Mint ahogy az előző hozzászólásomban beidézett linkből kiderül, Horváth Jakab prókátor 1809-ben, 71 éves korában, jóval Martinovicsék kivégzése után.
"Különczködéseivel már korán magára vonta a figyelmet. Tükröt például nem tartott lakásában, divatos ruhákat nem hordott, templomba nem járt s a papokkal meglehetősen hadilábon élt. Ha vallását kérdezték, kurtán és ápertén felelte: A becsületes emberek vallását követem."
http://www.fuit.hu/index.php/fuit
Attól, hogy bizonyos szimbólumokat szabadkőművesek is használtak, használnak, azok nem válnak kizárolagosan szabadkőművessé. Mindig a konkrét helyet, körülményeket kell megvizsgálni ezzel kapcsolatban. A Frankel zsinagóga ugyanúgy nem szabadkőműves szimbólumként viseli a Dávid-csillagot ahogy a Batthyány téri Anna templom sem a mindentlátó szemet.
A világ urai vagy jótevői? - teszi fel a kérdést Nemere István 527. könyvének alcímében.
Témájának ura-e a szerző, vagy a tematika a jótevője a mű publicitásának? - tehetnénk fel a kérdést a könyv elolvasása után. Egy mondatban összefoglalva azt mondhatom, hogy az írás alapvetően jóindulatú, leszámol az össeesküvés-elméletek ostobaságaival, de sajnos számos tárgyi tévedéssel és gyakori bizonytalankodással.
A Szabadkőművesek című könyv Nemere korábbi, 477. műveként megjelent Titkos társaságok Magyarországon egyik fejezetének kibővített változata.
Az alapvetően elfogadható vonalvezetésbe sajnos számos "népmesei" szál is belekerült. A már szinte kötelező templomos lovagok és rózsakeresztesek mellé most bekerültek a szerző kedvencei, az atlantisziak is. Míg a szövegbeli első felbukkanásukkor még csak hipotézisként szerepelnék, később már tényként kezeli közreműködésüket Nemere a szabadkőművesség kialakulásában.
Meglehetősen furcsa az UGLE (United Grand Lodge of England) szerepeltetése az 1600-as években, ráadásul a nagypáholy gyakorta nevet változtat Nemerénél, néhol Grand Lodge of Britain, máskor simán Grand Lodge-ként tűnik fel.
Egy 2009-es Népszabadság cikk nyomán (N. Kósa Judit: Egy derűlátó pillanat) Nemere is beleesik a csapdába, szabadkőművesként kezeli a Good Templar, alkoholellenes szervezetet.
Mindezek megjegyzésével is elképzelhető, hogy nagyobb eredményt hozhat a szabadkőműveséggel kapcsolatos hiedelmek lebontásában ez a "ponyva" mint akárhány rigorózusan pontos akadémiai értekezés.
Nemere István: Szabadkőművesek, A világ urai vagy jótevői?
from szabadkőműves könyvek by Lalo
Anno Kiadó, [Budapest], MMIX [2009], 199 oldal
Szabadkőművesek……nincs a világon még egy olyan társaság, melynek vélt vagy valós titkairól ennyit beszélnének. Amelyet évszázadok óta azzal vádolnak, hogy tagjai összeesküvést szőnek az emberiség ellen, hogy világuralomra törnek. De hát honnan is erednek ők voltaképpen? Kik alapították, mikor, hogyan és miért? Mi zajlik a szabadkőműves páholyokban, hogyan lehet oda bejutni, és mi a helyzet a régi és mostani magyar szabadkőművesekkel..? Az alapos és jól dokumentált kötetből minderre fény derül.
Köszönöm a gyors, korrekt, és kimerítő válaszokat!
-Érthető miért kívánta a névtelenséget "Fuit" ügyvéd! Egyébként a halálának volt köze a kivégzésekhez?
-Kármán József hasonlóan rejtélyes körülmények közt halt meg, mint jó száz évre rá, a szerintem szintén a szabadkőművességgel kacérkodó, és ennek nyomait nem egy versében megőrző Komjáthy Jenő.
-A Komjádi Béla uszoda melletti zsinagógán kívül, hasonló szabadkőműves jelképeket láttam a Bajza utca 68-as számú ház falán. Úgy tudom, az ezzel szemben álló épületben őrizték sokáig, mint 20. századi Dégként, a feloszlatott Symbolikus Nagypáholy relikviáit, csak arra nem emlékszem, hogy ez az 1920-ban, vagy az 1950-ben történt feloszlatás után volt!
-Ha érdekel, szívesen lepötyögöm pár sorban a Mithras-beavatás, és az sz.k. beavatás néhány fedőpontját! Nagyon izgalmas! Közvetlen kapcsolat nem lehet köztük, úgy, ahogy az Ízisz- misztériumok esetében sem, mégis találkoznak alkalmanként szabadkőművesek Szombathelyen az Ízisz-szentélynél, és mégis megjelenik a piramis a szimbólumok között.
-Mayerhoffer András ezek szerint valódi kőművesmester lehetett hazánkban, de nem lehet, hogy Bécsben, vagy Salzburgban látogatott páholyokat az időtájt?
-A GPSGames oldalán ezen a hétvégén valószínű elindul a 7pontból álló "Magyar szabadkőművesség" játék. Szeretettel várunk minden érdeklődőt!
Mayerhoffer András szabadkőművessége nagyon vitatható - az 1730-as években nem volt még Magyarországon szabadkőműves páholy.
A Mithras-kultusszal nem foglalkoztam, de közvetlen kapcsolatát nem tudom elképzelni a szabadkőművességgel.
A Városligeti Fuit-síremlék Martinovicsékhoz fűződő vonatkozása az, hogy Toporczi Horváth Jakab nyugszik a sírban, egy ügyvéd, aki Martinovicsékat védte a jakobinusok elleni perben, s aki végrendeletében vagyonát szétosztotta, egyebek között hagyományozott "Temető helyére, melyet egy kertben kívánt magának, 700 forintot. Sírkövére pedig e Deák szót: "Fuit". Ezen kívánsága szerént a Város kertjében vagy erdejében, melly a városra nézve éjszaknak fekszik és sok kellemetes kertekkel fel vagyon ékesítve, adatott hely temető boltjának."
Forrás: http://www.fuit.hu/index.php/fuit
Kármán József halála egyelőre megoldatlan rejtély. 1795 nyarán, a Martinovics-per vértanúinak kivégzése után halt meg, miután elhagyta Pestet, titokzatos, legalábbis felderítetlen körülmények között. Lehet, hogy fiatalkorában szerzett betegsége végzett vele, lehet az is, hogy Pestről való távozásában s hirtelen halálában része volt a köztársasági mozgalom elfojtása nyomán támadt személyes aggodalmainak.
A múltkoriban feltettél egy kérdést, valahogy úgy szólt, hogy létezik-e sz.k. építészet! Én csak egy építészeti sajátságra figyeltem fel itt Szentendrén: mind a Péter-Pál templom, mind a Fő téri Görög templom, mind pedig a katolikus Kálvária oromzatán 2-2 kőobeliszknek írt négy kőgolyón álló csonkolt, nyújtott piramis áll. A piramis ilyetén ábrázolása úgy tudom, hogy barokk sajátság, de a hazai templomokat böngészve elég kevés helyen tapasztaltam ezt a díszítést. Az első templom építője ismeretlen, de a Fő téri-é és a Kálváriáé ugyanaz: Mayerhoffer András. Ő 1690-ben született Mozartunk városában Salzburgban, de már 1720 körül Pesten kapott polgárjogot, és Grassalkovich, és baráti körének volt építésze. Főleg kivitelezett, kevesebbet tervezett, de nagyon sok tervét csak az 1960-as években találták meg. Mayerhoffer András volt Pest, és Buda kőműves-, és kőszobrász céhének vezetője az 1730-as években, és egy neten talált ismeretlen forrású névjegyzék Mayerhoffer szabadkőművesként említi, bár ez lehet, hogy valamelyik fiára vonatkozik.
A szabadkőművességgel kapcsolatban ezen kívül most egyszerre öt dolog foglalkoztat:
1. A Mithras-kultusz beavatási szertartásainak, jelképeinek és az sz.k. beavatási szertartások, jelképek közti kísérteties hasonlóságok révén, a két titkos szervezet közti esetleges folytonosság, és kapcsolat feltárása.
2. A Városligeti Fuit -síremlék Martinovicsékhoz fűződő vonatkozása.
3. Kármán József titokzatos halála.
4. Az Árpád-fejedelem út, és a Hajós Alfréd utca kereszteződésében álló épület homlokzatán látható szabadkőműves jelképek eredete. Az uszoda mellett áll az épület, és a jelképek a Hév-ről is jól láthatók.
5. Budapest és környékének szabadkőműves vonatkozású épületeinek, szobrainak, helyszíneinek közkinccsé tétele, egy játékos vetélkedő keretében a GPSGames oldalán meghírdetve.
Az angol Channel 4 televíziós csatorna "DECODED: The Lost Symbol" címmel háromnegyed órás filmet szentelt a Dan Brown könyvben szereplő információk vizsgálatának - mi mennyire hiteles vagy kitaláció. Az adás "oknyomozó riportereként" Tony Robinson (szinész, rendező, producer - a Fekete Vipera Baldrick-ja) szerepelt.
"Akármilyen statisztikát is hozol (nem tudom és nem is akarom kétségbe vonni), továbbra se tudom elképzelni, hogy a kubai kommunista diktatúában a szk. páholyok - autonóm módon, titkaikat, beleértve a tagok kilétét megőrizve a hatalomtól - működni tudnának."
Aztán:
"A szk-séget pedig a kubai rezsimnél sokkal lágyabb rendszerek is így kezelték."
Ezek szerint el tudod képzelni, hogy a diktatúrák nem egyformák.
Ettől már csak egy lépés az, hogy egy adott diktatúra sem egyforma minden területen.
Szerintem simán elképzelhető, hogy egy adott terület - pl. a gombfocizók, a vasútmodellezők szervezete, vagy akár a szabadkőművesség - más elbírálásban részesüljön, mint a politikai jellegű szervezetek. Mondjuk azért, mert tudják, hogy nincs igazán lehetőségük - és talán nem is akarnak - szervezetileg fellépni a rendszer ellen. Ez kiegészülve a kubai forradalmi hősök szabadkőművességével máris magyarázatot adhat a kubai szabadkőművesség legalitására.
Nem igazán értem, hogy miből gondolod azt, hogy a konkrét helyzet ismerete nélkül ilyen kategorikus állításaid helytállóak lehetnek. Ilyen alapon azt is állíthatnád, hogy mondjuk Chilében sincs (és nem is volt) igazi szabadkőművesség, mert a Pinochet rezsim diktatúrája ezt nem tette lehetővé. Pedig volt, annak ellenére, hogy Allende szabadkőműves volt és (talán azért mert) gyilkosa, Pinochet is az volt. Vagy azért, mert Pinochet sem tartotta veszélyesnek a szabadkőműveseket.
Én azt, hogy mennyire "igazi" egy adott ország szabadkőművessége, inkább rábíznám magukra a szabadkőművesekre, S ők nagy arányban elfogadják a Kubában működő nagypáholyt szemben a Miamiban működő emigráns nagypáholyokkal.
"Actualmente existen, hasta diciembre de 2008, un total de 179 Grandes Logias Regulares en el mundo, de las cuales la Gran Logia de Cuba mantiene relaciones con 155."
Akármilyen statisztikát is hozol (nem tudom és nem is akarom kétségbe vonni), továbbra se tudom elképzelni, hogy a kubai kommunista diktatúában a szk. páholyok - autonóm módon, titkaikat, beleértve a tagok kilétét megőrizve a hatalomtól - működni tudnának. Egész egyszerűen azért, mert a diktatúrák minden szervezkedést, amibe nem látnak bele, (potenciális) összeesküvésként kezelnek. A szk-séget pedig a kubai rezsimnél sokkal lágyabb rendszerek is így kezelték. És ebben az egyenletben az, hogy Mártí és harcostársai szk-ek voltak, nem számít sokkal többet, mint az, hogy Rákosi is az akart lenni.
Az embernél nincs semmi csodálatosabb - vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség.
Sajnos nem igazán érnék rá előadásokat tartani. Még ha szerette volna is az ember, a más város, az utazás, az idő elgondolkoztató és az erről való lemondásra késztető.
Viszont kérdezzetek nyugodtan, akár itt, akár a Profán lapokon vagy magánlevélben is. Szívesen válaszolok és nem restellem azt se mondani esetenként, hogy valamit nem tudok...
Te egy nagyszerű ember lehtesz. Szívesen vennénk 1-2 barátommal egy előadást erről a gyorsan félreimsmerjetőm"témáról". Gondolom gondot okozok Neked ezzel a hülye kérésemmel. :-) Hehe.
"Valóban nincsenek konkrét adataim a kubai szabadkőművességről..."
Akkor engedd meg, hogy néhány adatot felsoroljak hevenyészett internetes kutatásaim alapján. (Sajnos spanyolul nem tudok, ezért csak angol nyelvű honlapokra támaszkodtam.)
Kubában 1960-ban mintegy 14 ezer szabadkőműves volt, amely a népesség 2 ezrelékét jelentette.
1980-ban kb. 14500-an lehettek (1,5 ezrelék), amely egy visszaesés utáni lassú növekedést takart. (Sok szabadkőműves elhagyta Kubát és az utánpótlás is csökkenő volt.)
1990-ben 21000 főre növekedett a létszámuk és ezzel újra 2 ezrelékes arányt értek el a népességen belül.
2005-ben 30000 főnyi szabadkőműves dolgozott 341 páholyban. (2,7 ezrelék)
A népességen belüli aránnyal egészen előkelő helyet foglalnak el a világ szabadkőművességén belül. (Még a 30 évvel ezelőtti 1,5 ezrelék is szép szám.)
Ugye nálunk a 2,7 ezrelék 27 ezer szabadkőművest jelentene, a másfél ezrelék pedig 15 ezer főt. Magyarországon soha nem volt ennyi szabadkőműves, az újjáalakulás óta eltel 20 év végére mintegy 600-700-an lehetnek.
Kubában a szabadkőművesek létüket és belső függetlenségüket annak köszönhetik, hogy az ország történetének forradalmárai - akik a Castro rendszer idoljai - majd mindannyian szabadkőművesek voltak, élükön José Martival, a nemzeti hőssel.
Hogy tényleg függetlenül tudnak működni, azt az is bizonyítja, hogy az ellenzéki tevékenység miatt letartóztatottak egy része is szabadkőműves. (Egy konkrét esetben 77 főből 12.)
Ezt a függetlenséget amerikai elemzők is számon tartják:
'Masonry occupies a unique position in Cuban society, where most civic groups are closely allied with, or monitored by, the government. They do not take a confrontational stance with authorities, yet they welcome dissidents as members. Mark Falcoff, a Latin American scholar at the American Enterprise Institute, a conservative think tank in Washington, said in 2003 that the Masons' non-confrontational approach toward authorities has allowed them to survive independently in a system where most civic groups are affiliated with the government.
"It's a tactic to attract people who do not want to get into trouble but at the same time wish to be free," Falcoff said. "It's an attempt to split the difference."'
TV - Movies24: George Gently - Holttest a malomban
from szabadkőműves programok by Lalo
2010. január 1. péntek 21:45 - 23:30
2010. január 2. szombat 01:15 - 03:00
2010. január 3. vasárnap 23:30 - 01:15
2010. január 4. hétfő 03:00 - 04:30
Az aktuális rész ismertetője: Gently egy malomnál, ahol pénz tűnt el nyilvánvaló öngyilkosságra gyanakszik. Bacchus a helyi szabadkőműveseknél kémkedik.
A film ismertetése: Alan Hunter regénysorozatán alapuló filmdráma, mely az 1960-as években játszódik. George Gently felügyelő (Martin Shaw) feleségét egy gengszter megöli, mire a férfi arra kényszerül, hogy meggondolja nyugdíjba vonulását. Amikor ráébred, hogy a bűnözés még mindig burjánzik, és az ő segítségére is szükség van, Gently összeáll DS John Bacchusszal (Lee Ingleby), hogy felgöngyölítsék a Northumberland és Durham megyében zajló gyilkosságokat. Az igazság kiderítésével saját démonjait is temeti.
Átfogalmazva egy régebbi hír - a reagálásra visszaláncolva...
A magukat eufemisztikusan "radikális"-nak nevező weblapok örömujjongásban törtek ki, mert az Egyenlő Bánásmód Hatóság a szabadkőműveseket elmarasztaló ítéletet hozott azzal kapcsolatban, hogy TomCat nem forgathatott Dégen a szabadkőművességgel foglalkozó rendezvényen. stb. stb.
Éedekes módon arról most elfeledkeznek, hogy a 'szélsőséges "Egyenlő Bánásmód" Hatóság' nem lehet kompetens, hiszen szerintük állandóan a magyarság rovására hozták meg döntéseiket.
Azt mondod előítéletes vagyok egy kommunista diktatúrával szemben, ahol tízezreket tartanak lágerben? Lehet.
"Ha valami nem passzol az elképzeléseidhez, akkor nem a tényeket kellene megvizsgálni, s csak utána ítélkezni?"
Valóban nincsenek konkrét adataim a kubai szabadkőművességről és csak következtetek. Következtetésem viszont nem előítéleteken alapulnak, hanem történelmi tapasztalatokon a kommunista diktatúrák és a társadalmi szabadság viszonyával kapcsolatban.
Kuba pedig diktatúra a javából, rosszabb, mint a kádár-rendszer volt, csak jó a píárja. Tudod, mint a mókus és a patkány. Nagyon unom, hogy a kubai diktatúra magyarországon a Che posztereken keresztül ítéltetik meg, meg a nyolcvanas évek olcsó KGST nyaralásain keresztül. Nem ártana elolvasni néha az emberjogi szervezetek jelentéseit is, milyen kurva jó hely is Kuba.
ha csak feleolyan szigorú hely lenne, mint amilyen, akkor sem létezhetne ott a hatalomtól független, valódi szabadkőművesség. De mivel az egész franciaforradalmas-simonboliváros imidzset lenyúlta a rezsim, az ottani Hazafias Népfront keretein belül biztos működhetnek szk. szervezetek. Kb. akkora szabadsággal, mint a Kínai Katolikus Egyház.
Magyar Állami Operaház + Vígszínház - Mozart: Varázsfuvola
from Szabadkőműves programok by Lalo
Varázsfuvola
Rendkívüli helyszínen, a Vígszínházban tartja legfrissebb bemutatóját a Magyar Állami Operaház társulata. A Víg volt igazgatója, mai főrendezője, Marton László színpadra állította Varázsfuvola minden kétséget kizáróan az évad egyik legnagyobb, s legizgalmasabb vállalkozása lesz a fővárosban. Garancia erre Marton életműve mellett a pompás szereplőgárda is, melyben a magyar operajátszás legkimagaslóbb alakjaival találkozhatunk. Frissítve: 2009. 12. 24. 04:30
Varázsfuvola
Wolfgang Amadeus Mozart kultikus műve a világ operaszínpadainak éke, az operairodalom egyik legnagyobb remeke, mellyel kapcsolatban az egyetemes humanizmust, magasztosságot és misztikumot szokás emlegetni. Mozart utolsó operája ez, melyet halála évében, 1791-ben, mindössze harmincöt évesen írt. A Varázsfuvolának könyvtárnyi az irodalma, misztikus szimbólumokban gazdag cselekményét évszázadok óta elemzik, vizsgálják, méltatják. Az Emmanuel Schikaneder énekes-író, hajdani vándorénekes által megalkotott szöveg a szabadkőművesség alapvetéseinek, gyakorlatának gazdag tára: misztikusságát, a széles tömegek érdeklődését e tény a mű születése óra meghatározza.
A mű színlapján a korabeli Bécs és Pest viszonyai, állapota összevetéséről olvashatunk, szellemes „hajtogatásban”. A Schikaneder által bérelt, a Varázsfuvola bemutatására kiszemelt bécsi színház, a Theater auf der Wieden – Freihaustheater 1791-ben pont olyan különös, nem éppen nyertes elhelyezkedés ellenszelében próbált létezni, mint egy évszázaddal később a Mozart-remeket most bemutató Vígszínház. Egy új, a terjeszkedő nagyváros által frissen birtokba vett, riasztó, elhanyagolt, veszélyes környéken épült fel mindkét teátrum. A bécsi, mely a Varázsfuvolát annak a Lipót császárnak első uralkodási évében mutatta be, kiről a pesti Lipótváros, s az Újlipótváros – melyek határán, a Nagykörúton a Víg áll – nevét kapta, s a pesti teátrum, hová a megnyitó fényes közönsége, a legendák szerint még a sárba letett deszkapallókon billegve érkezett. Számos hát a párhuzam, a kapcsolódási pont.
„A Magyar Állami Operaház és a Vígszínház együttműködése játékos-komoly kísérletnek is tekinthető: kíváncsiak vagyunk, hogy színházaink különbsége inspiráló energiává alakítható-e, hogy mai viszonyaink között is létrehozható-e az a bizonyos termékeny fénytörés” – olvashatjuk a bemutató kapcsán. A végeredményt karácsony első napjától élvezhetjük, majd egy – bizonyosan – hosszú széria során.
Rendező: Marton László
– Babinetz –
Előadások: 2009 december 25., 29. 19h, 27-én 11h és 18h is.
"Nagyon csodálkoznék, ha így lenne. de ha igen, akkor is csak ..."
Ez egy tipikus önigazoló szöveg.
Nagyon csodálkozom az előítéletességeden. Ha valami nem passzol az elképzeléseidhez, akkor nem a tényeket kellene megvizsgálni, s csak utána ítélkezni?
Egyébként megkerestem, hogy mire is emlékeztem, s íme:
FREEMASONRY TODAY Spring 2008 - Issue 44
International News
Masonic Conference in Cuba
A major academic symposium on the history of Freemasonry was held in Havana, Cuba, at the end of last year – the first of its kind to be held in the country, and was officially opened at the University of Havana. There were welcoming speeches by Osmundo Cabrera, Grand Master of the Grand Lodge of Cuba, Professor José Ferrer Benimeli, founder and Director of CEHME (Centre for study of the History of Spanish Freemasonry), based at Zaragoza University, Spain, and the event’s principal organiser, Professor Eduardo Torres-Cuevas, Director of the National Library and the current holder of the chair for research into Cuban Freemasonry. For the remainder of the three-day event, there were around 20 presentations on the history of Latin American and Caribbean Freemasonry at the fashionable Hotel Habana Libre Trip. Freemasonry first struck root in Cuba in 1859, since when many of the country’s most famous personalities have been masons, including the nineteenth-century Cuban independence leader, José Marti. Following the Castro-led revolution of 1959, Freemasonry went into a sharp decline. However, since 1990 the number of members has grown by almost a third and today there are some 30,000 Freemasons in Cuba spread across more than 340 lodges. That Freemasonry operates in Cuba at all is remarkable, in that it was the only state formerly within the Soviet sphere of influence where Freemasonry was permitted. Although it is not altogether clear why Cuba should have tolerated the Craft, it is strongly rumoured that the intellectual élites backing the revolution, felt an affinity for Freemasonry due to its historical involvement with many of the liberation movements of Central and South America. Indeed, a cursory glance at a short list of famous masons across the southern Americas, figures such as Simon Bolivar, Dom Pedro I of Brazil, Benito Juarez in Mexico, and more recently, the leftist President of Chile, Salvador Allende, would appear to suggest that such a story might in fact hold more than a modicum of truth.
http://www.freemasonrytoday.com/44/p05.php
Kiemelés tőlem: "...it was the only state formerly within the Soviet sphere of influence where Freemasonry was permitted."
Nagyon csodálkoznék, ha így lenne. de ha igen, akkor is csak egy hatalom éltal ellenőrzött, szűrt csapat lehet. Ahol nincs szabad civil szféra, ott a normálisan működő szabadkőművesség elképzelhetetlen.
"Aztán hatalomra kerülése után jól betiltotta, és üldözni kezdte a szabadkőműveseket, ahogy egy rendes diktátortól illik."
Biztos vagy ebben?
Én úgy tudom, hogy mind a mai napig működik Kubában a szabadkőművesség. S mintha egy-két éve lett volna ott valami nagy nemzetközi szabadkőműves találkozó.
Az egyik (történelemmel foglalkozó) blogot olvasva ezt találtam:
(a Moncada sikertelen ostroma után) „...A hegyekben Fidel két társával különvált a maradék hat-nyolc főtől és tovább bújkált. ...a lázadók arra ébredtek, hogy puskacsövek merednek rájuk. Fidel Castro visszaemlékezése szerint a katonák szemmel láthatóan keresték az alkalmat, hogy kivégezzék őket.(ezt így nem igazán értem-BS) ... Ekkor közbelépett a hadnagyuk: <ne lőjetek, ne lőjetek!>, miközben ezt mondta, halkan hozzátette <ne lőjetek, az eszméket nem lehet megölni>…” A hadnagy – a sors akarata révén – szabadkőműves volt, ahogy a három fogoly közül az egyik. Talán ez mentette meg őket.” Aztán hatalomra kerülése után jól betiltotta, és üldözni kezdte a szabadkőműveseket, ahogy egy rendes diktátortól illik. Érdekes, kicsit meseszerű.
Majdnem mind :-) Még egyetemistaként olvastam a "Jezsuiták és szabadkőművesek" c. könyvet, volt piarista diákként pláne érdekes volt :-) Mostanában meg ezt a topicot meg a belinkelt dolgokat nézegetem, érdekes világ ez. (Tavaly a trondheimi katedrális sötétjében is pont az merült fel bennem, hogy ezt hogyan, ki, mivel hozhatta létre? És volt-e köze a szabadkőművességhez...)
az EBH verdiktjében nyilvános előadást tartó "közszereplő" szerepel. Mitől közszereplő egy szabadkőműves nagymester. Vagy ki volt ott Dégen (Tomcaten kívül), aki közszereplő?
Nehogy már valaki ne írhassa elő, hogy kit enged forgatni egy saját maga által tartott rendezvényen? Ilyen alapon Tomcat elmehet forgatni a nudista klub karácsonyi bulijára is?