"...- A Szőny–Komárom és az Esztergom–Almásfüzitő vonalon az árvízvédelmi töltés megerősítésének folytatására nem lesz pénz – a vonatok legfeljebb 10-40 kilométeres sebességgel haladhatnak majd. Árvíz idején a vonalak lezárására is sor kerülhet. ..."
Hát igen.
Bár az 1-esnek a cikkben említett szakaszát évente átlag 1-3 alkalommal már a korábbiakban is rendszeresen fenyegette az árvíz, és komoly forgalomkorlátozásokra, néha terelésekre került sor, a felkent szakértők javaslatára mégis be kellett zárni decemberben az 5-ös vonalat is.
Ha tényleg megtörténik majd ez a csúfság, hogy a Duna miatt megáll a vasút Szőnynél, akkor bizony nem fogom irigyelni ezen (állítólag) szakértőket.
Mert ölég sokan fogják emlegetni őket.
Ki így, ki úgy.
A többség persze majd elátkozza őket, hiszen a 20 km/h-ra lebutított 5-ös miatt a hegyesi belépő tehervonatokat fel kell majd vinni Celldömölkig és utána át kell majd cibálni a Bakonyon. És ez a kurfli bizony horribilis költséggel fog járni a vasúttársaságoknak.
De mindezek mellett lesz egy parányi kis réteg, aki viszont aranyba foglalja majd exukkel és társai nevét.
Ezek pedig meglepő módon, a vasútfotósok lesznek.
Mert sehol a világon nem lehet majd másutt fotózni olyat, mint amilyen a Komárom -Székesfehérvár útvonalra mégis átterelt, de a lebutított pálya miatt maximum 20 km/h-val döcögő EC (vagy az előfogatolt Railjet) lesz. A csili-vili szupervonat szépen megáll minden útátjáró előtt, a kalauz leszáll, letekeri a sorompót, majd az útátjárón lépésben átdöcögő nemzetközi vonat után megint feltekeri azt.
....".... A jelenlegi óránként negyven kilométeres sebesség helyett tíz kilométeres tempóban cammoghatnak a szerelvények Felsőzsolca és Hidasnémeti között a szikszói Vadász-patak, illetve a Petri-patak hídján.
- Ha elmarad a pályatartók cseréje, hasonló korlátozás lesz az algyői Tisza-hídon.
- A pillérek javításának elmaradása miatt déli vasúti összekötő hidat azonnal le kell majd zárni az esetleges hajóütközések után.
- A szolnoki Tisza- és Zagyva-hídon a vonal átépítése évekkel eltolódhat, és újabb sebességkorlátozások is várhatók.
- A Szőny–Komárom és az Esztergom–Almásfüzitő vonalon az árvízvédelmi töltés megerősítésének folytatására nem lesz pénz – a vonatok legfeljebb 10-40 kilométeres sebességgel haladhatnak majd. Árvíz idején a vonalak lezárására is sor kerülhet.
- Abaligetnél az I.-es alagút beázása miatt korlátozhatják a vasúti forgalmat: a vonatok közlekedését lelógó jégcsapok akadályozhatják.
- Balatonakaratytyán a rézsű csúszásának megállítására nem lesz pénz, ezért a 29-es vonalat lezárhatják....."
1-es kép: a patak balra fordul a híd előtt, pont mint Kismaroson.
2-es kép: nagy üres terület, ha lejövünk a vasúti megállóból (Szob felől) ma és arra nézünk, akkor ott a csonka ma. Balra balkéznél lépcsőkorlát, rajta turista jelzés.
3-as kép: Most épp a kisvasút mai végállomásáról nézünk a felüljáró felé, ott van a lépcső, ami felvisz a megállóhoz Szob felé, középen pedig a korlát, hogy ne rohangáljanak át...
4-es kép: A kisvasút sínjei balra fordulnak, ha a Duna felé nézünk a kisvasút végállomásáról.
Véleményem szerint a vonal felújításánál lecserélték a vasszerkezetet egy terhelhetőbb betonszerkezetre, melyet középen megtámasztottak, hiszen volt elég hely. Meg időközben a kisvasút 600 mm-ről 760 mm-re változott, de a lényeg nagyjából látszik szerintem.
Nos, ezek alapján jutottam arra a következtetésre, hogy ez a kismarosi felüljáró a '40-es évek végén.
A szobi Ipoly-híd alatt is volt kisvasúti átvezetés (lejárat a Dunapart felé), de a híd szerkezete nem ismerős más képekről. A terep sem ilyen ott, legalább is mostanában.
Igen, ez lehet Szob, mivel ott vont a Dunához vezető kisvasúti pálya az Ipoly híd ártéri nyílása alatt, ami már nincs meg.
Kismaroson sokkal kisebb a híd nyílása, így ott biztos nem lehet, na meg gondolom valami határőrizeti szervek állnak a képen, ami szintén Szobra utalhat.
Szerintetek melyik vasúti felüljáró ez? Szobot ír a rendőrségi archivum, meg ott van alatt egy kisvasút is, de igazából csak Kismaroson van ilyen, ahol út is van, meg kisvasút is...