A gondom az, hogy mondjuk talán 10-20 fok a hőkülönbség. Ez rendben is van. De a hőcserélő mérete az igen nagynak igérkezik emiatt. Jó ez a vizes rongy dolog, csak nem tudom mekkora kell, hogy átadjon mondjuk 100kw-ot. Mert 100kw felvett hő mellet Carnot szerint produkálna kb. 3 kw-ot. Ez így jó is lenne a gép is jó lenne hozzá, de el se tudom képzelni mekkora hőcserélő kell 100kw-hoz csak 10-20 fok különbség mellet. Ráadásul a hőcserélő lap szerű lehet csak, hiszen a levegővel kell szellőző kapcsolatba lenni.
LTD strirling gép, a felső lemezén nedvszívó anyaggal borítva, mondjuk lepedő, aminek a csücskét belevezeted a vödör, v. bármi vízbe! Ha fújja a szél, mégjobbna hűti, így aszél energiáját is hasznosítja!
Sokat járok a párkányi strandra és ott folyton megtapasztalom, amikor köd fúvókákkal lefújnak. Igen hűsítő valami. Ezzel kéne két hőcserélőt hűteni, a nyugvó levegővel fűteni. Ez elég lenne. Elég nagy teljesítményű lenne, mégha kicsi lenne a hatásfoka.
Szia. Építs rá két sörkollektort. Koli és a kint levegő között télen 0 és 50 fok a különbség nyáron meg 30 és kb 110. Úgyis csk akkor megy amikor nap süt a ventiknek meg egy két napelem és kész is.
Régebben már írtam ide alacsony hőmérséklet különbségű Stirling szerű motorral kapcsolatban. Már majdnem elkezdtem megépíteni egy különleges fajtáját, amikor rájöttem, hogy a hűtő-fűtő közeg szállítása a hőcserélőkhöz több energiát igényel, mint amit termelne. Néha mostanában is gondolkodom rajta.
A gondom a következő. Van egy tuti jó, egyszerű megoldásom energia termelésre, de nem tudom kis energia bevitel nélkül megoldani a hőcserét.
Tehát van mondjuk két nagy felületű hőcserélőm. Ezeket kéne hűteni fűteni kis energia bevitellel. Mondjuk van két lapos 10négyzetméter felületű fém falam, ami a hőcserélő. Ezeket szeretném mennél gyorsabban felfűteni, lehűteni kis energiával. gyorsan váltva. Olyasmire gondoltam, hogy vízködöt permetezek az egyikre, az párolog és ettől hűl. Majd a másikra. Ez biztosítana a kis hőmérsékletű stirling szerű gépnek a hőkülönbséget. Kis hatásfokú a kis hőmérséklet különbség miatt, de rengeteg szabadon felhasználható energia van. Gyakorlatilag ingyen. A föld hőjére gondoltam eredetileg, de az kb 10 fok. Csak sajnos sokat van a környezet hőmérséklete is 10 fok körül. Télen nagy hidegbe meg nyáron nagy melegben jól menne, de ez nem elég. Továbbá a szivattyúzás sok energiát igényelne.
Ezért gondoltam a vizezésre, permetezésre. Tehát a párolgási hő lenne felhasználva. De mint mondtam ezzel is vannak problémák.
A kérdéseidre az alábbi linkekben van válasz... A dugattyú minél könnyebb legyen, jó lenne, ha rossz hővezető anyagból van
A kismotor blokkból sohasem fogsz tudni ugyanannyi teljesítményt kivenni, mint a belső égésű motorból, hiszen a vegyi energiát "külsőleg" égeted el, és itt sok a veszteség
Elnéztem, látom, hogy kisméretű modellről van szó. Járműnél kritikus tényező a leadott nyomaték, illetve a fordulatszám gyors szabályozhatósága, illetve viszonya.
Szerintem a Stirling (közel) állandó fordulatszámú alaklmazásokhoz jó.
Sziasztok! Stirling motornál,(ami komolyabban teljesít) miből készüljön a dugattyú? a dugattyú henger térfogatát mi határozza meg? hogyan tudjuk a teljesítményét kiszámolni? Lehetne e egy 50cm3-es kismotor hengerét alkalmazni munkahengerként(nyilván kis átalakítás után)és milyen hőmérséklet küömbség kell ahhoz, hogy ez ugyanolyan teljesítőképességű legyen, mint a benzines változata?
hali Megnéztem az oldalt tényleg nem bonyolult , de sikerült szereznem 2 remek dugattyút megpróbálok 1 komoly gépet összerakni remélem menni is fog:P Amúgy köszi
Mivel itt nincs a hagyományos értelemben vett kiszorító dugattyú, a térfogatok lehetnek egyformák. A tömítés itt sem egyszerűbb, sőt! Ha a meleg oldal hengerét melegíted, az hamarabb kitágul, mint a dugattyú, így kissé romlik a tömítési képessége (a dugattyú átmelegedésével ez a probléma megszűnik). A kenés szintén problémás, mivel a magas hőmérséklet miatt megéghet az olaj. (A 4 ütemű benzinmotor is kb.85°C-on üzemel). A hűtő kompresszor dugattyú eléggé pontos illesztést ad, de valamivel kenni kell, különben hamar beállhat!!!
Elkezdtem össze szedni az alkatrészeket, sajna nagyon lassan haladok mert közben dolgoztam most meg koleszban leszek.Hétvégékre marad minden meló:S
Szóval megvan a munka henger ,dugó,a lendítókerék tengely csapágyazással,gammát szerettem volna de a kiszorító hengernél tömítési problémák vannak nem tudom megoldani házilag. Szereztem 1 másik kompresszor dúgót ugyanaz a méretei. Olvastam hogy az alfa tipúsnak nagyobb a teljesítménye és egyszerűbb is lenne megcsinálni sztem. http://www.animatedengines.com/ross.shtml erre gondoltam persze kicsit egyszerűbb rudazással:)
Épített már vki ilyet? Itt is érvényes hogy a meleg oldali henger térfogatáak kb 10-szeresének kell lennie? És ennél a fajtánál mire kell ügyelni?
Bocs, de nem voltam mostanában a fórumon (szabadság & munka)...
-Nem tudom ki az a Gamfos -gondolom nem nőnemű . A 2x-es hosszt minimumként kell érteni, de ettől el lehet térni az adott anyag hővezetésétől függően. Ha pl. Vörösrezet használsz, akkor jóval hosszabbra kell csinálni, mivel túl jól vezeti a hőt (a falvastagság is számít). A vas-nál (pl. spray/konzervdoboz) elég a 2-3x-os szorzó. Mindenki az alapanyagok függvényében tud variálni... A lényeg, hogy a térfogat arány minél nagyobb legyen, így nagyobb lökethossz jöhet létre a munkadugattyúnál (ez persze függ a hőmérséklettől is). Ha nem a maximális lökethosszra törekszünk, akkor kisebb lökethosszt választva kisebb hőmérsékleten már elindul a motor, vagy ugyanazon a hőmérsékleten nő a fordulatszám.
A nyomást úgy lehet "megsaccolni", hogy Kelvinben számolod a hőmérsékletet. -Szobahőmérsékleten (ami 20°C) 273+20=293°K, itt van kb.1017mbar (kb.1 bar-légköri) nyomás. Következésképpen (lásd gáztörvények) kétszer ekkora hőmérsékleten kétszer ekkora nyomás jön létre, tehát 586°K-nél (ami 313°C). Nem véletlenül használják a Stirling-motorokat nagy nyomás alatt, mivel így a legegyszerűbb növelni a teljesítményt azonos térfogat mellett. (20bar-nál már 40bar nyomás keletkezne max.).
acdrian amugy nekem is fősulira kellene a motor hőtan vizsgát tudnám kiváltani vele.
Amugy akinek segítettél nem Gamfos volt?(lehet ismerem)
Amuyg köszönöm a segítséget , de ezt még mindig nem értem a kiszorító hengere mingid elég hosszu a videokon ha csak 2 szer akkorára venném a henger hosszát nem lenne közel a meleg és a hideg oldal?
(Az átmérőt és hosszt úgy válaszd meg, hogy a hossz kb. kétszerese legyen az átmérőnek, így elég messze kerül egymástól a hideg és a meleg oldal.)
Az kérdés, hogy mekkora hőmérséklet különbséget tudsz létrehozni a meleg és a hidegoldal között! Ha kb. 300C-on dolgozik a géped, akkor megduplázódik a nyomás, ha csak 50-60C-on, akkor 10%-nál nagyobb nyomásingadozást nem hoz létre. Ha ennél nagyobb a munkadugattyú sűrítése, akkor stirling hőszivattyúként fog működni.
Bocs! Én is lemaradtam. Csak annyit fűznék hozzá, hogy a hajtókarnak kell minél hosszabbnak lenni, az oldalirányú erőhatások csökkentéséhez!
A kiszorító dugattyúd soha nem lesz jó, ha egy ponton csapágyazod. A munkadugattyú siklik a hengerfalon, ott az eleje és a vége adja az alátámasztási pontokat, de a displacernél nem cél, hogy a hengerfalhoz hozzáérjen.
Vagy egy hosszab csövet... golyóstollbetét darab... használsz a dugattyúszár megvezetéséhez, vagy kétoldalon csapágyazod.
Ha a hengefejbe fúrsz egy kis lyukat, és a dugattyúszárat átvezetve a displaceren beletolod, nem lesz érzékeny az oldalirányú feszítésre. (Persze nem kell teljesen átfúrni!)
Pár hónapja segítette egy ismerősömnek elkészíteni egy Stirling-motort (félévi "házi feladatként" kapta).Ne az átmérővel foglalkozz, hanem a térfogattal. Ha a dugattyú teljesen akadás mentesen jár és jól tömít, akkor működni fog a motor (tapasztalat). Mint írtad: 20mm az átmérő és 30mm a lökethossz: Ebből következik, hogy r^2*pi*l= 9,43cm3 a lökettérfogat (majdnem 10cm3). Ha jót akarsz, akkor a munkateret 20-szorosára veszed, ami kb.200cm3. Ennek legalább az 50%-át kell, hogy kitöltse a terelő dugattyú (100cm3), így 10x-es sűrítési arányod lesz, ami már elég jó. Az átmérőt és hosszt úgy válaszd meg, hogy a hossz kb. kétszerese legyen az átmérőnek, így elég messze kerül egymástól a hideg és a meleg oldal.
Még egy fontos dolog: A forgástengely amennyire csak lehet kerüljön minél távolabb a terelő dugattyútól és a munkadugattyútól, mert ha túl közel van, akkor nagy lesz az oldal irányú feszítés és könnyen beszorul.
A dugattyút és a terelődugattyút külön ki kell egyensúlyozni egy sonkával, így simán fog járni a motor és nem fog "elszaladni", ráadásul tuti, hogy beindul. A terelő dugattyú tengelye minél vékonyabb legyen a kisebb súrlódás érdekében, és jól kell,hogy tömítsen.
Remélem nem írtam túl későn a választ, de sajnos nem volt időm idelátogatni. :)