt magában valamit a Stirlingtől való elmozdulás irányába. Most nem is térnék ki a mechanizmus okozta problémákra, de szerintem ez egy termodinamikai fejlődés irányvonala lehet ,elvezethet egy jobb hatásfokú Stirling motorhoz, amely már lehet nem is Stirling motor lesz, mert megváltozhat a körfolyamat.
Elképzelésnek jó, csak nem tudom, működne-e? Azon a vezérsíkon kialakuló nyomások nagyon nagy súrlódást és kis elfordító erőhatást produkálnak.
Úgy 25-30 éve (vagy több) a svédek kísérleteztek jármű hajtására alkalmazható Stirling motorral. Azóta a technika rengeteget fejlődött. Tengeralattjáró létezik Stirling motorral. Autó nem. ???
Sziasztok! Én még új vagyok ezen az oldalon, főleg a technikai megoldások érdekelnek, és olyan gép amely jármű hajtásra is alkalmas, sok kw teljesítménnyel. Mi a véleményetek erről a megoldásról? http://www.youtube.com/user/lapere71#p/u/17/zNc6R0FV4Ww
Szeretném tudni van-e ilyen megoldással működő modell ?
Sziasztok. Stirling motort szeretnék csinálni,és ebben szeretnék segítséget kérni. Gamma típusút néztem ki.(http://www.youtube.com/watch?v=HPP4K87yyfw&feature=related)
Eddigi adataim: -a keverő hengerem:130mmX39mm -keverő dugattyúm:85X35mm. Ezek az adatok jók lennének-e?
Többi kérdésem: -mekkora legyen a munkahengerem és a munkadugattyúm -munkadugattyú lökettérfogata(kb 80 cm3 szeretnék) - melyek lennének azok a méretek ,amivel a legnagyobb teljesítményt tudnám elérni.
A 2db 32kW-os motor még nem mond semmit. Tudni kellene, hogy mekkora az akkumulátorok kapacitása. (feszültség X Ah)
Gondolom az 1,6 parabola 1,6m2-t akart jelenteni. Ez annyit jelent, hogy nyáron a legerősebb napsütésben maximum 1,6kW hősugárzás éri. Felhős időben ez kb. 10W-ot jelent! Ha a realitás talaján akarunk maradni, akkor 0,8kw/m2-el számolunk felhőtlen időben, nyáron. Ez 1,28kW hősugárzást jelent. A Stirling-motor hatásfoka a nagy hőkülönbség és nagy nyomás miatt 30% körül alakulhat, ami 384Watt (legyen 400W). A többi meg melegítheti pl. a bojlerben a vizet (880W). Itt jegyezném meg, hogy a Bétának jobb a hatásfoka a kisebb holtterek miatt.
A túlméretezés meg nem hinném, hogy probléma, mert a kimeneti teljesítményt úgyis a betáplált hő határozza meg. Ha van egy böhöm nagy esztergagéped, amibe befogható egy 200mm-es anyag, akkor elég olcsón megúszhatod (anyagköltségen), főleg, ha a MÉH telepen találsz hasonló átmérőjű csöveket megfelelő falvastagsággal (20mm).
A lényeg, hogy ebből a parabolából kéne vagy 8m2 (5db), hogy kb. 2kW-ot termeljen a motor. (és még nem számoltuk a generátor veszteségét és az árát).
végigolvastam a topikot a-z ig. nagyon sok hasznos ingóhoz jutottam. Köszönöm mindnyájatoknak.
Viszont nálam még mindig nyitva áll egy nehéz feladat. Készülőbe van az elektromos autóm 2 db 32KW Dc motorral. Annak az kasiját akarom tölteni napenergia hasznosításával működő stirling motorral. (nem vagyok „zsidó” de ha lúd legyen kövér.
Kész van egy 1,6 parabola kollektorom. (a fókuszába a 3 mm alu lemezt 1:40 s alatt kilukasztotta - hő az van, hozamot még nem tudom, nem volt még időm kimérni). A legnagyobb gondom az 1,6 kw generátor meghajtása lenne. (ha nem elég az egy parabola – ami elég valószínű – felszerelek akár 10-et is. Nem szeretnék sokat kísérletezgetni –idő és pénz megtakarítás miatt- ezért lenne néhány kérdésem, a választ előre is köszönöm.
A topiba eddig játék, vagy kisebb teljesítményű motorokról esett szó, van e valaki. aki készített hasonló teljesítményűt??
Én egy bétára gondoltam, nyomás kb 20-30 bár. Viszont fogalmam nincsen mekkora henger kellene a kívánt teljesítményhez. Túlméretezni se szeretném, nehogy a 11. parabolát keljen felalítsam.
100 Ezer forint alatt szerintem csak díszeket lehet kapni -sajnos. (ezek 10-30000Ft között vannak) Ami már energiatermelésre is alkalmas, az már csillagászati áron van. Ezért jobb, ha az ember magának épít egyet, de ez rengeteg munkaórába kerül, az anyag meg itt sincs ingyen. -A videóról jó lenne egy link, mert így látatlanban... A hatásfokról meg annyit, hogy függ a hőmérséklet különbségtől (és az abszolút 0 foktól való távolságától), a felhasznált munkaközegtől, a motor veszteségeitől. Alapjában véve magas nyomáson és nagy hőkülönbséggel 25-35%-os hatásfokot el lehet érni, de ne felejtsük el, hogy a hulladékhő meg jó lehet melegvíznek, így a hatásfok máris jobb. A nyomás növelésével az egységnyi lökettérfogatra eső teljesítményt lehet jelentősen növelni. -Egy példa: Egy 50mm átmérőjű dugattyúra 1 bar nyomáson 199N erő hat, 30 bar-on már 5979N. Ne felejtsük el hogy a gáz mennyisége nem változik, csak a térfogata és a hőmérséklete. pl ha. 1Liter gáznál 0°C-on 1 bar az abszolút nyomás, akkor 273°C-on fog 2 barra felmenni, mivel kelvinben kell számolni (P1*V1)/T1=(P2*V2)/T2. -De ha már eleve 30Liernyi gázt töltünk 1 Liternyi térfogatba, akkor az alap nyomás lesz 30bar, 273°C-ra felmelegítve viszont 60bar-t kapunk. A dugattyún ekkor 30-szor nagyobb erőhatás keletkezik. -Remélem érthető volt a példa.
Kicsit utánanéztem, elég drága mulatság :). Szóval kezdetnek akkor inkább úgy fogalmaznék, hogy 100eFt-ból mekkora teljesítményt lehetne kihozni? Láttam videót, ahol kompresszorból készítettek Stirling-motort, ilyet csinált már valaki? Mekkora teljesítményt lehet így elérni? Egy gépész/energetikus rendbe tehetne a témával kapcsolatban, mik a lehetőségek, mekkora a hatásfok? :)
azt még elfelejtettem, hogy hőfókuszáló parabolához használnám, tehát a meleg oldal egy Nap által forrósított réztömb (400 foktól felfelé) lenne vagy esetleg 90 fok körüli víz.
A "hideg oldalhoz" milyen praktikus megoldást ajánlanátok, ahhoz még nincs ötletem?
A 42mm-es cső 1,5mm-es falvastagsággal a kazánformula szerint 6bar-t bír ki, tehát a célnak bőven megfelel. (A sörösdoboz már behorpadna) :).
A számított adatok: -Külső henger belső mérete / (térfogata): 39mm*200mm , 238,9cm3 2mm hézagot hagyva: -Terelődugattyú külső mérete / (térfogata): 35mm*130mm ,125cm3 -Térfogat kiszorítás:52,35% -Térfogat arány:12,65x -Hasznos térfogat:113,9cm3
Egyébként minél hosszabb a megvezetés, annál kevésbé szivárog, és tér ki oldalra a terelődugattyú (falhoz érés). A problémát az okozza, hogy pontosan ugyanakkora fúróhegy kell, mint amekkora a rúd, ráadásul egy hosszú vékony furat szinte biztosan elkanyarodik valamerre (ez tapasztalat). Egyébként én is így oldottam meg, de elsőre nem fúrtam, hanem esztergáltattam, mégis ferde lett... Kézi fúróval neki se állj! Itt a minimum az állványos fúró. A legnagyobb fordulatszámon kis előtolással kell fúrni, így kevésbé tér ki a fúróhegy. Ha ez gond, akkor jobban jársz, ha fogsz egy rézcsövet, ami jóval nagyobb (pl.15mm-es) és csak a két végébe csinálsz egy-egy sárgaréz tárcsát középen kifúrva. Ezek elég ha 5-10mm vastagok. A kifúrás miatt egyszerűbb, de az elkészítése komplikáltabb.
A megvezetés szerintem a terelődugattyú lökethossza körüli hosszúság, tehát szerintem 8-10cm ajánlott. Az oldal irányú erők miatt a lendkerék legközelebbi pontjától 10-15cm helyet hagynék a terelődugattyú megvezetésétől. -Sikeres farigcsálást :)
Jobban körülnézem itthon találtam egy 30 cm hosszú átmérő(belső)=42mm húzott acélcsövet (1,5 mm falvastagsággal). Lehet inkább ebből próbálkozom akkor. Tudnál segíteni akkor mekkorára vegyem a henger hosszt és a terelő dugattyút hosszát átmérőjét (úgy érzem neked ebben már nagyobb rutinod van)??
Olvastam olyat egyik oldalon hogy a kiszorítórúdját egyszerűen csak úgy szigetelik hogy kifúrják ugyanakkora átmérőre mint a rúd és ez szigetel. Megvezetés miatt 6-7 cm vastagságú anyagot választanak neki. Te is így oldod meg a szigetelést??? Félek tőle hogy elengedi a levegőt majd:S
A módosított adatok (amennyiben lehetséges a megvalósítása): Terelődugattyú:32mm x 120mm, Külső henger:33mm x 220mm.
Itt jegyezném meg, hogy fekvő kivitelben tuti, hogy hozzá fog érni a terelődugattyú a falhoz, ezért javasolt kicsit több helyet hagyni, de nem tudom, hogy milyen anyag áll rendelkezésre.
-Még valami: Ideális esetben az adott paraméterek mellet kb. 774mbar lehet az elméleti maximális nyomásváltozás 50/300°C-os hőkülönbség esetén.
A rudazathoz jó lehet a bicikli küllő, de javaslom egy CD-meghajtó (vagy DVD lejátszó) fej mozgató mechanikáját szétberhelni, mivel precíziós keményfém rudakat, illetve bronz perselyt lehet belőle kitermelni (a kevésbé gagyi típusoknál). Az átmérő olyan 2,5mm körüli, de a hossz nem biztos hogy elegendő. A rudat mindenképp meg kell hosszabbítani az oldalirányú erők csökkentése miatt
"A munka dugattyúm átmérője 22 mm a löket térfogat 9ccm" Valóban 9cm3 ? Ez 23,66mm lökethosszt jelent (ez még jó lehet). Ha jól értem, akkor: -a külső henger: 33mm-es és 150mm hosszú (128,29 cm3) -A terelődugattyú: 32mm-es és 90mm hosszú, (72,38 cm3) Ez azt jelenti, hogy a terelődugattyú a tér 56,42%-át szorítja ki. Ez megfelel, mivel legalább 50%-ot kell kitöltenie.
A terelődugattyú erőkar: 30mm-es, A munkadugattyú erőkar: 11,83mm-es.
Ami a problémám, hogy túl kicsi a térfogat arány (Saját tapasztalat, hogy legalább 10x-es kell hogy legyen). Javaslom, hogy a hengert és a terelődugattyút hosszabbítsd meg, vagy növeld az átmérőt.
hello ! Igazad van nem sok adatot adtam meg. A munka dugattyúm átmérője 22 mm a löket térfogat 9ccm A kiszorítónak hengernek egy húzott csövet választottam 1mm-es falvastagsággal átmérője 33mm hosszát én 15 cm-re akarom kb hagyni így kb 130 ccm térfogatú lessz a kiszorító dugattyút 32 vagy 32,5 mm-res átmérőre esztergáltatom majd hossza kb 9cm lesz. A dugattyú rúd átmérőjét még nem tudom mekkorára vegyem és hogy hol találok megfelelően pontos rudat.Van valami ötleted??? Meg ha kifurom akkora méretre mint a rúd nem fog ereszteni mellete???
Több infó nem ártana, mint pl., hogy mekkora a motor hasznos térfogata, a munkadugattyú átmérője, stb. Az 5mm-es tengelyhez legalább 1 Literes motort képzelnék el 250°C hőkülönbséggel, és legalább 30-40mm-es átmérővel rendelkező munkadugattyút. A terelődugattyú kisebb, néhány 100 cm3-es motoroknál max 2-3mm legyen, mert a keresztmetszete minél nagyobb, annál több ellenhatást fejt ki a nyomásváltozás. A felülete r2*Pi alapján könnyen kiszámolható (2mm-nél 3,14mm2; 5mm-nél már 19,635 mm2). Mivel ez négyzetesen növekszik az átmérővel, ezért minél vastagabb, annál nagyobb lesz a veszteség. Ebből kiindulva a munkadugattyú meg nem lehet túl "vékony". 20mm alatt nem érdemes munkadugattyút készíteni, mert a kerület és a felület aránya nem mindegy a kerület mentén létrejövő súrlódás miatt.
Amit készítettem Stirling-motort egy ismerősnek, ott is esztergáltatni kellett a dugattyút és a hengert, mert a sima rézcső kissé oválissá válik a vágás során. A Henger sárgarézből, a Dugattyú meg Alumíniumból készült. (20mm-es átmérő). Akkor eléggé alacsony a súrlódás és megfelelő a tömítés, ha befogod a henger végét és a dugattyút beleejtve nem esik le, hanem fel-le mozog párat. (Előtte bekenni műszerolajjal!).
Sok sikert az építéshez és Boldog új évet mindenkinek! :)
üdv mindenkinek Én is építek egy gamma típusú motort, a kiszorítós résznél kicsit elakadtam. Nem találok megfelelően pontos rudat a kiszorítóhoz, a persely része egyszerű réz 5mm-es furattal a hossza 40mm. Ahogy láttam nem kell ehez a részhez semmi egyéb tömítés. Rudat ti honnan szereztetek hozzá????
„Induljunk el onnan, hogy a kiszorítója, és a másik dugattyúja (nevezzük most munkadugattyúnak) középen áll. (a videón a vízoszlop CJ.) Elkezdjük fűteni. Mivel középen van a kiszorítója, van a meleg oldalon annyi gáz, hogy a melegítés hatására elkezdjen tágulni. Ezért felemelkedik a munkadugattyúja, és kinyomódik a kiszorítója is, viszont ahogy egyre több gáz kerül a meleg oldalra, így egyre inkább, tehát öngerjesztő módon!Amikor a kiszorító megtorpan, azért, mert teljesen átment a hideg oldalra, vagy azért, mert kisebb súrlódás megakasztja egy pillanatra, vagy mert a különböző tömegű munkadugattyú másként gyorsul, és annak a hatása miatt, akkor a munkadugattyú még tovább lendül!Ha áll a kiszorító, de a munkadugattyú kinyomódik, akkor lecsökken a nyomás a gépben, ezért a kiszorító a meleg oldal felé kezd elindulni! Közben viszont elkezdi átnyomni a gázt a hideg oldalra,, ami miatt tovább csökken a nyomás, és megint öngerjesztően most már erőteljesebben elindul a kiszorító a meleg oldal felé, egészen addig, amíg a fenti okokból kifolyólag megint meg nem torpan!Akkor a munkadugattyú, megint tehetetlenebb, és tovább folytatja az irányát mint a megtorpant kiszorító, viszont evvel, átfordítja a gépben a nyomásváltozás irányát (most megnöveli a nyomást), és evvel a kiszorító mozgásának irányát(kinyomódik)! És így tovább! Most én leginkább abból a szemszögből írtam le a működését, amikor a kiszorítót mozgató dugattyú a munkadugattyú, mert az a vastagabb, de máshogy is le lehet írni. Ezért szerencsésebb lett volna, ha a munkadugattyút inkább vezérlő dugattyúnak neveztem volna, de remélem valamennyire azért meg lehetett érteni!” Ez a szöveg erről a weboldalról lett bemásolva: http://mywebside.extra.hu/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=3&start=2000
Ha LTD -ből akarsz kicsikarni 3kw-ot 20 fok különbséggel, akkor annak elég nagynak kell lenni, ez tény! És nem kevés vizet kellene elpárologtatnia. Lehet nagyon elnyújtott hosszúkás tégla alakú, így hosszban bármennyire bővíthető lenne. Ha nagy lenne a szél és a nap is rásegítene a másik oldalára,akkor pedig jóval több mint 20 fok különbség is összejöhet, és az átlagot kellene nézni.. A gép típusa, meg lehetne ilyen, csak hosszú és nem kerek!Több dugattyú is alkalmazható lenne rajta, felépítmény nem kell. Nagyban, már működne párolgásra,bár valószínűleg tényleg túl nagynak kéne lennie ennek a gépnek, de azért kiváncsi lennék, hogy ténylegesen mekkorának...Jó sok szilikon kellene hozzá , meg jó nagy telek!:-) http://www.youtube.com/watch?v=luDUGyHpifM