Az USA Department of Homeland Security jelenleg 72 órával a menetrend szerinti indulás előtt 19 adathoz juthat hozzá a légitársaságoktól, elsősorban a terrorizmus elleni harc jegyében. Az egyszerűség és a precízitás kedvéért kimásoltam a Magyar Közlönyből, azt nem mindenki olvasgatja:
PNR nyilvántartási helymeghatározó kód; A foglalás/jegy kiállításának időpontja; Tervezett indulási időpont(ok); Név (nevek); Törzsutasstátusra és kedvezményekre vonatkozóan rendelkezésre álló információk (szabadjegyek, upgrade, azaz a kiszolgálási osztály szintjének emelése stb.); A PNR-ben szereplő egyéb nevek, ideértve az utazók számát; Valamennyi rendelkezésre álló elérhetőségi információ (ideértve a kibocsátóra vonatkozó információt is); Valamennyi rendelkezésre álló fizetési/számlázási információ (kivéve a hitelkártyával vagy bankszámlával kapcsolatos, az utazási tranzakcióhoz nem kötődő tranzakciós adatokat); Az utazás útvonalával kapcsolatos információk meghatározott PNR esetében; Utazási iroda/utazási ügynök; Code share-(megosztott járattal kapcsolatos) információ; Megosztott/kettős információ; Az utas utazási státusa (ideértve a visszaigazolásokat és az utasfelvételi státust); A jegy kiállításával kapcsolatos információk, ideértve a repülőjegy számát, a csak odaútra szóló jegyeket és az automatikus árlekérdezést; Valamennyi poggyászadat; Az ülésre vonatkozó adatok, ideértve az ülésszámot; Általános megjegyzések; Összegyűjtött APIS-információk, valamint a felsorolt adatok módosításai.
Ebből persze még nem derül ki, hogy valaki rosszfiú, mivel a kőfaragók és a balettáncosok más szakszervezet tagjai, és a durva szűrést (összefésülést) számítógépek végzik. Az biztos, hogy a niggeriai akciója jól jött a testszkenner gyártóknak. A Transportation Security Administration már ezt megelőzően bejelentette, hogy 25 millió dollárért 150 új szerkezetet telepít az USA repülőterein, annak ellenére, hogy ott (eddig) elég nagy volt az ellenállás. Most majd csökken valamelyest:-)
Minden tiszteletem a jenkiké, de kicsit műbalhé szaga van ennek az akciónak, akárki is szervezte...
Pusztán annyi kellene, hogy a repülésvédelmet megfelelően komolyan venni, helyén kezelni és nem faragni az erre vonatkozó költségekből. Volt szerencsém néhány évtizedes pályafutásom alatt több olyan, repülőtéri check-in előtti és tranzitban, ipari kamerával rögzített felvételt megnéznem, amelyek alapján ki lehetett szúrni a "nem odavaló" személyeket.
Nem arról van szó, hogy 100%-ban kiszűröd a terrorista gyanús személyt, hanem az általános utazó közönség magatartásától eltérőt emeled ki.
Ezt hívják profilírozásnak.
De a gyakorlat többnyire az, hogy erre nem fordítanak kellő figyelmet, szakértelmet és mindíg csak utólag elemzik, értékelik aztán azt mondják, "hát igen, tényleg meg lehetett volna (!!!) állítani", jobban leellenőrizni és a problémát még a földön lokálni.
Ez amit leírtam, csak egy egészen pici szegmense a repülésvédelemnek.
DE mint említettem az elején, a spáren az nagy úr.
Hát ezért van időnként szívás, kapkodás, felelősség tologatás, stb...
Ha leszámítom az 1998-ban földbe vert 29-est, akkor kettő.... Amúgy három... Minden vezetési hibás balesetnél kiderül az első öt percben, hogy vezetési hiba lehetett, majd rögtön megjelenik a kórus, miszerint ismerjük a pilótát, ő ilyet nem csinálna.
A legutolsó kecsói esetnél is minden szintről rögtön jött a tapasztalt pilótás történet. Nálunk ez a reflex, nem az, hogy előbb tényleges és karbantartott repülőtudás kell, aztán lehet bátornak lenni, és nem fordítva.
Persze mindig a gép hibájából, mint nálunk a 29-esek....
Milyen 29-esek? Kettő esett le, az egyiknél az első félórában nyilvánosságra került, hogy valószínűleg vezetési hiba és a műszaki kivizsgálás után is úgy maradt. A másiknál kigyulladt az egyik hajtómű, ami helyből a gép műszaki hibája és nagyon ritkán lesz belőle pilótahiba.
Persze lehet azt mondani, hogy a gép hibája, ha nem hülyebiztos :-)
" A nigériai fiúról hónapok óta volt infó az USA felé, de úgy látszik ez nem volt elég komoly. Ugyan úgy elhanyagolták mint 2001. előtt is néhány évvel. A jó adatot, megint nem az ő kutyájuk kölyke hozta, "csak egy külsős nigériai bankár" aki történetesen a kuncsaft apja volt."
Ennél azért kissé bonyolultabb az ügy.
Naponta százával keletkezhetnek gyanús nyomok, bejelentések, lehallgatott üzenetekben elejtett félmondatok, amik "virágnyelven" akár bármit is jelenthetnek. (Egy részük nyilván szándékos dezinformáció, hogy lekössék a hírszerzési kapacitásokat a hamis nyomok utáni akciókkal.)
Ebből a töméntelen mennyiségű és sokszor bizonytalan hitelességű információból kimazsolázni a tényleges veszélyforrást, bizony nem egyszerű.
Egy történelmi párhuzam: Hitlernek is jelentették, hogy a szövetséges partraszállás június 5-6. körül várható, Normandiában.
Csak néhány tucat másik helyszínt és dátumot jelentettek, Norvégiától Dél-Franciaországig, májustól júliusig. Szóval sokra ment az utóbb helyesnek bizonyult információval, hasonló információk tengerében.
Ettől persze még simán lehet, hogy valami bürokratikus útvesztőben akadt el ez az információ erről a nigériai fasziról, de a lényeg, hogy ez nem olyan egyszerű, hogy "tudták, aztán mégse csináltak semmit".
Nem azért, hogy tippeket adjak, de a pétisó hatását és robbanékonyságát könnyen lehet fokozni, csak vegyészkedni kell egy kicsit. Meg kell kutyulni salétromsavval, ami a pétisó hígitására használt kalciumkarbonátot kalciumnitráttá alakítja. Csak a szellőzésről kell gondoskodni, mert széndioxid szabadul fel. És úgy kell keverni, hogy az összes salétromsav elfogyjon, mert azt a kutyus kiszagolja. Nagyon alaposan ki kell szellőztetni, amikor szétteregetve szárítjuk
A granulatum mivel szemcses igy alakithato pl egy zacsiban . Olyan alakra amilyenre akarod. Ezt akar a labhajlatba vagy derekra is rakhatod. Ha jol csinaltad ( tobb reteg ) akkor nincs szaga. CSak eppen ongyujtoval csak meggyujtani lehet de nem lehet detonacioba atvinni. Ez a TNT re is igaz meg a semtexre is. A katonak ezekkel tuzeltek telen. Egy egy darabot dobtak a kalyhaba hogy melegedjenek.
A PETN (Nitropenta, pentaeritrit-tetranitrát, ki hogy ismeri) nem műtrágya-alapanyag. Tiszta állapotban tényleg nem könnyű eldurrantani, középsuliban a kémiaszertárban is volt belőle vagy egy kiló, olyan Reanalos gyári kiszerelésben. Amire te gondolsz, az az ammónium-nitrát, ennek valóban a mezőgazdaság a legnagyobb felhasználója. Nálunk pl. a pétisó 40%-ban ammónium-nitrátból áll, kölyökkoromban én is 10 kilós kiszerelésben cipeltem haza a pétisót mert kellett, hm, kertészkedéshez...
Két hajózóból (ez egy UB volt) az elöl ülő indította a katapultálást, ami a hátul ülő (tehát először induló) életét még megmentette, de a 0,3 másodperccel később induló saját ülése már csak oldalra tudott kilőni, egyenesen a föld felé, mivel a gép törzselsőrésze közben berádlizott. Így ő sajnos életét veszette.
Ha jol tevedek ez nem mas mint egy "parasztbomba". Magas ( minimum 30 % ) nitrogen tartalmu mutragya vegyitve nemi gazolajjal. Ezzel robbantottak es vagtak kette egy cca 10 emeletes panel meretu hazat anno Oklahomaban.
Konnyen hozza lehet ferni, es megcsinalni, de egy nagy hatranya van. Nyilt lang nem eleg hogy robbanasba vigye at az anyagot, ahoz egy kissebb detonalas kell mondjuk egy kezigranat gyujto.
Valszeg ez lehetett a baj mert az emberunk a labara erositette a zacsikat aztan azok csak meggyuladtak es egettek a fontebb levo zacsit.
Megvan a nigériai csávónál talált anyag kémiai elemzése: pentaeritrit-tetranitrát (PETN) volt. De ez csak egy komponense volt a "szerkezetnek", amelyet fölvitt magával. A neten talált infók szerint nem mérgező, és ebből készül a semtex is.
Én meg azt nem értem hogy még 2001 elött is megjelentek hirek/dokumentumfilmek/kommandós oktatás stb.arról hogy az amerikai gépeken u.n. Air marshall?-ok utaznak, akik akár speciálisan erre a célra használható fegyverekkel is védik a terroristák ellen a gépeket.Hol vannak ezek manapság mert sem 2001-ben sem pedig azóta nem lehet hallani róluk hogy nekik bármi szerepük lett volna a vészhelyzetekben.Mindig az utasok lázadnak fel és ugranak a rosszfiúkra azután a személyzet max megkötözi őket.
Aszongya a hír: "Leszállás előtt egy órával nem lehet felállni".
Ma este az ATV hiradó mást mondott. Szerinte 1 órával a leszállás előtt az ölében nem tarthat semmit sem az utas. És (amit nem akarok elhinni), hogy a WC csak ellenőrzéssel használható. (Mondjuk nem részletezték, mi lesz az ellenőrzés. Lehet, hogy wcs-néniket állítanak be?)