Én is feszegetem egy picit a váltó dolgot, remélem nem nyelsz le... :DDD
A második 210-es babszimmal végre a hétvégén tudtam menni egy jobb fajta tesztkarikát (20-30km). Ez a gép csak gyűrűzve lett, szimmeringezve és kitakarítva, mármint motorikusan. Egyébként komplett festve. Még biztos emléxel rá, a szóbanforgó vas a zöld, amit édesanyámnak raktam össze.
Namármost nehéz pofás váltómű van benne. Elejétől érdekes jelenséget tapasztaltam.
Álló helyzetből indulok, de nem kis gázzal, hanem padlógáz. Gyönyörűen húz, eléri a váltás sebességét és nem kell visszaengednem a gázt, hanem csutka gázon isteni módon és rántás nélkül elvállt kettesbe!
Jól van ez így?? Ugyanis a másik (szürke) gépen nem vált kettesbe padlógáznál, csak ha visszaengedem a gázt.
Nekem nem szabad volna ilyeneket olvasni, mert csak sokadszorra is felmegy a pumpám tőle. :-(((((
Nem érdekel ki, mit mond, mert csak a saját véleményemet fogadom el.
Eszerint: a 210-es Babettának elég jól meg van alkotva a sebességváltója.
AKINEK NEM MŰKÖDIK, AZ MAGÁBAN KERESSE A HIBÁT!!!
Kicsit több törődést és figyelmesebb vezetés technikát igényel mint az egysebességes, de HA EZT A TÖRŐDÉSTNEM HANYAGOLJA EL A TULAJDONOS, akkor kiválóan működik a váltó. Úgy, mint az enyém már 19 éve. Pedig hidd el, nem gyártottak az én tiszteletemre külön egyetlenegy működőképes sebességváltójú mocit. Meg azoknak a barátaimnak sem, akiké szintén frankón műxik!!! Hogy a kétsebességes lassúbb, mint az egysebességes??? Ezt a dumát esetleg az 1 év 4 hónapos unokámmal lehetne megetetni. Bár ebben nem vagyok biztos. :) Bármikor leverem dinamikában az egysebességest. Végsebességben talán nem, mert a második sebességhez tartozó áttételek úgy tudom azonosak.
A legfontosabb dolog: Tudni kell, hogy mit várhat el az ember az adott kedves kis libakergetőtől!
SZÍVESKEDJEN MINDENKI TUDOMÁSUL VENNI, HOGY NEM A MOTOR FOG HOZZÁNK ALKALMAZKODNI, HANEM FORDÍTVA SZÜKSÉGELTETIK!!!
Bocsi, hogy kissé elvesztettem a türelmemet, de nagyon irritál, ha a sebességváltómat ócsárolják!!!
Hali, a www.babetta_love.extra.hu oldalon találsz részletes leírást a gyújtásrendszer átvizsgálására.
A "generátor"-on nincs mit állítgatni,nem értem a kérdést.
Kifújás: ha a vaspersely illeszkedő felülete sérült,akkor azt beszipkáztad. Ha a hengerfejed nem illeszkedik (ez a gyakori), akkor azt én úgy oldom meg,hogy olajba keverek csiszolóport,hogy sűrű pépes massza legyen, ezt a csiszoló egyveleget kenem az illeszkedő felületek közé,és a felületeket egymáshoz nyomva forgatom jobbra-balra. Tehát összecsiszolom őket. A képeknél ne zavarjon meg,hogy épp egy kivett persellyel csinálom,mert a lényeg ugyanaz.
A nehézpofás váltóra való áttéréshez cserélni kell a váltópofákat, váltópofa csapokat, kis és nagy menesztő lemezeket és a csőtengelyt. 17, 18, 19, 23, 24
hogyan néz ki a nehézpofás? Mert azt is csak nemrég tudtam meg, hogy nekem könnyűpofás.. Kicsit más: nagymamám 210-ese iszonyatos csattogások közepette vált fel. Valakinek egyértelmű ebből, hogy mi baja, vagy nem tipikus hiba jelenség?
Egyre többször produkálja a motorom a következőt:Álltalában melegen magas fordulatszámon megyek vele és egyszercsak elkezd lassulni miközben kopogo hangot hallat.én vagy a nem megfelelő gyujtás beállitásra gyanakszom vagy öngyulladásra.(hidegen egy rugásra ketyeg).
Nálunk ritkaság volt az egysebességes 210-es, de a kapitalista országokba nagy darabszámban exportálták, ugyanis náluk nem nagyon lehetett meghibásodó robogót árulni. Egysebességesen pedig agyonverhetetlen egy Babetta.
Hogy kitaláltak-e valami újat a 210-es váltóra? Persze. A nehézpofás kivitel lett az új találmány: a váltás sokkal megbízhatóbban történt és a váltópofák csapjainak terhelését is végiggondolták (hiába ugyanakkora a csap, kétszer nyírt csapok lettek, a nyírásnál pedig a teljes keresztmetszetük dolgozik)
Majd jön egy olyan cikk hogy jé! berúgókaros Babetta! meg jé! Sport 210!
Ha nem jön, akkor végül csak kénytelen leszek összeraknom a honlapomat.
Ma be akartam indítani a Babettát, de sajnos nem indult. Ezután megnéztem több gyertyával is hogy van-e szikra, de nem láttam, hogy lenne. Valaki mondjon légyszi pár tippet, hogy hogyan orvosolhatnám ezt a hibát.
Még lenne pár hiba. Az előbb leírt hiba szerintem összefügg azzal, hogy a generátor jobbra-balra lett forgatva. Ezt azért szeretném helyesen beállítani. Erre olyan tippetet szeretnék tőletek kérni, amit házilag meg tudok csinálni.
Másik bosszantó dolog az, hogy a henger és a hengerfej összeillesztésnél kifúj. Már raktam oda hőálló zsírt de ez csak ideiglenes megoldás volt, mostmár újra kifúj. Ebben is szeretném kérni a segítségeteket.
Mint büszke Babetta 210 tulajdonos, a legnagyobb örömmel néztem a Babetta-mentés videóját. Hajrá és csak így tovább! A témával kapcsolatban szerintem fontos és érdekes információkkal rendelkezem, melyekről, úgy érzem, a szerkesztőségnek, esetleg a további olvasóknak is tudniuk kell, illetve lehet ,hogy a további olvasók mindenkinél többet tudnak...
Részemről a kilencvenes évek közepén vettem kéz alatt egy Babi 210-est jutányos áron. A külcsíny helyreállítása, az "optikai tuning" után hamar kiderült, hogy a moci egyáltalán semmi módon nem akar indulni, tehát sort kerítettem egy motorgenerálra. A fő hiba a hengergyűrű törése volt, de akadt mellette más érdekesség is...
Első megközelítésben beszereztem a hozzá tartozó robbantott ábrás gépkönyvet. A motorblokk szétszedése után azt vettem észre, hogy valami nem stimmel, ugyanis a gépkönyv robbantott ábráin feltüntetett alkatrészeknek a fele nem volt megtalálható a motorblokkban. Azt hittem, hogy erősen átvertek, de nem!
A hiányzó alkatrészek listájával elmentem az Ó utca 2-ben (kb. az ezredfordulóig) működő remek motoros boltba. Mint kiderült, a bolt vezetői közvetlen kapcsolatban álltak a Babettákat összeszerelő gyárral, a pótalkatrészeket és az információkat is közvetlen onnan szerezték be (már amíg működött a bolt). A meglepetés akkor ért, amikor leadtam a rendelési listát. Az általam kért alkatrészek szinte mindegyike a 210-es Babetta második sebességéhez kellettek (volna).
Amit a következőkben előadok, az nem az én agyszüleményem, hanem a motoros bolt tájékoztatása! A következőket hallottam:
A 210-es Babetta típust eredetileg kétfokozatosra tervezték, és eleinte két fokozattal is gyártották a nagyobb sebesség és takarékosabb üzemmód érdekében. Az első és a második fokozatot is röpsúlyos kuplungváltó indította. A tesztelések és az eladott darabok használata során azonban kiderült, hogy a második fokozatot indító váltó gyakorlatilag nem úgy működik, ahogy a tervezőasztalon elképzelték. Amiért a második fokozatot beleszerkesztették, azt a motor nem tudta teljesíteni. Állítólag a kétsebességes Babi 210-es lassúbb lett, mint az egysebességes.
További probléma, hogy a nem teljesült sebességnövelés mellett a második sebességet indító váltó rengeteg bosszúságot okozott, ugyanis a városi forgalomban gyakori, egyben nem megfelelő hirtelen váltáskor egyszerűen elnyíródott vagy eltörött. A videóban bemutatott, drága pénzen helyreállított és megvásárolt piros 210-es Babival is valószínűleg ez történhetett.
Az én 210-es Babettámnál kiderült, hogy azért nincs benne a második sebességhez szükséges összes alkatrész, mert azt a gyárban már bele sem rakták! Állítólag a gyártó úgy korrigálta a rossz műszaki fejlesztést, hogy a kétsebességes Babettába a továbbiakban már nem rakta be a második sebességet. Nekem is egy ilyen: "egysebességes kétsebességű" 210-es Babettám van.
Részemről az "egysebességes kétsebességű" Babettával simán teljesítem az álomhatár 52 km/óra sebességet. Sőt mi több, ezen túlmenően azt hallottam, hogy ha a kipufogódob fojtását kivesszük, a Babi elérheti a 60 km/óra sebességet is, van akinek már sikerült, csak városi forgalomban egy kicsit hangos.
Ennyit a személyes tapasztalatomról és az általam hallott legendákról. Sosem dolgoztam a Jawa gyárban, tehát csak a mendemondára támaszkodhatom. A sikertelen műszaki fejlesztést a Jawa valószínűen nem reklámozta túlságosan. Azt, hogy az "egysebességes kétsebességű" műszaki kivitel után milyen megoldást találtak a rendesen működő második fokozatra: nem tudom. Lehet, hogy feltárták a hiba okát és újra elkezdtek "kétsebességes kétsebességű" Babettát gyártani. Mindenesetre létezett és a mai napig fut egy széria, amelyből a második sebességet gyárilag kihagyták. Mint mondtam, nekem ilyen van."
Akkor lehet hogy itt lesz a hiba, nem a gyújtásban. Mitől állítódna el az előgyújtás?? Meghúztam én azt a 2 csavart annak idején :)
Akkor a hengerfej 4 anyája (meg van-e húzva rendesen), illetve a dekompresszor környékén vizsgálódok majd.
Ha a dekompresszor a rossz annak nem örülnék. Nem értem, Budapest keleti felét már bejártam a bóbitával, most mitől lett hirtelen rossz a tömítés BÁRHOL IS? :(
Kis pontosítás: A henger és hengerfej környékén semmi sem tüsszenthet ki. A rossz gyújtás, a szegény keverék ha visszadurran, akkor azt a porlasztóba teszi.
Erre is gondoltam ám! :) De ma már sajnos nincs lehetőségem szerelni.
Csak egy kérdés: akármilyen rosszul van beállítva az előgyújtás, akár kimarad egy-egy szikra, akár piros hó esik az égből, a motornak nem szabad kitüsszenteni semmikorse ugye???
Végre felkerült a mocimra a Mitas M04 mintázatú külső gumiabroncs. Tapasztalat: nagyon jó ár/érték arány (1800 Ft/db) aszfalton jó tapadás száraz időben. Az esőt kíváncsian várom, kicsit tartok tőle hogy jobban fog csúszni mint a hagyományos mintázattal... Terepen nem próbáltam komolyabban, de a gyártó szerint csak jól karbantartott városi utakra való, így nekem ez nem is volt szempont.
Minden esetre a mocinak viccesen komolyabb ábrázata lett a modern mintázattal.
Van egy ember, Sajtos úr ha valaki ismeri esetleg, veterán motorosok körében ismert a neve, ő gyártana dugattyút, mármint olyat mint a sima, csak vékony krómgyűrűsben.
De aztán végülis abban is igazad van, hogy amit babettából ki lehet hozni, ahhoz elég a gyári.
Aztán az jár-e az okos kis fejedben, hogy a fordulatszám, és/vagy a terheléshez igazodva mit kell változtatnunk állandóan??? A gyújtást tologatjuk előre-hátra???
Nálam is ez volt az első próba, 3ból 3-nál ugyanez a hibajelenség, úgyhogy ez nem nyert.
Viszont amikor így beszaggat, olyankor valahol a dekompresszor környékén kitüsszent utána! Nyilván akkor ott lesz a hiba, de akkor sztenderen atommagas fordulaton mér nem tüsszent ki?? :O
Jobb időkben Adobe Premiere-vel csináltam az ilyesmiket, de az most nincs fönn a gépemen.
Magyarázza el nekem valaki, hogy terhelés nélkül (állványon) hibátlanul működik a moci, a hatalmasnagy fordulatot is (a szomszédok örömére) hibátlanul leadja 5-10 mp-en keresztül, aztán ráülök, és szinte menni nem lehet vele, mert szaggat az egész motor. Ez mitől van??
(Mert ha a gyújtás rossz, akkor terhelés nélkül is sz**rakodnia kéne nem???)