Keresés

Részletes keresés

Bárdos Imre Creative Commons License 2009.05.13 0 0 11284
>selejtezték M62 238. számon, <

Elírtam, bocs. Helyesen: M62 138. számon
Előzmény: Bárdos Imre (11283)
Bárdos Imre Creative Commons License 2009.05.13 0 0 11283
Most hirtelen az endrebá által említett écsi baleseten kívül két ilyen esemény jut eszembe. Az 1948.08.26-án történt balatonberényi ütközés, itt a 411,306 és a 411,235 volt az áldozat, bár a feltehetően selejtezett gépek helyett a tartalékból üzembe állított két másik gép kapta meg ezt a pályaszámot. Érdekességként jegyzem meg, hogy a 411,306 másodszor is egy szembeütközéses balesetben pusztult el, de akkor már végleg. (1969.10.14. Moha, a másik fél az M62 101 volt.)
Szintén mindkét gép elpusztult az 1995.09.15-én az ausztriai Müllendorf és Neufeld an der Leitha közötti szembe ütközésben, itt a GySEV V43 331 és az ÖBB 5047 047, illetve az ÖBB-s motorvezető és a GySEV forgalmi osztályának egyik dolgozója volt az áldozat.

Ezen kívül a Mendénél, pontosabban Pustaszentistvánnál összeütközött 424,141 - M62 056 párosból egyes pletykák szerint a gőzösön kívül a Szergejt is selejtezték M62 238. számon, de egyre inkább úgy tűnik, hogy az M62 056 talpra állt, a 138-as a saját, pilisi balesete miatt került a lángvágó alá. Az 1969-es herendi balesetben viszont az M40 217 főkeretcserével éledt újjá, így nem sokon múlt, hogy ez is ellenfele, az 520 041 sorsára jusson.

Az anyagi kár értékét a balesetes iratok általában tartalmazzák, de ezt az összeget mindíg az adott időszakban a forint vásárlóértékének függvényében kell értelmezni. Pl.: az 1948-ban a Déliben leesett Truman baleseténél az összkár 34 000 Ft, de a balesetet okozó mozdonyvezető havi keresete 393 Ft volt. Mai szemmel a sérülési kár nem nagy összeg, de ha viszonyítjuk az akkor valószínüleg nem is rosszul kereső mozdonyvezető havi ellátmányához, mindjárt más szemmel nézhetünk a kárösszegre. Másik példa talán éppen az écsi baleset lehet, ahol a vasút a baleset után nyilatkozó egyik illetékesének sajtóban tett nyilatkozata szerint az anyagi kár nem túl jelentős, mert bár a két mozdonyt a helyszínen összevágták, azok már régen amortizálódtak, így pénzügyi értékük gyakorlatilag 0 volt. )Megjegyzem, még jó, hogy azt nem tette hozzá, tulajdonképpen még nyertek is a baleseten, hiszen a balesetben elhunyt mozdonyvezetőnek 3 hónapja volt nyugdíjig, így pedig már neki sem kell nyugdíjat fizetni!) A nyilatkozat akkor - értehtően - igen nagy felháborodást váltott ki a vasutasok között.
Előzmény: Székely gyors (11279)
endrebá Creative Commons License 2009.05.13 0 0 11282
Szembementek felhatalmazás nélkül...pardony.

A 188-ason is sokat voltam "mozdonyhang-hallgató" a vasutasmúltam elején...
Előzmény: M44 409 (11281)
M44 409 Creative Commons License 2009.05.13 0 0 11281
Az M62 188 és M62 159 volt, de nem szembemenesztették őket...
Előzmény: endrebá (11280)
endrebá Creative Commons License 2009.05.13 0 0 11280
Néhány éve amikor a 188- as Szergej volt az egyik a szembemenesztett Szergejek közül...
(Nem emléxem a másikra, a száznyolcvannyócas is csak az ifjúkori szépemlékek miatt kapott gyászoló sóhajokat, meg félóra emlékidézgetést a beíróban...)

De hát ez biztos a gázolajtakarékosság jegyében történt...
Előzmény: Székely gyors (11279)
Székely gyors Creative Commons License 2009.05.13 0 0 11279
TALÁN OFF
Néhány nap alatt végigrágva magam a teljes topikon azt mondom, hogy "kívülállóként" igen sok információt gyűjtöttem össze a vasút működésével és mindennapjaival kapcsolatosan. Csak gratulálni tudok a sok lelkes vasútrajongónak.
ON

Egyébként a kérdésem az lenne a hozzáértők felé, hogy ANYAGI SZEMPONTBÓL melyek voltak a legjelentősebb ismert hazai balesetek? (Amennyiben ilyen szemszögből egyáltalán lehet "rangsorolni".) Illetve volt(ak)-e olyan mozdonyos ütközés(ek), ahol a balesetet szenvedett mozdonyok közül mindkettőt selejtezni kellett?
Álomvasút Creative Commons License 2009.05.11 0 0 11278
Köszi.
Előzmény: Bárdos Imre (11276)
Bárdos Imre Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11277
Nem túl pontos a cikk, az 1997. július 27-i baleset igazából augusztus 27-én történt, de tévednek az 1999. március 13-i lakitelki balesetnél is, a szerintük mikrobusz valójában egy Skoda Forman típusu személygépkocsi volt. Több helyet hibáztak a sérültek és a halottak számában is.
Előzmény: Álomvasút (11274)
Bárdos Imre Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11276
Te emlékszel jó, működött a fénysorompó!
Előzmény: Álomvasút (11274)
Álomvasút Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11274

1992. január 7. - Atkár és Csány között egy Volán autóbusz a vasúti átjáróban összeütközött egy tehervonattal, amely kisiklott, és ebbe belerohant egy gyorsvonat. A fénysorompó nem működött, sűrű köd és jeges út volt.

A 11207-es hsz-ban linkelt szövegben már másodszor találkozom azzal, hogy ennél a balesetnél rossz volt a fénysorompó. Én nem így emlékszem.
Törölt nick Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11273

Az adó jogszabályok betartásában honfitársainkat ki vagy mi akadályoza meg? Sorolhatnám még a példákat amiért azt mondom mindne szabály annyit ér amennyit be lehet belőle tartatni.

 

Engem semmi nem akadályoz meg abban, hogy betartsam őket.

Előzmény: Törölt nick (11268)
sörösgigant Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11272
Nem!Az 1983-as menetrendváltás óta.Már előbb be akarták vezetni,de éveket csúszott.Talán Ukkel prof majd helyreigazít.....
Előzmény: Petra-25 (11271)
Petra-25 Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11271
A mostani 5 számjegyű vonatszámozás 1982-től van.
Előzmény: sörösgigant (11270)
sörösgigant Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11270
Valszeg igazad van,mert én a vonatszám váltás idejében kerrültem a vasútra,de vasútforgalmisokkal voltam egy kóterszobában.A szomszédom is masiniszta volt,jó pár úton volta vele"feketén"így volt némi lövésem a számokhoz.[akkoriban valahogy jobban érdekelt az egész...]
Előzmény: Törölt nick (11269)
Törölt nick Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11269
Bocs, de "Osztott vonat"-ként akkor már csak II. (római kettes számú...) élt. Az általad emlitett I, és II. valamikor az 50-es években volt. De jó volt a tehervonati vonatszám a gépmenetnek mert jó volt a menettartama, ami után járt a dijazás.
Előzmény: sörösgigant (11219)
Törölt nick Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11268
És az általam hivatkozott szabályok betartásában ki, vagy mi akadályoz meg? Vagy mi az ésszerű magyarázat a be nem tartására?
Előzmény: Törölt nick (11208)
Bárdos Imre Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11267
Akkor tényleg félre értettem, mert azt hittem a siófoki mv. tavaly, a szárazréti pedig éppen mostanában ment nyugdíjba. Mentségemre szolgáljon, hogy Pista telefonjára az ágyból ugrottam ki, némileg már álmosan. Persze ezt nem mondtam neki!:))
Előzmény: ajm (11266)
ajm Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11266
"Ezen kívül azt is megerősítette, hogy a két balesetben (Siófok, 1980 és Szárazrét, 1982) érintett mozdonyvezetők valóban rokonok. (Nem lehettek egy szerencsés család ilyen tekintetben.) Ma már mindketten nyugdíjasok."

Félreértetted M62-238-at vagy ő fogalmazott félreérthetően! A szárazréti balesetben érintett kollégánk valóban nyugdíjas tavaly óta, másik kollégánk viszont még legalább 3-4 évet le kell hogy húzzon köztünk. Mint korábban említetted ő a baleset idején 22 éves volt, most "még csak" 51!
Előzmény: Bárdos Imre (11251)
zmagix Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11265
Sajnos a magyar közúti járművek állapota siralmas. Különösen igaz a teherforgalomra, így ez is előfordulhatott. Nekem egy volt osztálytársam apja még a régi időkben amikor a maszek még ritka volt mint a fehér holló már ötödmagával így fuvarozott. Az akkor még szigorúbb ellenőrzés és feltételek alól mindig megpróbáltak kibújni. Ahogy elmaszekodosodott az egész és kialakult a verseny egyre több kihágás történt. Sőt nem ritka a feláldozás sem! Akikor egy kirívó esettel lefoglalják a hatóság erőit, viszont a többiek így is nyernek. Leamortizál, túlrakott, mindenben szabálytalan fuvarozók mehetnek tovább. De nekik megéri a rizikó mert kevesebb a lebukás szansza mondják ők. Ha mindent betartanának akkor ennyiért nem tudnának dolgozni. No ezért sem jó összehasonlótani a közúti meg a vasúti közlekedést. Mert a vasútnál sokkal nagyobb a szigor!
Előzmény: Bárdos Imre (11264)
Bárdos Imre Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11264
Például egy hírtelen fellépett fékhiba. Elfogadom, hogy kicsi az esélye az ilyennek, de tudok olyan balesetről Isazsegnél, ahol az IFA rendesen megállt a pirosan villogó fénysorompó előtt, ám az elég szerencsétlen kialakítású "kísérleti átjáró" tél lévén lejegesedett, a kocsi pedig becsúszott a vonat elé. Vezetője szerencsére ki tudott ugrani. Most biztosan nem fagyott le az átjáró, de műszaki hiba előfordulhatott.
Előzmény: Törölt nick (11260)
L45H Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11263
fatar37:
teljesen egyetértek a levezetéseddel. Sőt, én azt hiszem, hogy a vizsgálatnak teljesen csak mellékszála kellene, hogy legyen annak megállapítása, hogy miért volt ott a jegyvizsgáló. Végső soron ugyanis a jegyvágó ott léte nincs okozati összefüggésben a balesettel. És azt sem tartom célravezetőnek, hogy ezekután most az elől utazó jegyvágókra fognak vadászni ellenőrzésekkor...

Tauruslokomotive:
azt hiszem valahol (talán szon.hu) az szerepelt, hogy ez nem az első baleset ebben az átjáróban, rosszul belátható és nincs is biztosítva... Tehát, én a gkv-ra se húznám rá rögvest a vizes lepedőt. :)
És azt, hogy mikortól utazás az utazás pont azért tettem fel én is, mert érdekes kérdésnek gondolom és mert lövésem sincs, hogy mi lehetne rá a korrekt válasz.
Abban is igazad van, hogy a "szándék" tévútra vezethet, de épp a nyelvtani elemzéssel "buktunk el" itt, mert tudnunk kéne, hogy mi az "utazás".
Tauruslokomotive Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11262

Úgy hallottam, nem biztosított útátjáró  (vasúti átjáró) volt. Eleve körül kellett volna nézni a nagy, magas kamionból. Ott aztán nem kellett semminek villognia.

Ha nem vesz észre egy Bz-t, hogy fog észrevenni egy kerékpárost, egy gyalogost, vagy egy személygépkocsit? Én azt sem venném be, hogy táblát és vágányt sem látott.

Előzmény: Törölt nick (11260)
zmagix Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11261
Félreértettél! Én abszolút nem a vétkes tehergépkocsi vezető enyítését akarom, csupán leírtam hivatoznak mindenféle indokra egyesek. De ahogy A-dani is leírta volt már rá más esetben is példa. A KRESZ minden körülmények között azonos, de tapasztalhatod vannak akik abban bíznak sztrájk van meg ismerik a menetrendet és úgysem jön semmi ebben az időben.
Előzmény: Tauruslokomotive (11248)
Törölt nick Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11260
Kíváncsi lennék mit talál kia kamionos, ami menthetné . Nem működött a fénysorompó? Akkor sem mehetett volna át körülnézés nélkül? Körülnézett, de nem látta a vonatot? Jogsit elvenni tőle majd szemorvoshoz küldeni, hiszen, aki egy vonatot nem vesz észre az nem kaphat jogsit. Fehéret mutatott? Körülnézni akkor is kell, egyébként ez szinte lehetetlen, ha így történt annak nyoma marad.

Mi lehet az a tény, ami miatt a kamionos nem bűnös? Ha vonat közúti járművel közlekedik akkor ott a közúti jármű vezetője mindig bűnös hiszen neki nem szabad felhajtani a sínre ha vonat jön. Az, h a vasúton is lehet bűnös a mozdonyvezető ha pl. gyorsabban megy mint lehetne vagy mondjuk nem dudál az más, de akkor is mindig a közúton közlekedő a felelős a balesetért hiszen minek megy fel a sínre ha vonat jön?
Előzmény: Tauruslokomotive (11259)
Tauruslokomotive Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11259
Az ártatlanság vélelme azt jelenti, hogy senkit nem lehet egy bizonyos pontig bűnösnek tekinteni. Ez viszont szerintem nem jelenti egyben azt is, hogy valakit ártatlannak kell tekinteni. Ártatlannak senkit nem kell tekinteni, csak bűnösnek tilos. Azt nem is merem mondani, hogy a teherautósofőr bűnös. Ennek vizsgálata a bíróság feladata lesz. Viszont, ha megengeditek, nem tekinteném ártatlannak sem. Lehet, hogy a tényeket ehhez nem is ismerem kellő mélységben. Itt nem arra gondolok, hogy kiderülhet, hogy azért siklott a Bz, mert direkt üldözőbe vett egy szabályosan áthaladt gépjárművet és úgy ütköztek. Tényleg kitalálhat a gépkocsivezető valami érdekeset. Csalódnék, ha nem lenne ötlete.

 

Persze, lehet jönni azzal is, hogy akkor szépen mondjam a mozdonyvezetőre is azt, hogy bűnösnek nem tekinthetem, de ártatlannak sem kell tekintenem. Őt viszont már tekinteném ártatlannak, mert azt nem tiltja jogszabály. Ne értsetek félre, ha mozdonyvezető nagyot hibázik, annak is kell, hogy legyen következménye. Szerintetek nem szokott lenni?

 

A mozdonyvezetők szerintem maradéktalanul betartják a vezetőálláson utazás szabályait. A jövőben sem lesz másképp. Mindenki tudja, hogy erre is vadásznak. Lassan már utazási engedéllyel sem jöhetnek vasútbarátok? Van egy-kettő, aki tényleg sokat tud a vasútról és érzelmileg is azonosul vele, még talán a vasutasokat is szereti. Ezt nem kéne letörni.

Előzmény: gumidani (11250)
Bárdos Imre Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11258
Tudomásom szerint soha nem derült ki, mit csinált a Bz űrszelvényében. De ott van a pár évvel ezelőtti szőnyi utolérés is. Pontosan tudják, mit csinált a személyvonat vezetője, de az sosem fog kiderülni, miért is cselekedett úgy, ahogy. Ezt csak Ő tudná megmondani - vagy talán ő sem - ha életben maradt volna.
Előzmény: Törölt nick (11254)
Bárdos Imre Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11257
Teljesen egyet értek az általad írottakkal, és az utolsó bekezdéshez hadd mondjak egy példát. Nagyon régen, 1966-ban volt egy szembe ütközés a 142. vonalon, Pestimre állomás és Gyál felső mh. között. Nem volt egy egyszerű eset, az iratok szerint a személyvonat menesztés nélkül indult el Pestimréről, a szájhagyomány azonban úgy tartja, hogy menesztve lettek, csak éppen a hibázó szolgálattevőt bizonyos okok folytán kimosták az ügyből. (Az anyag és az akkori viszonyok ismeretében mindkét változat elképzelhető!) De most nem ez a lényeg. Akár hibázott a személyvonat vezetője, akár nem, a Kőbánya teherről történő indulás előtt "néhány szót váltott vonatvezetőjével, aki elkérte a vonat okmányait és a mozdonylapot. Beszélgetés közben tőle tudta meg, hogy másnap lesz annak a vonatvezetőnek a temetése, akit mozdonyvezetőnk két nappal korábban Vecsés
állomáson áthaladás közben, az áldozat figyelmetlensége miatt halálra gázolt. Bár az elhunytat nem ismerte személyesen és a balesetrıl sem tehetett, az esemény igen rossz hatással volt rá, amit közölt is a vonatvezetıvel." Bár a vizsgálat során ezzel nem foglalkoztak, bennem a mai napig motoszkál az a gondolat, hogy talán ez is közre játszhatott a baleset kialakulásában. Talán a mozdonyvezető elgondolkozott a vonatvezetőtől hallottakon és nem figyelt oda kellően a munkájára, ami okozhatta azt, hogy ott is látott menesztést, ahol nem is volt. Egyszerüen csak azért, mert nem egy gép, hanem egy ember volt, akinek gondolatai is vannak.
Előzmény: Törölt nick (11253)
iurator Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11256

OFF

 

Az alkalmatlanság alapvetően (orvos) szakértői kérdés, de ebbe bizonyos "hozzáállás"-beli kérdések is beletartoznak - pl. egyre erősödő bírósági gyakorlat, hogy a harmadik-negyedik alkalommal ittas vezetésért elítélt személyt végleges hatállyal eltiltják a járművezetéstől, mondván, hogy aki nem bírja megállni, hogy ne igyon vezetés előtt...

Az persze megint nagyon más kérdés, hogy mindenki tudja, hogy az autó nem jogosítvánnyal, hanem benzinnel megy, és nálunk az engedély nélküli, vagy eltiltás hatálya alatti vezetés egyszerű közlekedési szabálysértés, nem bűncselekmény...

 

Az analógia főleg a polgári jogban nagyon szükséges és hasznos. Egyszerűen nem lehet minden élethelyzetre szabályt alkotni - kipróbálták, és nem működött, ez az ún. kazuisztikus szabályozás (minden esetre van egy szabály). A 18. században a németek csináltak egy polgári törvénykönyvet, ami - ha jól emlékszem - több, mint 20000 §-t tartalmazott, kifejezetten azzal a szándékkal, hogy minden lehetséges élethelyzetet felölel... a szabályozás látványos csődje volt.

Büntetőjogban valóban nem szabad pl. felelősséget analógia alapján megállapítani.

 

További jogelméleti vitákat szerintem ugyanakkor inkább privátban, még mielőtt tunikán billent az állomásfőnök... :)

 

ON

Előzmény: Tauruslokomotive (11255)
Tauruslokomotive Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11255

Ezek szerint a Btk.-t nem ismertem. Sikamlós kifejezés az, hogy "alkalmatlan". Azt is meghatározza jogszabály, hogy ki tekintendő (akár kötelezően) annak? Mert lehet, hogy azt fogja mondani a sofőr, hogy ő még alkalmasabb is az átlagnál, mert már tudja, hova vezet a figyelmetlenség és milyen érzés az neki.

 

A jogértelmezés kapcsán írtakat így már értem és majdnem el is fogadom az álláspontodat. Az analógia létjogosultságát azonban ilyen mértékben nem ismerem el. Szerintem a büntetőjogban egyenesen tiltott. Azzal sem büszkélkednék, ha a polgári jog területén alkalmaztam volna egyszer-kétszer analógiát. Az már rég rossz, ha egy életviszonyra nincs egyértelmű szabály.  Mondjuk, a jogalkotó sem mindig tökéletes, dönteni viszont olyankor is kell, ha nincs kifejezett szabály.

Előzmény: iurator (11252)
Törölt nick Creative Commons License 2009.05.10 0 0 11254
Szerintem meg teljesen mindegy miért volt ott, ott volt és ez lett a veszte. Nem lehet, h az történt, h bement, mert bent felejtett valamit ( pl. az innivalóját ahogy írtátok) bement érte és 2mp-el később csattantak? Nem mindegy már miért volt ott?


Asszem itt is volt linkelve egy film állnak a vasak mehettek címmel, ahol egy rossz irányba álló váltó miatt beleszaladt egy Szergej a vakvágányon álló Bzmotba és ott is meghalt valaki, aki a pótkocsi alá került, a filmben is elhangzik, h nem tudják mit keresett ott, hiszen semmi dolga nem volt ott és egyszerűen nincs is rá logikus érv, h minek ment oda, mégis ott volt. Kiderült azóta, h mit keresett ott? Valószínűleg csak ő tudta volna megmondani, h miért ment oda, de őt már nem lehet megkérdezni.
Előzmény: Tauruslokomotive (11249)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!